Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

eha

#195
Sitat fra: LarryF på torsdag 13. oktober 2016, klokken 10:34
Hvilken pris fikk du på dette? Og hva vil Tesla eventuelt krangle på hva gjelder bruk av uoriginale felger?

24K ferdig på bil med TPMS.

Hva Tesla kan krangle om kan jeg dessverre ikke svare på.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Svein R. Aarvik

Jeg har kjøpt turbin felger og vinterdekk av en dekkforhandler til en atskillig lavere pris enn det Tesla selger tilsvarende for. Felgene er originale tesla-felger, men nav-kapselen er produsentens og ikke Tesla. Er det noen som vet hvor det er mulig å kjøpe Tesla nav-kapsler?
Tesla X P90DL. Levert 9. august 2016.
TOCN signaturmedlem

Epleskreller

Sitat fra: Svein R. Aarvik på lørdag 22. oktober 2016, klokken 16:07
Jeg har kjøpt turbin felger og vinterdekk av en dekkforhandler til en atskillig lavere pris enn det Tesla selger tilsvarende for. Felgene er originale tesla-felger, men nav-kapselen er produsentens og ikke Tesla. Er det noen som vet hvor det er mulig å kjøpe Tesla nav-kapsler?

Hos Tesla, koster ikke all verden :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kim Kim

Hei

Noen som vet om jeg kan beholde mine 21" Turbine felger fra min model S og bruke de til model X?
Da hadde jeg nemlig satt vinterdekk på20" som fulgte med og spart noen kroner :)

//Kim
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Ega84

Hei.
Noen som har erfaring med Nokian WR SUV 3? Bor i Bergen og vil normalt bli brukt på våte vestlandsveier.

X'en kommer i januar. Jeg har planer om å handle inn vinterdekk og sette disse på de originale 20" slipstream felgene.
255/45-20 foran og 274/45-20 bak. Hva tenker dere om disse dimensjonene på vinterdekk?
2015 85D - Solgt
TMX 90D. Bekreftet 22.09. VIN 223XX. I prod 08.11. Transitt 16.11

donkarnes

Hei. Noen som vet standard 20" dekkdimensjon som leveres med x'n? Får min nå men dekkpakken var skremmende dyr. Kjøper derfor vinterdekk selv tenker jeg.

OleI

Kommer standard med staggered - men det bare for å lette produksjon / logistikk. Dvs får samme om du så bestiller P eller normal X. Iflg. Tesla var det for at bilen skulle bli mer stabil osv. Men, det spiller ingen trille på vinter. Kjør samme forran og bak. Personlig velger jeg 255 / 50/ 19. Felgpakke til under 20k ink tpms.

Ellemelle

Sitat fra: OleI på onsdag 02. november 2016, klokken 14:52
Iflg. Tesla var det for at bilen skulle bli mer stabil osv. Men, det spiller ingen trille på vinter.
Hvorfor spiller det ingen trille på vinter?

ohh

Sitat fra: donkarnes på onsdag 02. november 2016, klokken 14:47
Hei. Noen som vet standard 20" dekkdimensjon som leveres med x'n? Får min nå men dekkpakken var skremmende dyr. Kjøper derfor vinterdekk selv tenker jeg.
20" dekkene til X er følgende dimensjon: 255/45/20 foran og 275/45/20 bak
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

OleI

#204
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 02. november 2016, klokken 15:00
Sitat fra: OleI på onsdag 02. november 2016, klokken 14:52
Iflg. Tesla var det for at bilen skulle bli mer stabil osv. Men, det spiller ingen trille på vinter.
Hvorfor spiller det ingen trille på vinter?

Staggered fitment er i all hovedsak satt opp for performance bilene, de fleste kjører på en litt annen måte på vinter enn sommer. Her ble det en X60 og kjører stort sett aldri uten barn i bilen, for min del hadde jeg nok klart meg uten året rundt  ;)

Isbjørn

Skal det være 255/45R20 foran og 275/45R20 bak på X P90D?

Kan man også ha 275/45R20 foran og bak?
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

Bjoris

#206
Alltid mye detaljer i disse dekk og felg trådene.

Jeg lurer bare på:

Er det noen som har en kvalifisert formening (les: testet) forskjell mellom 19 og 20 piggfritt på X. Du får vesentlig mer luft i 19 dekkene siden de er like brede og da er 55 mot 45. Antar f.eks at en bør være mer forsiktig med myke dekk på 19 enn 20? Eller blir det feil tenkt?

Har gode erfaringer med Nokian, men tenker at det blir veldig veldig mykt på X pga vekt? Samtidig med X60 så bør det være absolutt det dekke med minst rullemotstand

jlan

Sitat fra: Isbjørn på fredag 18. november 2016, klokken 13:16
Kan man også ha 275/45R20 foran og bak?
I forhold til det som står i vognkortet (265/50R19) så er det vel greit for biltilsynet, men jeg tror jeg ville holdt meg til 265 max foran.

Jeg har en MGTF, den er markert stødigere med bredere dekk bak, spesielt i hjulspor. Men om slikt bekymrer TMX autopiloten vet jeg ikke...
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

prophan

Jeg la om originaldekkene med Michelin X-ice north LNI2+ (nye versjonen) pigg. Foreløpig er erfaringene bra, hører dog en del knatring fra piggene. Sammenlignet med sommerdekkene er det vesentlig høyere støynivå. Michelin sommerdekkene som kom med bilen har faktisk en skumstripe limt på innsiden av dekkene, som gjør at de er ekstremt stille.
Vinterdekkene oppleves trygge og som om dekkene ligger klistret til veien, på alle underlag, selv på våt vei. Dette er viktigere for meg enn støynivået.

Pass på at dekkene skal ha Li 110 på bakakselen, ellers er dem ikke godkjent til X. Foran tror jeg det holder med Li 105, men ikke ta mitt ord på dette. Dobbelsjekk vognkortet hva front og bak aksler skal ha.

Jeg kommer til å kjøpe nye 22 felg og dekk til sommeren.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

eha

Det varierer hva som står i vognkort. Noen har 102/106, andre har 105/110. Dette avhenger som regel av hva bilen opprinnelig ble levert med.

For sommerdekk er det påbudt å følge LI slavisk. Velger man dekk med lavere hastighetsindeks (dog ikke under det bilen er konstruert for), er det kanskje mulig å bruke dekk med lavere LI enn vognkort, forutsatt at LI ikke bikker under det dekkenes hastighets tilsier og aldri under aksellast / 2 (jf. STRO-normen). Gjøres dette, må bilen i tillegg vises frem hos SVV og gå gjennom en enkeltgodkjenning (endring av vognkort).

For vinterdekk er det ikke påbudt å følge LI i vognkortet, siden dekk merket "M+S" uansett har en hastighetsindeks langt under bilens konstruerte hastighet og dermed unntas også LI fra økningen utover STRO-normen. For vinterdekk gjelder det at dekkenes LI aldri skal være lavere enn LI som fremkommer fra aksellast / 2 i vognkortet. Dette utløser ikke enkeltgodkjenning.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA