Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Osbourn effekt ved lansering av model3?

Startet av Bjoris, onsdag 02. mars 2016, klokken 00:15

« forrige - neste »

Bjoris

Det blir en lang måned å vente på lanseringen av model 3, spesielt for oss som har Model S i bestilling, jeg er glad bilen ikke går i produksjon riktig enda. Dersom model 3 lanseres med ting som ikke finnes i model S/X er jeg spent på hvordan reaksjonen blir og om en kan få en Osbourn effekt der salget av spesielt S får en knekk, ikke bare fordi det kommer en billigere bil, men det er åpenbart at om det vises for mye snadder på TM3 som ikke finnes i S/X så kommer iallefall jeg til å droppe leveringen, av den enkle grunn at en må anta at mye av dette kommer i S/X før TM3 og dermed ikke kan være langt unna...

Vel, hva tenker dere andre? Jeg tenker at de kommer ikke til å vise særlig mye teknisk på model 3 i denne omgang...

Jeg håper jeg tar feil at det kommer mye snadder og at disse tingene kommer til å bli tilgjengelig allerede nå i model X og S, Strauble har jo sagt at han tror vi kommer til å bli overrasket så da må vi jo få se noe!

Problemet med sistnevnte teori er at det vil jo være galskap å levere ut X i noen mnd og så oppgradere...

Icenor

Hvis Model ≡ blir levert med en oppgradert autopilot så er jeg sikker på at den samme teknologien blir tilgjengelig i X og S. Spørsmålet er vel mer om hvem får det først og da hadde det ikke vært urimelig å tro at det blir S eller X.
P85
Model 3 - reservert

Bjoris

#2
Det vil selvsagt være slik at S og X får det samme som 3, men NÅR er 1000 Kr spørsmålet! Det er det Osbourn effekten handler om, går en ut med noe for tidlig så stopper eksisterende salg.

Tesla er jo veldig tidlig ute med presentasjon av 3 når den ikke kommer i produksjon før slutten av neste år, spes når så mye er ventet så skje på teknologi-fronten og vi nå hører at 3 får neste generasjons teknologi så blir dette veldig spennende!

Dersom de sier at 3 får ny generasjon Autopilot, hvem vil da kjøpe den dobbelt så dyre S UTEN dette? Ikke jeg vertfall...

Jeg tror derfor på ett av to scenario!

1 mest sannsynlig, vi får vite skuffende lite om denne nye teknologien, mer fokus på design og dill og dall

2 de lanserer den nye teknologien, men sier samtidig at denne er allerede klar i nye S og X! Isåfall blir sikkert spesielt X eier forbanna, men jeg tror Tesla bryr seg lite, slik de gjorde med Autopilit lanseringen... Men jeg tror mest på alternativ 1!

MEN dette er jo det som er så spennende med Tesla, du aner egentlig ikke hva de finner på:)

NegativeElectrode

Det kommer an på hvilke ting de klarer å forenkle slik at det enkelt kan automatisere mer av produksjonen. Model X ser ut til å ha mange features som er kompliserte å produsere. Samtidig gir Model X mulighet for å lære ekstremt mye om hvordan man automatiserer kompliserte prosesser. Taim will shåww.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mazzbot

Det er jo begrenset hva man presser inn I en 35k usd bil . Blir det for mye utstyr og dyrt så tror jeg de failer,  gjelder å forenkle det som kan forenkle og levert bilen I tide . Hvem trenger egentlig autopilot ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

mandresen

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 02. mars 2016, klokken 09:09
Det er jo begrenset hva man presser inn I en 35k usd bil . Blir det for mye utstyr og dyrt så tror jeg de failer,  gjelder å forenkle det som kan forenkle og levert bilen I tide . Hvem trenger egentlig autopilot ?
Jeg er enig i at det må forenkles og få ut bilen i tide. Men autopilot er jo bare grisebra i køkjøring og jeg tenker at model 3 blir jo mer eller mindre en bil en bruker til og fra jobb.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

SunSeeker

Jeg tror også at model 3 kommer med lite utstyr som standard, tilnærmet skrapet for 35000$.
Tror også at det kan kjøpes dagens autopilot(selv i 2018) som ekstrautstyr pluss mye annet slik vi kjenner det fra MS. Dette med Autopilot er vanskelig, men hadde de sagt noe om en videreutvikling som var klar nå, vil de fleste bli meget skeptisk til kjøp av X og S i nærmeste fremtid. Glidende innfasning av utstyr er og blir noe dritt, det har jeg opplevd!!

fonberg

Sitat fra: bjoris på onsdag 02. mars 2016, klokken 08:19
2 de lanserer den nye teknologien, men sier samtidig at denne er allerede klar i nye S og X! Isåfall blir sikkert spesielt X eier forbanna, men jeg tror Tesla bryr seg lite, slik de gjorde med Autopilit lanseringen...

Hvis man har kjøpt seg noe og ikke tåler at det så kommer et annet produkt på markedet med samme teknologi, så legger man opp til et trist liv for seg selv.

On topic: Jeg tror Tesla røper noen designelementer og funksjoner/teknologier, samt bekrefter dimensjoner på bilen, rekkevidde/batteristørrelser, pris og eventuell SC-tilgang.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

OddB

Alle vet at det kommer en ny hw - pakke for AP 2.0 ganske snart... men det hindret jo ikke folk å selge gammelbilen og kjøpe en med AP 1.0
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cookie Monster

En ting er 100% sikkert at Model 3 kommer med autopilot hw som standard, men må nok betale for å aktivere. Siden så å si ingen selger nye biler i dag uten i det minste adaptiv cruise og autobrems. Det fordi autobrems er et krav for 5 stjerner i NCAP testen på nyere biler.

Selv tror jeg Model 3 kommer med noe som er veldig likt som er på model S og model X idag for å holde kostnadene nede og at det er utprøvd. Men at vi ser Autopilot 2.0 hw med ny funksjonalitet på Model S og Model X først som er biler til en høyere pris. Blir samme som at BMW har enklere systemer på 3 serie enn på 7 serien.
Men er så klart bare gjetting fra min side :)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Bjoris

Sitat fra: Icenor på onsdag 02. mars 2016, klokken 02:21
Hvis Model ≡ blir levert med en oppgradert autopilot så er jeg sikker på at den samme teknologien blir tilgjengelig i X og S. Spørsmålet er vel mer om hvem får det først og da hadde det ikke vært urimelig å tro at det blir S eller X.
Hvis ting som ikke er i S og X i dg nå blir lansert i M3, uten at noe sies om når det samme kommer i S/X, det er da det er fare for denne effekten. Det har gått mange rykter om facelift, hengerfeste, AP 2.0, men det er stort sett løse rykter som har rent ut i sanden, det blir noe helt annet om Tesla presenterer noe nytt i en bil til halv pris av den du vurdere å kjøpe. Ser folk tenker litt forskjellig her, men dette er uten tvil ett interessant dilemma, veldig mye mer aktualisert etter at de sa de skulle lansere neste generasjon teknologi, hva de nå tenker på med teknologi her da:)

Bare å glede seg!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA