Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Mao på søndag 14. august 2016, klokken 17:14
Sitat fra: M@Do på søndag 14. august 2016, klokken 08:19
Passer mine gamle 19" felger fra Model S, slik at jeg kun legger om til nye vinterdekk?
Isåfall hvilke dekk anbefaller dere Merke/dimensjon, jeg kjører piggfritt.

Går fint det, men du får et lite (men lovlig) avvik på innpress på fremhjulene (ET40 på S, ET35 foran på X).
S-felgen er litt smalere, så passende dimensjon er 235/55 (her er det stort utvalg i dekk) eller 245/55.
Antar Michelin XI2 eller Conti CVC6 er de beste alternativene om grep på vanskelig føre er det viktigste kriteriet. Nokian R2 blir for myke på en så tung bil.

Jeg vurderer også å bruke mine gamle S-felger til vinterdekk på X om det blir til at vi kjøper en X. Liker designet på de felgene. Går for Nokian R2 i så fall.

Problemet er vel at X krever Li 110 bak? R2 i 245/55 har bare Li på 107, 235/55 ennå lavere. Det kan det vel bli problemer med?
265/50 har høy nok Li, og har også rullemotstand A mot B på de to andre dimensjonene, så 265/50 frister mest. Men går det an å sette 265 brede dekk på 8" felg? Jeg ser Tempe selger denne dimensjonen med 8,5" felg, så det kan ikke være så veldig langt unna ihvertfall...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tromic

Dere som har fått bil. Hva har dere valgt når det gjelder vinterhjul? Kjøpt via Tesla eller tredjeparts? Ser jo at man fort får hjulpakke med dekk til 10' mindre andre steder.

Er usikker på hva vi skal gjøre all den tid Tesla har blitt vel friske i advarsler om bruk av ikke originale felger også.

Tar også i mot bilder og tips til type og farge felg. Har lyst på sorte, men usikker på om det står til Midnight Silver og svarte seter.
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

TpGn

Jeg går for 19" cyclone på vinterhjul. Mulig jeg hadde gått for 20" hvis cyclone var tilgjengelig. Blir fin variasjon i forhold til mine sorte 22", regner også med at forskjellen i rekkevidde jevnes noe ut mellom sommer/vinter på denne måten.

Edit: de sorte felgene er MYE finer i virkeligheten enn hva man kan se i konfiguratoren.
Sig. X P90DL - Signaturmedlem TOCN

Tromic

Sitat fra: TpGn på lørdag 24. september 2016, klokken 19:36
Jeg går for 19" cyclone på vinterhjul. Mulig jeg hadde gått for 20" hvis cyclone var tilgjengelig. Blir fin variasjon i forhold til mine sorte 22", regner også med at forskjellen i rekkevidde jevnes noe ut mellom sommer/vinter på denne måten.

Edit: de sorte felgene er MYE finer i virkeligheten enn hva man kan se i konfiguratoren.

Stilig! Men jeg klarer ikke bestemme meg for om mørkgrå mot svarte felger blir kulere enn sølv mot mørkegrå. Hva synes folket?
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

TpGn

Jeg er naturligvis inhabil så det holder, men la det være sakt: jeg var uhyre skeptisk og veldig i tvil helt til jeg så felgene "live". Aldri angret et sekund og jeg har sett flere midnight silver med "sølvfelger". Blir det ikke litt kjedelig med sølv både sommer og vinter? Forandring fryder sier jeg.  ::)
Men bra at folk velger litt forskjellig.
Sig. X P90DL - Signaturmedlem TOCN

Haukeberg

#155
Jeg har sølvfelger for sommer og skal kjøpe meg et par sorte matte/blanke til vintersettet. Må bare finne meg noen som selger det litt rimeligere enn tesla...

Hva med Gun Metal, noen som har det på hvit bil?

Tullebukk1

Hei!
ang. dekkvalg.
Jeg snakket med megahjul: De anbefalte et vinterdekk med bedre drenering. At de mykeste dekkene gir veldig dårlig grep på vått og slaps, og spesielt med så tung bil. Dette var også tilbakemeldinger fra Tesla eiere.


Noen som har noen formening?

De foreslår WINTER CLAW EXTREME GRIP MX
Her har de laget en tabell. Ser jo ut som det er små forskjeller uansett:
http://www.megahjul.com/nb/content/winter-claw-extreme-grip-mx-vinterdekket-som-passer-norske-forhold

Jeg kjører nok 90% i og nær oslo. Med 4-5 turer på fjellet ila. vintersesongen.
eGolf  (Pussywagon)
Model X (Fleskekjerra)

turfsurf

Sitat fra: Tromic på lørdag 24. september 2016, klokken 20:03
Stilig! Men jeg klarer ikke bestemme meg for om mørkgrå mot svarte felger blir kulere enn sølv mot mørkegrå. Hva synes folket?

Personlig liker jeg ikke sorte felger på mørke biler. Synes og at detaljene forsvinner mye fra helt sorte felger. Sort på sort er unntaket, det gir en annen helhet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eha

#158
Vinterhjul?

Har akkurat bestilt følgende fra en lokal forhandler:
- Polar Bullet 19'' Gun Metal
- Nokian Hakkapeliitta R2 SUV i dimensjonen 235/55R19 105 R XL

Litt om mine valg:

- 19'' fordi jeg ønsker mest mulig komfort og lengst mulig rekkevidde om vinteren.
- Polar Bullet fordi Model X 90D krever felger som tåler en trøkk
- R2 SUV fordi de er testvinnere og populære her i Norge
- Smalest mulig dekk for bedre grep, mindre vannplaning, bedre rekkevidde, mindre støy (men samtidig mindre aks, dårligere svingeegenskaper på tørr asfalt og litt enklere utseende)
- Piggfritt fordi piggfritt!  ;D

Dette oppfyller såvidt jeg vet alle krav. Bilen min må ha felger som tåler minst 893 kg pr stk; de jeg har valgt tåler 975 kg pr stk. Dekkene er er det smaleste jeg kan velge innenfor anbefalt avvik og fremdeles over minimum lastindeks for Model X 90D (som er 104).

Kommentarer?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: Haukeberg på søndag 25. september 2016, klokken 00:31
Jeg har sølvfelger for sommer og skal kjøpe meg et par sorte matte/blanke til vintersettet. Må bare finne meg noen som selger det litt rimeligere enn tesla...

Hva med Gun Metal, noen som har det på hvit bil?

Har bestilt Gun Metal-fargede Polar-felger til hvit bil, men bilen kommer først i desember. Se også min post over :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

jkirkebo

Sitat fra: eha på mandag 03. oktober 2016, klokken 23:49
Vinterhjul?

Har akkurat bestilt følgende fra en lokal forhandler:
- Polar Bullet 19'' Gun Metal
- Nokian Hakkapeliitta R2 SUV i dimensjonen 235/55R19 105 R XL

Litt om mine valg:

- 19'' fordi jeg ønsker mest mulig komfort og lengst mulig rekkevidde om vinteren.
- Polar Bullet fordi Model X 90D krever felger som tåler en trøkk
- R2 SUV fordi de er testvinnere og populære her i Norge
- Smalest mulig dekk for bedre grep, mindre vannplaning, bedre rekkevidde, mindre støy (men samtidig mindre aks, dårligere svingeegenskaper på tørr asfalt og litt enklere utseende)
- Piggfritt fordi piggfritt!  ;D

Dette oppfyller såvidt jeg vet alle krav. Bilen min må ha felger som tåler minst 893 kg pr stk; de jeg har valgt tåler 975 kg pr stk. Dekkene er er det smaleste jeg kan velge innenfor anbefalt avvik og fremdeles over minimum lastindeks for Model X 90D (som er 104).

Kommentarer?

Jeg trodde TXM måtte ha LI 102 foran og LI 106 bak? Her er opplysningene fra en nylig registrert X60D:

DEKK/FELG
Dekk foran (standard)
265/50R19
Dekk bak (standard)
265/50R19
Hastighetsindeks
W (270 km/t)
Lastindeks foran
102
Lastindeks bak
106
Innpress foran
35 mm
Innpress bak
35 mm

Merkelig om X90D kan ha lavere lastindeks når bilen er tyngre?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eha

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 01:11
Sitat fra: eha på mandag 03. oktober 2016, klokken 23:49
Vinterhjul?

Har akkurat bestilt følgende fra en lokal forhandler:
- Polar Bullet 19'' Gun Metal
- Nokian Hakkapeliitta R2 SUV i dimensjonen 235/55R19 105 R XL

Litt om mine valg:

- 19'' fordi jeg ønsker mest mulig komfort og lengst mulig rekkevidde om vinteren.
- Polar Bullet fordi Model X 90D krever felger som tåler en trøkk
- R2 SUV fordi de er testvinnere og populære her i Norge
- Smalest mulig dekk for bedre grep, mindre vannplaning, bedre rekkevidde, mindre støy (men samtidig mindre aks, dårligere svingeegenskaper på tørr asfalt og litt enklere utseende)
- Piggfritt fordi piggfritt!  ;D

Dette oppfyller såvidt jeg vet alle krav. Bilen min må ha felger som tåler minst 893 kg pr stk; de jeg har valgt tåler 975 kg pr stk. Dekkene er er det smaleste jeg kan velge innenfor anbefalt avvik og fremdeles over minimum lastindeks for Model X 90D (som er 104).

Kommentarer?

Jeg trodde TXM måtte ha LI 102 foran og LI 106 bak? Her er opplysningene fra en nylig registrert X60D:

DEKK/FELG
Dekk foran (standard)
265/50R19
Dekk bak (standard)
265/50R19
Hastighetsindeks
W (270 km/t)
Lastindeks foran
102
Lastindeks bak
106
Innpress foran
35 mm
Innpress bak
35 mm

Merkelig om X90D kan ha lavere lastindeks når bilen er tyngre?

Hmm. Skal høre med dekkverkstedet asap. Takk for innspill!


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sjekk EK17129, en X 90D jeg fant på finn. Denne har 105/110 som standard LI foran/bak. Men er det standardhjulene som er avgjørende?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

jkirkebo

Sitat fra: eha på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 07:41
Sjekk EK17129, en X 90D jeg fant på finn. Denne har 105/110 som standard LI foran/bak. Men er det standardhjulene som er avgjørende?

105/110 var det jeg mente X90D hadde ja. Den veier jo mer enn X60D så en høyere LI er naturlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eha

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 08:52
Sitat fra: eha på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 07:41
Sjekk EK17129, en X 90D jeg fant på finn. Denne har 105/110 som standard LI foran/bak. Men er det standardhjulene som er avgjørende?

105/110 var det jeg mente X90D hadde ja. Den veier jo mer enn X60D så en høyere LI er naturlig.

Ja, har nevnt dette for dekkgutta mine nå. Så da er Nokian R2 235/55-19 bankers foran, denne har LI 105. Går det greit å kombinere dette med f.eks. Nokian R2 255/55-19 bak? Denne har LI 111.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA