Defekt fartsmåler

Startet av Østfold, lør 13. feb 2016, kl. 00:25

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på lør 13. feb 2016, kl. 11:03
Jeg mener dette må være mulig å reklamere på, det er altfor stor misvising som gjør at mange vil kjøre for seint å hindre trafikkflyten. Sak for NAF antakelig siden Nissan åpenbart vil si nei!

Jeg forsøkte å ta opp dette med VW når jeg kjørte Passat da jeg lurte om de kunne programmere bort feilen. Men det var ikke noe å gjøre med i følge de jeg pratet med.
Rart, når Audi leverer biler med fungerende speedometer...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sele

Dagens hastighetsmålere er så og si umulige og justere i motsetning til gamle med mekaniske og enklere elektroniske speedometer.

AppleKnocker

Leafen har to guess-oh-meters; ett for fart og ett for rekkevidde. Heldigvis er det umulig å miste lappen pga fart i 110 sonen med en Leaf, selv med bånn gass og 161 km/t lysende foran nesa. Så man kan slappe av, nyte turen og ikke bekymre seg for om man glir over grensen for førerkortbeslag 8)

Har selvsagt aldri kjørt så fort selv, men blitt fortalt av andre at det visstnok er slik.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nr1rayner

Det burde da være software dette, som lett kan endres.
Lenge siden jeg sjekket, men temmelig sikker på at OBD-hastighet er mer riktig enn den som vises i displayet, mao, bilen vet hvor fort den kjører, men det er lagt inn en feilvisning i speedometeret.
Har en -05 X-trail, den har omtrent samme feilvisning som Leafen, så det kan kanskje være et Nissan-fenomen?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

Sitat fra: nr1rayner på tir 16. feb 2016, kl. 16:16
Det burde da være software dette, som lett kan endres.
Lenge siden jeg sjekket, men temmelig sikker på at OBD-hastighet er mer riktig enn den som vises i displayet, mao, bilen vet hvor fort den kjører, men det er lagt inn en feilvisning i speedometeret.
Har en -05 X-trail, den har omtrent samme feilvisning som Leafen, så det kan kanskje være et Nissan-fenomen?

Nå er det (artig nok) 2 speedometer tråder her da , så here goes :   Bilen viser konstant  ( har sjekket 2 Leaf så det er jo mulig det varierer) 10 km/t for mye med 16 tommer standard hjul og 8  km/t for mye med 17 tommer Tekna standard hjul.   Det kan ikke endres i programvare på bil. Imidlertid regner GPS i bilen korrekt , så km teller i bil og avstandsberegning i navigasjon/kjørecomputer er korrekt.  ::)

AppleKnocker

Min viser inntil 16 km/t feil, dvs 11%.
Acenta med 16".
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

qualbeen

De er lovpålagt å vise 5% feil ved standardfelg.

Dette for å kompensere for brukere som evnt. bytter dekk (ant. tommer). På den måten slipper man å få bøter, bare fordi man har byttet dekk..

Er jeg enig i lovverket? Nei, på ingen måte! Det er helt stupido! Folk flest tar bilen med de dekkene som følger med, og tenker aldri på at dekk-radius påvirker omkretsen (les: tilbakelagt distanse pr rotasjon = fart).

Regelverket burde vært endret, slik at speedometeret viste tilnærmet 100% korrekt hastighet med std.felg. Videre kunne dekkselgere istedenfor informert og tilbudt kalibrering ved felg-skifte.

jkirkebo

Sitat fra: qualbeen på ons 17. feb 2016, kl. 10:44

Dette for å kompensere for brukere som evnt. bytter dekk (ant. tommer). På den måten slipper man å få bøter, bare fordi man har byttet dekk..

Det tror jeg nok er feil. De fleste Teslaer viser f.eks ca. 1% feil med standardfelg.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på ons 17. feb 2016, kl. 12:00

Det tror jeg nok er feil. De fleste Teslaer viser f.eks ca. 1% feil med standardfelg.
Og i-MiEV har ca. 3% feilvisning.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Sele

– Det «gamle» kravet i kjøretøyforskriften sier at hastighetsmåler skal vise hastighet med tilnærmet nøyaktighet, og ikke må vise mindre hastighet enn den virkelige. ECE-regulativet krever på samme måte at hastighetsmåleren ikke skal vise lavere hastighet enn virkelig hastighet, og at misvisning «oppover» kan være inntil ti prosent av virkelig hastighet pluss fire kilometer i timen, forklarer Andersson.

– Har bilen mer avvik enn det er merkeverkstedet pliktig til å rette opp feilen, sier Engebretsen i NAF. Det er ikke lovlig at speedometeret har avvik den andre veien, det vil si at speedometeret viser for lite i henhold til reel hastighet. Feilen må rettes, sier Engebretsen videre.

kakraemer

Krav til speedometer etter ECE R-39:

5.3. The speed indicated shall not be less than the true speed of the vehicle. At the test
speeds specified in paragraph 5.2.5. above, there shall be the following relationship
between the speed displayed (V1 ) and the true speed (V2).
0 ≤ (V1 - V2) ≤ 0.1 V2 + 4 km/h

Så ved 90km/t får man da en lovlig feilvisning på 0.1x90+4 = 13
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

nr1rayner

Her mistenker jeg at du blander med avvik på hjulomkrets. Skal man ha annen dimensjon enn den originale KAN man ha omkrets på inntil +/-5% fra den originale omkretsen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

qualbeen

Sitat fra: nr1rayner på ons 17. feb 2016, kl. 20:22
Her mistenker jeg at du blander med avvik på hjulomkrets. Skal man ha annen dimensjon enn den originale KAN man ha omkrets på inntil +/-5% fra den originale omkretsen.

Det har du sikkert rett i :-)
Mener å ha lest at det er derfor "alle" speedometre viser feil; for å vise mer korrekt hvis folk setter på større felg.
Men mulig jeg blander. At de egentlig trygt kan/bør/skal vise reell hastighet på std.felg?

Hvor langt har man kommet med å chippe leaf'er? Burde jo være en enkel sak å korrigere, gitt at man sitter på nok innsikt rundt hvordan bilens software er programmert ... men vi er vel ikke helt der, dessverre?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA