Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reell effekt av regen?

Startet av Cox, torsdag 11. februar 2016, klokken 22:24

« forrige - neste »

Sjøhyene

#15
Skal man maksimere rekkevidden bør man unngå regen så langt det er mulig, da det er en god del tap i denne prosessen. Kun hvis alternativet er å bremse vil det lønne seg å regenerere.
Må man bremse/regenerere har man allerede feilberegnet og man har tapt energi, hvis man skal være pirkete ;)


Og det å forvarme for å få mer regen vil kun lønne seg i helt ekstreme situasjoner der man f.eks starter på toppen av et fjell og skal 1000++ høydemeter ned med en gang. I det daglige er det aldri en god deal å forvarme, energimessig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

o.b.lix

Sitat fra: hemi på fredag 12. februar 2016, klokken 10:59

Når du trykker bremsen, tar den alt den klarer på regen, og bremser resten, og ja, du henger godt i stroppen for å få 100.

Hvordan vet da når bilen bare regen og når du bremser med bremsene?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA