Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt 40+ kWh batteri?

Startet av asgeirn, lørdag 27. februar 2016, klokken 08:20

« forrige - neste »

asgeirn

Renault har visstnok sendt ut en spørreundersøkelse i Frankrike for å finne ut om kundene er interessert i å oppgradere sin Zoe til 300km rekkevidde.

Hvis dette er reell rekkevidde, dvs over 40kWh batteri, og prisen ikke er avskrekkende er jeg absolutt interessert!  :)

Kilde: http://pushevs.com/2016/02/23/how-much-do-you-want-a-zoe-with-300-km-range/
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

ladov

Tja, spørs hva det vil koste og når det blir tilgjengelig..

Altså, jeg synes Zoe er en fin bil men rekkevidde og bagasjeplass er ikke god nok til at den kan brukes som eneste bil. Foreløpig så holder vi oss med en gammel bensinbil i tillegg til zoen men vi hadde *egentlig* klart oss med en bil. Jeg ser ikke at zoe kan bli den bilen, selv med større batteri.

For min egen del vurderer jeg sterkt en TM3 om drøye 2 år, 50-80k for å kunne bruke zoe på halvparten av de langturene jeg ellers bruker bensinbilen er kanskje litt drøyt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

lfc4ever

Jeg synes det er flott ser ut til at de går for løsning som gjør det mulig å få oppgardert til et større batteri. Er vel så langt eneste merke som pr nå ser ut til å ville tilby en slik løsning.
Vil telle positiv for meg om de legger opp til en slik løsning. Vil kunne øke brukt verdien vil jeg tro på Zoe vist kjøpere kan oppgradere til et større batteri.
Blir spennende å se om 2017 modellen til Zoe vil kunne leveres med 40 KW batteri. Da kan det godt hende jeg går for Zoe, men håper også de kommer med mulighet for hurtiglading.


2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

morten69

BMW sjefen har sagt at de med eldre I3 skal kunne få oppgradere til nytt batteri iløpet av året. Zoe med dobbelt batteri hadde vært helmax.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

THE

40 + kWh batteri hadde gjort seg i kombinasjon med 43kW lader. Hvis det blir ca 45000-50000 kr for å bytte til dobbelt så stort batteri, så kan det være aktuelt. Likevel tror jeg det er større sannsynlighet for at jeg legger pengene i en ny og større elbil med lang rekkevidde og mulighet for tilhenger når det blir tilgjengelig, og beholder Zoe'n som den er.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ladov

€5000 for byttet. Lurer på hva det blir i Norge siden prisen antagelig er myntet på de som leaser batteriene..

Hvis vi antar US$200/kWh blir det 44*200*8,5 = NOK75k. Vi må nesten trekke fra litt for eksisterende batteri, kanskje 50k? Før moms? Usikker på om regelverket åpner for momsfritak på batteriet selv om det gir mer mening enn at jeg fikk momsfritak på lettmetallfelgene da jeg kjøpte bilen..

Fortsatt veldig usikker kjenner jeg. Sånn reint prinsipielt så synes jeg det er helt fantastisk at vi får muligheten til å oppgradere batteriet men jeg er ikke sikker på nytte/kost-verdien. Det beste argumentet er kanskje bedre bruktpris om 2-3 år når jeg skaffer meg en større elbil? ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

hsa77

Sitat fra: ladov på torsdag 03. mars 2016, klokken 20:05
€5000 for byttet. Lurer på hva det blir i Norge siden prisen antagelig er myntet på de som leaser batteriene..

Hvis vi antar US$200/kWh blir det 44*200*8,5 = NOK75k. Vi må nesten trekke fra litt for eksisterende batteri, kanskje 50k? Før moms? Usikker på om regelverket åpner for momsfritak på batteriet selv om det gir mer mening enn at jeg fikk momsfritak på lettmetallfelgene da jeg kjøpte bilen..

Fortsatt veldig usikker kjenner jeg. Sånn reint prinsipielt så synes jeg det er helt fantastisk at vi får muligheten til å oppgradere batteriet men jeg er ikke sikker på nytte/kost-verdien. Det beste argumentet er kanskje bedre bruktpris om 2-3 år når jeg skaffer meg en større elbil? ;)
Kost/nytteverdien tilsier nok at det ikke lønner seg å bytte batteri. Men en kald kost/nytteverdiberegning hadde for de fleste av oss betydd at det hadde vært billigere å kjøpe en brukt fossilbil til 50.000kr og så bruke de 150.000++ vi sparte på ikke å kjøpe ZOE på bensin og bom - men bilkjøp handler jo for de fleste av oss ikke bare om iskalde økonomiske beregninger. For min del hadde et 40kwh batteri betydd at ZOEn fullt ut kunnet erstattet fossilbilen, men nå trenger vi jo uansett to biler så da blir batteribytte neppe aktuelt for meg. Det er mer interessant hvor mye jeg må betale imellom om to år for å bytte min 3 år gamle ZOE mot en ny med 40kwh batteri.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

asgeirn

Det som blir spennende er å se hva dette kommer til å bety for bruktprisene på 23 kWh Zoe.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

hsa77

Sitat fra: asgeirn på fredag 04. mars 2016, klokken 18:12
Det som blir spennende er å se hva dette kommer til å bety for bruktprisene på 23 kWh Zoe.
Det blir vel en følge av hva nybilprisene for 40kwh ZOE og den "gamle" 23kwh modellen blir skulle jeg tro. Nissan selger sin 30kwh Leaf for 250k++, mens den gamle 24kwh ligger på  200k++. Med andre ord så har prisen for litt større batteri fått nybilprisen på den gamle modellen til å falle ca 10% mens den nye har blitt dyrere. Spennende å se hvordan Renault priser nye ZOE. Det er også spennende å se om batteriet blir nesten dobbelt så stort i et byks, eller om de velger å legge på litt år for år slik Nissan velger å gjøre. Det er kanskje best butikk i å velge Nissans fremgangsmåte, da unngår man å brenne inne med en masse gamle modeller man må dumpe prisen på for å bli kvitt.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ladov

Jeg tror Renault vil benytte anledningen til å differensiere modellutvalget sitt en smule. Zoe med 22kWh batteri er egnet som eneste bil kun for dem med svært beskjedne behov, evt mye tålmodighet. Med 44kWh batteri blir den aktuell som eneste bil for mange fler. 22kWh modellen er allerede 'bra nok' som nr2-bil men nr2-biler skal helst være rimelige biler og da er det fornuftig å fortsette å selge 22kWh modellen til stadig lavere pris. Uten støtte eller avgifter er zoe ca 33% dyrere enn Renault Clio, ideelt sett bør den ha samme pris men bare prisdifferansen kommer under 10% så tror jeg de kan begynne å øke batteristørrelsen også på innstegsmodellen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Nenad

Med denne ekstern batteri får vi 570 km rekkevidde ifølge produsent. Det gjelder ikke teoretisk 570 km.

http://www.eptender.com/
Renault Zoe fra desember 2015

hsa77

Sitat fra: Nenad på lørdag 05. mars 2016, klokken 14:03
Med denne ekstern batteri får vi 570 km rekkevidde ifølge produsent. Det gjelder ikke teoretisk 570 km.

http://www.eptender.com/
Dette er så vidt jeg skjønner ikke et eksternt batteri, men en bensindrevet generator. Den gjør med andre ord elbilen om til en hybrid. Tviler på at man får særlig god drivstofføkonomi ved å kjøre med tilhenger, tipper den gamle dieselbilen min har lavere forbruk - man slipper med andre ord ut MER Co2 og bruker MER penger på drivstoff enn om man kjører fossilbil...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Nenad

Sitat fra: hsa77 på lørdag 05. mars 2016, klokken 16:46
Sitat fra: Nenad på lørdag 05. mars 2016, klokken 14:03
Med denne ekstern batteri får vi 570 km rekkevidde ifølge produsent. Det gjelder ikke teoretisk 570 km.

http://www.eptender.com/

Dette er så vidt jeg skjønner ikke et eksternt batteri, men en bensindrevet generator. Den gjør med andre ord elbilen om til en hybrid. Tviler på at man får særlig god drivstofføkonomi ved å kjøre med tilhenger, tipper den gamle dieselbilen min har lavere forbruk - man slipper med andre ord ut MER Co2 og bruker MER penger på drivstoff enn om man kjører fossilbil...
[/

Dette ble presentert på Geneva Car show 2016. Forskere som utviklet denne batteri/tilhenger kom med Zoe til Geneva. 570 km uten lading. Dette leste jeg i aviser i dag. Ingen strømaggregat ble nevnt
Renault Zoe fra desember 2015

hsa77

Sitat fra: Nenad på lørdag 05. mars 2016, klokken 19:16
Sitat fra: hsa77 på lørdag 05. mars 2016, klokken 16:46
Sitat fra: Nenad på lørdag 05. mars 2016, klokken 14:03
Med denne ekstern batteri får vi 570 km rekkevidde ifølge produsent. Det gjelder ikke teoretisk 570 km.

http://www.eptender.com/

Dette er så vidt jeg skjønner ikke et eksternt batteri, men en bensindrevet generator. Den gjør med andre ord elbilen om til en hybrid. Tviler på at man får særlig god drivstofføkonomi ved å kjøre med tilhenger, tipper den gamle dieselbilen min har lavere forbruk - man slipper med andre ord ut MER Co2 og bruker MER penger på drivstoff enn om man kjører fossilbil...
[/

Dette ble presentert på Geneva Car show 2016. Forskere som utviklet denne batteri/tilhenger kom med Zoe til Geneva. 570 km uten lading. Dette leste jeg i aviser i dag. Ingen strømaggregat ble nevnt
På bildet i denne artikkelen ser det ut som om det er bensin som fylles på... http://ecomento.com/2015/10/21/ep-tender-electric-car-range-extender-trailer/
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitat fra: hsa77 på lørdag 05. mars 2016, klokken 19:30
Sitat fra: Nenad på lørdag 05. mars 2016, klokken 19:16
Sitat fra: hsa77 på lørdag 05. mars 2016, klokken 16:46
Sitat fra: Nenad på lørdag 05. mars 2016, klokken 14:03
Med denne ekstern batteri får vi 570 km rekkevidde ifølge produsent. Det gjelder ikke teoretisk 570 km.

http://www.eptender.com/

Dette er så vidt jeg skjønner ikke et eksternt batteri, men en bensindrevet generator. Den gjør med andre ord elbilen om til en hybrid. Tviler på at man får særlig god drivstofføkonomi ved å kjøre med tilhenger, tipper den gamle dieselbilen min har lavere forbruk - man slipper med andre ord ut MER Co2 og bruker MER penger på drivstoff enn om man kjører fossilbil...
[/

Dette ble presentert på Geneva Car show 2016. Forskere som utviklet denne batteri/tilhenger kom med Zoe til Geneva. 570 km uten lading. Dette leste jeg i aviser i dag. Ingen strømaggregat ble nevnt
På bildet i denne artikkelen ser det ut som om det er bensin som fylles på... http://ecomento.com/2015/10/21/ep-tender-electric-car-range-extender-trailer/

Såvidt jeg har klart å lese meg til er versjonen av ep-tender som finnes i dag en bensindrevet generator. Selskapet har imidlertid planer om å utvikle en modell med brenselcelle og/eller ekstrabatteri. Men per i dag er dette en tilhenger som får elbilen til å bli en fossilbil...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA