Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på sc: fører bruk av varme/kjøling under lading til økt ladetid?

Startet av Jejl, torsdag 11. februar 2016, klokken 02:56

« forrige - neste »

Jejl

Hvis en sitter i bilen under lading i la oss si 35+ og sol. Da går det jo noen kw til kjøling. Tas strømmen til dette direkte fra kabelen, eller går det via batteriet? Hvis en skal lade batteriet langt opp så vil jo dette ha ganske stor betydning på den totale ladetiden.
På en fullading fra 0-100% er vel snitteffekten rundt 50kw. Hvis bilen bruker 3kw på å kjøling så vil ladetiden da øke med ca 6%, hvis strømmen tas fra batteriet.
Dersom bilen får strøm til klimaanlegget direkte, så kan det vel lønne seg å kjøle ned bilen maks om sommeren og varme opp bilen maks om vinteren når en lader på sc?

GOS

Sitat fra: Jejl på torsdag 11. februar 2016, klokken 02:56
Hvis en sitter i bilen under lading i la oss si 35+ og sol. Da går det jo noen kw til kjøling. Tas strømmen til dette direkte fra kabelen, eller går det via batteriet? Hvis en skal lade batteriet langt opp så vil jo dette ha ganske stor betydning på den totale ladetiden.
På en fullading fra 0-100% er vel snitteffekten rundt 50kw. Hvis bilen bruker 3kw på å kjøling så vil ladetiden da øke med ca 6%, hvis strømmen tas fra batteriet.
Dersom bilen får strøm til klimaanlegget direkte, så kan det vel lønne seg å kjøle ned bilen maks om sommeren og varme opp bilen maks om vinteren når en lader på sc?

Tas direkte fra kabelen. Alltid fordel å ta mest mulig av ønsket nedkjøling/oppvarming direkte fra ladekabel enten det er på SC eller vanlig. Men husk på at en del oppvarming får en automatisk ved at det trekkes strøm fra batteriet når du kjører og dette er med å varme batteriet samt avgi varme til kupeen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA