Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lurt å nekte salg?

Startet av LA-Thing, onsdag 03. februar 2016, klokken 22:26

« forrige - neste »

LA-Thing

Ser at det nå også er en reservasjonsholder i USA som har blitt nektet å kjøpe Tesla. Forrige helg var det reportasje i DN om en nordmann som er blitt nektet å kjøpe flere biler.

Er dette en fornuftig taktikk av Tesla?

Jeg har også noen kunder jeg gjerne skulle nekte å selge noe til fordi de er masete, aldri fornøyde, klager på alt mellom himmel og jord, etc., men de betaler. Bedriften, og dermed jeg, lever av pengene fra salg. Så jeg smiler, holder kjeft og tar imot dritt, men leverer og mottar cash.

Ville ikke Tesla også være tjent med flest mulig salg? Akkurat nå selger de kanskje alt de klarer å produsere, men på sikt er det forskjell å være 'production restrained' på 50 000 enheter mot 'sales restrained' på 500 000 enheter.
Drammen, Tesla Model S #2510

Sandvika

Skal ikke uttale meg om det med han bloggeren, men på generelt grunnlag så er det ikke bare lurt, det er en absolutt nødvendighet om man også skal ha kanselleringsmulighet.

Det Tesla i prinsippet gjør er å selge enn opsjon på 100.000USD på 6-12mnd frem i tid til den nette sum av 15.000NOK.  Styrker dollaren seg med mer enn et par prosent (og ikke Tesla skal være billigere i Norge enn alle andre land) vil man svært raskt være "in the money", i motsatt fall så er 15.000 hele nedsiden ved å kansellere (og evt. legge inn ny bestilling).

Vår venn i DN har naturligvis sett dette og utnyttet det så langt som overhode mulig. Slår meg som svært underlig at ikke forbrukerrådet forstår dette.

Speeder

Sitat fra: LA-Thing på onsdag 03. februar 2016, klokken 22:26

Er dette en fornuftig taktikk av Tesla?

Jeg har også noen kunder jeg gjerne skulle nekte å selge noe til fordi de er masete, aldri fornøyde, klager på alt mellom himmel og jord, etc., men de betaler. Bedriften, og dermed jeg, lever av pengene fra salg. Så jeg smiler, holder kjeft og tar imot dritt, men leverer og mottar cash.

Hvor mange presseoppslag verden rundt ville du fått hvis du nektet din kunde?
Jeg tipper dette er iskaldt beregnet. Får vi presseomtale verdt mer enn vi tjener på salget av denne bilen? Hvis ja, nekt salg.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

peik

Det gir masse ekstra presseomtale og gjør det mer eksklusivt å handle Tesla, ved at de "siler" og ser an kundene. Det var en lang tråd her startet av han som ble nektet å bestille flere Teslaer. Finner den ikke igjen. Er den sensurert og slettet?
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Muffinman


nie

Men var trådstarter og fondsforvalteren fra forrige helg samme mann? Fikk ikke det inntrykket når fulgte tråden den gang. Så jeg tror kanskje at flere norske Tesla-kunder har opplevd dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA