Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilbakevendende 12v problem

Startet av Martin Eden jr, torsdag 03. mars 2016, klokken 11:14

« forrige - neste »

EV_Mor10

Har ikke kommet så langt enda, men skal få tak i en logger.
Fikk bekreftet at jeg kunne få en lånebil mens bilen står på verkstedet, men de understreket at jeg ikke fikk lov til å putte noe i OBD-porten på lånebilen.
De går vel for at det er min Bluetooth OBD-logger som trekker strømmen.
Blir veldig overrasket hvis den skulle klare å trekke så mye strøm og særlig når bilen er av. Går ut i fra at Fakur ikke har en sånn tilkoblet, men opplever utlading av batteriet allikevel?
Jeg har nå tatt den ut hver gang jeg forlater bilen, så det har nok ikke noe med det å gjøre.

TB

Har erfaring frå C-Zero og OVMS. Batteri var på 1,3 V etter 3 veker med OVMS kobla til.
Trur ikkje OVMS har utprega høgt strømtrekk, men er nok vesentleg meir enn utstyr som har ein form for "sleep mode".
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Frode

Etter å ha undersøkt litt på nett, kom jeg over denne bulletinen fra KIA:

[LDC (Low voltage DC-DC Converter) software upgrade for 2014~2016 MY SOUL EV (PS EV) vehicles to improve the EV charging logic in the LDC system / charging of the 12 volt auxiliary battery.
(http://www.smartdata.plus.com/Bulletins/KCE15-16-E030-PS%20EV.pdf)


Det kan se ut som om en kontrollenhet-ROM må oppdateres med ny firmware for å få ladingen av 12V-batteriet til å fungere korrekt. ROM ID etter oppgraderingen skal være EPSEG5L-LS1-D000. Om dette løser alle problemer, er jeg ikke sikker på - men det hadde vært interessant å få vite.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA