Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde simulator og virkeligheten

Startet av Steinarweb, søndag 14. februar 2016, klokken 14:39

« forrige - neste »

Steinarweb

Hei.
Noen som har erfaring med denne simulatoren?

http://www.jurassictest.ch/GR/

Hvordan er den sammenlignet med virkeligheten?
Tesla Model3 LR - Forventet levering Mai
Leaf Lauch edition 40 kWh Solgt
Leaf Nordic 30KWh Solgt

leafnor

Sitat fra: Steinarweb på søndag 14. februar 2016, klokken 14:39
Hei.
Noen som har erfaring med denne simulatoren?

http://www.jurassictest.ch/GR/

Hvordan er den sammenlignet med virkeligheten?
Brukt den mye, og stemmer godt på tørt sommerføre.
Første gang var sist sommer på langtur Trondheim-Hamar, og i svært varmt tørt vær. Da ble forbruket litt lavere enn hva Jurassic beregnet:
Trondheim=>   
Fagerhaug   81%
Hjerkinn   85%
Kvam   94%
Lillehammer   84%
Hamar   95%

Det var opp mot 30 varmegrader og tørt føre så perfekt.
Mer normal norsk sommer, og den stemmer godt.
Når det er vinter (Dvs kaldt batteri) er det noe helt annet, selv om man legger inn et konstant forbruk på Accessories power (W) som stemmer med det som trekkes til varme. Kommer av kaldt batteri som har større indre motstand enn når det er varmt.
Men slev for vinter er det greit å bruke for å se hvordan de ulike strekningene en skal kjøre er i forhold til hverandre.
Og kjenner man bilen, så blir det bare å "skallere" for at det er kaldt klima.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Husk å juster leafen der. Den mener man har 24kw/t tilgjengelig, juster ned/opp til det som er reelt.

Det taes heller ikke høyde for kaldt batteri, så sett på 2000-3000w til kupeen for å korrigere.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

nr1rayner

Testet den opp mot kjøreturen min nå, start Aure, via Tjelbergodden og Kyrksæterøra til Orkanger.
Start med 91% og fremme med 14%, 122km.
Snittfart ca 52km/t.
Endel våt veg og regn, men tidligere tester (og teori) har vist at fuktig luft gir mindre luftmotstand og derfor lavere forbruk..

Justerer jeg bilens vekt til ca virkelig vekt (opp fra 1400kg til 1600kg), og batteristørrelse til 19kwh samt acc power 300w og sett på full eco stemmer det på en prikk med rest-verdien.

Den tar utgangspunkt i start med 100%, og ender da opp med 23%.

Snittforbruk stemmer dog overhodet ikke med hva bilen oppgir, men det er jo intet nytt.
Bilen sa vel ca 12,2 og jurassic havner da på 13,7 eller hva det var..

Stemmer heller ikke med turen Heimdal-Storlien jeg har kjørt noen ganger.
Men, hvis vekta da endres til 1500kg så er den ikke så langt unna.

Så, uansett, jurassic er et godt hjelpemiddel, men man må trykke litt frem og tilbake, endre verdier her og der.
Og sist men ikke minst, ikke stopp ladingen på 70% fordi jurassictest sier at du bruker 70% til neste lader, DET er å pisse i motvind det  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA