Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruket til bilen går oppover

Startet av Cirrisky, torsdag 04. februar 2016, klokken 23:53

« forrige - neste »

Cirrisky

Heisann,

Har det sånn med bilen min, at det ser ut som om forbruket går oppover over tid, selv under samme forhold, kjørevei, og kjørestil.

I starten av November, når temperaturene var ganske like hva de har vært noen dager nå for tiden, så klarte jeg ganske ofte å kjøre på rundt 14-15 kwh/100km, noen ganger så lavt som på 13-tallet, og absolutt høyeste var på sånn rundt 15.5. Dette var med temperaturer rundt 5 grader ca, som jeg har sett mange ganger nå for tiden også.

Nå derimot, klarer jeg nesten aldri å få forbruket under 17kwh/100km, og det er med ca alle faktorer jeg kan tenke meg ganske like.

Dette er jo en ganske stor økning. Har dekkene mindre rullemotstand når de er nye e.l? Eller er måleinstrumentene i bilen litt feil i starten? Finner ikke ut helt hva det er jeg gjør forskjellig.

tutti

Er dette bil med VP?

Uten VP varierer forbruket mye om det er kaldt/varmt ute/inne. Skrur jeg av varmen i bilen så bør forbruket falle til under 15 kWh, uansett snitthastighet. Forbruket om vinteren er marginalt høyere enn sommeren uten varme.

Cirrisky

Med VP ja, og de to målingene er begge med plussgrader ved ca samme temperatur. Synes det var en ganske markant øking

zapateria

Har opplevd det samme, men kan ikke si at kjøreforholdene har vært de samme. Jeg ser ofte at på slapsete/glatt vei ligger jeg tidvis på 99.9kwh i forbruk uten noe særlig "gass"pådrag. Kan det ha noe med elektronikken som styrer traction control/esp eller noe? Opplever også at jeg seiler (altså null gass) og forbruk ligger på 40-50kwh. Varmeapparat kan da umulig ta så mye, da burde jeg jo blitt grilla..

zyp

Sitat fra: zapateria på fredag 05. februar 2016, klokken 13:32
Opplever også at jeg seiler (altså null gass) og forbruk ligger på 40-50kwh. Varmeapparat kan da umulig ta så mye, da burde jeg jo blitt grilla..

Husk at når bilen er i bevegelse så måles forbruket i kWh/100km, altså hvor mye energi som vil gå med på å kjøre 100km. Varmeapparatet i seg selv er vel på 6kW, og hvis du ikke kjører i mer enn 10-15km/h så vil det ta rundt åtte timer å kjøre 100km, og 6kW i åtte timer blir bortimot 50kWh.

gamer73

Sitat fra: zapateria på fredag 05. februar 2016, klokken 13:32
Har opplevd det samme, men kan ikke si at kjøreforholdene har vært de samme. Jeg ser ofte at på slapsete/glatt vei ligger jeg tidvis på 99.9kwh i forbruk uten noe særlig "gass"pådrag. Kan det ha noe med elektronikken som styrer traction control/esp eller noe? Opplever også at jeg seiler (altså null gass) og forbruk ligger på 40-50kwh. Varmeapparat kan da umulig ta så mye, da burde jeg jo blitt grilla..

prøv å ta deg en joggetur på snøslaps så skjønner du fort hvor uendelig mye mer energi man bruker på å komme seg fremover;) Samem prinsipp gjelder alle biler..også el-biler:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA