Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

prophan

Sitat fra: eha på fredag 18. november 2016, klokken 14:10
Det varierer hva som står i vognkort. Noen har 102/106, andre har 105/110. Dette avhenger som regel av hva bilen opprinnelig ble levert med.

For sommerdekk er det påbudt å følge LI slavisk. Velger man dekk med lavere hastighetsindeks (dog ikke under det bilen er konstruert for), er det kanskje mulig å bruke dekk med lavere LI enn vognkort, forutsatt at LI ikke bikker under det dekkenes hastighets tilsier og aldri under aksellast / 2 (jf. STRO-normen). Gjøres dette, må bilen i tillegg vises frem hos SVV og gå gjennom en enkeltgodkjenning (endring av vognkort).

For vinterdekk er det ikke påbudt å følge LI i vognkortet, siden dekk merket "M+S" uansett har en hastighetsindeks langt under bilens konstruerte hastighet og dermed unntas også LI fra økningen utover STRO-normen. For vinterdekk gjelder det at dekkenes LI aldri skal være lavere enn LI som fremkommer fra aksellast / 2 i vognkortet. Dette utløser ikke enkeltgodkjenning.

EHA, er ikke nest siste setning du skriver det samme som å si at LI skal følges?
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

eha

Sitat fra: prophan på fredag 18. november 2016, klokken 14:55
Sitat fra: eha på fredag 18. november 2016, klokken 14:10
Det varierer hva som står i vognkort. Noen har 102/106, andre har 105/110. Dette avhenger som regel av hva bilen opprinnelig ble levert med.

For sommerdekk er det påbudt å følge LI slavisk. Velger man dekk med lavere hastighetsindeks (dog ikke under det bilen er konstruert for), er det kanskje mulig å bruke dekk med lavere LI enn vognkort, forutsatt at LI ikke bikker under det dekkenes hastighets tilsier og aldri under aksellast / 2 (jf. STRO-normen). Gjøres dette, må bilen i tillegg vises frem hos SVV og gå gjennom en enkeltgodkjenning (endring av vognkort).

For vinterdekk er det ikke påbudt å følge LI i vognkortet, siden dekk merket "M+S" uansett har en hastighetsindeks langt under bilens konstruerte hastighet og dermed unntas også LI fra økningen utover STRO-normen. For vinterdekk gjelder det at dekkenes LI aldri skal være lavere enn LI som fremkommer fra aksellast / 2 i vognkortet. Dette utløser ikke enkeltgodkjenning.

EHA, er ikke nest siste setning du skriver det samme som å si at LI skal følges?

Nei. Det er litt komplisert, dette, så for ordens skyld snakker jeg om tre LI-er:

  • LI innskrevet i vognkort (egenskap av registrering)
  • LI for dekkene (egenskap av dekk)
  • LI som kan avledes av aksellast

Den siste av disse er ikke eksplisitt nevnt noe sted.

For sommerdekk skal både hastighetsindeks fra vognkortet og LI fra vognkortet følges. Dette vil si at dekkene du bruker skal være merket med riktig bokstav (f.eks. W) og riktig tall (f.eks. 110).

For vinterdekk gjøres det unntak fra begge disse. Vinterdekk kan både ha lavere bokstav og lavere tall. Men tallet, altså dekkets LI, skal aldri være lavere enn det som kan leses ut fra STRO-tabeller. Google etter en STRO-tabell. Der finner du eksempelvis ut at LI 104 = 900 kg. Hvis maks aksellast på bakakselen er eksempelvis 1785 kg, så må dekkene altså ha minimum LI 104 (med LI 103 vil du havne under 1785 kg).

Det er svært vanlig å ha vinterdekk med lavere hastighetsindeks enn det som står i vognkortet; dette gjelder kanskje et flertall av personbiler.

En forutsetning for at unntaket skal være gyldig, er at det er klistret en hastighetsadvarsel godt synlig fra førerposisjon (og utenfra) om at bilen er utstyrt med dekk som har en begrenset maks hastighet. Jeg har imidlertid aldri sett noen slike advarsler selv...
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Isbjørn

Sitat fra: Kim Kim på tirsdag 01. november 2016, klokken 03:35
Hei

Noen som vet om jeg kan beholde mine 21" Turbine felger fra min model S og bruke de til model X?
Da hadde jeg nemlig satt vinterdekk på20" som fulgte med og spart noen kroner :)


Noen som kan svare på dette om 21" Turbine fra S kan brukes til X med de sommerdekkene som leveres S med?
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

RonnyØ

Sitat fra: Isbjørn på søndag 11. desember 2016, klokken 10:47
Sitat fra: Kim Kim på tirsdag 01. november 2016, klokken 03:35
Hei

Noen som vet om jeg kan beholde mine 21" Turbine felger fra min model S og bruke de til model X?
Da hadde jeg nemlig satt vinterdekk på20" som fulgte med og spart noen kroner :)


Noen som kan svare på dette om 21" Turbine fra S kan brukes til X med de sommerdekkene som leveres S med?

Model X sine 20" har rulleomkrets på 227,5cm foran og 230,6cm bak. (265/45-20 og 275/45-20)
Model S sine 21" har rulleomkrets på 215cm foran og 219,cm bak. (245/35-21 og 265/35-21)

Forskjellen blir noe over 5% både foran og bak, så det er i utgangspunktet ikke lov, men heller ikke pent. Hvis man velger å bare bruke 21" felgene og kjøpe større dekk, så bør man huske at Model X har 9" med ET35 foran og 10" med ET40 bak. Model S har 8,5 med ET40 og 9" med ET40 bak.

Det betyr at felgen foran vil bygge 11,3mm lenger inn og 12,7mm lenger inn bak.

Har man 21" felger som er 8,5" foran og bak, så vil bakfelgen bygge 19mm lenger inn.

jlan

#214
Sitat fra: Isbjørn på søndag 11. desember 2016, klokken 10:47
Noen som kan svare på dette om 21" Turbine fra S kan brukes til X med de sommerdekkene som leveres S med?
Tviler på at de har høy nok LI (se lenger oppe i tråden).  Hvis felgene har LI 104+ så kan de  muligens brukes for vinterdekk. Det måtte i tilfelle bli 265/40R21 105, men da blir 8.5" felger litt smale.

Vianor anbefaler forresten ET30 foran for 265 bredde, tror det er for å unngå subbing ved full sving.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vaagen

Sitat fra: eha på torsdag 13. oktober 2016, klokken 09:36
Skal hente hjul hos dekkskift.no i dag. De sendte meg til og med et bilde :)

For å gjenta meg selv litt:
Polar Bullet Gun Metal 19''
Nokian R2 SUV 235/55-19

Skal brukes på X 90D. Tror dette vil gi optimalt veigrep, bedre energiøkonomi og mer komfort.



@eha: Vil takke deg for tipset om å utstyre bilen med 235

Fikk bilen nå på mandag så har ikke så mye data å vise til, men kjørte Drammen-Oslo på 220  :)  Har ingen erfaring med sommerhjulene, da de kun rullet ut av butikken.

Forresten ikke noe problem å legge om selv på egnet sted i nærheten av Tesla, men husk pinsett for å fjerne pynten på boltene! Ser at boltene sitter mye lengre inn på X enn S(de jeg så utenfor i Drammen), så stor sjanse for å knote mye uten rett verktøy, ev. i verste fall skade felgene.

Valgte GoodYear UltraGrip Ice SUV på Polar - som foreløpig kun er kjørt i plussgrader.

2012 Nissan LEAF Glacier Pearl
2016 Tesla Model X60 "The Last Titan"
Reservert Model ≡

nie

Sitat fra: eha på fredag 18. november 2016, klokken 15:09
Sitat fra: prophan på fredag 18. november 2016, klokken 14:55
Sitat fra: eha på fredag 18. november 2016, klokken 14:10
Det varierer hva som står i vognkort. Noen har 102/106, andre har 105/110. Dette avhenger som regel av hva bilen opprinnelig ble levert med.

For sommerdekk er det påbudt å følge LI slavisk. Velger man dekk med lavere hastighetsindeks (dog ikke under det bilen er konstruert for), er det kanskje mulig å bruke dekk med lavere LI enn vognkort, forutsatt at LI ikke bikker under det dekkenes hastighets tilsier og aldri under aksellast / 2 (jf. STRO-normen). Gjøres dette, må bilen i tillegg vises frem hos SVV og gå gjennom en enkeltgodkjenning (endring av vognkort).

For vinterdekk er det ikke påbudt å følge LI i vognkortet, siden dekk merket "M+S" uansett har en hastighetsindeks langt under bilens konstruerte hastighet og dermed unntas også LI fra økningen utover STRO-normen. For vinterdekk gjelder det at dekkenes LI aldri skal være lavere enn LI som fremkommer fra aksellast / 2 i vognkortet. Dette utløser ikke enkeltgodkjenning.

EHA, er ikke nest siste setning du skriver det samme som å si at LI skal følges?

Nei. Det er litt komplisert, dette, så for ordens skyld snakker jeg om tre LI-er:

  • LI innskrevet i vognkort (egenskap av registrering)
  • LI for dekkene (egenskap av dekk)
  • LI som kan avledes av aksellast

Den siste av disse er ikke eksplisitt nevnt noe sted.

For sommerdekk skal både hastighetsindeks fra vognkortet og LI fra vognkortet følges. Dette vil si at dekkene du bruker skal være merket med riktig bokstav (f.eks. W) og riktig tall (f.eks. 110).

For vinterdekk gjøres det unntak fra begge disse. Vinterdekk kan både ha lavere bokstav og lavere tall. Men tallet, altså dekkets LI, skal aldri være lavere enn det som kan leses ut fra STRO-tabeller. Google etter en STRO-tabell. Der finner du eksempelvis ut at LI 104 = 900 kg. Hvis maks aksellast på bakakselen er eksempelvis 1785 kg, så må dekkene altså ha minimum LI 104 (med LI 103 vil du havne under 1785 kg).

Det er svært vanlig å ha vinterdekk med lavere hastighetsindeks enn det som står i vognkortet; dette gjelder kanskje et flertall av personbiler.

En forutsetning for at unntaket skal være gyldig, er at det er klistret en hastighetsadvarsel godt synlig fra førerposisjon (og utenfra) om at bilen er utstyrt med dekk som har en begrenset maks hastighet. Jeg har imidlertid aldri sett noen slike advarsler selv...
Hei Eha
Har du en kilde på dette med de tre ulike forståelsene av LI?
Kjøretøyforskriften forholder seg jo kun til tillatt aksellast.

Sier ikke at det du skriver er feil, men jeg vil gjerne lese selv.
Kan ikke helt se at kjøretøyforskriften åpner opp for å komplisere dette med LI så mye som det fremgår av ditt innlegg.

eha

Sitat fra: nie på onsdag 21. desember 2016, klokken 14:40
Hei Eha
Har du en kilde på dette med de tre ulike forståelsene av LI?
Kjøretøyforskriften forholder seg jo kun til tillatt aksellast.

Sier ikke at det du skriver er feil, men jeg vil gjerne lese selv.
Kan ikke helt se at kjøretøyforskriften åpner opp for å komplisere dette med LI så mye som det fremgår av ditt innlegg.

Ja, jeg fikk et detaljert svar på dette fra SVV med henvisning til lovverk som blant annet presiserer at det ikke er kjøretøyforskriften som er gjeldende i dette tilfellet. Send meg en PM med e-postadressen din, så skal jeg videresende deg det jeg fikk.

Årsaken til at jeg ikke legger ut e-posten i sin helhet her er at den var stilet direkte til meg. Jeg ønsker ikke at selve e-posten skal bli samtaletema :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: Vaagen på onsdag 21. desember 2016, klokken 12:56
@eha: Vil takke deg for tipset om å utstyre bilen med 235

Fikk bilen nå på mandag så har ikke så mye data å vise til, men kjørte Drammen-Oslo på 220  :)  Har ingen erfaring med sommerhjulene, da de kun rullet ut av butikken.

Forresten ikke noe problem å legge om selv på egnet sted i nærheten av Tesla, men husk pinsett for å fjerne pynten på boltene! Ser at boltene sitter mye lengre inn på X enn S(de jeg så utenfor i Drammen), så stor sjanse for å knote mye uten rett verktøy, ev. i verste fall skade felgene.

Valgte GoodYear UltraGrip Ice SUV på Polar - som foreløpig kun er kjørt i plussgrader.

Hyggelig å høre at du fikk noe ut min lille research! Selv har jeg hjul, men ingen bil (venter på AP 2.0). Takk for tips om bolter og pinsett 8)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

ihlhaug

Ser noen tenker 235 på vinter, har jo alt 245 på modell S. Er det noen som har testet dette ennå? Ellers kommer PH turbin i 22" nå også.. Blir fort de på meg på sommer, så original 20" på vinter. Nå gleder jeg meg bare til bilen kommer.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Sulle

Er det noen som faktisk brukte Model S felgene sine til vinterhjul på X-en? Ser i tråden at flere tenkte det, men jeg fant ingen innlegg fra noen som faktisk gjorde det...
Det ville vært fint om noen kunne dele erfaringene her.
- Hvilke dekk valgte dere?
- Har det noe hensikt å bruke spacere?
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

JFa

#221
Min X 100D har oppgitt max aksellast bak = 2052 kg, dvs. 1026 kg per hjul. Det krever min. LI = 109. 19" Hakka R2 265/50 R19 har LI = 110, så det går greit, men hva med felgene? Hvor mye tåler Tesla orginale Cyclone felger som leveres med 19" vinterpakke? Finner ingen felger i markedet som tåler den lasten

eha

LI svarer ikke til STRO-normen som går på aksellast, men til regelverk som tilsier høyere LI pga. høy hastighet. For vinterhjul kan du følge STRO-normen til punkt og prikke, dvs. avlede LI fra aksellast og ignorere LI i vognkort så lenge du bruker dekk av typen M+S med begrenset makshastighet.

Hva er reg nr, så kan jeg sjekke vognkortet ditt.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

JFa

EK 42487
Lastindeks foran og bak er oppgitt til 102 / 106, men avhenger av hjuldimensjon det er tatt utgangspunkt i, den høye aksellasten bak antar jeg skyldes tilhengerfestet.
Eneste tallet på 19" Cyclone som kan minne om vekt, er "787 1  PWK"

eha

Sitat fra: JFa på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:21
EK 42487
Lastindeks foran og bak er oppgitt til 102 / 106, men avhenger av hjuldimensjon det er tatt utgangspunkt i, den høye aksellasten bak antar jeg skyldes tilhengerfestet.
Eneste tallet på 19" Cyclone som kan minne om vekt, er "787 1  PWK"

LI 102 = 850 kg per hjul (1700 kg per aksel)
LI 106 = 950 kg per hjul (1900 kg per aksel)

Normalt er det slik at LI skal avledes av maks tillatt aksellast, gitt at bilen ikke er konstruert for hastighet høyere enn en gitt verdi (tror det er 200 og noe km/t), hvorpå LI da skal være høyere. Derfor synes jeg det er rart at du har maks aksellast bak på 2052 kg. Min X 90D har 1800 kg bak og 1470 kg foran (samme som din foran, altså). Min bil har også LI 102 og 106 foran/bak.

Dersom du kjører med dekk som er merket M+S / Mud & Snow, altså norske vinterdekk, så kan disse ha en hastighetsindeks som er lavere enn vognkortet angir. De kan også ha LI som er lavere enn vognkortet angir. LI skal da avledes av aksellast.

Siden du har 1470 kg aksellast foran, må hvert hjul tåle minst 1470/2 = 735 kg. Lastindeksen blir da 98.

Men så kommer altså det merkelige, nemlig at du har aksellast bak på 2052 kg. Dette skulle ha gitt en LI på 109, og ikke 106 slik du har, eller kanskje til og med enda mer på sommerdekk. På min egen bil med aksellast 1800 kg, blir LI bak 104 i stedet for 106 (gjelder bare M+S). Det er atskillig enklere å finne dekk med LI 104 enn 106, for ikke å snakke om 109(!).

Så enten har jeg misforstått noe grunnleggende her, eller så er det noe muffins med vognkortet ditt...
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA