Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Paul Rosenquist: Klima, miljø, el-bil og CO2

Startet av shuatorp, søndag 28. februar 2016, klokken 03:01

« forrige - neste »

shuatorp

Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

Sele

Mange som føler seg lurt? Først dieselgate og så electragate.

Philip Marlowe

Dette er jo virkelig leit å høre for oss elbileiere , og ikke minst for Elon Musk som satte i gang med sitt store prosjekt uten å få del i Rosenqvists imponerende tekniske kunnskaper først.  :'(
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

eivhelle

Her var det mye rør på en gang. Det er mulig at han kan overbevise folk som ikke kan regne selv, men de fleste av regnestykkene hans holder ikke mål.

Han begynner for eksempel med å snakke om at batteriene i en Tesla taper seg 20% etter 300 fulle sykluser og derfor har tapt 20% pr. år. Men det forutsetter i så fall at man kjører 300x480 km i året som gir en årlig kjørelengde på 144000 km. Og han forutsetter en bruk som ikke stemmer med hvordan man i praksis lader batteriene i en elbil. Fulle opp og utladingssykluser er ikke noe som gjøres i praksis i en elbil. Det gjøres for det meste klattlading på lav effekt, noe som er svært skånsomt for batteriet. Dette er noe jeg forventer at en såkalt ekspert på batterier skulle vite.

Deretter angriper han livstidsanalysene som er gjort på elbiler, og påpeker at man ikke har gjort disse over de gjennomsnittlige 19,2 årene en bil skal vare. Han legger inn utslippene for et ekstra batteribytte samt ekstra utslipp for destruksjon (noe som forøvrig er tatt med i analysen TUV har gjort for Mercedes B), men glemmer tydeligvis å ta med at fossilbilen  vil slippe ut CO2 også i de siste 9 årene siden han får 60% lavere utslipp til plutselig å bli 2-400% høyere utslipp. Siden mesteparten av utslippene fra en fossilbil er fra forbrenning av drivstoff, og tilvirkning av batteriene kun er rundt 40% av totalen for en elbil, vil det i praksis være liten forskjell på regnestykket selv om man skulle forlenge testperioden og legge til et batteribytte. Og så må man også ta hensyn til at en gammel og slitt fossilbil gjerne forurenser mer enn den gjorde da den var ny. Og den vil også trenge hyppig utskifting av deler som går i stykker, noe som også bidrar til ekstra utslipp.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trekkoppbil

#4
Han har nok noen gode poenger, med at utrykk som klima og miljø blir brukt i hytt og pine.

Når det gjelder å beregne levetid på batteriet, så synes jeg det er uheldig at en som sier han har jobba med batterier, regner levetida i antall ladesykluser. Det skaper forvirrende oppfatninger, og fører til at enkelte lader batteriene fullt opp og så langt ned som mulig for å få så få oppladninger som mulig.
Han mener at batteriet i Tesla taper seg 20% etter 300 fullstendige utladninger. I praksis unngår man helst djupe utladninger, og lader man batteriet helt ut, så bryter man vel garantivilkåra. Han snakker om 300 utladninger på ett år. Normale bilister kjører ikke på den måten, men det er alltids noen som gjør de dumme tinga som det går ann å gjøre, og det kan være bilister som aldri lader batteriet fullt, og som stadig har tomt batteri.  Det kan godt tenkes at man når 80% etter ett år, hvis batteriet går tomt til daglig.

Når det gjelder synspunktene hans om bruk av bensinoppvarming av batteribil, så er jeg uenig i konklusjonene hans, men her det naturlig at folk har ulike oppfatninger. Etter min mening egner bensin og diesel seg mye bedre til oppvarming enn til framdrift, pga utnyttelsen. Med en liter bensin kan du få 13 km framdrift, eller du kan varme opp en el-bil i 5 timer. Det gir liten mening å dra på hundrevis av kilo med lithium-batterier, for å varme opp en kupe.  En fossilbrenner i el-bil, bruker man kanskje kun ved spesielle behov, så det ikke går mange literene på en sesong.

Han bruker et merkelig utrykk som destruering av batterier. Det har har jeg aldri hørt før. Batterier byttes gjerne ut når de har 70% igjen av kapasiteten sin. Da snakker man om gjenbruk av batterier til helt andre formål som kan være viktige når det brukes sol og vindkraft, og etterhvert snakker man om resirkulering. Det finnes ulike formeninger om at resirkulering av ev-batterier krever mer eller mindre energi enn å lage nye batterier med råvarer fra gruver. 

Han snakker også mye om hvor rein strømmen er. Han sier ingen ting om at man trenger 1,2kwt elektrisitet til å rafinere en liter bensin, og at den strømmen typisk kommer fra kullkraftverk.

Han sier heller ikke noe om hvor strømmen til å produsere batterier kommer fra. Her er en artikkel som antyder at Gigafactory kan produsere 20% mer sol og vindkraft, enn det som brukes til batteriproduksjon.

Han snakker også om at batteriproduksjon til biler i Oslo gir forurensing i Singapore. Jeg lurer på om han noen gang har vært i Singapore, og sett hvor reint man har det der. Nissan produserer batterier i England og til usa-modellene produseres det i Tennesse. Tesla har vel fabrikker vest i USA. Hvem som gir forurensing i Singapore, lurer jeg på.

Han var kanskje forut for sin tid, når han spøkefullt mener at det ville være mest penger i å beskatte Nitrogen. Og at avgifter på NOx kunne skise ut diesel og fyringsolje.

Mannen ivrer voldsomt for å bruke hydrogendrevne brenscelleller i biler og nødaggregat. Jeg forstår ikke helt tanken bak det.

timingbeltkiller

Personbilen som sådan kan bli erstattet av selvkjørende "personflyttere" uten ratt og pedaler
som med app tilkalles og forlates etter behov lenge før elbilen har utkonkurrert fossilbilen.

OG/ELLER i bykjerner kan rullende fortau ta over den rene person transporten.

Naivt å tro den teknologiske utviklingen stopper opp med fra fossilbil til elbil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Trekkoppbil

NTNU-rapporten koster penger.

Her er det et par andre gamle rapporter som er fritt tilgjenglige:
http://www.environment.ucla.edu/media/files/BatteryElectricVehicleLCA2012-rh-ptd.pdf
http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/consultations/doc/2009_03_27_future_of_transport/20090408_eabev_%28scientific_study%29.pdf

Antakelig kan man regne annerledes i dag og i framtida.
Jeg kan ikke forstå annet enn at elbiler bygges med gjenvinnbare materialer.
Energi i seg sjølv er ikke noe begrensa ressurs.

Espen Hugaas Andersen

Når jeg leste artikkelen "Elbilen er tøv" trodde jeg kanskje Rosenquist var dement.

Men når jeg ser denne videoen innser jeg at han ikke er dement. Han er bare fullstendig strippet for logisk sans. De feilslutningene han klarer å sette sammen hører hjemme i lærebøkene som omhandler logiske feilslutninger. Først og fremst virker det som han har en forkjærlighet for non sequitur, men han drysser også inn andre logisk feilslutninger, noe som i hvert fall bryter opp litt i idiotiet. Jeg nominerer herved Paul Rosenquist til "Norges dummeste mann".
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nr1rayner

#8
Så stiller spørsmålet seg, hvilke tall har man brukt for bensinbilen?
Regner med det er brukt de offisielle tallene vet jo alle at disse er feil.
Vet ikke om det var hans formål, men jeg er helt enig i at det er totalt feil å henge seg opp i KUN CO2.
Det er kanskje det enkleste, men det må også sees på f.eks. sot og NOx.

Videre må man jo ta høyde for at strømmen KAN bli renere (vind, sol, hydro osv erstatter mer og mer kull), mens en bensinbil vil alltid forbrenne bensin og forbedringer på den kun vil være minimale pga forbedring av forbrenningen.

Så glemmer, også han, oljeskift, reg.reim, dynamo, starter og alle andre deler som blir nødvendig å bytte på en fossilbil over 19,2 år som man ikke trenger å bytte på en elbil.
Tar man utgangspunkt i 4 liter olje og skift hvert år blir det 19 oljefilter og 76 liter motorolje som skal produseres og destrueres pr. bil.

Han snakker om maksimalt er 100 mil rekkevidde for en Tesla.
Det hadde jo vært en drøm å kunne komme så langt! Jeg setter et minimum før bytte er interessant, det er 40kwh, eller ca 25 mil reell rekkevidde om sommeren i normal hastighet, men helst 30-40 mil.
Med hurtiglading er det jo da ingen problem å dra på langtur.
Eneste begrensning da er å først ha mulighet til å trekke tilhenger/campingvogn, og videre rekkevidden med det..

I artikkelen "Elbil er det reneste tøv" fremgår det vel ganske tydelig at mannen har god peiling på bly-batteri, men lite greie på li-ion. Mulig han har oppdatert seg noe siden den gang.
"Hurtiglading på 220 volt en løgn"
Ja det er det sikkert, men ingen snakker om hurtiglading på 220 volt heller.

"Det er mellom 700-800 amperetimer på batteriet på en elbil."
Nei, Nissan Leaf 24kwh har ca 60Ah. Uansett er det bare tullete å bruke begrepet Ah.
Ved 4,1 volt har vel samme Leaf noe sånt som 5.800 Ah...

"Da kan du måke inn 80 prosent på to timer. Men du må bruke 6-8 timer for de siste 20 prosentene.
Noen lyver og sier at de kan lade 80 prosent på en halvtime."
Nå vet vel alle at hurtiglading ikke tar 2 timer fra 0-80%, men ca 30 min.
80-97% på Nissan Leaf tar rett under 2 timer med 10A og rett over 1 time på 16A.
De siste 3% tar vel ca 1 time.

"Første skår i gleden er at de har en elendig virkningsgrad. Når de er nye og friske må de overlades med ca 7% og i enden av sitt liv nærmere 20%."
Nei, li-ion underlades. 4,2v er ansett som fulladet celle, Nissan Leaf stopper ladingen på ca 4,1 volt.

Han mener at levealder på 19,2 år har noe med EU-kontroll å gjøre, og sier at den blir EU-godkjent det 17. året.
Finner det litt merkelig da EU-kontroll er hvert andre år, partallsvis. Skal hans logikk henge på greip burde snittalder være 18,2 eller 20,2 år.


Mannen vet sikkert mye han, men kan ikke akkurat ta alt han sier og sette 2 streker under svaret.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

john

I politiet har man egne kurs for å lære å ikke bare følge det sporet du tror er rett.
Dvs etterforske uten å komme til det svaret du gjettet på forhånd. Denne mannen kunne tatt seg en tur dit ;-)


Når han sier silikon, mener han silisium (eng:silicon)?

Og alle regnestykkene går ut i fra en tesla med 700Kg batterier ++
Hva med at de aller fleste elbiler har under halvparten?

I tillegg, hva er strømforbruket på oljeraffineriene hvis man klarer å utlede KWh per liter?


nr1rayner

Sitat fra: john på torsdag 25. august 2016, klokken 12:39
I tillegg, hva er strømforbruket på oljeraffineriene hvis man klarer å utlede KWh per liter?
Det har jeg lurt på selv og brukte noen kvelder på å søke opp, men man finner ingen klare svar.
Nå skal det jo sies at olje brukes til f.eks. gummilister, dekk og dashbord også i en elbil, samt asfalt, så noe av raffineringen er vi avhengig av også i en elbil, som jo selvsagt er et viktig argument for elbilhaterne..
Men, de justerer jo sluttproduktet etter behov, altså trengs mer diesel tyner de mer ut av det og får mindre av det de har nok av.

Uansett, den informasjon jeg klarte å finne tydet på at strømforbruk til en f.eks. e-Golf og en bensin/diesel-Golf er omtrent likt  ;)
Oljeraffineriene i Norge fyres visst med gass (ironisk nok kunne vi ikke installere gasskraftverk i Norge for å spe på under strømmangel om vinteren for det forurenset for mye...).
Så, alt i alt, de som mener at vi får for lite strøm osv osv hvis ALLE skulle kjørt elbil, neida, bare fortsett å fyre gassanleggene til raffinering så hadde det gått omtrent i null *LOL*
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Amoss

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 25. august 2016, klokken 22:38
Sitat fra: john på torsdag 25. august 2016, klokken 12:39
I tillegg, hva er strømforbruket på oljeraffineriene hvis man klarer å utlede KWh per liter?
Det har jeg lurt på selv og brukte noen kvelder på å søke opp, men man finner ingen klare svar.

Dette svaret er nok ikke om de norske raffineriene, og er kanskje blitt noen år gammel, men dette kan i det minste gi ett vist inntrykk:

https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4
Model S 85D

ladov

Sitat fra: john på torsdag 25. august 2016, klokken 12:39
...
I tillegg, hva er strømforbruket på oljeraffineriene hvis man klarer å utlede KWh per liter?
Jeg prøvde å sjekke det opp og svaret er at det spørs hvor raffineriet henter energien sin fra..

Du trenger litt mindre energi for å raffinere den bensinen du trenger for å kjøre en mil enn det du trenger for å kjøre elektrisk samme strekningen. Merk at jeg skriver 'energi' og ikke strøm. Hvis oljeraffineriet hadde skaffet all energien sin fra strøm så kunne vi sagt at en bensinbil krever like mye strøm som en elbil men som du ser i forrige post(eller den før der igjen) så kan du også hente energien fra gass, eller ved å brenne deler av oljen..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kanutten

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. mars 2016, klokken 22:19
...Jeg nominerer herved Paul Rosenquist til "Norges dummeste mann".

Saklig og flott argumentasjon...

Øyvind.h

Usikker på om han er dum, eller om det er bevisste løgner. Sistnevte er langt verre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA