Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

16A lading av eGolf

Startet av larsness, onsdag 09. mars 2016, klokken 15:29

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 11. mars 2016, klokken 22:17
Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 21:09
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 11. mars 2016, klokken 20:57
@LMOR Hva sier DSB om schuko:  Maksimal kontinuerlig
belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A.
http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf
@fredag Godt og fornuftig svar.
Sintef har på vegne av DSB testet og belastet flere 16A kontakter med mer enn 16A kontinuerlig i 6mnd, uten noen tegn til varmgang, så det må du nesten spørre dem om.
Men det kan jo umulig være problemet her uansett, fordi du får lov å belaste Schuko kontakt med 10A etter ny norm.

Dersom du mener du følger DSBs anbefalinger så belaster du maksimalt 8A.
Eller har du egne anbefalinger fra dem?
Du er rimelig spydig, så dette blir min siste kommentar til deg.
Jeg har allerede limt inn det de sier på sine sider:
Normalt bør lading med vanlig kontakt begrenses til maks 10A, men det er ofte ikke mulig å justere i bilen

En liten fun fact: Kontinuerlig belastning på 8A tilsvarer en kjørelengde på ca 100 000 km per år.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

KjellG

Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 22:29

En liten fun fact: Kontinuerlig belastning på 8A tilsvarer en kjørelengde på ca 100 000 km per år.

More fun: Hvis vi antar at det her menes: Kontinuerlig landing med 8A, så tilsvarer det en kjørelengde på ca  0 km per år!  ;)

LMOR

Men da må du i så fall ha et batteri på 16000kWh  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sele

Etter all skremsel rundt lading med schuko så bestemte jeg meg for og skifte ut utekontakten etter et års lading av elbilen min. Har alltid hengt opp kladd og sjekket for varmgang. Utekontakten så ut som om den var ny.

Så spurte jeg en elektriker på jobb om jeg drev med noe ulovlig og uaktsomt,han svarte nei..

LMOR

#79
Bra at du sjekket, og ikke tar det som skrives her inne som fakta. En privatperson kan ikke straffes når de handler i god tro. Men de får avkorting i forsikringsutbetalingen hvis de har handlet grovt uaktsom.

Det er ikke meningen at privatpersoner skal lese forskrifter, og enten vet ikke Homecast det, eller så unnlater han å skrive det. I forskriften han henviser til og skremmer oss med, står det:

Eier/byggherre og bruker kan være virksomheter og faller følgelig inn under de krav som Internkontrollforskriften stiller til systematisk etterlevelse av forskriften. I mange tilfelle vil imidlertid disse være privatpersoner og dermed ikke underlagt de krav som Internkontrollforskriften stiller.

Derfor står det også kun om mulig avkorting i forsikringen på DSB sine sider, og da generelt ift om det f.eks begynner å brenne fordi du selv la opp 1,5mm2 kabel til 32A lading.

Jeg anbefaler også en sjekk og en fast veggboks. Men det forblir en anbefaling, på sammen måte om at det ville være merkelig hvis DSB og elbilforeningen ikke anbefaler deg det. Men det er selvfølgelig ikke ulovlig å trekke 10A fra en eksisterende dedikert kurs på 15A, som er lagt opp av fagfolk. Og det skal mye til for at det da skal kunne hevdes at du har handlet uaktsomt, fordi forskriften sier at du som privatperson ikke trenger å forstå forskrifter og normer. Men det forventes sunn fornuft i forhold til alder og tilstand.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Griffel

#80
Egentlig ganske enkelt:
Som privatperson kan du, uten å risikere reaksjon fra forsikringsselskap, lade fra en hvilken som helst eksisterende utendørs stikkontakt med jord, med en CE merket ladekabel kjøpt innen EU.

De problemer du evt. har i slike tilfelle er egen-andeler, bryderiet, og evt. brannsår.

Feil med det elektriske anlegget er anleggseier ansvar ikke bileiers.

Forutsetter da at det ikke benyttes adaptere eller skjøteledning som jo er brukers ansvar.

Men skal du ha en ladeplass i egen garasje benytter du selvfølgelig en ladestasjon (mode3) slik DSB og NEK anbefaler, det er bilen og garasjen verd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA