Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmeapparat på Zoe

Startet av Trine2, torsdag 11. februar 2016, klokken 12:45

« forrige - neste »

Trine2

Hei alle sammen!

Er ny på forumet og vurderer å kjøpe meg en Zoe. Prisen og type bil passer meg perfekt, derfor vil denne bli vurdert opp mot Leaf.

Har funnet svar på en del av spørsmålene mine her på forumet men ikke alt. Det jeg lurer på er hvordan varmeapparatet virker på Zoe. Er det slik at det oppleves bedre enn i en bensinbil fordi det gir varme med en gang? (tenker ikke på strømforbruket da jeg kun kjører korte avstander av gangen). Jeg er skikkelig frysen og MÅ ha varme og liker ikke bruke varmeseter.

Jeg har også lest at nettopp varmeapparatet lekker og stadig trenger tilsyn og etterfylling. Er dette en feil på bilene?

Er det andre ting feil og mangler jeg bør være oppmerksom på når jeg kjøper en Zoe?

Ble for øvrig litt skuffet når jeg leste at appen som fjernstyrer bilens varme koster kr. 900 pr. år etter gratisperioden. Er det slik på Nissan Leaf også?

Sele

Jeg har begge bilene og synes det er bedre varme i leafen. Ellers så har ikke jeg hatt noen andre feil enn at ryggekamera sluttet og virke,var bare og installere fabrikkinnstillinger i menyen på nytt så virket kameraet. Ellers så må du inn til verksted og oppdatere dekksensorene ved hvert dekkskifte,dette har ennå ikke Renault klart og fikse.

Nenad

Sitat fra: Sele på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:22
Ellers så må du inn til verksted og oppdatere dekksensorene ved hvert dekkskifte,dette har ennå ikke Renault klart og fikse.
Motor forum i Oslo fikset dette for meg for litt over 300 kroner. Ifølge de trenger jeg ikke å komme igjen.
Renault Zoe fra desember 2015

Trine2

Ok, tusen takk for svar. Men blir varmeapparatet fortere varmt enn på en bensinbil?

Jeg leser også at varmepumpen bråker så mye at den forstyrrer naboene når den forvarmes?

Trine2

Sitat fra: Trine2 på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:32
Ok, tusen takk for svar. Men blir varmeapparatet fortere varmt enn på en bensinbil?

Jeg leser også at varmepumpen bråker så mye at den forstyrrer naboene når den forvarmes?

Må du betale for å fikse slike ting på en helt ny bil?

THE

Varmepumpen bråker når den starter på Zoe, høres godt når den starter i et stille i nabolaget kl 05:45...

Jeg kjøpte ikke vinterdekk gjennom forhandler, men hos en uavhengig dekkforhandler som kopierte sensorene fra sommerhjulene. Bilen tror da at det er de samme hjulene som står på året rundt, og omprogrammering er ikke nødvendig ved hjulskift.

Jeg har ikke hatt noen problemer med min Zoe, men har den gamle utgaven. Kupeen blir raskt varm selv uten forvarming, i alle fall ned til -10 grader. Regner med at oppvarming av kupeen går tregere når det blir skikkelig kaldt, men det er det nok noen andre som har erfaring med her på forumet. Sammenlignet med en dieselbil med webasto blir elbilen veldig mye raskere varm, og den blir nok raskere varm enn en bensinbil også. På Zoe får du varm luft fra varmeapparatet med en gang du starter bilen, slik vil jeg tro det er på alle elbiler forøvrig.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med bilen, og angrer ikke på at jeg valgte Zoe. Hvis jeg skulle kjøpt elbil nå, så hadde jeg enten kjøpt Leaf 30kWh med 6,6kW lader, eller ventet på Opel Ampera-e, men det er fordi jeg egentlig har bruk for litt lengre rekkevidde enn det Zoe gir meg på kalde vinterdager.

Hvis du ikke vil ha varme i setet, og klarer deg uten regnsensor, ryggekamera/sensor og nøkkelfri opplåsing og start av bilen, så er Zoe Life et veldig godt kjøp.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Sele

Sitat fra: Nenad på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:30
Sitat fra: Sele på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:22
Ellers så må du inn til verksted og oppdatere dekksensorene ved hvert dekkskifte,dette har ennå ikke Renault klart og fikse.
Motor forum i Oslo fikset dette for meg for litt over 300 kroner. Ifølge de trenger jeg ikke å komme igjen.

Hvis du har uoriginale dekksensorer som er klonet så slipper du og oppdatere. Hvis ikke må du inn og oppdatere ved skifte av sommer/vinterhjul.

Trine2

#7
Så dekksensorer er ett problem på alle nye biler altså, ikke bare Zoe?

Bråker varmepumpen like ille på en Leaf? det er nettopp denne funksjonen jeg er på jakt etter. Drømmen om å sette seg inn i en varm bil, eller kald om sommeren.

Håper og tror jeg kommer 10 mil uten lading på svarteste vinteren :)

Nenad

Sitat fra: Sele på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:48
Sitat fra: Nenad på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:30
Sitat fra: Sele på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:22
Ellers så må du inn til verksted og oppdatere dekksensorene ved hvert dekkskifte,dette har ennå ikke Renault klart og fikse.
Motor forum i Oslo fikset dette for meg for litt over 300 kroner. Ifølge de trenger jeg ikke å komme igjen.

Hvis du har uoriginale dekksensorer som er klonet så slipper du og oppdatere. Hvis ikke må du inn og oppdatere ved skifte av sommer/vinterhjul.

Dekkmann monterte alt, men bilen klarte ikke å "finne" sensorer. Derfor måtte Motor forum ordne dette. Jeg kjøpte ikke dekk hos bilforhandleren.
Renault Zoe fra desember 2015

Sele

Har ikke hørt om andre som har dette problemet med dekksensorene enn Renault. Bråker på leafen også men på langt nær så mye som Zoe.

jkirkebo

Sitat fra: Trine2 på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:52
Så dekksensorer er ett problem på alle nye biler altså, ikke bare Zoe?

Det er ikke noe problem på Tesla hvertfall, der er det bare å trykke på riktig knapp på skjermen etter hjulbytte så programmerer den inn de nye sensorene selv etter at man har kjørt noen kilometer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

SitatDet er ikke noe problem på Tesla hvertfall, der er det bare å trykke på riktig knapp på skjermen etter hjulbytte så programmerer den inn de nye sensorene selv etter at man har kjørt noen kilometer.

Seriøs liten nytteverdi for de som kjører Zoe, da. Rart innlegg dersom ikke hovedmotivet er å sverte bilmerket. :o :o :o
Tesla har forøvrig to typer sensorer og de går ikke om hverandre.

Zoe har dessverre kun plass til 4 sensorer i programvaren. For å ha sømløs overgang til sommer/vinterdekk bør man ha klonede sensorer. Disse vil da sees som eksakt like fra bilens side.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 11. februar 2016, klokken 16:21
SitatDet er ikke noe problem på Tesla hvertfall, der er det bare å trykke på riktig knapp på skjermen etter hjulbytte så programmerer den inn de nye sensorene selv etter at man har kjørt noen kilometer.

Seriøs liten nytteverdi for de som kjører Zoe, da. Rart innlegg dersom ikke hovedmotivet er å sverte bilmerket. :o :o :o
Tesla har forøvrig to typer sensorer og de går ikke om hverandre.

Zoe har dessverre kun plass til 4 sensorer i programvaren. For å ha sømløs overgang til sommer/vinterdekk bør man ha klonede sensorer. Disse vil da sees som eksakt like fra bilens side.

Nå var jo spørsmålet om dette var et problem på alle nye biler da, og svaret er nei, det gjeldert stort sett Zoe. Så jeg gjorde ikke noe annet enn å svare på det spørsmålet som ble stilt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trine2

Så, så langt har jeg funnet ut at varmeapparatet bråker veldig og vil kunne forstyrre naboene, bortsett fra dette så virker det altså bra og varmer godt. Må innom merkeverksted når man bytter dekk. App for forvarming virker dårlig og er ustabil, dessuten koster den kr. 900 i året.

Noen som vet hva det koster å bytte bremser på denne bilen?
Altså skiver og klosser - ser ut til å være forbruksvare på alle biler om dagen, og koster flesk. På min nåværende Mazda betalte jeg kr. 10.000 for alle 4.

Noen som vet om andre ting man bør være oppmerksom på ved eierskap til Zoe?

boxer72

En bensinbil som går på tomgang for å bli varm bråker mere enn varmepumpen.
Men bra viftestøy ifra pumpa, men ikke fått klager fra naboene her ihvertfall
Gjorde ett søk etter bremsedeler til zoe,  fikk ikke så mye treff men sko til begge hjulene bak koster 590,- ihverfall
Men du må regne,med mindre bremseslittasje på en elbil en på en bil med forbrenningsmotor.
Du har langt mere effekt ved på å bremse på motoren (regenering av strøm) enn på en konvensjonell bil
Og du vil bruke bremsepedalen langt mindre
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA