Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

14 nedturer som ny Leaf eier - på en uke

Startet av Østfold, onsdag 10. februar 2016, klokken 21:33

« forrige - neste »

Østfold

En liten oppsummering av nedturer som jeg har hatt som ny Leaf eier (30Kw) og førstegangs El-bil eier den siste uka:

1) Bilen levert en drøy måned forsent. Burde ha avtalt leiebil ved for sen levering.

2) Nissan disConnect fulgte med bilen. Hm. Jeg hadde i grunnen gledet meg til å forvarme bilen før avgang. Uklart når det rettes og når jeg får Nissan Connect eller hva det nå heter.

3) Første hurtiglading: Hadde regnet med at hurtigladebrikken vi fikk (Fortum) kunne benyttes umiddelbart, men leverandør av bilen hadde ikke aktivisert brikken (heldigvis hadde jeg bestilt brikke fra Fortum på forhånd og den virket).

4) Første hurtiglading: Fikk ikke ut ladekabel. Fikk egentlig ikke den nybegynnerhjelpen jeg hadde behøvet - ante ikke om det var bilen eller laderen som låste pistolen i bilen og da blir det forvirring. Litt dytting og trykking så var den plutselig løs - antar at den låste seg fordi jeg bare dro i den og vipperen som holdt den fast fallt ikke ned. Ringte selger, verksted og Nissan bilhjelp, men fiksa det selv, mens jeg hadde verksted på øret. Følte meg litt teit, men når du ikke aner om det er bilen eller lader som holder i pistolen så blir du litt desp.

5) Andre hurtiglading: Stoppet på ladepunkt som ikke var Fortum, og hvordan jeg skulle få ladet ble et lite mysterium - muligens kunne jeg få ladet bilen for noen hundrelapper, men det var jo ikke derfor jeg ønsket el-bil. Forlot stedet uten å ha ladet.

6) Andre hurtiglading: En annen fyr i en fransk el-bil (franskmann?) fikk nesten panikk når han ikke fikk ladet på E6 syd for Oslo og jeg var jo rimelig grønn selv så jeg kunne ikke bidra med noe som helst. Forlot fyren uten å kunne bidra med noe.

7) Stoppet for å lade i McD Råde og trodde det var en hurtigladet - brukte en halvtime på å få de siste par milene jeg hadde igjen på fredag ettermiddag. Drøy tur ettersom jeg allerede hadde vært innom et sted hvor jeg ikke fikk ladet, og så var det fredag og jeg var ikke hypermotivert for å lade very slow. Motvillig kjøpte jeg en burger til kr. 12,-

8) Stoppet for å "fylle på litt ekstra" Kiwi Mølla fordi jeg skulle hente en fyr på Gardemoen. Fyren ved min side fikk bot når han stod på hurtiglading - hva hadde nå han gjort galt da. Jeg ble oversett selv om jeg ikke stod på oppmerket plass, men jeg satt i bilen, så da var det vel greit å parkere "i trappa".

9) Kom en Tesla på Kiwi Mølla som var enda mer grønn en meg som ikke ante at det var noe som het ladebrikke en gang. Han fikk vel ladet over SMS håper jeg. Dårlig informert av selger mon tro?

10) Har litt pendledistanse som er litt i overkant av hva 30Kw Leaf tåler om vinteren. Må nok lade på veien. Få ladepunkter mellom ring 3 og McD Vestby.

11) Stoppet på McD Vestby som jeg etterhvert hadde funnet ut at eksisterte, for å få litt juice så jeg kommer meg hjem - kø for å lade, kun to ladepunkt. 15 min. ladekø.

12) En dame parkerte på El-bilen plassen hvor hun ikke skulle ha stått ettersom hun slett ikke hadde tenkt og lade eller hadde et kjøretøy som kunne gå på strøm. Hun fikk bot etter et par minutter etter at hun stormet inn på McD. Følte litt synd på henne og tenkte jeg burde gitt beskjed om at hun stod på en plass som var forbehold el-bil.

13) Fikk plass til å lade etter 15 minutter eller så. En ny bil kom å parkerte på den plassen som var forbehold biler som skal lade. Ga beskjed om at bilen før ham fikk bot for å stå der. Fører gikk for å kjøpe burger anyway. Ble sur fordi han ikke fikk bot. Burde ikke ha gitt beskjed.

14) Har forstått at de stasjoner Fortum betjener ikke er av samme merke. Røsket i pistolen igjen og fikk den ikke ut. En vennlig sjel fortalte at jeg måtte slenge ladebrikken på maskinen igjen, og deretter fortelle den at jeg ønsket å avslutte ladingen ved å trykke på stopp-knappen - hva i all verden fikk den til å tro at jeg ville fortsette å lade når jeg halte å dro i ledningen så bilen ble filleristet og jeg litt rød i trynet. Maskinen trodde nok at jeg var en tyv som ville stikke av med bilen der jeg hadde ladet mine drøye 10 minutter, og derfor måtte holde den på plass. Sikkert en eller annen fransk greie som ikke er så innmari aktuelt i Norge. Drar du på kampingplass i Frankrike må de ha gjerde rundt hele plassen. I Norge så er ikke det såååå vanlig. Franskmennene ønsker å innføre gjerder i en kultur som ikke er vant med slikt :-/

---

Bortsett fra disse småtingene er jeg superfornøyd med bilen, og om jeg blir inspirert skriver jeg kanskje om alle oppturene også.

Powerflux

Haha, been there-done that ;)

Kombinasjonen få ladere/ødelagte ladere/idioter på tur kan drive en el-bilist til vanvidd  :-X
Jeg går over til Tesla, begeret har vært fullt lenge nå....
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Mazzbot

Kjenner meg igjen I punkt 1 :) det sto en e up og ladet på Combo , jeg visste ikke at man bare kunne lade en bil av gangen -.- fikk ikke ut kabelen fra bilen . Måtte vente inni skuret ( var tak over ladestasjonen ) og det regnet !! Ventet i 15 min , var en relativ stor mann som satt seg i en liten e up haha ! Trodde bilen skulle velte .. Etter at jeg fikk ut kabelen kjørte jeg bare , hadde brukt 20 min allerede på ingenting !!

Mitt første møte med hurtiglader
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Østfold

Sitat fra: Powerflux på onsdag 10. februar 2016, klokken 21:46
Haha, been there-done that ;)

Kombinasjonen få ladere/ødelagte ladere/idioter på tur kan drive en el-bilist til vanvidd  :-X
Jeg går over til Tesla, begeret har vært fullt lenge nå....

Haha, du slipper nok unna en del frustrasjoner med rekkevidden :-)

Slenger på 15 og 16 siden jeg var så godt i gang:

15) Synes det hadde vært gøy å komme meg til Vestlandet over E-134, men der er det ikke mange Fortum-ladere. Grønn sak må til beholdningen av brikker, nøkler, åpnere, lukkere og enda mer kunnskap som jeg føler jeg ikke har behov for å ha når jeg skal flytte en bil fra A til B.

16) Bestilte en sånn Grønn brikke. Kostet en 50-lapp fordi jeg ikke gadd å vente på enda en brikke som følger med medlemskapet i el-bil-paradiset.

Tar med 17) også: Fikk med nøkkel til ladestolpe i Oslo. Nøkkelen funket, men fikk ikke noe juice fra de 2 stolpene jeg forsøkte å bruke. Sikkert en eller annen brikke jeg ikke hadde som måtte plasseres på et eller annet hemmelig sted på stolpen før den var aktivisert, eller var det en SMS jeg måtte sende, eller måtte jeg registrere meg på forhånd selv om jeg hadde nøkkel eller var det månefasen eller ukedagen eller eller noe helt annet.

Smasher

Et lite Tips ville jo være og bare lese brukerveiledning ved hurtig laderen, og lese i displayet.......
;) Man trenger da virkelig ikke være rakket forsker for og hurtig lade en EL-Bil. Men hjelper og kunne lese, vis man er under middels teknisk anlagt......

Har selv hjulpet et par ved hurtig laderen med et vennlig, vis du ser her, så står det at du skal trykke der, før du drar her.... OSV  8)

tomrh

Sitat fra: Smasher på torsdag 11. februar 2016, klokken 07:51
Man trenger da virkelig ikke være rakket forsker for og hurtig lade en EL-Bil. Men hjelper og kunne lese, vis man er under middels teknisk anlagt......
Ikke alle som like lett klarer å omsette det man leser i praksis. Som f.eks. meg selv: husker jeg strevde veldig med tilkobling av ladepistolen første gangen i 2012 på EV Powers lader selv om jeg leste nøye gjenom oppskriften som var oppklistret på laderen. På fjerde forsøket fikk jeg det til...  :-[
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

frankols

Sitat fra: Østfold på onsdag 10. februar 2016, klokken 22:30

Tar med 17) også: Fikk med nøkkel til ladestolpe i Oslo. Nøkkelen funket, men fikk ikke noe juice fra de 2 stolpene jeg forsøkte å bruke. Sikkert en eller annen brikke jeg ikke hadde som måtte plasseres på et eller annet hemmelig sted på stolpen før den var aktivisert, eller var det en SMS jeg måtte sende, eller måtte jeg registrere meg på forhånd selv om jeg hadde nøkkel eller var det månefasen eller ukedagen eller eller noe helt annet.

Kan det være at du glemte å låse stolpen ?
Det er bryter i låsen.

frankols

Sitat fra: Østfold på onsdag 10. februar 2016, klokken 22:30


16) Bestilte en sånn Grønn brikke. Kostet en 50-lapp fordi jeg ikke gadd å vente på enda en brikke som følger med medlemskapet i el-bil-paradiset.



Ladebrikka du fikk av foreningen kan registreres og brukes på Grønn Kontakts ladere også :-)

Ole Irgens

Sitat fra: Østfold på onsdag 10. februar 2016, klokken 21:33
En liten oppsummering av nedturer som jeg har hatt som ny Leaf eier (30Kw) og førstegangs El-bil eier den siste uka:

<..>

Bortsett fra disse småtingene er jeg superfornøyd med bilen, og om jeg blir inspirert skriver jeg kanskje om alle oppturene også.

Gjør det! Jeg vet ikke om jeg er spesielt teknisk anlagt eller om BKK har gjort det enkelt, men hurtiglading via BKKs hurtigladestasjon fungerte knirkefritt for meg på første forsøk. Man må selvsagt ha appen installert først.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Bjoris

Jeg håper dette er skrevet på moro?

Men jeg skal ikke på noen måte være belærende, mine foreldre har nettopp bestilt Leaf de også og jeg innser at jeg blir nødt til å ta dem med til forskjellige hurtigladere og vise. De gml ladehåndtakene kan være litt ulogiske å løse ut igjen, da en gjerne vil knipe inn den hendelen for å løse ut istedenfor å trykke på knappen oppå...

Når det gjelder GrønnKontakt så bruker jeg ikke brikken, men heller appen, den viser om punktet er ledig før du kommer frem og for oss med Nissandisconnect (den var fin og veldig beskrivende) så ser du hvor mye og lenge du har ladet:)


jkirkebo

Sitat fra: bjoris på torsdag 11. februar 2016, klokken 10:02
Men jeg skal ikke på noen måte være belærende, mine foreldre har nettopp bestilt Leaf de også og jeg innser at jeg blir nødt til å ta dem med til forskjellige hurtigladere og vise. De gml ladehåndtakene kan være litt ulogiske å løse ut igjen, da en gjerne vil knipe inn den hendelen for å løse ut istedenfor å trykke på knappen oppå...

Finnes det noen igjen av disse ennå? Jeg brukte de mye i starten med Leafen for 4 år siden, men de siste par årene kan jeg ikke huske å ha brukt den typen en eneste gang...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafolainen

Dette var fornøyelig lesing! Et herlig skråblikk som belyser at eksisterende infrastruktur for elbil-lading har et godt stykke å gå før brukervennligheten og dekningen av ladestasjoner er god nok. Dersom elbil skal bli et fullgodt alternativ til fossilbil for folk flest tror jeg at dette er noe som må forbedres.

Bjoris

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. februar 2016, klokken 11:30
Sitat fra: bjoris på torsdag 11. februar 2016, klokken 10:02
Men jeg skal ikke på noen måte være belærende, mine foreldre har nettopp bestilt Leaf de også og jeg innser at jeg blir nødt til å ta dem med til forskjellige hurtigladere og vise. De gml ladehåndtakene kan være litt ulogiske å løse ut igjen, da en gjerne vil knipe inn den hendelen for å løse ut istedenfor å trykke på knappen oppå...

Finnes det noen igjen av disse ennå? Jeg brukte de mye i starten med Leafen for 4 år siden, men de siste par årene kan jeg ikke huske å ha brukt den typen en eneste gang...

Joda, vi har en på Stord, tror også det står en Aksdal, der kom en ny så er er to, tror ikke den gml ble byttet....

Østfold

Ja, dette var jo først og fremst humoristisk ment, men det ligger jo noen tanker bak. Det er noen utfordringer med el-bil som du ikke har med fossilbil, og det er da rom for forbedring. Om man kunne benytte samme ladebrikke overalt, eller samme mobil-app overalt hadde jo dette vært en forbedring. Det å sette seg inn i det man trenger krever litt innsats, og det er plutselig mer å holde orden på. At ladestasjonene er forskjellige og betjenes forskjellig blir vel bedre over tid. Det var sikkert ikke helt trivielt å fylle bensin på bilen for noen tiår tilbake heller, men det er ingen som stusser over forskjellige leverandører ved pumpene idag, og vi kommer vel dit om ikke alt for lang tid :-)

Synes ikke ladedekningen i Oslo er helt fantastisk, men jeg ser jo at det går raskt framover - flere hurtigladere i sentrum og ut av byen ville gjort susen.

Ellers er det fantastisk å suse rundt i en ny bil som ikke støyer eller forurenser, og den fungerer utrolig bra i min hverdag, men det må litt planlegging til for å bruke den til pendling. Ikke et stort problem, men det ville blitt enklere med flere hurtigladere.

Chrian

Fornøyelig lesning, vi prøvekjørte en Think for mange år siden og ble da enig om å vente med elbil til noen utviklet en "normal" femseters bil som krevde lite vedlikehold.
Den første som kom med dette er etter min mening Nissan og vi undersøkte via diverse forum før vi gikk til innkjøp av en Leaf. Vi kjente derfor godt til den reelle rekkevidden om vinteren før vi kjøpte bilen. Bruk av alle elbiler med unntak av Tesla har noen begrensinger med hensyn til rekkevidde som for de fleste krever tilgang til en vanlig bil i tilleg til elbilen.
Vi bruker konsekvent ikke Leafen dersom det må planlegges med hurtiglading, dette er etter min mening for tidkrevende.
Når en elbil kan kjøre 300km+  en vinterdag kan den for mange helt erstatte en vanlig bil, men det går nok noen år før vi er der. Som nærbil med maks 80-90km kjøring før en kan lade er Leafen helt suveren uansett vær og føreforhold.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA