Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

Jærbuen

Jeg valgte 19" original Tesla-felger + piggfritt Nokian.
Ikke så mye å spare på å kjøpe uoriginalt.

Og jeg er lei av å betale Tesla ekstra penger for å ta hjulstillingskontroll om man ikke har originale hjul på.
Det måtte jeg med min TMS med uorginale 22", de måtte sette på orginale Teslahjul for å ta kontrollen
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

jhenrikb

Sitat fra: Jærbuen på søndag 22. oktober 2017, klokken 12:53
Jeg valgte 19" original Tesla-felger + piggfritt Nokian.
Ikke så mye å spare på å kjøpe uoriginalt.

Og jeg er lei av å betale Tesla ekstra penger for å ta hjulstillingskontroll om man ikke har originale hjul på.
Det måtte jeg med min TMS med uorginale 22", de måtte sette på orginale Teslahjul for å ta kontrollen

huh? Det hørtes jo meget rart ut. Så lenge dimensjonene på felgene er like så skal det vel ikke spille noen rolle hvordan de ser ut?

Jærbuen

Sitat fra: jhenrikb på søndag 22. oktober 2017, klokken 13:10
Sitat fra: Jærbuen på søndag 22. oktober 2017, klokken 12:53
Jeg valgte 19" original Tesla-felger + piggfritt Nokian.
Ikke så mye å spare på å kjøpe uoriginalt.

Og jeg er lei av å betale Tesla ekstra penger for å ta hjulstillingskontroll om man ikke har originale hjul på.
Det måtte jeg med min TMS med uorginale 22", de måtte sette på orginale Teslahjul for å ta kontrollen

huh? Det hørtes jo meget rart ut. Så lenge dimensjonene på felgene er like så skal det vel ikke spille noen rolle hvordan de ser ut?

Kan skje for å "straffe" de med uoriginale eller ikke kan garantere korrekt resultat med uoriginalt?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Havebigfun

Hvilket vinterhjulsett gir mest rekkevidde, lavest støy, gode kjøreegenskaper og best grip på en X100D med LI inenfor? Trodde jeg skulle gå for Conti VC 6 men ser at de har høyere rullemotstand enn R2 og iX3. Det blir det vel også mere støy av.
Hva mener dere er det beste kompromisset? 19" eller 20"?
Kanskje originale 19" med R2 er det beste kompromisset- gelefølelsen får man vel kontrollert med 10% økt trykk.
Noen som vet noe om luftmotstand av 19" cyclone vs 20" slippstream?

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Takk Øyvind- på EU-merkingen av dekkene angis rullemotstanden omvendt C for CVC6 vs B for R2- kan være ulike dekkdim/andre betingelser som slår inn der.
19" eller 20"- I nabotråden diskuteres 10% forskjell- det hørtes mye ut for meg. 19" vs 21" sommerdekk har vel knapt 10% forskjell- her er det bare 1"  forskjell- kanskje 5%.

Øyvind.h

Tabellen jeg la ut er fra siste dekktest tror jeg. Lånt fra en på FB siden som gjorde oppstillingen (han pleier å være nøyaktig!)

Resultatene kan nok variere ift dimensjon, så den er sikkert ikke fasit for alle modeller, men en god pekepinn.

Jeg har også merket at R2 har lav rullemotstand og relativt støysvake. Men jeg synes de er for myke, og fikk en virkelig a-ha opplevelse ved overgang til CVC6 samt test av brå manøvere på motorvei med R2.

19" vs 20" når dekkdimensjon er lik og dekktype lik kan jeg aldri tenke meg er 10% forskjell i forbruk. Forbruk består av en rekke komponenter, hvorav dekkmotstand kun er en av dem.

Jeg har sett mange påstander om vesentlig høyere dekkforbruk ved 22" enn 20", men det er to forskjellige dekkmerker, to forskjellige bredder samt 2" større felger.
Når jeg selv byttet fra 20" til 22" merket jeg liten forskjell, men jeg gikk fra originale Michelin dekk til Landsail.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

#247
Nå viser linken under 2016 resultater, men det kan se ut som SUV dekkene får testresultater som skiller seg litt fra de mindre dimensjonene. For eksempel er Nokian R2 SUV bedre på bremselengde, våt asfalt.
https://www.motor.no/tester/dekktester/motor-test-av-pigg-og-piggfire-vinterdekk-til-suv-2016/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

o.b.lix

Sitat fra: Havebigfun på søndag 22. oktober 2017, klokken 14:51
Trodde jeg skulle gå for Conti VC 6 men ser at de har høyere rullemotstand enn R2 og iX3. Det blir det vel også mere støy av.
CVC6 støyer merkbart mindre enn iX3.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Havebigfun


T.K

Om noen er medlem i NAF kan de gå inn og se på tabellen i linken under. Der er det en stor vinterdekktest. Selv kjøper jeg det dekket som har minst støy av CVC6 og Good Year Ulta Grip Ice 2. Kan noen sjekke?

https://www.motor.no/tester/dekktester/test-av-piggdekk-og-piggfrie-vinterdekk-2016/

turfsurf

Sitat fra: T.K på mandag 23. oktober 2017, klokken 18:02
Om noen er medlem i NAF kan de gå inn og se på tabellen i linken under. Der er det en stor vinterdekktest. Selv kjøper jeg det dekket som har minst støy av CVC6 og Good Year Ulta Grip Ice 2. Kan noen sjekke?

https://www.motor.no/tester/dekktester/test-av-piggdekk-og-piggfrie-vinterdekk-2016/
Dette er jo fjorårets test.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Har noen fått levert det originale vinterhjulsettet med noe annet enn Pirelli og Nokian-valgene på nettsidene?

Jeg vil gjerne ha CVC6 SUV.

T.K

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. oktober 2017, klokken 18:36
BTW, UG2 støyer marginalt mindre.

Fant data på dekkonline. UGI har oppgitt 3 db lavere enn CVC6.

Tesla er ikke veldig godt støyisolert, heller ikke X. Jeg oppfattet, samt min venn som prøvekjørte sammen med meg(han har kresne ører og vant til premium tyskere og Jaguar), test-turen med 22 tommere som såpass høyt støybilde at bilen var uaktuell (imidlertid var min venn henrykt over kjøreegenskapene, som overgikk alt han tidligere hadde kjørt). Med 20-tommere ble det akseptabelt støybilde. Om UGI har 3 db mindre støy er det nok til at jeg velger UGI.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA