Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøring i kollektivfeltet nordover på E6 ut av Oslo

Startet av thawi, onsdag 31. mai 2017, klokken 12:24

« forrige - neste »

thawi

Jeg kjører daglig ut av Oslo på E6 nordover, og stusser litt over avkjøringen til Lindeberg etter Alna. Her er det en liten vei som ifølge min tolkning bare er for busser (Se kartlenke nedenfor). Slik jeg har forstått det så har hverken elbiler eller taxier lov til å svinge inn og benytte denne snarveien tilbake ned til E6. Men jeg ser hver dag at det er veldig mange som ikke har denne oppfatningen, kan dette potensielt bli dyrt for dem eller er det jeg som har misforstått?

En gang jeg passerte der stod det som så ut som en politimann og hindret elbiler fra å svinge inn her, og vinket dem videre opp avkjørselen. 

https://www.google.no/maps/@59.9356814,10.8788842,422a,35y,84.79h,45.93t/data=!3m1!1e3



Elmo

#1
Med den skiltingen så er det bare busser som har lov til å kjøre på venstre side av det skiltet.

Tilsvarende "problem" før Lysakerlokket på E18 vestfra (bildet).  Mange elbilister som liker å snike her :(  En sjeden gang i blant får noen av dem en real smekk ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

JonHB

Det er også en slik snarvei i Skulleruddumpa retning nord.   :angel:
Datsun Leaf 2014, utelukkende for å spare penger.

Caspar

Sitat fra: JonHB på onsdag 26. juli 2017, klokken 10:29
Det er også en slik snarvei i Skulleruddumpa retning nord.   :angel:
Hvor jeg ble stoppet med motorsykkel for noen uker siden og forsøkt bøtelagt, fordi politimannen mente at "alle" motorsykler kjørte gjennom der
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

thawi

Jeg har sett ganske mange benytte denne strekningen, og sendte en post til Vegvesenet og spurte. Her er svaret:

SitatHei
Vi takker for din henvendelse og «ja» du har lov å kjøre på kollektivfeltet med elbil på denne strekningen.
Den ligger litt spesielt til og man kan lett bli usikker her. Men det er kollektivfeltet «inn/ut» for bussholdeplassen «Furuset» og man få lov å benytte dette feltet.

Når det er sagt så har det vist seg at det ofte er slik at du kommer fortere fram når du holder deg på vanlig kjørefelt akkurat da. Du må stoppe å vente på påkjørende biler når du bruker kollektivfeltet.

Zimon

Jeg ville tolke det som "kun buss", alle andre er pålagt å følge opp til rundkjøringen. Eneste unntak er utrykningskjøretøy under utrykning, de kan bryte regler når forsvarlig. Leste også en artikkel ett eller annet sted hvor det var noen "fagpersoner" som henviste til "Gjelder ikke buss" delen av skiltet og sa at der har du svaret.

Så det at evt Vegvesenet kommer med en annen oppfatning i svaret over mitt er nok potensielt "flere tolkninger av flere hos Vegvesenet/andre" eller så har noen gått over regler og fattet ett nytt vedtak på hvordan det skal tillates.

Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

thawi

UP svarte:
SitatHei og takk for spørsmålet. Slik vi oppfatter bildene/situasjonen har du ikke lov til å kjøre der med el-bil.

thawi

Spurte Vegvesenet igjen, som nå er enige med UP:
SitatHei
Uff, jeg beklager – dette skulle ikke skje. Men jeg har faktisk gitt deg et feil svar.

Det er UP som har rett. Det står ikke noe skilt om kollektivfelt hverken inngående eller utgående langs bussholdeplassene og dermed er dette ikke noe kollektivfelt men bare ment for busskjøring.

Det er selve kollektivfeltskiltet som gir rett for å kjøre med elbil ikke noe annet.

Beklager igjen – men svaret er nå entydig.

Du får ikke lov å bruke disse strekningene med din elbil.

Amatøren

#8
De kan jo sette opp underskilt som gjør at elbiler også kan kjøre der så det er mest mulig fleksibilitet i trafikken.

Slik det er nå så må man enten svinge av og på igjen (omvei og ekstra belastning på kryss/rundkjøringer ved av og på kjøringene) eller trenge seg inn i den vanlige trafikken.

Er en slik på inngående på E18 ved Fornebu krysset også. Aldri kjørt i strid med skiltingen der og kanskje like greit ettersom det er mye kontroller på den veien. Alltid tolket det til at det ikke gjelder elbiler.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Zimon

Skiltet som viser påbudt kjøreretning og underskiltet hvor det står Gjelder ikke buss bør være nok forklaring i seg selv. Er en elbil definert som buss i vognkortet så ja kan kjøre der, om ikke nei.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

thawi

Sitat fra: Zimon på fredag 23. mars 2018, klokken 10:07
Skiltet som viser påbudt kjøreretning og underskiltet hvor det står Gjelder ikke buss bør være nok forklaring i seg selv. Er en elbil definert som buss i vognkortet så ja kan kjøre der, om ikke nei.

Enig med deg Zimon, har derfor ikke brukt denne passasjen selv. Men jeg ser så overraskende mange som kjører der, det kan jo fort bli blodig dyrt for dem. Er det ikke drøye 5000 kroner for å kjøre der om politiet stiller seg opp?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA