Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Buss i bussfil og vikeplikt

Startet av nyttblad, tirsdag 23. februar 2016, klokken 07:51

« forrige - neste »

nyttblad

Holdt på å få en buss i sida på bilen i dag ved Vika Atrium ved Aker brygge vestfra. Lurer egentlig på om bussen hadde retten på sin side.  Her er det to filer der høyre fil er bussfelt. Jeg kommer da i venstre felt. Bussen har stoppet ved stopp. Idet jeg er 10 meter bak bussen og nesten på siden begynner han å blinke til venstre. Normalt sett når jeg kjører her pleier da bussene å blinke til venstre for å vise at de skal ut av stoppet. De pleier da å fortsette rett fram i bussfila (venstre fil) og over lyskrysset før de fletter inn i en fil etter lyskrysset til Aker Brygge. Da har jeg forstått det slik som at bussen blinker ut av stoppet men skal fortsette i bussfila. Men i dette tilfellet vrenger han bussen rett over i venstre fil (der jeg kommer) . Bilen min er da midt på leddbussen idet han begynner å vrenge over og det fortsetter han med selv om det kommer bil imot. Med nød og neppe kommer jeg forbi bussen før han er over i fila. Innser i ettertid at jeg burde ha stått på bremsen. Så lurer jeg egentlig på hva som er rett her. Har bussen rett til filskifte fordi han blinker ut eller blinker han ut fra stoppet?
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

kodalse

Nei det er feil av bussjåfør.
For det første er ikke dobbelt feltskifte tillatt, for det andre har du vikeplikt kun når bussen er på vei ut i første felt fra busstopp, ikke når bussen skifter mellom to felt.
Du har helt rett, men å stå på retten kan i enkelte tilfeller medføre stor smerte, tap av tid (veihjelp/sykehus) og unødvendig bytte av bil :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

nyttblad

Problemet her er vel hva man definerer som feltskifte idet busstoppet er en del av bussfila. Og nei innser det etterpå at å stå på det man tror er retten sin ikke er så smart. Men blir lettere irritert av at bussjåfører bruker bussen som "våpen". Dvs han opplagt så at jeg var der men legger bussen lenger og lenger over men ikke helt over idet han ser at jeg er der.
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

kodalse

Da kommer du vel i tvilstilfelle.
Hadde selv en opplevelse der buss kjørte ut fra busstopp, direkte over to felt og inn i tredje avkjøringsfelt like foran meg. Jeg lå da i det ytterste feltet og unngikk med et nødskrik å bli påkjørt.
Fikk i ettertid vite at det var slik bussene kjørte i dette området for å klare å rekke over i avkjøringsfeltet på motsatt side. Her er det tydelig at "vanekjøring" er farlige greier...
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

hkaspenberg

Har vært utsatt for akkurat det samme som trådstarter beskriver på dette stedet. De bare kjører sånn, og hvis man står på retten i en liten elbil blir det bare mos...  ::) Best å passe seg.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Dashcam og dokumentasjon. Det hjelper selvsagt ikke mot tap av helse, tid eller bil, men veiene bør ikke være slik at trafikkregler må brytes for at man skal kunen bruke dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Beckern

Når busstoppet er i bussfeltet (eller hvilket som helst felt) så markeres det vel gjerne en egen busslomme litt innenfor selve felt markeringen. Det er dermed antagelig ikke tvil om at bussen gjør et ekstra feltskifte om han feier ut i venstre felt.

Elmo

Akkurat der dette skjedde er vel (såvidt jeg husker) bussholdeplassen de aller siste meterne av kollektivfeltet og sånn sett kan man si at bussen kjøre ut fra holdeplass og direkte inn i det vanlige feltet.
Hvis det er realiteten så har bussen forkjørsrett når fartsgrensen på stedet er under 70 km/t.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trekkoppbil

#8
Er det her? https://www.google.no/maps/@59.9108302,10.7215882,3a,15y,102.9h,86.42t/data=!3m7!1e1!3m5!1sNCZhVenLQ-tYw2JiGzt96Q!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DNCZhVenLQ-tYw2JiGzt96Q%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dsearch.TACTILE.gps%26thumb%3D2%26w%3D392%26h%3D106%26yaw%3D103.79387%26pitch%3D0!7i13312!8i6656?hl=no

Det er bra at noen tar opp ett sånt tvilstilfelle.  Det ser ut til å være en trend for tida, at man har kollektivfelt i høyre felt, hvor bussen stopper i kollektivfeltet.  Det er en uryddig løsning.
Jeg veit ikke hvordan man skulle spørre myndighetene om noe lovforståelsen. Kanskje man rett og slett burde sende inn forslag om ny lovtekst for å fjerne tvil.

Ved et sånnt tvilstilfellet, hvor bl.a bussen gir et tvetydig tegn som normalt brukes i annen betydning, så burde denne regelen gjelde: "Bussføreren skal unngå fare." Om dette pålegget har noen innvirkning i en tvistesak, er et annet spørsmål.
Bussstoppen er i et avkjøringsfelt, og det gule kjørefeltskiltet sier vel at feltet for bussen går rett fram inn i ett nytt kollektivfelt som dukker opp i midten. Når bussen da svinger over i venstre felt, så er det et feltvalg i strid med feltanvisningene på det gule skiltet. Da er det svært urimelig om ikke vikepliktsreglene for feltskift skal gjelde.

Fra § 7.Vikeplikt:
"5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare."

Etter det jeg kan se fra satelittbilder på google maps, så er det snakk om busstopp i kollektivfeltet, som ikke er merka med veioppmerking.
Jeg finner ingen definisjon av holdeplass i trafikkreglene. Den eneste definisjonen jeg finner er fra trafikksikkerhetshåndboken, uten at jeg kjenner til om den har noe juridisk relevans: http://tsh.toi.no/?21321
"Bussholdeplass: Sted på vegen, vanligvis oppmerket (og med leskur), hvor bussen stopper til fastsatte ankomst- og avgangstider."

I dette tilfellet synes jeg det hadde vært mest rimelig, om vikepliktsregler for feltskiftet hadde vært gjeldene. Kanskje det burde ha vært avgjort med skilt?

Nord-østover på Smedstadlokket ligger også busstopp i avkjøringsfelt, og da høres det vel rett og rimelig ut at bussen har forkjørsrett for å komme seg innpå kjørefeltet sitt igjen. Men reglene er kanskje de samme både her og der?

Elmo

Jeg trodde det var 2-300 meter lenger fremme. forsøkte å sjekke med streetview flere ganger før jeg skrev innlegget, men havnet bare nedi tunnellen hver gang.
Nå klarte jeg å få streetview der jeg trodde det var (bildet), men ser jo nå at der er det ingen bussholdeplass (lenger?).
Der du viser med streetview er jeg enig i at bussen bare har forkjørsrett i kollektivfeltet den allerede står i, og altså ingen forkjørsrett ut i det vanlige feltet til venstre.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nyttblad

Der dette skjedde var akkurat der trekkoppbil har lagt ut bilde fra. Ser nå også at det ikke er merket noe spesielt i veibanen ved busslomma.
Det mest naturlige for bussen er å fortsette i samme felt (høyre) og inn i bussfeltet som er skiltet over lyskrysset.
Min tvil var når bussen blinker hva den egentlig blinker for. Om den skal over i venstre felt eller om den blinker fordi den skal ut av busslomma for å fortsette.
Det beste er vel uansett å vike hvis man kommer og bussen blinker. I mitt tilfelle var jeg nesten på siden av bussen idet den begynte å blinke og legge seg over samtidig
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

hkaspenberg

Mitt nestenuhell var der som Elmo la ut bilde fra med skilt som angir at høyre felt har vikeplikt ved feltskifte. Jeg var nesten oppe nå høyde med sjåføren på en leddbuss de han gav tegn og la seg over...  :o
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Beckern

#12
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 29. februar 2016, klokken 09:51
Mitt nestenuhell var der som Elmo la ut bilde fra med skilt som angir at høyre felt har vikeplikt ved feltskifte. Jeg var nesten oppe nå høyde med sjåføren på en leddbuss de han gav tegn og la seg over...  :o

Det er en ny "inn" sak det der med blinklys. Før betød det varsling om retning/feltskifte nå betyr det visst forkjørs/påkjørs-rett og benyttes fortrinnsvis i det man bytter felt ikke føre.
Påfallende mange som flipper fingern når man ikke følger deres befaling å flytte seg når DE kommer og BLINKER. Det betyr visst "Fløtt deg" i dag.

Edit: Og for ordens skyld: selvsagt forsøker man å være smidig for å skape flyt og hjelper hjerne folk men ikke nødvendigvis alltid når "smidigheten" går ut over den fila/veien som har lengst kø eller når noen har passert 8 -10 biler i høyre felt og så skal inn i venstre, med EN gang. Men fingern sitter som sagt veldig løst i slike situasjoner
/forviret gamling ;)

peik

For det første, bussen frakter kanskje hundre personer. I elbilen er det kanskje én. Derfor, slipp bussen frem selv om du muligens har retten på din side.
For det andre, kjøttvekta burde tilsi at man er noe defensiv...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

THE

@peik, trafikkreglene gjelder uansett hvor stort kjøretøy du kjører, og hvor mange personer du har i kjøretøyet. Mener du at du skal ha forkjørsrett med 5 personer i Teslaen i et tilsvarende tilfelle hvis det er en Buddy med en person i feltet ved siden av?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA