Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eidfjord - Geilo vinterstid?

Startet av zaltoz, mandag 15. februar 2016, klokken 21:58

« forrige - neste »

zaltoz

Hei godtfolk
Er det noen som har forsøkt strekningen Eidfjord - Geilo om vinteren? Vurderer å ta eGolfen til Bergen fra Oslo, men er veldig bekymret for hjemturen. Har lest en del erfaringer fra sommeren, og det lar seg greit gjøre ved å lade 90+% ved Eidfjord, men hvordan er dette om vinteren? Noen som har turt/forsøkt?
Tesla Model 3 LR m/AP

sølv-pilen

Hva med E134? lekende lett selv vinterstid så lenge det ikke er kolonne kjøring i vertfall.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

zaltoz

Takk for godt forslag. Planen var å dra innom hytten på Nesbyen på vei til og fra, derfor riksvei 7. Geilo - Eidfjord er kanskje ikke noe stress da det er mye flatt og nedover? Så kan vi heller ta E134 på hjemturen :)

Men er fortsatt veldig nysgjerrig på om noen har tatt turen Bergen - Oslo mellom november og mars, så gi meg erfaringen den som måtte ha det :)

Tesla Model 3 LR m/AP

eivhelle

#3
Sommertid i eco+ brukte jeg ca. 70% av batterikapasiteten på strekningen Eidfjord-Ål. I praksis gikk det minst like mye frem til Geilo fordi bilen regenererte mye i bakkene ned fra Geilo. På vinteren må du regne med at det går en god del ekstra strøm på grunn av førerforhold, men en stor del av forbruket på denne strekningen kommer av stigningen opp fra havnivå til 1250 meter og den delen av forbruket vil være uavhengig av årstiden (5.96kWh hvis vi regner med at bilen med passasjerer veier 1750kg).

Jeg anbefaler toppet batteri (95-97%) og redusert komfort (eco modus og 16-17 grader i bilen). Hvis det ikke er bra vær vil jeg anbefale å kjøre en annen rute. Det er langt enklere å kjøre motsatt retning siden du da starter fra Geilo i over 800 meters høyde.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elbil-1

Og merk at du må til ål eller gol for å finne en ccs lader. På geilo er det bare chademo , så vidt jeg vet.

E134 er ikke noe problem - lading i odda, røldal, vinje, notodden.


zaltoz

Takker for nye svar.

Ja, det er nok noe skummelt å kjøre denne ruten. Plutselig er det kolonnekjøring og da blir det enten koldbrann eller tomt for strøm. Når det gjelder CCS lading på Geilo så husket jeg også at det var mangel av dette, men sjekket Grønn Kontakt sitt ladekart og der står det oppført CCS også. Er det noen som kan bekrefte dette, og at det ikke bare eventuelt er feil på ladekartet?¨

Tesla Model 3 LR m/AP


wattgolf

Jeg kjørte Eidfjord Geilo med e-golf vinterstid, 4 personer i bilen 4par ski på taket, piggdekk og elendig vintervær. Så lenge du lader minst 95% kan du kjøre normalt med normal temp i bilen. Geilo ligger på litt undre 800moh. På tur opp fjellet må du regne med at GOM tipper at du ikke kommer fram, men det går over når du begynner å rulle ned mot geilo.

zaltoz

Sitat fra: wattgolf på torsdag 18. februar 2016, klokken 07:12
Jeg kjørte Eidfjord Geilo med e-golf vinterstid, 4 personer i bilen 4par ski på taket, piggdekk og elendig vintervær. Så lenge du lader minst 95% kan du kjøre normalt med normal temp i bilen. Geilo ligger på litt undre 800moh. På tur opp fjellet må du regne med at GOM tipper at du ikke kommer fram, men det går over når du begynner å rulle ned mot geilo.

Takk for det, da kan det vurderes (selvom jeg vurderer å feige ut å ta E134). Har du et estimat for omtrent hvor lang tid det tok å lade helt opp til 95 % (på hurtiglader antar jeg?)? Har tildligere kun ladet til 80%, og set for meg de resterende 15% kan være en tålmodighetsprøve. I tillegg så er man veldig sårbar på denne strekningen, hva hvis laderen på Eidfjord er nede? Noen som vet om denne er stabil? Samme gjelder for Geilo også forsåvidt.
Tesla Model 3 LR m/AP

Olee

Kjører du med 100% fra Bergen så stopper du på Voss og lader til 70-80%, så slipper du å lade 0-100% i Eidfjord. Da går det raskere å lade fra 50-95% i Eidfjord, selv om det sikkert tar minst 30 min  :P

wattgolf

Planen til Olee er bra, men må kanskje regne litt lengere tid i eidfjord??
Fint å ta en kaffe på hotellet i Eidfjord eller en spasertur langs fjorden ;-)
Jeg har ikke hørt om at laderen i eidfjor har vert nede noen gang, men det kan vel skje langs E134 også?
Om laderen på Geilo er nede er det ikke usansynlig at du når til Ål uten å lade, eventuelt saktelade på kontaktene ved politistasjonen på Geilo.

Olee

Ja jeg brukte ca 45 min fra 40-96% på Leafen, så hvis eGolfen lader like seint så kan man nok regne med litt ekstra tid :)
På strekningen Geilo-Ål brukte jeg 14%, uten noe særlig sparekjøring.

eivhelle

Hvis batteriet er varmt nok vil e-golf lade med 40KW opp til rundt 78%. Deretter går effekten ned til rundt 20KW mellom 78 og 90% og videre ned mot rundt 10KW ved 95%. De siste 5 prosentene går veldig tregt så det lønner seg å stoppe på maks 95% hvis en ikke skal strekke rekkevidden til det ekstreme.

Hvis du starter med 20% SOC, vil det ta rundt 20 minutter å lade opp til 80%, deretter rundt 15 minutter på de siste 15 prosentene opp til 95%. Så jeg vil anslå rundt 35 minutter fra 20 til 95%.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Olee

Så hvis trådstarter starter med lunkent batteri i Bergen, og tar en liten stopp på Voss, burde tempen være god før hurtigladeren i Eidfjord :) Slike hastigheter hadde iallefall ikke jeg  :(

zaltoz

Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Har tidligere fått kjent på rekkeviddeangsten langt oppe på fjellet med estimert 3 km igjen ved ankomst, så håper å unngå det igjen. Likevel høres dette ut som er godt mulig. Skal komme med rapport på min opplevelse, så får vi se om jeg feiger ut og tar E134 eller ikke :)
Tesla Model 3 LR m/AP

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA