Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk levetid på en s70D

Startet av Vegard Winther, fredag 04. mars 2016, klokken 12:37

« forrige - neste »

Vegard Winther

Hei.

Dette er vel ikke lett å si noe sikkert om.
Men hva kan man anta vil være en realistisk levetid på en Tesla s70D?

Vennlig hilsen Vegard

RaBalder

Levetid er et begrep som man kan legge mye i.

* Hvor lenge den er hot og nyskapende?

Det tror jeg er relativt kort tid. Det vil alltid komme noe nyere og "bedre". Spesielt med biler som Tesla.

* Hvor lenge den fungerer som bil?

Det tror jeg er lenge. Like lenge som enhver annen bil.

* Hvor lenge batteripakken varer?

Det er veldig varierende i forhold til bruk. Er man forsiktig, så skal man ikke se bort fra at batteripakken varer hele bilens levetid. Den vil degraderes, men kanskje ikke så mye at den må byttes.

Bowers

Jeg tror disse bilene vil ha en gjennomsnittlig levetid omtrent på linje med andre amerikanske biler.
De kan gå lenge hvis eieren passer på den og lever godt med diverse småfeil her og der, men det er langt sjeldenere å se en 15 år gammel Chrysler Stratus/Neon på veien enn en 15 år gammel Toyota f.eks.

Feilraten har vært voldsom til nå og for de bilene som allerede ruller på veien blir det nok ikke mindre feil etterhvert som de har vært igjennom vinter etter vinter osv.

Men... skulle Tesla på et vis klare å få kontroll på service-avdelingene sine og utarbeide skikkelige og varige løsninger på de 20-30 hyppigste feilene som går igjen så tror jeg det vil hjelpe betydelig.

Så har det selvsagt også mye å si på hvor bilen går, hvordan den kjøres og tas vare på osv osv.

Noen biler vil nok klare seg, men jeg tviler sterkt på at man ser mange 2013-2015 mod S på veiene om 15 år.

TerjeS

Jeg ville jo tro at teknisk levetid langt overstiger "vanlige" biler. Dels er karosseri i aluminium, dvs. ingen rustproblemer der, dels mangler jo en ren elbil alle de tingene som gjør at en fossilbil blir gammel: slarkete gearkasse, rustent eksosanlegg, oljelekkasjer i motoren etc. etc. Drivenheten kan ev. byttes ut på en mye enklere og billigere måte og skulle man trenge nytt batteri om mange år, er de sikkert på halve prisen og det dobbelte av kapasiteten.

En annen ting er selvfølgelig "hot" faktoren, som RaBalder påpeker.

amund

Sitat fra: TerjeS på mandag 07. mars 2016, klokken 11:50
Jeg ville jo tro at teknisk levetid langt overstiger "vanlige" biler.

Uenig her, ja vi mangler en del mekaniske komponenter, men til gjengjeld har vi elektriske dørhåndtak og keyless entry som begge er KRISE om slutter å virke, og helt sikkert er dyrt å feilsøke og reparere på når det begynner å kødde. Samme gjelder hovedskjerm med cpu. Så har vi 3-4 radiatorer og vifter, en del ventiler og pumper i kjølesystemet, høyspenningssystem med inverter/motor/kontaktorer og styring av dette.

Spørsmålet er jo når dette blir så dyrt/tidkrevende å holde i orden at bilen ikke lønner seg å eie lenger. Jeg tipper at det blir omtrent samme som amerikansk bensin/dieselbil, dvs at når bilen er 15-20 år er det kun entusiaster som vil ha den, og verdien er lav.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

o.b.lix

Sitat fra: amund på mandag 07. mars 2016, klokken 13:58
til gjengjeld har vi elektriske dørhåndtak og keyless entry som begge er KRISE om slutter å virke, og helt sikkert er dyrt å feilsøke og reparere på når det begynner å kødde. Samme gjelder hovedskjerm med cpu. Så har vi 3-4 radiatorer og vifter, en del ventiler og pumper i kjølesystemet

Alt dette gjelder jo strengt tatt enhver ny bil fossil eller elektrisk. Alle nye biler har en eller annen variant av skjerm, men fossilbiler har opptil 17 forskjellige datasystemer som skal snakke med hverandre, og her er nok feilsøkning mer utfordrende.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Havebigfun

Mtp batteriet kan det sikkert erstattes når den tiden kommer. Problemet er at Tesla er gode til å ta seg betalt når de ser at markedet/betalingsviljen er der- eks prisen på 90 vs 70kW- batteri hvor 90 er vesentlig dyrere per reell kWh enn 70.
Tesla kommer til å ta seg godt betalt- spørs om det blir et 3.parts aftermarked opplegg eller om Tesla får stoppet det vha tilgangen på SW/FW.

Bjoris

Er vel tenkelig at en kan få nye celler i batteriet også fra tredjepart, slik jeg har forstått det er det en ganske stor kost i batterichassis, kjøle/varmesystem?

fonberg

Sitat fra: Havebigfun på mandag 07. mars 2016, klokken 18:02
Mtp batteriet kan det sikkert erstattes når den tiden kommer. Problemet er at Tesla er gode til å ta seg betalt når de ser at markedet/betalingsviljen er der- eks prisen på 90 vs 70kW- batteri hvor 90 er vesentlig dyrere per reell kWh enn 70.
Tesla kommer til å ta seg godt betalt- spørs om det blir et 3.parts aftermarked opplegg eller om Tesla får stoppet det vha tilgangen på SW/FW.

Noen med kompetanse som kan uttale seg om jussen i dette? KAN Tesla Motors nekte sine bilkunder å bruke deler fra andre leverandører til evig tid (dvs. etter garantitidens utløp)?
Svaret på det spørsmålet vil nok bety MYE for dele- og reparasjonsprisene etter at bilene passerer fem år / 100.000 km
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

AppleKnocker

Sitat fra: Vegard Winther på fredag 04. mars 2016, klokken 12:37
Hei.

Dette er vel ikke lett å si noe sikkert om.
Men hva kan man anta vil være en realistisk levetid på en Tesla s70D?

Vennlig hilsen Vegard

Garantien er 8 år. Min tilnærming er at jeg setter verdien til null da, og regner på om det kjøpet lønner seg i forhold til en kreftkjerre. Med kjørelengde ca 300 000 på 8 år, er svaret ganske enkelt. Hvis bilen er verdt noe/kjørbar etter 8 år er det en bonus.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Tai

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 08. mars 2016, klokken 07:41
Garantien er 8 år. Min tilnærming er at jeg setter verdien til null da, og regner på om det kjøpet lønner seg i forhold til en kreftkjerre. Med kjørelengde ca 300 000 på 8 år, er svaret ganske enkelt. Hvis bilen er verdt noe/kjørbar etter 8 år er det en bonus.

Hbordan er det du behandler bilene dine som gjør de verdiløs eller ukjørbar etter 8 år!?

Jeg tror bilene vil holde seg greit og at Tesla vil være behjelpelig med å holde bilen din på veien. Det er fryktelig dårlig reklame om Bilen din ikke kan kjøres etter 8 pr, de fleste biler klarer lett det dobbelte. Du må nok betale for det hos Tesla men de vil strekke seg for å holde kundebasen fornøyd. Eldre biler vi  naturligvis ha flere feil en nyere men jeg ser ingen grunn til å avskrive bilen etter 8 år.

Min mening: pga teknisk komplisert oppbygning vil bilen oppleve feil på ikke kritiske komponenter tidligere enn fossilbiler. Kjørbar er den lett like lenge som andre biler.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Vegard Winther

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 08. mars 2016, klokken 07:41
Garantien er 8 år. Min tilnærming er at jeg setter verdien til null da, og regner på om det kjøpet lønner seg i forhold til en kreftkjerre. Med kjørelengde ca 300 000 på 8 år, er svaret ganske enkelt. Hvis bilen er verdt noe/kjørbar etter 8 år er det en bonus.

Hm... Hvordan blir det med miljøregnskapet hvis man skal regne knappe 8 års levetid på en Tesla? Mener å ha lest at grunnet produksjonen må bilen kjøres omtrentlig 10 år (med gjennomsnittlig forbruk) for å gå i pluss, miljømessig?

Espen Hugaas Andersen

Den gjennomsnittlige bilen varkes ved ca 250.000 km/19 år.

Av disse er det nok antall år som er den største utfordringen. Kjører man mye er det neppe noe problem å beholde bilen til 500.000 km/10 år, mens skal man beholde bilen 19 år, kan man kanskje ikke kjøre mer enn 150.000 km.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jan Henrik

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. mars 2016, klokken 08:03
Den gjennomsnittlige bilen varkes ved ca 250.000 km/19 år.

Av disse er det nok antall år som er den største utfordringen. Kjører man mye er det neppe noe problem å beholde bilen til 500.000 km/10 år, mens skal man beholde bilen 19 år, kan man kanskje ikke kjøre mer enn 150.000 km.
Det er vel ikke kilometern som tar knekken på bil, er vel aldern (og sløve eiere)...
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

GOS

@Vegard Winther
Du er i miljømessig pluss med normal kjøring veldig lenge før de 8 årene.
Nyere forskning viser det helt klart. Mener du finner en del om dette på elbil.no.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA