Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt 40+ kWh batteri?

Startet av asgeirn, lørdag 27. februar 2016, klokken 08:20

« forrige - neste »

Trond.m

#30
Sitat fra: ladov på tirsdag 26. juli 2016, klokken 21:28
Aner jeg en smule bitterhet her? Er det noe annet enn zapcharger portable du tenker på nå? Med skilletrafo har jo lading fra IT-nett funket hele tiden.

Nå har de vel ikke lovet noe som helst ennå om ny zoe, kun kommet noe få uforpliktende drypp av informasjon.
He, he...kan vel hende det. Dab, ladetrafoer...(det har vært mange forsøk), villedende løfter om teppelegging av Norge med ladestasjoner etc...Har vel ikke veldig godt forhold til RBI for å si det sånn. Trodde veldig på Zoe i starten, men jo mer villendende informasjon og rot som kommer fra RBI, dess mindre er lysten på å handle bil igjen. Men kommer den drømmebilen du snakker om, så er det fort glemt  ;)

ZOE

Har rbi lovet deg dab uten å levere?


Trond.m

#32
Ingen vits i å gå videre på dette, og jeg er mest interessert i å høre hva Renault sentralt har bekreftet om nytt batteri og ladeløsning. Jeg har ikke avskrevet Zoe, og med nytt batteri og hurtiglading vil den kunne erstatte fossilbilen.

THE

Veldig spent på 45 kWh batteri til Zoe, og om oppdatert Zoe kommer med CCS i tillegg til 22kW AC lading.

Er likevel såpass oppgitt over RBI  at det skal veldig mye til før jeg  kjøper enda en ny Renault fra dem.

Enn så lenge kjører jeg fornøyd rundt i gammel Zoe med lite batteri, og fremdeles en god del 43 kW ladepunkt der jeg har behov for lading.

Mine ønsker for oppdatert Zoe i tillegg til 45 kWh batteri må bli mulighet for takstativ, delt bakseterygg, CCS OG 22 kW AC lader, innebygd lader må takle lading på IT-nett, mye bedre app for forvarming og ladestyring, kraftigere motor og flere justeringsmuligheter på førersetet.

Uten alle disse forbedringene kan jeg ikke se en eneste god grunn for meg til å vurdere ny Zoe. Da vil jeg heller oppgradere min gamle Zoe med 45 kWh batteri, forutsatt at jeg beholder mulighet til å lade på 43 kW.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ladov

Jeg skjønner godt at de har gitt opp 43kW, for sakte for hurtiglading samtidig som det er raskere enn noen trenger for destinasjonslading..(kanskje for store kjøretøyer, elektriske busser kan sikkert trenger å lade natten over på 43kW).
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

THE

43kW er uendelig mye bedre enn 22kW som Renault har bestemt er tilstrekkelig på dagens Zoe.

Ellers er jeg helt enig i at 43kW er alt for tregt for hurtiglading på samme måte som 50kW DC er alt for tregt som hurtiglading. Minstekravet for elbil på langtur er etter min mening Teslarekkevidde og SC ladeeffekt. Zoe med 45kWh batteri vil ikke bli en langturbil for meg uansett, men med 45kWh batteri og 43kW lader kan den ta over veldig mye mer av kjøringen som dieselbilen står for i dag.

Har vært på en liten rundtur nord i Skandinavia nå i sommer. Kjørte 6000km, og måtte naturlig nok ta dieselbilen for å komme meg frem. Det skal bygges ut mange hurtigladelokasjoner før det er mulig å kjøre nordover i Norge, Sverige og Finland med elbil. Med Tesla er det mulig å kjøre et stykke nordover i Norge, men der stopper det omtrent på grensa mellom Troms og Finnmark også (Setermoen er foreløpig den nordligste SC). Med andre elbiler er det absolutt et entusiastprosjekt å komme seg nordover.

For at det skal være praktisk å bruke elbil på langtur på samme måte som en bensin/dieselbil, så må det minst være Teslarekkevidde (ca 300-400km reell rekkevidde) og hurtigladerne (Tesla SC) bør stå med maksimalt 100-150 km avstand slik at man kan stoppe når man ønsker/har behov for pause, og ikke fordi man må stoppe for å lade der det er lademulighet.

Jeg står på interesselisten til Tesla for Model3. For at jeg skal legge inn en bestilling må bilen bli så bra at den kan erstatte dieselbilen. Det vil si at jeg må ha minst 500 km reell rekkevidde, mulighet for å trekke tilhenger på 1500-1600kg, mulighet for takstativ, nok bagasjeplass til ferieoppakning for 4 personer. I tillegg må Tesla bygge ut et SC nettverk som gjør det mulig (og praktisk) å kjøre med bilen i hele Europa inkludert nord i Norge, Sverige og Finland.

Hvis en slik elbil ikke kommer på markedet, så må jeg beholde dieselbilen og i tillegg ha en "kortrekkeviddeelbil" til den daglige kjøringen. Alternativet til Tesla blir biler med ny versjon av CCS som støtter minst 150kW lading, men det tror jeg ligger ennå lengre fram i tid enn Tesla Model3.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Sitat fra: THE på mandag 01. august 2016, klokken 09:26
Minstekravet for elbil på langtur er etter min mening Teslarekkevidde og SC ladeeffekt.

Behov for ladeeffekt er avhengig av hvor effektiv bilen er. Hvis f.eks en i3 kunne ta imot 75kW så vil den komme ca like fort frem som en Model X på SC nettverket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kos

#37
Det var en oppsiktsvekkende konklusjon - at med et nesten like stort batteri som tesla ville en i3 komme like langt - det må være årets bombe - om den lille lette bilen med tynne hjul ikke klarte å kjøre mye lengre enn teslaen så ville det være svært oppsiktsvekkende om ikke direkte deprimerende for en av verdens mest avanserte bilprodusenter.  den andre konklusjonen er nesten latterlig - om en bil bare klarer å fylle batteriet på rekordtid så har det ikke så stor betydning for hvor fort man kommer frem - stoppe parkere lade betale starte opp igjen ferden og så har vi kø ?

Det er mange måter å se det på - men så lenge du ikke skal lengre enn 20 mil så er du stort sett der i dag - selv med små biler - men du kan ikke planlegge etter et slikt mønster - da blir det  lykke og fromme.

turfsurf

Sitat fra: kos på onsdag 03. august 2016, klokken 00:27
Det var en oppsiktsvekkende konklusjon - at med et nesten like stort batteri som tesla ville en i3 komme like langt - det må være årets bombe - om den lille lette bilen med tynne hjul ikke klarte å kjøre mye lengre enn teslaen så ville det være svært oppsiktsvekkende om ikke direkte deprimerende for en av verdens mest avanserte bilprodusenter.

Lurt å tenke litt før man svarer. Det er ikke snakk om kapasitet på batteriet (kWh), men ladeeffekt. Ladefart i km/t er det som betyr noe på lengre turer når den initiell kapasiteten brukt opp. Ladefart i km/t er en kombinasjon av levert effekt på batteriet og forbruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kos

Det er en rar holdning til batteri - blir liksom det samme med bensin - om man bare hadde flere og hurtigere bensinpumper så trenger man ikke mer enn 5 liter bensintanker - eller var det litt raskt konkludert - forstår egentlig ikke problemet med å ha et stort nok batteri - trenger heller ikke lade så ofte og trenger heller ikke ha ladestasjoner over alt.

Så er det faktisk slik at det er akkurat det jeg har hevdet i flere tråder - man trenger å se etter to ting når man kjøper elbil.
Hvor fort kan man lade bilen hjemme og hvor langt kan den kjøre.


kombinasjonen hurtig lader hjemme og stort batteri er uten diskusjon best.

Hurtig ladding hjemme kan kompensere også for mindre batteri - det er her Zoe er ulik alle de andre kortrekke bilene. 

ladov

Batteriet bør være stort nok til at kroppen trenger pause før bilen. Zoe havner *nesten* der med et 45kWh batteri.

Selv om jeg på en måte gleder meg mest til 'TM3 unveil part 2' så er jeg også veldig spent på hva som blir lansert i Paris i oktober. Ny zoe, kanskje ny Micra med elektrisk drivlinje og designelementer fra Renault.. Juleaften kommer to ganger i år. :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

kos

her treffer man med hva kundene vil ha - lengre rekkevidde og større batteri - for øvrig er zoe en flott bil for korte turer og på lengre turer så er den langt fra en bil som under leverer. den har ingen problemer med 17 mil på vestlandsveier om man kjører fornuftig.

så et 45 kwh batteri ville bilen bli het utrolig i hverdagen med et 43 kw og hjemme ladding selv med dagens it problemer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA