Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny nasjonal transportplan. To nye modeller. Hvordan ville dette påvirke model S?

Startet av Vegard Winther, onsdag 02. mars 2016, klokken 20:34

« forrige - neste »

Vegard Winther

Hei.
Dette er min første post på forumet.

Sjeldent har skjebnen vært så lunefull som disse siste dagene.

Kona og jeg har en stund vurdert å kjøpe en S70D.
Vi har regnet på det, veid for og imot, og for kun noen få dager siden bestemte vi oss for at dette gjør vi!
Dere kjenner helt sikkert igjen den spente og gledesfylte forventningen som kommer med dette valget, ikke sant.

Så, dagen etter at vi har tatt det store valget leser vi om forslaget til ny nasjonal transportplan. Dagen etter!
Vi regnet selvfølgelig med at dette ville komme, men kanskje ikke så fort som det virker som nå. Plutselig blir det et helt annet regnestykke.

Spol fram to dager til - og førsteside på lokalavisa Hamar Arbeiderblad. Nye E6 som skal gå gjennom Brumunddal hvor vi bor vil få fire bomstasjoner på strekningen Stange-Moelv (knappe 4 mils strekning). Prisen tur-retur Hamar-Moelv (ca 3 mil) vil bli 140 kroner. I tillegg vil den gamle riksvegen som er den alternative ruta også få to bomstasjoner, slik at man ikke skal kunne slippe unna.
Bompengene tur-retur Brumunddal-Oslo vil bli nærmere 450 kroner.

Helt nytt regnestykke!

Når i tillegg model X snart kommer på veiene og modell 3 snart lanseres, kjenner vi at vi begynner å få litt bange følelser her.

Vi er rett og slett bekymra for at dette med ett har blitt et veldig risikabelt tidspunkt å investere i en ny Tesla på.

Hvis jeg kan spørre om råd. Hva tenker dere her inne?
Hvordan vil disse tingene, ny transportplan og de følgene det vil få, samt slipp av to nye modeller - hvordan vil dette kunne tenkes å påvirke verdien på model S framover? Så langt har de holdt seg rimelig godt i pris. Men vil dette kunne vare? Eller vil vi se et virkelig verdifall på brukte Teslaer? Hvor risikabelt er det å kjøpe en model S nå?

Vennlig hilsen Vegard

dosmont

Planen er et forslag, og ikke vedtatt enda.
Det har aldri vært noe hemmelighet at FRP mener at elbiler ikke har noe på norske veier å gjøre, for klimaforandringer er noe som hippiene og sosialistene har kommet på  ;D
Men de sitter i en mindretalls regering og jeg er ganske sikker på at dagens bomfritak vil bestå, mulig det blir slutt på gratis parkering i noen byer og mere innstramninger på kolektivkjøring.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Icenor

Jeg er ikke særlig bekymret med tanke på å måtte betale bompenger i elbilen. Selv om det ikke blir gratis mer så er jeg overbevist om at det kommer til å være betydelig billigere enn en tilsvarende bensin/dieselbil.
P85
Model 3 - reservert

Espen Hugaas Andersen

Når det gjelder insentivene, så er fritak for mva og engangsavgift de to viktigste, og når disse fases ut så vil man kunne forvente at dette vil være positivt for bruktbilverdien. Det neste viktigste insentivet er fritak for bompenger, og dette er negativt for bruktbilverdien når det fases ut. De resterende insentivene er stort sett irrelevante i forhold til Tesla. Mitt syn er at man ikke bør forvente stor påvirkning på bruktbilprisene av utfasingen av insentivene. Mva/engangsavgift på nye Teslaer veier opp for bompenger på eksisterende Teslaer og påvirkningen blir i sum nær null. (Så klart, det har en påvirkning i hvilken rekkefølge ting skjer o.l, men her snakker vi om ganske forbigående effekter.) Dermed ville jeg ikke bekymret meg for dette.

Det at det introduseres nye modeller kan ha en påvirkning, men dette tror jeg også begrenser seg i omfang. Model X er ganske irrelevant for bruktbilprisene, da den er betydelig dyrere, og den hovedsaklige forbedringen i forhold til Model S er at den har hengerfeste. Noen vil kanskje selge Model S for å kjøpe Model X, men dette er nok de færreste. Denne påvirkningen på bruktbilprisene vil også være midlertidig, trolig vil denne effekten ha passert innen utgangen av 2016. Altså ville jeg ikke bekymre meg mye for dette heller.

Model 3 vil kunne ha en større påvirkning på bruktbilprisene. I dag er den billigste elbilen med 400 km rekkevidde en Model S, og det vil så klart være de som absolutt må ha 400 km rekkevidde som heller vil gå for en Model 3 når den koster halvparten så mye. Men fortsatt er det forskjeller. Det at BMW 3-serie er betydelig billigere enn BMW 5-serie betyr ikke at det ikke finnes et marked for 5-serie. Og selv om det kan hende Model S er oversolgt i Norge så er det jo bare å eksportere det overflødige antallet. Det at Model S ikke er pålagt avgifter betyr at man straffes ikke hvis man vil selge bilen i utlandet, som med andre biler.

Personlig er den største trusselen jeg ser for Model S bruktbilprisen dollarkursen. Om dollaren skulle returnere til 7 kr, så vil Tesla sette ned prisene betydelig, og dette vil kunne kutte bruktbilprisen med 100k nesten over natten. Men 7 NOK/USD forutsetter at oljen øker i pris til nærmere $100 per fat. Dette tror ikke jeg skjer med det første.

I sum så er jeg ganske lite bekymret for Model S bruktbilprisen. Men man kan aldri være 100% sikker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cookie Monster

Sitat fra: dosmont på onsdag 02. mars 2016, klokken 20:49
Planen er et forslag, og ikke vedtatt enda.
Det har aldri vært noe hemmelighet at FRP mener at elbiler ikke har noe på norske veier å gjøre, for klimaforandringer er noe som hippiene og sosialistene har kommet på  ;D
Men de sitter i en mindretalls regering og jeg er ganske sikker på at dagens bomfritak vil bestå, mulig det blir slutt på gratis parkering i noen byer og mere innstramninger på kolektivkjøring.

Link til at FRP mener elbil ikke har noe på veien å gjøre? Frp er i det minste mye mer positive til elbil enn feks MDG som er helt imot bil, fly, veier og høy lønn men som gladelig bruker det mest mulig selv og har høy lønn ;)

Er heller ikke noen fra Frp sentralt som er negativ til elbil selv om noen enkelte kommune eller fylkespolitikere mener det. For meninger spriker ofte i flere retninger innenfor samme parti som også gjelder alle de andre partiene.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/fremskrittspartiet-vil-gi-elbil-garanti/a/10073180/

De fleste jeg kjenner som kjører Tesla stemmer blått :) Som også stemmer bra med vg sin undersøkelse om at 53.3% av Tesla eierne stemmer Høyre og Frp tilsammen.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-eiere-flere-feil-paa-bilen-men-vi-elsker-den/a/23499930/
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

lunitiks

Ganske enkelt katastrofe for elbilene hvis regjeringen prakker merverdiavgift på dem allerede de nærmeste 2-3 årene. I så fall er det lite insentiv igjen for å kjøpe elektrisk, så løsningen må bli å samtidig straffe eksos desto hardere. Statens "problem" i sistnevnte tilfelle er at man fortsatt ikke har et fullgodt alternativ til forbrenningsbiler (rekkeviddemessig) til at de maktkåte får oppslutningen de ønsker. Staten må vente til det er bevist ut over enhver rimelig tvil at det er skikkelig tilbud av elbiler med nok rekkevidde til at fossilt ikke lenger kan forsvares i store trekk.

EDIT: Ta for eksempel min bil, en slank 70D med vinterhjul og trivielt utstyr. Akkurat nok rekkevidde + firehjulstrekk som trengs mange steder i dette landet. Nyprisen bikket nylig 730.000,- (opp ca. 100' siden jeg tok levering i høst). Legg på moms, og vips så er vi oppe i nærmere 940 000,-. Det sier seg selv at momsfritak er det desidert største insentivet, i alle fall ved nybilkjøp (som det gjerne blir når elbil fortsatt er en nyhetssak). Så hjelper det selvfølgelig på og rasjonaliserer at man kan parkere til dels gratis osv.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

pej

Løp og kjøp. Har kun kjørt elektrisk de siste 3 årene, og Tesla er den eneste bilen som har rekkevidde nok. Jeg ville seriøst vurdert en S85 som har gått litt. Mye mer rekkevidde og bedre plass. Autopilot er oppskrytt. Jeg har hatt 85 og har nå 85D. Har en 70D som lånebil nå, og for meg holder ikke rekkevidden på den.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Thomas N

Sitat fra: pej på onsdag 02. mars 2016, klokken 21:53
Løp og kjøp. Har kun kjørt elektrisk de siste 3 årene, og Tesla er den eneste bilen som har rekkevidde nok. Jeg ville seriøst vurdert en S85 som har gått litt. Mye mer rekkevidde og bedre plass. Autopilot er oppskrytt. Jeg har hatt 85 og har nå 85D. Har en 70D som lånebil nå, og for meg holder ikke rekkevidden på den.
mulig mange mener autopilot (AP) er oppskrytt, men jeg kjørte ca 26 mil på motorvei i dag. Og jeg elsker AP. Det er jo så behagelig å slappe av mens bilen kjører selv. Jeg tok i rattet kanskje 20 ganger på denne turen. Dels fordi jeg byttet felt noen ganger og dels fordi bilen sjekket at jeg er våken. Hvordan kan du ikke like denne funksjonen?

Beklager hvis dette sporer av trådstarters spm.
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

fonberg

Som PEJ sier: kjør på. Jeg har kjørt TMS siden november, og ser frem til å få en ny S85D om noen uker, selv om jeg også glatt kunne levd lykkelig med S85-en jeg har nå i mange år fremover. Det finnes ikke noe alternativ i dag, kanskje gjør det det med M3 om 1,5-2 år, men TMS kommer uansett til å være en bedre bil og holde seg bedre i pris enn alt annet i årene fremover, av grunner som er forklart i postene over.

Ja; det er rimelig at moms og bomavgifter fases inn også på elbiler i løpet av noe år fram i tid, men jeg er rimelig sikker på at bomavgifter og andre avgifter, samt ulike former for bruksbegrensninger samtidig vil øke i omfang på utslippsbiler. Så så lenge man er avhengig av å bruke personbil mener jeg vi nå er kommet dit at det er idioti for det store flertall av nordmenn å kjøpe noe annet enn elektrisk.

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Diravi

Av de faktorene som trådstarter lister opp, så ville jeg vært minst bekymret for incentivordningene og mest bekymret for Model 3 - eller kanskje heller for generelt verditap.

Dette er forslaget til nasjonal transportplan. Det skal gjennom en omfattende politisk kvern, og det er lite sannsynlig at elbiler vil få noe mer enn en svært lav sats for bompenger. Det som er en usikkerhet, er om de tenker å skille mellom bom på innfartsveier og andre bomsamband. Men uansett vil fortsatt bomvei slå positivt ut i regnestykket for elbilisten.

Vår 70D blir levert om ca en måned, og det er klart at vi også er spent på hva Model 3 - og forsåvidt Chevrolet Bolt, en fremtidig BMW i5, ny Leaf i 2017 undsoweiter - betyr for bruktprisen på den så langt eneste modellen som tilbyr en anstendig rekkevidde for langkjøring. Men med tanke på hvor mange som sutrer over at frunken på D-modellene er blitt mindre og som "må" ha panoramatak for å få med bagasjeboks, så er det ikke veldig sannsynlig at hele Tesla-markedet ville ha en Golf-klassebil, for å si det slik. Mange kommer vel fra Passat og tilsvarende familiefraktere. Jeg tror det er like sannsynlig at det er en del personer som i dag greier seg med Leaf og tilsvarende som elbil, fordi de ikke kan eller vil bruke så mye som en Model S koster, men som gjerne ville hatt noe litt større. Min svigerinne og hennes mann suser rundt i en e-Golf som eneste bil, og sist vinter stappet de inn begge ungene, to små hunder og oppakning for å dra på langweekend på Hafjell - med diverse ladestopp underveis. De kom fra en Skoda Superb... Model 3 blir et godt kompromiss for dem.

Tenkt eksempel: Man kjøper en 70D til 700 000 i dag og vil selge den om tre år. Den taper seg 15 % i året i tre år og har i utgangspunktet da en bruktverdi på ca 430 000. Jeg tror det er et ganske snilt beregnet verditap. Eierne har så langt hatt lavere tap enn som så, men mye på grunn av at prisene hele tiden har steget, og det går jo ikke inn i himmelen. En annen luksusbil i samme prisklasse ville fort hatt et høyere tap enn 15 % første året.

Så dukker Model 3 opp på det norske markedet i 2018 (tviler på at den er her før tidligst nov/des 17). Dersom dollarkursen holder seg på rundt 8,5 (det vet vi jo ikke, spådommene går i alle retninger) så kan en godt utstyrt Model 3 koste kanskje 400 000 som nybil i 2019, når Model Sen skal selges etter tre års tjeneste.

Den som da vil kjøpe en litt større elbil med god rekkevidde og greit med plass kan da velge mellom den tre år gamle Model Sen til 430 000 eller en ny Model 3 til 400 000. Eller en ny Leaf til 300 000 - men det vil være en mindre bil enn Model 3, og kanskje litt kortere rekkevidde. Er det en så dårlig deal for Model Sens del at den må lavere i pris enn en ny Model 3 for å bli solgt? Jeg tror ikke det.

Momenter å ta med:

Model S oppdateres OTA og det er kun hardware som begrenser den fra å fremstå like moderne som en Model 3, selv om den er tre år gammel.

Hadde dette vært fossilbiler hadde man måttet ta inn i regnestykket at en større (brukt)bil også er dyrere i bruk enn en ny og mindre bil. Det er ikke tilfelle i samme grad for elbiler

Dersom vi ser for oss en markedssituasjon med både Model S, Model 3, i5, Bolt og ny Leaf (og sikkert også andre) tilgjengelig for langtkjørende elbilister, så er elbil plutselig også aktuell for en mye større kundegruppe enn i dag. Så vi skal ikke gå ut fra at S og 3 slåss om samme mengde kunder som er i markedet i dag.

Det er som kjent vanskelig å spå, og særlig om fremtiden. Men jeg tror at tiden uansett er over hvor Model S-eiere kan håpe på et fremtidig verditap på 8-9 % i året, og at man må legge til grunn et verditap tilsvarende andre større familiebiler på i hvert fall 15 % i året, kanskje noe mer. Men da er man uansett i en prisklasse hvor brukt Model S er konkurransedyktig mot en ny Model 3.

Så er fortsatt 15 % verditap av 700 000 mye penger i et bilbudsjett, men akkurat den kommer man nok ikke utenom, åkkesom. Så hvis du i dag har regnet at det verditapet kan forsvares pga lave drivstoffutgifter og innsparing på bomvei, ville ikke jeg vært så bekymret for hva Model 3 betyr inn i regnestykket. Og heller ikke veldig bekymret for Nasjonal transportplan.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

petersv


Vegard Winther

Tusen takk for mange gode svar.
Det blir forhåpentligvis en Telsa allikevel.
Et par spørsmål som jeg lurer på, men tar det i en egen tråd, om jeg ikke finner svar på det andre steder på forumet.

Igjen, takk for hjelpen.

Vegard

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA