Kjøpesenter Horisont i Åsane semihurtiglading, alltid fult

Startet av lfc4ever, lør 05. mar 2016, kl. 09:47

« forrige - neste »

MEM76

Sitat fra: elbil-1 på søn 06. mar 2016, kl. 19:40
Betalingsviljen til "lokalt handlende" er ikke tilstede for å betale noe for å saktelade, når de kan putte i stikkontakten hjemme tilnærmet "gratis".

Slik det er nå, så er en god del av de som lader på Horisont biler som kun lader på 3kW. Flere står dere lengre enn maks 3 timene, bl.a. Teslaer, som har en SC et par km unna.

Skal butikker få et konkurransefortrinn og tiltrekke seg el-bilister, bør de ha gratis lading opp til 11KW.

Hvor mange hundre gratisladere skal Horisont sette opp? Husk det er snakk om forbud av salg av fossilbiler om 9 år. De har nå 6 stk 22kW.

Da vil lokale bilister velge den butikken som gir de påfyll til en time eller to med handling.

Det kommer til å være konstant opptatt... Det er per i dag kun 3% av bilparken som kan lades. Hva skjer når det er 50%?

Vi ser det her i byen, at butikker med mange 7,4 og 11KW kontakter med betaling, står stort sett tomme.

Vell Fortum tar 6kr/kWh for lading i Drammen dersom du har f.eks. Outlander PHEV eller en trilling (14A lader), da er det ikke noe rart at det står ubrukt. De reklamerer at du kan lade mens du er på kino.. Men jeg gidder ikke å betale 6kr/kWh, selv om jeg kunne ha fått 40km lading under kinobesøket....

Fortum nekter å ha dynamisk prising, som de iallefall kunne ha gjort på 7,4kW punkter...

Det er også forskjell på en enslig Kiwi, og et shoppingsenter med butikker, spisesteder, treningstudio og leiligheter.

Med GK sin prismodell, kan alle koble seg på ladere på Horisont. Dersom de som har 3kW ikke gidder, så er det plass til de med 22kW. Det er uansett maks 3 timer.

Gratis = opptatt

Jeg betaler gjerne GK sin pris på Horisont, og de 3,6kW ladepunktene i Bergen blir brukt, selv om de koster penger og har start-pris...
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Kavorka

Det er mye mer praktisk å lade en Tesla mens man handler/spiser enn å stå i kø på trege Haukås superlader. Ikke minst om man har med barn. Men de må gjerne ha betaling på alt som er raskere enn schuko. En parkeringsavgift på 22kr/t for disse plassene skulle være nok for at biler med et reelt behov for å lade står der, og bare så lenge de må.

MEM76

Sitat fra: Kavorka på søn 06. mar 2016, kl. 21:56
En parkeringsavgift på 22kr/t for disse plassene skulle være nok for at biler med et reelt behov for å lade står der, og bare så lenge de må.

Bra for de med 22kW lader, men dyrt for PHEV-er og elbiler med 3kW lader.

Dette er destinisjonslading med maks 3 time parkering. Det vil si at de med lav effekt har også en plass her..  Mye bedre med GK sin prismodell eller per kWh, men den siste krever en lovendring.

Man må også begynne å se på effektdeling på slike steder. Garantert effekt per bil er ikke skalerbar i lengden.

Jeg testet elbil-kalkulatoren, og den konkluderte med at det er fremdeles billigere med en strømpris på 2.4kr/kWh ("prisen" til Grønnkontakt), slik at denne prisen er ikke avskrekkende.
C-zero 2015

Meninger:
Maks 6A lading på schuko

Kavorka

Hvis bil er begrenset til maks 3 kW ville man vel vurdert schuko, gitt at det er gratis og tilgjengelig. Poenget med prisen jeg nevnte var at det ikke bør lønne seg å ta opp en semihurtiglader fremfor å lade hjemme. Å differensiere på faktisk kWh som lades er uheldig av to grunner: de som har lav ladeeffekt vil ha bittelitt høyere effekt på type 2, og for de som har høy ladeeffekt blir stående selv om ladehastighet har gått mot null. Kan jo fint bli stående et par timer etter man er ferdigladet når man ikke betaler noe ekstra?

pudderjagar

Her var da masse rare idear om betaling for lading.

Gratis lading til elbil er råbillig reklame for Horisont. Etter meira dere argumenterer for betaling og gjev oppmerksomhet til Horisont etter billigare vært da på reklamebudsjettet til Horisont

Da er bare å innsjå at gratis lading på kjøpesenter kjem som eit skudd og da vil værta byggd ut mykje AC lading i framtida for å få fortrinn mot konkurrerande kjøpesenter.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Sitat fra: Kavorka på man 07. mar 2016, kl. 00:11
Hvis bil er begrenset til maks 3 kW ville man vel vurdert schuko, gitt at det er gratis og tilgjengelig. Poenget med prisen jeg nevnte var at det ikke bør lønne seg å ta opp en semihurtiglader fremfor å lade hjemme. Å differensiere på faktisk kWh som lades er uheldig av to grunner: de som har lav ladeeffekt vil ha bittelitt høyere effekt på type 2, og for de som har høy ladeeffekt blir stående selv om ladehastighet har gått mot null. Kan jo fint bli stående et par timer etter man er ferdigladet når man ikke betaler noe ekstra?

Da er ingen problem å stå i 6 timar på ein plass med type2 kontakt og dynamisk fordeling av straum. Når bilen er ferdig så vært straumen flytta til dei andre kontaktane og då slepp du problemet med okupering av ladeplassar.

Og husk at gratis lading er god reklame for senteret: "Kom til oss og lad bilen full på 1 time mens du handlar da du treng på veg heim frå arbeid"
Kjører:

Kavorka

Jeg har ikke hørt om lastdeling på ac. Inntil det er på plass er det et problem at man står seks timer på et ladepunkt. Det er god reklame med å tilby gratis lading til kunder. Enda bedre blir det om man får ladet på semihurtigladere når man trenger det, mot en symbolsk sum.

MEM76

Sitat fra: Kavorka på man 07. mar 2016, kl. 00:35
Jeg har ikke hørt om lastdeling på ac. Inntil det er på plass er det et problem at man står seks timer på et ladepunkt.
Det er maks 3 timers parkering, timesparkeringen er utforbi.

Sitat fra: Kavorka på man 07. mar 2016, kl. 00:35Det er god reklame med å tilby gratis lading til kunder. Enda bedre blir det om man får ladet på semihurtigladere når man trenger det, mot en symbolsk sum.
Det er nettopp det det er: reklame og ikke et ladetilbud for kunder. Fordi gratis=fult, særlig når det er enda flere ladbare biler enn det er nå.

Dette er et destinasjonladepunkt, det meningen at man skal stå der en stund, at man også skal kunne sakte-lade på disse plassene på Horisont, derfor er det plassert en schuko-kontakt under hver type-2 kontakt.

Lastfordeling av effekt trenger man ikke i første omgang, trenger bare en fornuftig dynamisk prising basset på effekt som bilen lader med. Da er kapasitetsproblemet løst. Det trenger bare å være 1 øre dyrere en hjemme-lading for at folk som ikke trenger strøm lar være å lade.
C-zero 2015

Meninger:
Maks 6A lading på schuko

MEM76

Sitat fra: Sven-E på søn 06. mar 2016, kl. 23:57
Sitat fra: MEM76 på søn 06. mar 2016, kl. 18:57
Det er fordi du ikke trenger støm. Dersom du trenger strøm, så går du ikke der hvor det nesten garantert er opptatt. Gratis=opptatt. Og verre blir det når andelen av ladbare biler forsetter å øke.
Selvfølgelig trenger jeg strøm.  Jeg har ingen fast lademulighet hjemme, (foreløpig må jeg bruke skjøteledning/ladekladd).

Og flere blir det, jeg ønsker også et system hvor PHEV-ene kan lade, for å redusere forurensing, og da trenger vi også å få vekk elbilene som ikke trenger strøm...

For de som ikke har kontakt, så hjelper litt lading hist og pist. Trenger ikke full hver gang.

Og jeg tror jeg kun 1 gang har måttet vente, og da bare noen få minutter, på å få lade hos Coop.
Så min erfaring er ikke at gratis= opptatt, men hvis det er innarbeidet der du bor at naboer og beboere i området okkuperer ladeplasser fordi de ikke er merket på riktig måte, så skjønner jeg at dere sliter.

Min erfaring er motsatt, som oftes fult, og det er da flere elbiler ved siden av, som tydeligvis ikke fikk plass og parkerte i nærheten av laderen. De hadde parkert nærmere inngangen dersom de ikke var interessert i strøm. Jeg rekner med at blinkende lys i taket betyr at de har stått der mere enn 3 timer, så det er flere som står der for lenge.

Et lite øyeblikk der begynte jeg å tro du er ansatt i GrønnKontakt. 
Det virker i vertfall som du liker dem veldig godt.  ;D

Jeg er ikke ansatt hos dem, men de eneste som har en prismodell som ALLE bilene kan trykt koble seg til et ladepunkt for å lade, uten å måtte risikere å betale 20kr/kWh.

Ser du på Fortum, bl.a. i Drammen, så sier de med deres handlinger at det er flere biltyper de ikke ønsker som kunder på deres destinasjons-ladere.

SitatHvorfor ikke få dem til å konkurrere på hvem som tilbyr mest/best lading?
Det er ikke skalerbart med gratis lading.
C-zero 2015

Meninger:
Maks 6A lading på schuko

MEM76

C-zero 2015

Meninger:
Maks 6A lading på schuko

Kavorka

Sitat fra: MEM76 på man 07. mar 2016, kl. 08:52
Det er maks 3 timers parkering, timesparkeringen er utforbi.
(...)
Det er nettopp det det er: reklame og ikke et ladetilbud for kunder. Fordi gratis=fult, særlig når det er enda flere ladbare biler enn det er nå.

Dette er et destinasjonladepunkt, det meningen at man skal stå der en stund, at man også skal kunne sakte-lade på disse plassene på Horisont, derfor er det plassert en schuko-kontakt under hver type-2 kontakt.

Lastfordeling av effekt trenger man ikke i første omgang, trenger bare en fornuftig dynamisk prising basset på effekt som bilen lader med. Da er kapasitetsproblemet løst. Det trenger bare å være 1 øre dyrere en hjemme-lading for at folk som ikke trenger strøm lar være å lade.

6 timer henviste til posten ovenfor.

Jeg skulle også ønske at lastdeling var muliggjort. Det kan ligge en begrensning på standarden, eller den praktiske teknologien. Hvis ladepunkt skal styre strømmen må den kommunisere med hver enkelt bil for å rampe opp og ned ladehastighet fortløpende. Vil tro det er her problemet ligger, da dette ikke dekkes av eksisterende standarder. Uansett, Horisont må se på løsninger innen eksisterende rammer.

Lastdeling ikke er synonymt med at man kan stå så lenge man vil. Når man har fått det man trenger må man gjøre plassen tilgjengelig for andre.

En 400V 32A kabel kan gi ett ladepunkt på 22 kW, tre ladepunkt på 7 kW eller seks ladepunkt på 3.6 kW. At det skal stå en hybrid på et 22 kW punkt er dårlig utnyttelse av ressursene. Hvis Horisont skal satse på gratis strøm kan det anbefales at man fordeler det over flere plasser. Er det forresten bekreftet at alle punktene er 22 kW?

MEM76

Sitat fra: Kavorka på man 07. mar 2016, kl. 12:14
Jeg skulle også ønske at lastdeling var muliggjort. Det kan ligge en begrensning på standarden, eller den praktiske teknologien.

Det er ingen begrensing i standard eller implementering, det er mangel på vilje. Den ekleste pris-modellen ved lastbalansering er per kWh, men det er ulovlig i Norge.

Men på f.eks. en-fase, så kan man ta pris per minutt f.eks. 0.1kr/min for 3.6kW, og 0.2kr/min for 7.4kW. Du får kun den siste dersom sidemannen er ferdig/ikke der.

Type-2 kontakten kan justere ned til 6A, dvs 15 biler på en 22kW (15x1.4kW).
C-zero 2015

Meninger:
Maks 6A lading på schuko

jkirkebo

Sitat fra: Kavorka på man 07. mar 2016, kl. 12:14
En 400V 32A kabel kan gi ett ladepunkt på 22 kW, tre ladepunkt på 7 kW eller seks ladepunkt på 3.6 kW. At det skal stå en hybrid på et 22 kW punkt er dårlig utnyttelse av ressursene. Hvis Horisont skal satse på gratis strøm kan det anbefales at man fordeler det over flere plasser. Er det forresten bekreftet at alle punktene er 22 kW?

På en eneste 3x32A 400V kurs kan man installere 15 stk. Zaptec-ladestasjoner. Man vil da få fra 1x6A (om absolutt alle lader) til opptil 3x32A (om man er den eneste som lader). Dynamisk fordeling etterhvert som folk kobler til og fra. Har man altså 6 stk. 22kW punkter kan man bytte de i 90 (!) Zaptec-ladestasjoner. Ganske skalerbart etter min mening, selv med gratis lading. Så kan man evt. ha dedikerte 22kW-ladestasjoner for de som ønsker å betale for ladingen.

Det er slike løsninger vi trenger om vi skal få alle PHEVene til å lade. Gratis lading på MANGE plasser.

Ønsker man å være litt mer konservativ kan man begrense seg til 9 stk. pr. 3x32A kurs. Da er man garantert minimum 10A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Kavorka

Se der ja, det så jo interessant ut, så lenge de ikke har priset seg helt ut :) Er dette bygget ut noen stedere ennå?

pudderjagar

Dynamisk lastfordeling på AC lading er ingen problem utifrå kor mykje kvar bil trekker. Systemer for dette har eksistert ei god stund på markedet. Zapcharger si løysing som kjem ein eller annan gong balanserer også med fasene slek at lasta vert jevnare fordelt. Men prisen er desverre deretter.
Kjører:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA