Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan bygge en miljøvennelig elbil?

Startet av hELgenen, onsdag 11. august 2021, klokken 09:49

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. november 2023, klokken 18:33
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. november 2023, klokken 08:28Selv om vi ser at noen TMX-eiere og TM3-eiere velger å gå for TMY. Men det er vel mer som et resultat at de først up-sized for å få BEV de kunne få nok folk, bagasje og tilhengerkapasitet for.

Med god nok" plass og tilhengerkapasitet i en TMY, blir det da vanskelig å holde på en TMX/TMS, når disse dessuten er blitt langt dyrere for "innstegsvarianten".

Stemmer bra for oss. I 2017 var det bare TMX som kunne trekke et par tonn. Nå som vår nærmet seg 180.000km og vi fikk tilbud om å ta med gratis lading over på ny Y var det ikke noe å tenke på. Y er mer enn stor nok for oss, og vi klarer oss med 1600kg hengervekt (selv om jeg skulle ønske den klarte et par tonn).
For å utnytte 1600 kg med TMY, så må du ha enten BE eller B96, og med førstnevnte er det faktisk nyttelast som gjelder.

Med mindre du skal frakte bil på henger, båt, veldig stor campingvogn eller hestehenger med hest i, er det vel sjeldent at behovet for mer er der så ofte, vil jeg tro.

Med B96 så skal man fremdeles holde seg til maks totalvekt, og da begrenser det i større grad hvilken henger man kobler på. En vurdering du ikke må ta med BE. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. november 2023, klokken 18:53For å utnytte 1600 kg med TMY, så må du ha enten BE eller B96, og med førstnevnte er det faktisk nyttelast som gjelder.

Med mindre du skal frakte bil på henger, båt, veldig stor campingvogn eller hestehenger med hest i, er det vel sjeldent at behovet for mer er der så ofte, vil jeg tro.

Med B96 så skal man fremdeles holde seg til maks totalvekt, og da begrenser det i større grad hvilken henger man kobler på. En vurdering du ikke må ta med BE. ;)

Jeg har selvsagt BE siden vi har trukket mye med Model X. Det er ikke tunge greiene den kan trekke før det kreves BE.

Ønsket om å kunne trekke mer enn 1600kg kommer av at vi har en 2600kg varehenger (Tysse 320x180cm), skal jeg hente f.eks sand eller pukk hadde det vært greit å kunne laste litt tyngre og dermed kjøre færre turer. Mhp. campingvogn så holder 1600kg fint for oss, vi har en 1300kg vogn nå og jeg kan ikke se for meg å orke å dra på noe som veier mer enn 1600kg. Det blir for stort som kjørevogn.

Varehengeren ble en stund mye brukt til å frakte materialer, gjerne to pakker oppå hverandre. Og de pakkene veier 8-900kg per stk. Men vi er vel stort sett ferdige med den tunge oppussingen nå, kun litt hage som gjenstår (og dermed behov for sand, pukk eller jord).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. november 2023, klokken 18:59
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. november 2023, klokken 18:53For å utnytte 1600 kg med TMY, så må du ha enten BE eller B96, og med førstnevnte er det faktisk nyttelast som gjelder.

Jeg har selvsagt BE siden vi har trukket mye med Model X. Det er ikke tunge greiene den kan trekke før det kreves BE.

Ønsket om å kunne trekke mer enn 1600kg kommer av at vi har en 2600kg varehenger (Tysse 320x180cm), skal jeg hente f.eks sand eller pukk hadde det vært greit å kunne laste litt tyngre og dermed kjøre færre turer. Mhp. campingvogn så holder 1600kg fint for oss, vi har en 1300kg vogn nå og jeg kan ikke se for meg å orke å dra på noe som veier mer enn 1600kg. Det blir for stort som kjørevogn.

Varehengeren ble en stund mye brukt til å frakte materialer, gjerne to pakker oppå hverandre. Og de pakkene veier 8-900kg per stk. Men vi er vel stort sett ferdige med den tunge oppussingen nå, kun litt hage som gjenstår (og dermed behov for sand, pukk eller jord).
Mente å huske at du sa før at du har BE. Ja, hva man faktisk får med seg på en vare/lastehenger, er jo da differansen mellom nyttelast/max nyttelast (hva som er første begrensningen) og hengeren sin egenvekt. Tung henger med boogie kan i praksis gi mindre tillatt nyttelast enn en mindre og lettere henger.
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Gadgetman

Noen som har skjønt litt av hvordan bygge en mer miljøvennlig elbil er Twike gjengen... 

https://en.wikipedia.org/wiki/Twike   

Men €33K for en slik er for å si det pent, langt forbi 'i meste laget'   

De holder på med å bygge pprototypen for Twike 5 nå, men trenger investeringer. €1000 eller mer pusher deg høyere opp på  preorder lista for de 500 de planlegger å bygge.
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Counterpointer

Sitat fra: Gadgetman på onsdag 31. januar 2024, klokken 12:15Noen som har skjønt litt av hvordan bygge en mer miljøvennlig elbil er Twike gjengen... 

https://en.wikipedia.org/wiki/Twike   

Men €33K for en slik er for å si det pent, langt forbi 'i meste laget'   

De holder på med å bygge pprototypen for Twike 5 nå, men trenger investeringer. €1000 eller mer pusher deg høyere opp på  preorder lista for de 500 de planlegger å bygge.
TWIKE er elbilenes svar på Robin Reliant.

Da foretrekker jeg hundre ganger Aptera sin utgave med to hjul foran og ett bak, enn det som må bli en «veltepetter» med omvendt

sjokomelk

Hvis du er interessert i Twike, kan du se to videoer lagd av Aging Wheels på YouTube hvor han har "restaurert" batteripakken og det elektriske på en slik. (Og det var ikke billig..  ;D)

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ToWalkOrDrive

Kanskje en får nøye seg med en Podbike som kan gå 25km/t.... Er vel mest egnet for Stavanger, hvor den og er laget....for å beskyttet mot regn....eller kanskje i Bergen og.... https://www.podbike.com/products/podbike/

Kun €9500 + mva. Nei, da ville jeg heller hatt en 70.000-kroners karbon-racer-sykkel med gode hjul. Evt. en racer pedelec (hjelper opp til 45km/t).
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 31. januar 2024, klokken 13:32Kanskje en får nøye seg med en Podbike som kan gå 25km/t.... Er vel mest egnet for Stavanger, hvor den og er laget....for å beskyttet mot regn....eller kanskje i Bergen og.... https://www.podbike.com/products/podbike/

Kun €9500 + mva. Nei, da ville jeg heller hatt en 70.000-kroners karbon-racer-sykkel med gode hjul. Evt. en racer pedelec (hjelper opp til 45km/t).
Bytt motor på podbike, Sett på et større batteri og må kanskje tweeke SW litt, så skal den vel kunne gå godt over 80 km/t også uten å "pedle", men bare bruke "gasshendel".  8)

Ja, litte granne ulovlig, og jeg ville personlig satt på noen større dekk type fatbike for å bruke noe slikt. Men altså fullt mulig. Må vel gjøre litt mere med bremser og lys ihvertfall, men kanskje den da kunne registreres som "MC", som kan kjøres med B-lappen.
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 31. januar 2024, klokken 13:17Hvis du er interessert i Twike, kan du se to videoer lagd av Aging Wheels på YouTube hvor han har "restaurert" batteripakken og det elektriske på en slik. (Og det var ikke billig..  ;D)

Jeg har sett Aging Wheels, han kjører jo ut med den i lav fart etter restaurering og den virker skummel å kjøre. Not for me.

Gadgetman

Aging Wheels Twike har problemer med styringa. Han nevner på slutten av videoen at Twike teamet har kommentert på det og gitt råd om gjenoppbygging av styringa. 
I tillegg så satte han seg på rattlåsen!

Hvorvidt Twike eller Aptera har rett konfigurasjon kommer helt an på vektfordeling.
Men ja, Apteraen ser fin ut.
On den kan importeres hit til landet for ikkje alt for mye mer enn det som det hintes om ($26 - 30K) kan den bli en slager. Kansje...

Når det gjelder 'racer pedelec' så tror eg nok den må klassifiseres som Moped eller lett MC for å være lovlig her i landet.   

Frikar eBike er minst 50% for dyr for å få noe særlig utbredelse.

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. august 2021, klokken 19:28
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 17. august 2021, klokken 16:34Her er en kjent stor en som virrer:

https://electrek.co/2021/08/16/tesla-again-bans-salvaged-cars-supercharger-network-confusing-situation/

Det er ikke bare dem. Møller nekter andre å fikse VW elbiler...
Akkurat den saken er vel enda en gang endret av Tesla....  Uten at det gjør at en tar bølgen

Hele bransjen  har variable holdninger her. Biler som har muligheter for å oppgradere blir nektet/hindret/overpriset fordi de heller vil selge nytt. Må nok internasjonalt lovverk til om «right to repair» og «rett til bedre batteri» mm

Leste nettopp om midtlivsoppdateringer av biler som ofte dreiee seg om endringer av lykter foran og bak og skjermer og grill. At en har slike oppdatering er logisk for å holde på interessen for bilmodellen. Men det interessant var at begrunnelsen er en helt annen (blir det hevdet). På denne måten kan bilfabrikkene på ny få monopol på leveransene på slike typiske skadedeler med priser som er ti ganger høyere enn ikkeoriginale deler! Hvorvidt dette har noe med virkeligheten å gjøre, er jeg svært usikker på!

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 31. januar 2024, klokken 17:17På denne måten kan bilfabrikkene på ny få monopol på leveransene på slike typiske skadedeler med priser som er ti ganger høyere enn ikkeoriginale deler! Hvorvidt dette har noe med virkeligheten å gjøre, er jeg svært usikker på!
Det høres ikke usannsynlig ut. Tror ti ganger er veeeeldig forsiktig.
Mener jeg hørte at en helt ordinær baklykt til en Prius koster 10 000 kr. En annen lyktepris var 80 000 kr men det var til Audi A8 og hovedlys.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA