Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helgeparkering Oslo sentrum

Startet av Electrix, fredag 05. februar 2016, klokken 16:01

« forrige - neste »

Electrix

Hei, jeg skal til Oslo, nærmere bestemt Thon Rosenkrantz, fredag 19/2 til 21/2. Pga tidspunkt for reise ble det ganske dyrt og upraktisk med toget. Tenker derfor å kjøre elbilen, men lurer litt på hva som er greiest med tanke på parkering. Fikk info om parkeringshus til rett over 300 pr døgn med lademulighet. Men er det mulig å stå på gratis gateparkering gjennom helga uten å måtte flytte bilen flere ganger om dagen?

Som alternativ har jeg også lagt ut Leafen til leie i Oslo for 100,- dagen på nabobil.no for å slippe å styre med parkering, så hvis noen trenger bil denne helga så er det bare å ta hive seg rundt, bruker du denne vervelinken https://nabobil.no/r/9962 får du også 200,- i rabatt (gratis bil)  8)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TB

I Kongensgate, nærme Akershus festning er det gratis parkering, uten tidsgrense. Ikkje det beste området å gå på tur i, men har ikkje inntrykk av at det er "farleg" å parkere her. Her er det normalt enkelt å finne plass på ettermiddag. Det er mange plassar med lading i Kongensgate. Ikkje så lang gåtur til Thon Rosenkrantz.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Electrix

Takk for tips, jeg er litt kjent i området og "klientellet" der, men har ikke tenkt over parkeringsmuligheter da jeg som regel har reist med fly og tog.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

HenryJac

Jeg bor ca 15 - 20min ifra sentrum med buss. Kan stå utenfor her og er jeg hjemme kan jeg hente og bringe, hehe
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

pkhamre

Sitat fra: TB på fredag 05. februar 2016, klokken 20:24
I Kongensgate, nærme Akershus festning er det gratis parkering, uten tidsgrense. Ikkje det beste området å gå på tur i, men har ikkje inntrykk av at det er "farleg" å parkere her. Her er det normalt enkelt å finne plass på ettermiddag. Det er mange plassar med lading i Kongensgate. Ikkje så lang gåtur til Thon Rosenkrantz.

Det er min faste parkeringsplass i Oslo sentrum. Utenom arbeidstid er det alltid type2-ladepunkter ledig.

Men hvis jeg husker riktig så er det 14-timer maks parkering der. Men det gjelder kanskje bare den ene siden? Jeg skal bortom etterpå og kan ta en titt om ønskelig.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Electrix

14 timer er jo greit på ladeplass for å lade opp igjen over natta, da trenger jeg ikke stå tidlig opp for å flytte den. Men jeg kan jo ikke bedrive stol-leken resten av helga så det hadde vært fint med et sted med lenger/ubegrenset parkering hvis ingen vil leie/låne den. Du må gjerne gi beskjed om slike steder hvis du går forbi.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: HenryJac på mandag 08. februar 2016, klokken 00:37
Jeg bor ca 15 - 20min ifra sentrum med buss. Kan stå utenfor her og er jeg hjemme kan jeg hente og bringe, hehe
Øst eller vestsiden? Tenkte du bare parkering eller å låne den? Hvis du har bruk for den må du gjerne ha den mens vi er i Oslo, som nevnt over, jeg leier den ut for 200,- for disse to dagene, og med vervelinken får du 200,- i ververabatt så da blir den gratis om du ikke er medlem fra før av (med forbehold at dette er ihht reglene med så lav pris, men annonsen gikk nå gjennom). Foretrekker å ta det via nabobil.no siden det da ikke blir noe ekstra styr med forsikringsvilkår ol.
Link til bilen her: https://nabobil.no/listings/3484-nissan-nissan-leaf-2012-oslo

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TB

Sitat fra: pkhamre på mandag 08. februar 2016, klokken 12:59
Det er min faste parkeringsplass i Oslo sentrum. Utenom arbeidstid er det alltid type2-ladepunkter ledig.

Men hvis jeg husker riktig så er det 14-timer maks parkering der. Men det gjelder kanskje bare den ene siden? Jeg skal bortom etterpå og kan ta en titt om ønskelig.
Skal ikkje uttale meg om ladeplassene, men plassene som ikkje er ladeplasser har ingen maks tid i Kongens gate meg bekjent. I så fall har det blitt endra nylig?

Dvs, metoden kan vere slik: Parkere på ladeplass, lade opp bilen. I løpet av laurdag, flytte bilen til plass uten tidsgrense.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

HenryJac

Øst (Manglerud), tenkte du kunne parkere her, har bil selv. Er opp til deg.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

pkhamre

Sitat fra: Electrix på mandag 08. februar 2016, klokken 14:57
14 timer er jo greit på ladeplass for å lade opp igjen over natta, da trenger jeg ikke stå tidlig opp for å flytte den. Men jeg kan jo ikke bedrive stol-leken resten av helga så det hadde vært fint med et sted med lenger/ubegrenset parkering hvis ingen vil leie/låne den. Du må gjerne gi beskjed om slike steder hvis du går forbi.

Kom nettopp derfra nå, men det var ingen skilting om maksimal P-tid. Både jeg og samboer mener at det var maks 14 timer før, men nå er det tydeligvis fritt frem.

Det eneste som sto der var P-skiltet, blått med hvit "P" og 08-20 (10-20). Ikke helt sikker på om tiden er riktig, men sto i hvertfall ingen ting om maks tid.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

zyp

Nå er det uansett ganske unødvendig og usolidarisk å stå og oppta en ladeplass resten av helga i stedet for å slippe til noen som faktisk behøver å lade, så uansett om det er tidsgrense eller ikke synes jeg du burde flytte bilen når den er ferdigladet.

Electrix

Bare så det er nevnt så var planen min å gjøre som andre også har foreslått, komme sent og lade opp på ladeplass over natta for så å finne en plass uten lading der bilen kan stå resten av tiden. Men siden denne turen ikke er business, men pleasure for en gangs skyld så vil det være fint å slippe å stå opp veldig tidlig for å flytte bilen...

Men hvis jeg får leid den ut mens jeg er der så er det jo ennå bedre om den kan erstatte litt eksos mens den er der...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

pkhamre

Sitat fra: Electrix på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:39
Bare så det er nevnt så var planen min å gjøre som andre også har foreslått, komme sent og lade opp på ladeplass over natta for så å finne en plass uten lading der bilen kan stå resten av tiden. Men siden denne turen ikke er business, men pleasure for en gangs skyld så vil det være fint å slippe å stå opp veldig tidlig for å flytte bilen...

Men hvis jeg får leid den ut mens jeg er der så er det jo ennå bedre om den kan erstatte litt eksos mens den er der...

Det er mange P-plasser rett ved siden av ladeplassene, så hvis du lader opp til 100% er det bare å flytte den noen meter så kan bilen stå til du skal dra :)
2018 Tesla Model X75D - Uglen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA