Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk

Startet av bosonic, mandag 08. februar 2016, klokken 23:21

« forrige - neste »

olesb

Som jeg skriver er min erfaring at det er avhengig av føre og jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i det noen skriver tidligere at 85D har vesentlig høyere forbruk på vinteren.

Min erfaring fra langkjøring:
Sommer = noe lavere forbruk med 85D
Vinter og dårlig snøføre = jeg tror forbruket er noe høyere med 85D.
Vinter og tørr asfalt = jeg tror forbruket er noe lavere med 85D.

I det store og hele er jeg ganske sikker på at forskjellene mellom de to utgavene er små.

Som noen skrev lenger opp her er eneste måten å finne ut av dette på å kjøre en 85 og en 85D samtidig. Samme strekningen, samme hastighet, samme type dekk for å kunne sammenligne forbruket.

Tilslutt: Benytt range mode på (P)85D hvis du ønsker maks rekkevidde. Det hjelper mer på forbruket på en (P)85D enn det gjør på en vanlig 85. (P)85D vil da benytte frontmotor og kutter strømmen til den bakre motoren og du vil spare strøm. Den andre motoren aktiveres da bare ved behov (behov for mer kraft/ bedre grep etc).
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Cato76

Jeg har nå kjørt min nye (brukte) P85D i litt over to uker og jeg merker at denne har ett mye høyere forbruk enn min gamle P85.

Samme kjøremønster og samme dekk og felger (satte på 20" Nokian R2 fra min gamle bil). Jeg forvarmer også på samme måte som tidligere....

P85'en brukte, ved normal kjøring, rundt 200-210 wh/km på strekningen til jobb (ca 20 km), og ved forsiktig kjøring lå jeg på 180-190 wh/km.

P85D'en bruker 280-300 wh/km ved normal kjøring, og +/- 250 wh/km ved sparemodus i høyrefoten.

Merker også at det tar mye lengre tid før regenereringen virker fullt på P85D i forhold til P85.

Har kjørt TMS siden sept 2013 og ca 75.000km til sammen, så jeg mener selv at jeg kjenner bilen godt.

Fikk forresten en telefon fra Tesla om at bilen måtte inn på service for å skifte en kontakt eller noe (fikk ikke med meg detaljene da jeg var stresset og på vei til et møte...) Kan dette eventuelt ha noe med det høye forbruket å gjøre?  ???
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Brede

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 23. februar 2016, klokken 09:21


Merker også at det tar mye lengre tid før regenereringen virker fullt på P85D i forhold til P85.


Akkurat dette tror jeg er SW-endringer. Vår P85 bruker lengre og lengre tid på å få full regen og starter med stadig mindre.
Vinteren 2013 hadde vi ofte rundt (synsing) 40kW regen ved null grader, i fjor fikk vi 25-30 og nå etter siste oppdatering for et par dager siden får jeg bare rundt 10 ved oppstart i null grader.
Og det tar år og dag å få full regen..

Salvesen

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 23. februar 2016, klokken 09:21
Jeg har nå kjørt min nye (brukte) P85D i litt over to uker og jeg merker at denne har ett mye høyere forbruk enn min gamle P85.

Samme kjøremønster og samme dekk og felger (satte på 20" Nokian R2 fra min gamle bil). Jeg forvarmer også på samme måte som tidligere....

P85'en brukte, ved normal kjøring, rundt 200-210 wh/km på strekningen til jobb (ca 20 km), og ved forsiktig kjøring lå jeg på 180-190 wh/km.

P85D'en bruker 280-300 wh/km ved normal kjøring, og +/- 250 wh/km ved sparemodus i høyrefoten.

Merker også at det tar mye lengre tid før regenereringen virker fullt på P85D i forhold til P85.

Har kjørt TMS siden sept 2013 og ca 75.000km til sammen, så jeg mener selv at jeg kjenner bilen godt.

Fikk forresten en telefon fra Tesla om at bilen måtte inn på service for å skifte en kontakt eller noe (fikk ikke med meg detaljene da jeg var stresset og på vei til et møte...) Kan dette eventuelt ha noe med det høye forbruket å gjøre?  ???

P85D skal jo ha høyere forbruk også om man ser på estimert rekkevidde, men det virket noe høyt i forskjell ja!
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

bernta

Ville se hvor stor forskjell det var mellom forbruk med og uten varme i kupeen når jeg kjørte i går, og det jeg kunne se var at forbruket lå på ca. 30 wh/km mer med varme på enn det lå på uten varme. Men merk at dette er veeeldig amatørmessig måling.

Uten varme brukte min 85D rundt 180+ wh/km, men med varme lå det på 212+ wh/km.
Tesla model s 85D bestilt 22. juli
Bekreftet: 23. juli
Tildelt VIN (98XXX): 26. juli
I produksjonskø: 31. juli
I produksjon: 13. aug.
I transit fra fabrikken: 25. aug
Utlevert: 21. okt

petersv

Jeg lå på 179Wh/km sommerstid med 85, og litt under med 85D. Mer langkjøring med 85D litt høyere snitthastighet (100km/h ca.)

Cookie Monster

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 23. februar 2016, klokken 09:21
Jeg har nå kjørt min nye (brukte) P85D i litt over to uker og jeg merker at denne har ett mye høyere forbruk enn min gamle P85.

Samme kjøremønster og samme dekk og felger (satte på 20" Nokian R2 fra min gamle bil). Jeg forvarmer også på samme måte som tidligere....

P85'en brukte, ved normal kjøring, rundt 200-210 wh/km på strekningen til jobb (ca 20 km), og ved forsiktig kjøring lå jeg på 180-190 wh/km.

P85D'en bruker 280-300 wh/km ved normal kjøring, og +/- 250 wh/km ved sparemodus i høyrefoten.

Merker også at det tar mye lengre tid før regenereringen virker fullt på P85D i forhold til P85.

Har kjørt TMS siden sept 2013 og ca 75.000km til sammen, så jeg mener selv at jeg kjenner bilen godt.

Fikk forresten en telefon fra Tesla om at bilen måtte inn på service for å skifte en kontakt eller noe (fikk ikke med meg detaljene da jeg var stresset og på vei til et møte...) Kan dette eventuelt ha noe med det høye forbruket å gjøre?  ???

Det høres veldig høyt ut. Jeg ligger på rundt 230 i snitt nå på vinteren t/r Hokksund-kongsberg med P85D.

Prøvd med range mode på?

Tesla bør legge inn et valg for for oss med dual motor så man bare kan aktiverer torque sleep uten at man deaktiverer batterivarme og lavere effekt på varmeapparat.
For uten range mode på, så brukes begge motorene hele tiden etter hva jeg kan se når jeg logger.

Selv på en Skoda kan man velge en økomodus men man har mulighet til å tilpasse den slik man vil.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Kim Kim

Jeg kan bekrefte Cato sine tall med min 85D. Opplever nøyaktig likt forbruk
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

sigurdi

Savner en økonomi modus eller småkjørings modus, der kun batteri varme er fjernet eller begrenset.
Ønsker full effekt på varme apparat men regen osv betyr lite når det bare er smålkjøring.

Med range mode på er det lett for å få for lite effekt på varma apparatet og vinterstid tror jeg det er like greit at betteriet får holde seg på.

Ser heller ingen poeng å varme battereit opp til 20 grader flere ganger for dagen, det får da en svært svingende temperatur og tror ikke det er så veldig bra heler.

Ved småkjøring utgjør batterivarming fort 200wh/km som egentlig er et stort sløseri.
Range mode gir dug problematik og kalde føtter i været som er nå.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Cowboystrekk

Forvarm juten range mode, slå det på når du kjører. Du får da litt regen og god effekt og lavt forbruk når du kjører :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sigurdi

Problemet at om mann driver med småkjøring i været nå om dagen er det for lite effekt og fordeling med Range på.
Max 8 på vifta f.eks.
Blir dårlig sikt på rutene med 3-5 stk i bilen som produserer fuktighet.
Er jo kjøring med barn hit og dit og kun i starten på dagen jeg har tilgsng til strøm.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Thomas N

kjørte tur/retur svinesund - oslo i snøværet på onsdag. Fikk 300 i snitt. Lå vel i 120 km/h tenker jeg.
Er ikke det litt mye?! Det var riktignok dårlig føre, sludd, vått etc...

Range mode off.
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

sondell

Sitat fra: Thomas N på fredag 04. mars 2016, klokken 21:44
kjørte tur/retur svinesund - oslo i snøværet på onsdag. Fikk 300 i snitt. Lå vel i 120 km/h tenker jeg.
Er ikke det litt mye?! Det var riktignok dårlig føre, sludd, vått etc...

Range mode off.

Kjörte i Danmark/Skåne i November i 10-15 cm våt nysnö på motorveien, 270 Wh/km i snitt. Men da i 70 km/h... Kraftig motvind i tillegg. Så ikke veien så turte ikke kjöre fortere uansett ;). Men sludd er jo noe som vil trekke mye energi i rullemotstand så er sikkert ikke helt merkelig det du opplevde.

Hadde en P85 loaner fra Stockholm til Karlstad i januar. 380 Wh/km. -17 grader, tört, vindstille. Ca 140 km/h i snitt. Tilbake med min egen bil i omtrent samme forhold ga lavere forbruk, ca 315 Wh/km. Litt merkelig. Föltes som den loaneren gikk litt tregere. Tror det var Pirelli dekk på den, og kanskje for lavt lufttrykk, men sjekket ikke. Jeg kjörer Nokian R2 på min bil, med 3.3 Bar.

Har jo i veldig bra forhold og ökonomisk kjöring, stort sett etter fartsgrensene, kjört Karlstad-Lysaker t/r med 158 Wh/km. Vårfint, tört, 15 grader. Så spannet mellom 158 og 380 Wh/km sier jo noeom hvor vanskelig spörsmålet til TS er...

Thomas N

jeg har aldri kjørt min over +10 grader, så spent på sommeren...
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

El Mundo

Hei godtfolk. Synes det er for lite fokus på hypermiling her på det norske forumet. Jeg har en stor glede av å tyne ned kWh/km og regner med at svært mange andre av dere liker det samme. Man må jo være litt tallnerd for å glede seg over slike størrelser, men det er nyttig for alle å vite hvor langt bilen rekker, uten å stole blindt på Stat-appen i bilen med de bergningene som man får fra den. Uansett her er en liten recap av min tur med min Model S P85DL  med takboks fra Klett(utfor Trondheim) til Oslo. To etapper. En lang (344km) fra klett til Elverum, superlading og en rask tur inn til Oslo(131km). Kan si at jeg ikke tenkte kjøreøkonomi på den andre turen:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA