Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Buss i bussfil og vikeplikt

Startet av nyttblad, tirsdag 23. februar 2016, klokken 07:51

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: peik på onsdag 02. mars 2016, klokken 07:27
For det første, bussen frakter kanskje hundre personer. I elbilen er det kanskje én. Derfor, slipp bussen frem selv om du muligens har retten på din side.
For det andre, kjøttvekta burde tilsi at man er noe defensiv...

Jeg har ikke noe problem med å skjønne poenget ditt, men en litt farlig utvikling hvis man tar denne tanken et skritt lenger!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

peik

Hvordan skulle en leddbuss komme gjennom en rundkjøring om sjåføren skulle fulgt reglene til punkt og prikke? Det samme gjelder for så vidt også bytte av felt i Munkedamsveien...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

peik

Sitat fra: THE på onsdag 02. mars 2016, klokken 07:32
@peik, trafikkreglene gjelder uansett hvor stort kjøretøy du kjører, og hvor mange personer du har i kjøretøyet. Mener du at du skal ha forkjørsrett med 5 personer i Teslaen i et tilsvarende tilfelle hvis det er en Buddy med en person i feltet ved siden av?
Med din tankegang hadde ikke bussen kommet frem før rushtiden var over. Man må vise litt smidighet for at bussene skal komme seg gjennom byen...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

THE

Sitat fra: peik på onsdag 02. mars 2016, klokken 07:41
Sitat fra: THE på onsdag 02. mars 2016, klokken 07:32
@peik, trafikkreglene gjelder uansett hvor stort kjøretøy du kjører, og hvor mange personer du har i kjøretøyet. Mener du at du skal ha forkjørsrett med 5 personer i Teslaen i et tilsvarende tilfelle hvis det er en Buddy med en person i feltet ved siden av?
Med din tankegang hadde ikke bussen kommet frem før rushtiden var over. Man må vise litt smidighet for at bussene skal komme seg gjennom byen...
Absolutt, men her er det snakk om å vrenge bussen over to felt, samtidig som blinklys slås på, og biler er godt oppe på siden av bussen uten å få forvarsel om hva sjåføren har tenkt å gjøre. Så lenge jeg får et forvarsel vha blinklys, så hjelper jeg både buss og annen trafikk fram for å få mest mulig smidig avvikling av trafikk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hkaspenberg

Sitat fra: THE på onsdag 02. mars 2016, klokken 07:32
@peik, trafikkreglene gjelder uansett hvor stort kjøretøy du kjører, og hvor mange personer du har i kjøretøyet. Mener du at du skal ha forkjørsrett med 5 personer i Teslaen i et tilsvarende tilfelle hvis det er en Buddy med en person i feltet ved siden av?

Sikkert ikke. Uansett er det lurt å være defensiv som liten, men noen ganger blir ihvertfall jeg litt irritert når noen brauter seg frem, uansett hvem dette må være. Manglende eller feil bruk av blinklys har jeg nesten sluttet å irritere meg over. Nesten.  ::)

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Oddaa

Gammel tråd, men opplevde det samme som trådstarter i dag og ble tilsvarende i tvil: En såkalt metrobuss ved kantstopp i kollektivfeltet. Jeg passerer i venstre felt. I det jeg er godt oppe på siden av den skrur den på blinklyset og vrenger rett over i venstre felt. Jeg får stoppet med noen centimeters klaring, rakk ikke en gang å tute... Ubehagelig opplevelse.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Kansellert bestilling 2025 EX90

Gadgetman

Her er en gøyal en: 
https://vegbilder.atlas.vegvesen.no/?year=2023&lat=62.73863181014398&lng=7.164022604236027&zoom=15&view=map&imageId=Vegbilder_360_2023.2023-09-01T10.13.30_FV00662_S1D160_m00025_360_1 

Busslomme til høyre, og rett etter busslomma er det en veg ned til venstre. Og det er et veldig trafikkert gangfelt rett etter der igjen. (Gymnas eller noe slikt til høyre her)
Ja, mange av bussene kjører ned bakken. Den leder til Storgata og videre til rutebilstasjonen.   
Marerittplass om morgenen når studentene går en og en over gangfeltet, og du står der og venter på å kjøre videre. 
Takk F! at eg har en bil som er rimelig synlig i trafikken.   
Grudde meg til dette krysset hver j*vla morgen de åra eg kjørte moped.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Oddaa på onsdag 31. januar 2024, klokken 09:39Gammel tråd, men opplevde det samme som trådstarter i dag og ble tilsvarende i tvil: En såkalt metrobuss ved kantstopp i kollektivfeltet. Jeg passerer i venstre felt. I det jeg er godt oppe på siden av den skrur den på blinklyset og vrenger rett over i venstre felt. Jeg får stoppet med noen centimeters klaring, rakk ikke en gang å tute... Ubehagelig opplevelse.

Jeg synes du bør sende busselskapet en mail med bilder og forklare hva som skjedde, og spørre dem om deres syn på hvem som har vikeplikt. Kan være du har rett, og at de da lærer opp sjåføren i hvordan han skal agere, og at du sparer en annen bilist fra en kollisjon. Bør sikkert ha med klokkeslett, og eventuelt rutenummer om du husker.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 31. januar 2024, klokken 12:53Skjønner ikke helt at dette er noe å lure på?

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/vikeplikt-og-trikk/

Du kan gjerne forklare for oss som ikke helt klarte å skjønne det som sto der, hvordan reglene er ved dette spesielle dobbeltfelt-problemet som ble spurt om?
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Hvis det med "venstre felt" menes det feltet man skal ligge i hvis man i krysset skal kjøre til venstre så er det vel klart at bussen ikke har noen rett som om de kom ut av en busslomme. Den retten gjelder et felt, det nærmeste, ikke hverken et, to eller syv andre felt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Oddaa

Sitat fra: arthur på onsdag 31. januar 2024, klokken 16:30Hvis det med "venstre felt" menes det feltet man skal ligge i hvis man i krysset skal kjøre til venstre så er det vel klart at bussen ikke har noen rett som om de kom ut av en busslomme. Den retten gjelder et felt, det nærmeste, ikke hverken et, to eller syv andre felt.
Kantstoppet er i kollektivfeltet. Altså er det ingen ordinær busslomme. Venstre felt er det ordinære kjørefeltet, men blir felt for venstresving noen hundre meter lenger fremme. (Etter min mening er dette å regne som et ordinært feltskifte.)
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Kansellert bestilling 2025 EX90

RJK

Sitat fra: Oddaa på onsdag 31. januar 2024, klokken 18:56
Sitat fra: arthur på onsdag 31. januar 2024, klokken 16:30Hvis det med "venstre felt" menes det feltet man skal ligge i hvis man i krysset skal kjøre til venstre så er det vel klart at bussen ikke har noen rett som om de kom ut av en busslomme. Den retten gjelder et felt, det nærmeste, ikke hverken et, to eller syv andre felt.
Kantstoppet er i kollektivfeltet. Altså er det ingen ordinær busslomme. Venstre felt er det ordinære kjørefeltet, men blir felt for venstresving noen hundre meter lenger fremme. (Etter min mening er dette å regne som et ordinært feltskifte.)
Dersom bussen skal videre rett frem, så har man vikeplikt for bussen om man kommer i det feltet. Dersom bussen skal videre til venstre, så er det etter min mening et feltskifte som behøves for den, og bussen får da vikeplikt for trafikk i det feltet. Det er bare å følge pilene i veibanen, det er de som styrer dette sammen med de ordinære vikepliktsreglene.

Når det er sagt, jeg hadde definitivt ikke lagt meg ut i "krangel" med bussen, og så fremt jeg ikke allerede er langt nok fremme (bussen har aldri påkjørselsrett) til at bussen må vente, så hadde jeg nok sluppet bussen forbi.

Med forbehold om hvordan veien er videre fremover, og om jeg vil oppleve å kunne passere denne ved neste busstopp den må stoppe for, eller om jeg fremover vil bli blokkert av bussen som da ikke har egen busslomme som er utenfor den vanlige fila, slik man gjerne ser mye av i Oslo.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Hadde jeg vært legdommer etter et sammenstøt, ville jeg sagt at feltskifte er en helt annen operasjon enn å forlate holdeplass.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Trekkoppbil link=msg :police: =1128404 date=1706734374Hadde jeg vært legdommer etter et sammenstøt, ville jeg sagt at feltskifte er en helt annen operasjon enn å forlate holdeplass.

Men juryordningen er avskaffet, så det finnes ikke lekdommer lenger    ;)  :o  :P
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA