Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

Kilroy

#165
Jeg har tenkt å velge Nokian R2 med 265/50R19 110 R XL foran og bak med PH Turbin felg. Disse dekkene har rullemotstand A, og Li er 110.

Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

eha

Sitat fra: Kilroy på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 10:09
Jeg har tenkt å velge Nokian R2 med 265/50R19 110 R XL foran og bak med PH Turbin felg. Disse dekkene har rullemotstand A, og Li er 110.

PH Turbin II-felgene er kun godkjent for 825 kg, mens X krever 893 kg, fikk jeg beskjed om.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Kilroy

Kjøper via Tempe dekk, tror det er PH Turbin (OEM), og skal være ok på vekt også, men takk for tipset, skal sjekke det for sikkerhets skyld.

Sitat fra: eha på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 10:30
Sitat fra: Kilroy på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 10:09
Jeg har tenkt å velge Nokian R2 med 265/50R19 110 R XL foran og bak med PH Turbin felg. Disse dekkene har rullemotstand A, og Li er 110.

PH Turbin II-felgene er kun godkjent for 825 kg, mens X krever 893 kg, fikk jeg beskjed om.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

eha

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 01:11
Merkelig om X90D kan ha lavere lastindeks når bilen er tyngre?

Har nå fått et veldig grundig svar fra min forhandler. Han sier at LI bestemmes av tillatt akselvekt. X 90D har 1785 kg på bakaksel her, som er LI104 (som er 900 kg, x2 som er 1800 kg).

De som har skrevet vognkortet til EK17129 bør ta seg en ny tur på skolebenken, bedyrer han. De har ikke fulgt STRO-standarden slik de skal. LI bak skal være 104, sier han med svært stor selvsikkerhet.

Jeg kommer nok til å følge hans råd :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

petersv

Jeg ville sendt dette til svv for en uttalelse, hvis ikke kan du risikere å bli avskiltet hvis du blir stoppet i kontroll.

eha

#170
Sitat fra: petersv på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 15:31
Jeg ville sendt dette til svv for en uttalelse, hvis ikke kan du risikere å bli avskiltet hvis du blir stoppet i kontroll.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#KAPITTEL_13

Se 13-1 punkt 2.2.
Se også punkt 6.1d vedr. bytte av dekk/felg.

Jeg har lest hele forskriften og finner ingenting som tyder på at mitt valg skal være forbudt. Det er STRO-normen som avgjør, basert på tillatt akselvekt, og dette står veldig tydelig angitt i lovverket jeg har linket til over.

Det finnes en del ulike vognkort på registrerte Model X-er etter hvert. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så mange feil i disse. Det er innlysende at det er feil da de ikke engang stemmer med hverandre.

I starten var det mange feil knyttet til tillatt tilhenger. Mye av dette er nå ryddet opp i. Men det ser altså ut til at vi fortsatt har en del feil i lastindeks, akselvekt og dekkdimensjon.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

For å ta opp et tema fra forrige side i tråden, så virker det altså ikke som at vekten på bilen er avgjørende for hva lastindeksen er. Det er tillatt vekt som er saken, altså tillatt akselvekt.

Hvis en X 60D veier mindre enn en X 90D, så betyr det bare at den ev. kan lastes tyngre. Dekkene må fremdeles tåle det samme på begge bilene (gitt at de har lik tillatt akselvekt).
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Epleskreller

#172
Sjekket mine felger nå, de har rating på 1600 lb (ca 725kg). Er de da for svake?  Har brukt de på en P90DL..

Edit: det var forhjulene,  bakfelgene har rating på 1900 lb, dvs ca 860kg.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

Sitat fra: eha på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 20:05
Sitat fra: petersv på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 15:31
Jeg ville sendt dette til svv for en uttalelse, hvis ikke kan du risikere å bli avskiltet hvis du blir stoppet i kontroll.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#KAPITTEL_13

Se 13-1 punkt 2.2.
Se også punkt 6.1d vedr. bytte av dekk/felg.

Jeg har lest hele forskriften og finner ingenting som tyder på at mitt valg skal være forbudt. Det er STRO-normen som avgjør, basert på tillatt akselvekt, og dette står veldig tydelig angitt i lovverket jeg har linket til over.

Det finnes en del ulike vognkort på registrerte Model X-er etter hvert. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så mange feil i disse. Det er innlysende at det er feil da de ikke engang stemmer med hverandre.

I starten var det mange feil knyttet til tillatt tilhenger. Mye av dette er nå ryddet opp i. Men det ser altså ut til at vi fortsatt har en del feil i lastindeks, akselvekt og dekkdimensjon.

Desto større grunn for å sende det til svv. Får du medhold, som du nok gjør hvis du har rett, så er svaret verdifullt og kan tas med i bilen på papir. Kjedelig å stå der langs veien å argumentere når de truer med å avskilte bilen din og du skal på hytta i påskesolen.

eha

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 22:15
Sjekket mine felger nå, de har rating på 1600 lb (ca 725kg). Er de da for svake?  Har brukt de på en P90DL..

Edit: det var forhjulene,  bakfelgene har rating på 1900 lb, dvs ca 860kg.

Bakfelgene er allikevel for svake, vil jeg tro. Felgene må tåle tillatt akselvekt / 2.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: petersv på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 22:36
Desto større grunn for å sende det til svv. Får du medhold, som du nok gjør hvis du har rett, så er svaret verdifullt og kan tas med i bilen på papir. Kjedelig å stå der langs veien å argumentere når de truer med å avskilte bilen din og du skal på hytta i påskesolen.

Sendte følgende e-post til TK (Trafikant og kjøretøy, SVV):

(...)

I vognkortet for en Tesla Model X, for eksempel kjøretøy med understellsnr. 5YJXCCE29GF013830 og reg.nr. EK19279, står det blant annet oppgitt følgende:

Maks aksellast foran: 1470 kg
Maks aksellast bak: 1785 kg
Lastindeks foran: 105
Lastindeks bak: 110

Tilsynelatende stemmer ikke aksellast og lastindeks overens med hverandre sett i lys av Kjøretøysforskriftens § 13-1, blant annet:

- punkt 2.2 ("Kjøretøy må ha hjul som er beregnet for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.")
- punkt 6.1d ("Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.").

For øvrig i denne forskriften vises det blant annet til STRO-normen.

Dersom aksellast skal være førende for lastindeks, og STRO-normen skal følges, ser jeg ikke hva som skal være til hinder for å godkjenne ovennevnte kjøretøy med lastindeks 104 både foran og bak. En slik klassifisering vil være i tråd med forskrift og norm, og vil i tillegg åpne muligheten for smalere dekkdimensjoner som gir bedre veigrep.

Vil det være mulig å endre vognkortet som beskrevet over? Dersom en samsvarserklæring står i veien for byråkratiet, burde ikke da norsk regelverk og sikkerhet veie tyngre?

Målet mitt er å kunne kjøre med et sikrere vinterhjul for meg og min familie. Jeg eier ikke ovennevnte kjøretøy, men er i ferd med å anskaffe meg et tilsvarende.

Mvh
(...)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

howcome

Gitt at vi alle snart trenger vinterdekk, klarer noen å oppsummere hvilke muligheter vi har?

Og, er det helt klart at felger fra Model S ikke kan brukes?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016 - Fiat 500e 2014

petersv

Veldig bra eha, håper du får positiv tilbakemelding da jeg gjerne vil bruke samme dimensjon hvis jeg anskaffer X etter hvert, som er planen.

Go-carter

Sitat fra: howcome på onsdag 05. oktober 2016, klokken 01:03
Og, er det helt klart at felger fra Model S ikke kan brukes?

Dette lurer jeg på også. Forskjellen er ikke -så- stor i innpress/bredde, men kanskje LI er det største problemet?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Epleskreller

Sitat fra: eha på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 22:42
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 22:15
Sjekket mine felger nå, de har rating på 1600 lb (ca 725kg). Er de da for svake?  Har brukt de på en P90DL..

Edit: det var forhjulene,  bakfelgene har rating på 1900 lb, dvs ca 860kg.

Bakfelgene er allikevel for svake, vil jeg tro. Felgene må tåle tillatt akselvekt / 2.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk for tilbakemelding!

Får ta det opp med selger..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA