Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler får ikke kjøre i kollektivfelt på E6/ring 3, Mosseveien og i Bjørvika

Startet av spigney, onsdag 03. februar 2016, klokken 12:14

« forrige - neste »

Caspar

Sitat fra: elektrolux på fredag 26. februar 2016, klokken 03:54
Sitat fra: Elmo på søndag 21. februar 2016, klokken 22:48
Sitat fra: elektrolux på søndag 21. februar 2016, klokken 20:34
Men hva med 3 hjuls lett elektrisk MC ?

Lovteksten sier  "Tre- og firehjuls motorsykkel/moped kan heller ikke kjøre i kollektivfelt."
Så da må det bli tohjuling.

Ja, men er de elektriske får de lov. Poenget er om de nå ville blitt kastet ut av kollektivfeltet sammen med Elbilene som har annen kode i vognkortet.

Ellers bra at samkjøring ordnet seg. Halvering av kjøretøy, og samtidig utslippfritt må være en god kombinasjon.

Men da skulle jo Buddy være lov og jeg fikk dette svaret når jeg spurte en bekjent som jobber i trafikkpolitiet i Oslo

He he !
Godt forslag men les kjøretøyforskriften paragraf 2-2 pkt 1 annet ledd så jeg må nok skuffe.
(Motorsykkel blir da pr def bil)
Du kan nok bare drømme om 2+ ordning. Veimyndighetene har bestemt seg og jeg er ikke sikker på at du får igjen dagens ordning selv når Brynstunnelen står ferdig .
Byregjeringen er jo ikke glad i biler.
Heldigvis er vi tohjulinger foreløpig fredet. Så skaff deg en fin pendle sykkel;-) Jeg tenker selvfølgelig motorsykkel to hjul.
Mvh
§ 2-2.Definisjoner av biler og deres tilhengere
1. Bil: En ferdigoppbygget eller delvis oppbygget motorvogn som er bestemt til å kjøres på veg, har minst 4 hjul og har en konstruktiv hastighet på over 25 km/t, unntatt skinnekjøretøy og motorvogner som definert i § 2-3, § 2-4 og § 2-5.
Som bil regnes også firehjuls motorsykkel som definert i § 2-3, typegodkjent eller registrert (uten typegodkjenning) før 1. oktober 1999, eller registrert (med typegodkjenning) før 17. juni 2003.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

TMDF80

Jeg synes det virker litt rart egentlig jeg. Jeg mener - de bruker argumentet om redusert fremkommelighet grunnet bryntunellen, og at det da vil bli økt belastning på Mosseveien. Men - det vil jo bli ytterligere køer nå som også elbilene skal ut av kollektivfeltet.

Denne uken har jo gått helt greit, sikkert grunnet vinterferie. Men jeg gruer meg til mandag kjenner jeg.
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

asbkar

Synes de skal innføre +2-regel for fossilbiler for å få lov til å kjøre på mosseveien jeg, det er jo de bilene vi vil ha færre av på veien! :)
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

elektrolux


Som bil regnes også firehjuls motorsykkel som definert i § 2-3, typegodkjent eller registrert (uten typegodkjenning) før 1. oktober 1999, eller registrert (med typegodkjenning) før 17. juni 2003.
[/quote]

Ser ut som 3 hjulene smetter utenom disse reglene  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trond Arve

Sitat fra: spigney på onsdag 24. februar 2016, klokken 14:47
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 24. februar 2016, klokken 13:18
Lurer på hvor Linda Hofstad Helleland bor,og om hun (eller mange av kompisene hennes) kjører elbil?

Nå er nok ikke dette hennes bord lengre, da hun er kulturminister.
Hun satt vel i transport- og kommunikasjonskomiteen når hun tok opp dette.
Har vært musestille fra Nikolai Astrup også, som er ny leder i komiteen. Gjetter det er flere Oslo-politikere som bor på vestsiden av Oslo enn på sørsiden.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Turist

Begrunnelsen for å kaste ut "elektriske motorvogner" fra kollektivfeltene på øst-/nord-/sørkanten av Oslo er stengeingen av Brynstunnelen.
Er det noen med god logisk sans som da kan forklare meg hvorfor kollektivfeltet fra Brynstunnelen til Ryenkrysset er stengt for el-kjøretøy? Det er jo ETTER Brynstunnelen (som er "proppen")
Ikke det at jeg tror det blir behov for å kjøre i Kollektivfeltet på den strekningen...... tror ikke det blir noe kø siden Brynstunnelen vil "filtrere" vekk trafikken......
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up! (Snøballen)
Tidligere 4: VW e-Golf
Tidligere 5: VW ID.4 1st (Overformynderiet)
Nå: Skoda Citigo-e iv (Tyttebæret)

Trond Arve

Sitat fra: Turist på mandag 29. februar 2016, klokken 12:44
Begrunnelsen for å kaste ut "elektriske motorvogner" fra kollektivfeltene på øst-/nord-/sørkanten av Oslo er stengeingen av Brynstunnelen.
Er det noen med god logisk sans som da kan forklare meg hvorfor kollektivfeltet fra Brynstunnelen til Ryenkrysset er stengt for el-kjøretøy? Det er jo ETTER Brynstunnelen (som er "proppen")
Ikke det at jeg tror det blir behov for å kjøre i Kollektivfeltet på den strekningen...... tror ikke det blir noe kø siden Brynstunnelen vil "filtrere" vekk trafikken......
Kan jo argumentere med at faren for kødannelse generelt øker, f.eks. når mange tar turen om Ekebergtunnelen tilbake til Ryen. Da er det greit at kollektivtrafikken har prioritet der også.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Carl Anton Stenling

#52
Sitat fra: Turist på mandag 29. februar 2016, klokken 12:44
Er det noen med god logisk sans som da kan forklare meg hvorfor kollektivfeltet fra Brynstunnelen til Ryenkrysset er stengt for el-kjøretøy?

Vegvesenet har sjablongmessig fjernet elbiler fra kollektivfeltene rundt Oslo med svært tynn begrunnelse for mange av strekningene. Det har f.eks. lenge vært samkjøringskrav i kollektivfeltet fra Skøyen til Filipstad på E18 selv om det nesten ikke er en bil/buss i kollektivfeltet.

Man har altså valgt å la elbilene ta brorparten av anleggsulempene istedet for å legge begrensninger på fossilbilene.

Det må være irriterende for politikerne å se at en etat tar seg tilrette helt på tvers av miljømålsetningene.

Hadde det vært noe fornuftig handlekraft hos Vegvesenet så hadde de istedet innført dieselbegrensninger f.eks. på Mosseveien. Da hadde man både begrenset trafikken og fått miljøgevinst.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

phaugneland

Her er videre oppfølging av saken:

Krever samkjøringsregel for elbil

Leder i samferdsel- og miljøkomiteen i Oslo bystyre, Eirik Lae Solberg (H) krever nå at Statens vegvesen innfører samkjøringsregel for elbiler på Mosseveien inn til Oslo i rushtrafikken.

http://elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3746-krever-samkjoringsregel-for-elbil
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

asbkar

I dag var det en stakkars dame som ble stoppet av politiet med leaf i kollektivfeltet. Så flau ut der hun satt med politibil med fullt blålys bak.

Forøvrig er innfartsparkeringa på tusenfryd + buss hvert 7. minutt akkurat det jeg ventet på for å bytte til kollektivt. Deilig å fortsatt suse forbi køen i kollektivfeltet, nå i buss! Nå er det rødbussene som er i veien! :)

i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Carl Anton Stenling

De som måtte falle for fristelsen til å snike i kollektivfeltet skal vite at det kan føre til at kollektivfeltet blir helt stengt for elbiler. Ved evalueringen av samkjøringsordningen så kommer håndhevelsemulighetene til å bli et tema. Dersom håndhevelsen viser seg å være ressurskrevende pga. mye sniking kan det i seg selv være et argument for å velge den enkle løsningen: Utelukke alle elbiler

Sniking i kollektivfeltet er i tillegg til faren for bot altså en kortsiktig og lite smart handling.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lynvingen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 09. mars 2016, klokken 17:12
De som måtte falle for fristelsen til å snike i kollektivfeltet skal vite at det kan føre til at kollektivfeltet blir helt stengt for elbiler. Ved evalueringen av samkjøringsordningen så kommer håndhevelsemulighetene til å bli et tema. Dersom håndhevelsen viser seg å være ressurskrevende pga. mye sniking kan det i seg selv være et argument for å velge den enkle løsningen: Utelukke alle elbiler

Sniking i kollektivfeltet er i tillegg til faren for bot altså en kortsiktig og lite smart handling.

Dette er såvidt jeg kan se et ikke-eksiterende problem, stenging av kollektivfeltet har fått såvidt mye oppmerksomhet i lokal og nasjonal presse at man må være tilnærmet huleboer for å ha gått glipp av informasjonen. Og, etter å ha kjørt elbil i to år må jeg innrømme at jeg kan telle på en hånd de gangene fossilbiler har sneket i kollektivfelt. Situasjonen nå endrer ikke på dette.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

Sitat fra: Lynvingen på mandag 21. mars 2016, klokken 12:01
. . stenging av kollektivfeltet har fått såvidt mye oppmerksomhet i lokal og nasjonal presse at man må være tilnærmet huleboer for å ha gått glipp av informasjonen.

Jeg er helt enig med deg, men jeg obeserverer overaskende mang huleboere på E-18 vestfra. Da mener jeg ikke de som sniker i kollektivfelter når det ikke er lov.
Jeg tenker på de ganske mange som står i køen mellom Asker og Sandvika (der det fremdeles er lov hele døgnet), og de også mange som står i køen mellom Sandvika og Lysaker etter kl. 09 (til tross for at forbudet gjelder fra 06 - 09).

Når folk ikke får med seg detaljene i endringer som rammer dem, til tross for info i pressen og god skilting, så er det vel ikkemere sansynlig at folk som rammes av endring i tilgang til kollektivfeltet skal få det med seg ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lynvingen

Et spørsmål som antagelig er opplagt, men jeg spør allikevel...

Kollektivfeltet fra øst/vest er begrenset til elbiler med 2+ mellom 0700-0900 og på ettermiddagen, men hvordan er det utenom disse tidene? lovlig med elbil eller ikke?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA