Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine verste nedturer med Nissan Leaf!

Startet av muggost, torsdag 11. februar 2016, klokken 19:36

« forrige - neste »

muggost

Har sitti en halvtime og tenkt så det knaket... Jeg kommer ikke på noe som er galt med bilen :-)

- Nissan Carwings/Connect er ikke så bra. Men det er jo ikke bilens feil det heller...

- Rekkevidde! Nei vent, det visste jeg jo om allerede før jeg kjøpte bilen...

Jeg gir meg, jeg er knakende fornøyd! 3 år og 56.000 kjørte el-km. Langturer som kortturer. Bare fornøyd :-)

leafnor

Sitat fra: muggost på torsdag 11. februar 2016, klokken 19:36
Har sitti en halvtime og tenkt så det knaket... Jeg kommer ikke på noe som er galt med bilen :-)

- Nissan Carwings/Connect er ikke så bra. Men det er jo ikke bilens feil det heller...

- Rekkevidde! Nei vent, det visste jeg jo om allerede før jeg kjøpte bilen...

Jeg gir meg, jeg er knakende fornøyd! 3 år og 56.000 kjørte el-km. Langturer som kortturer. Bare fornøyd :-)
Ditto, bortsett fra setene. Men kanskje ikke bilens feil, mer min egen BMI :o
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

#2
MNJAAAAAA,  Carwings er jo en del av totalpakken. Klimaanlegget er jo en smule funky, fjernlyset omtrent som telys, rattvarmen lever sitt eget liv, enten glovarm eller totalt fraværende. 1. Gen sluker strøm ved varming, varme i baksetene gjelder IKKE midtsetet. Fjærene foran sansynligvis rappet fra en BIC kulepenn. Navigasjonen noe av det dårligste jeg har opplevd med unntak av Volvo sitt navsystem som er regnet som verdens dårligste. ......og jeg har Volvo.....
Ryggekamera nærmest ubrukelig hvis vått eller møkkete. GOM helt på nivå med komiske Ali,  må ha LeafSpy for å ha en viss formening om omtrentlig rekkevidde .

Så noen negative sider er det jo.......

*Edit*
Kun FM radio uten mulighet til å oppgradere.  Dugger uvanlig mye,  støydemping ikke veldig mye å skryte av. Max 16A vanlig lading,  altså nærmest umulig å oppgradere til 6,6kW.

Spinoff som ikke egentlig er bilens feil...Chademo lading som er alt for dårlig utbygget, dårlig redundans og mye nedetid.  Synd at ikke de forskjellige produsentene ruller ut eget ladenettverk ala Tesla? Hvis en knøtteprodusent som Tesla kan rulle ut fullskala lading så bør jaggu Nissan, VW, KIA, BMW etc kunne gjøre det samme!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

frankols

Sitat fra: muggost på torsdag 11. februar 2016, klokken 19:36
Har sitti en halvtime og tenkt så det knaket... Jeg kommer ikke på noe som er galt med bilen :-)

- Nissan Carwings/Connect er ikke så bra. Men det er jo ikke bilens feil det heller...

- Rekkevidde! Nei vent, det visste jeg jo om allerede før jeg kjøpte bilen...

Jeg gir meg, jeg er knakende fornøyd! 3 år og 56.000 kjørte el-km. Langturer som kortturer. Bare fornøyd :-)

Hvor er liker-knappen ?

Gliderman

Mine verste nedturer med Leafen er ned Lierbakkene når køen starter i tunnelen. Ellers godt fornøyd etter 50k på 2 år.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Ole Irgens

#5
Sitat fra: muggost på torsdag 11. februar 2016, klokken 19:36
Har sitti en halvtime og tenkt så det knaket... Jeg kommer ikke på noe som er galt med bilen :-)

- Nissan Carwings/Connect er ikke så bra. Men det er jo ikke bilens feil det heller...

- Rekkevidde! Nei vent, det visste jeg jo om allerede før jeg kjøpte bilen...

Jeg gir meg, jeg er knakende fornøyd! 3 år og 56.000 kjørte el-km. Langturer som kortturer. Bare fornøyd :-)

Nå har jeg bare hatt Leafen en uke, det er en 2016 Acenta med 30 kWh batteripakke, men jeg kjenner ikke meg igjen i en del av klagene som fremføres her i forumet:

  • Klimaanlegg: Det er faktisk varmere enn jeg er vant til. Rundt 20 grader er helt tilstrekkelig. Med A/C påslått forsvinner duggen. Varmepumpe gjør at rekkevidden påvirkes minimalt.
  • Rattvarme: Deilig. Slå den på til rattet er varmt, og slå den av igjen etterpå.
  • Seter: Jeg er 191 høy og har greit med plass i bakerste posisjon med setet helt nedjekket. Det er helt grei komfort, men ikke noe luksusfølelse.
  • Støy og fjæring: Glir stille avgårde. Fin å kjøre. Litt hard i fjærene kanskje. Er spent på hvordan den blir med sommerdekk.
  • Hovedlys: Ja, de er litt svake. Her burde Nissan ha kommet med en fix.
Leafen er min 10. bil, minst, og den jeg så langt har vært mest fornøyd med. Har kjørt Volvo, VW Passat, Ford Focus og Renault Megane (blant annet), og den hevder seg svært bra i konkurransen, synes jeg. Noen premiumbil er det ikke, men til prisen forventer man vel heller ikke det?

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Powerflux

Sitat fra: Ole Irgens på fredag 12. februar 2016, klokken 09:27

Nå har jeg bare hatt Leafen en uke, det er en 2016 Acenta med 30 kWh batteripakke, men jeg kjenner ikke meg igjen i noen av klagene som fremføres her i forumet:



Nå er det nok relativt stor forskjell på 1. gen og 3. gen. bilene. Bra at Nissan har tatt tak i noen av de helt håpløse tingene 1. gen er belemret med!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

kodalse

Sitat fra: Powerflux på fredag 12. februar 2016, klokken 09:31
Sitat fra: Ole Irgens på fredag 12. februar 2016, klokken 09:27

Nå har jeg bare hatt Leafen en uke, det er en 2016 Acenta med 30 kWh batteripakke, men jeg kjenner ikke meg igjen i noen av klagene som fremføres her i forumet:



Nå er det nok relativt stor forskjell på 1. gen og 3. gen. bilene. Bra at Nissan har tatt tak i noen av de helt håpløse tingene 1. gen er belemret med!
Må si meg enig med Ole Irgens her, selv om jeg har samme modell som Powerflux.
Jeg opplever rett og slett ikke de problemene som blir beskrevet.
- Carwings/Connect EV virker stort sett hele tiden kan telle på en hånd de gangene den ikke har slått inn.
- Varme i alle seter, og alle virker. Midtsete bak? Er bilen fyllt opp med tre personer i baksetet så holder de jo uansett varmen av den grunn.
- Rattvarme - ja den blir varm og det er en fryd å kjenne. Blir det for varmt slås rattvarmen av.
- Dugg - oppleves mindre på Leaf enn andre biler jeg har kjørt. Alltid duggfri rute med luft opp på vinduet. Jeg klarer å fremprovosere dugg, men da må jeg gå inn for det.
- FM radio virker fortreffelig fortsatt. DAB kan jeg om nødvendig koble inn på USB sticken, men da må minnepennen med AC/DC ut. Det er jo aldri et alternativ  ;D
- Nærlyset er fenomenalt godt, bedre enn noe jeg har hatt før. Fjernlyset er byttet til Xenon så det virker jo også bra nå.
- Varmen kommer veldig fort og jeg kan kjøre betraktelig lenger enn normalt med "varmemod" til kr 125,-
- Heldigvis Chademo hurtiglading og ikke trøblete kombo lading som jeg hører mange sliter med.
- GOM brukes jo ikke. Regner ca en mil pr strek og går aldri tom for strøm.
- Navigasjonen? Bilen går 12 - 14 mil og jeg er kjent i dette området.
- Støy er minimalt, men igjen i forhold til de andre bilene jeg har og har hatt. Dette er heller ikke en premiumbil.
- Sist men ikke minst. Tråden "Feil og mangler ved din elbil" er forsvinnende liten i forhold til alle de øvrige merker.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

eivind85

Sitat fra: muggost på torsdag 11. februar 2016, klokken 19:36
Har sitti en halvtime og tenkt så det knaket... Jeg kommer ikke på noe som er galt med bilen :-)

- Nissan Carwings/Connect er ikke så bra. Men det er jo ikke bilens feil det heller...

- Rekkevidde! Nei vent, det visste jeg jo om allerede før jeg kjøpte bilen...

Jeg gir meg, jeg er knakende fornøyd! 3 år og 56.000 kjørte el-km. Langturer som kortturer. Bare fornøyd :-)

Helt enig, det er ikke mange ting å sette fingeren på når det kommer til Leaf. For min del er det en premium bil til den prisen. Har f.eks. kjørt endel WV Tiguan og synes faktisk Leafen er bedre å kjøre. De to bilene er faktisk ikke så ulike når det kommer til størrelse, vekt og bagasjerom (2WD versjonen), sett bort ifra at bilen er løftet litt opp for å være en såkalt SUV. Leafen er faktisk litt lengre. Tiguanen er også godt over 100.000 dyrere med tilsvarende utstyrspakke som leaf.
Jeg har ikke eid 1.gen Leaf, kun 2014 og 2016(30kWh). Jeg kan kjenne meg igjen i utfordringer tilknyttet hurtiglading, men tar man sine forhåndsregler, som f.eks. å sjekke at hurtigladeren du skal bruke faktisk virker (enkelt å sjekke på f.eks. grønn kontakt sine nettsider, eller bruk av app, eller ringe) og lærer seg hvordan man bruker laderne vil man sjelden oppleve problemer med dette. Jeg synes ladenettverket og tilgjengeligheten er blitt MYE bedre enn det var for bare 2-3 år siden. Og håper utbyggingen fortsetter i samme takt.

- Lys og slikt synes jeg er helt ok. Kjører som regel bare i og rundt Oslo, så har vel ikke hatt så mye bruk for lys generelt.
- Superfornøyd med rattvarme, setevarme og klimaanlegget. Aldri hatt problem med dugg, og luksus å kunne starte dagen i en varm kupè ved bruk av NissanConnect (har funket i de fleste tilfellene).
- Navigasjonen er kanskje ikke verdens beste, men bedre enn i mange andre biler jeg har prøvd. Navigasjon med stemmeveiledning er praktisk. Vet som regel hvor jeg skal , så bruker navigasjonen til å si meg hvor langt det er igjen dit jeg skal. Kan også lett bruke mobilen via bluetooth som erstatning for navigasjon (får stemmeveiledning over høytalere da også).
- Utrolig enkelt å spille av musikk fra mobil via bluetooth (wimp, spotify osv) og operere alt fra rattet. Er bare å sette seg inn i bilen, så starter musikken du hørte på sist. Ikke alle biler hvor dette fungerer så bra.

Generelt veldig fornøyd. Gjenstår å se hvor slitesterk bilen er over tid.
Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA