Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva kreves av sikringskap/anlegg for å få et 32A ladepunkt?

Startet av sjossang, tirsdag 02. februar 2016, klokken 22:30

« forrige - neste »

sjossang

Har bestilt en 32A lader sammen med min nye bil, og har derfor valgt en Saltoboks 572 (32A Type2).

Har garasje i et fellesanlegg, og fikk en e-post fra elektriker i dag hvor vi skal avtale tidspunkt for installasjon, men så kom spørsmålet:

- Hvordan kan jeg se om anlegget (sikringsskapet?) er dimensjonert for en 32A lader?
Y LR hvit/hvit

Dexter

Enkleste er å ta bilde av skapet  (inni) kursfortegnelsen og OV (overbelastningsvernet).

og legg det ut her.

sjossang

Forteller disse noe mer? En hovedsikring på 63A og 4 16A-sikringer.


(http://i.imgur.com/5pNGuDo.jpg for høyere oppløsning)


(http://i.imgur.com/5pNGuDo.jpg for høyere oppløsning)

Ser at det er ekstremt møkkete i skapet - og til mitt forsvar så er det nok første gang det er åpnet opp etter 2000 ;)
Y LR hvit/hvit

Homecast

Har du kursfortegnelse slik at vi vet hva slags belastning som går der? hørtes ikke ut som et anlegg som blir brukt overdrevent mye siden det er første gang siden 2000 at det blir åpnet.

Men såfremt du ikke har veldig høy belastning på disse kursene dine så ser det ut til å kunne fungere med 32A lading, men for å være sikker trenger jeg bilde av kursfortegnelsen
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

sjossang

Jeg er nok den eneste med en elbil i denne garasjerekken (knyttet til dette sikringsskapet). Nå vet jeg at en Passat GTE også er på vei inn, og den vil nok også bli ladet i en av garasjene.

Y LR hvit/hvit

svingen

#5
Hva når de 17 andre får elbil (mener det var 17 plasser)? Hvis det er kun 63a inn og du tar 32a og han andre tar 16a er det bare 16a igjen. Kommer jo til å bli styr når neste elbil kommer,er de andre klar over det her? Burde kjøpe ladere som kan fordele lasten her da det ikke er mye strøm her.
er jo litt kortsiktig "bare jeg får 32a så" med så mange plasser vs strøm


4 ellbiler på 48a 1 får opptil 48a neste blir 24a osv er det 4 biler blir det da 12a så vil det øke når en er ferdig osv.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på onsdag 03. februar 2016, klokken 12:44
Hva når de 17 andre får elbil (mener det var 17 plasser)? Hvis det er kun 63a inn og du tar 32a og han andre tar 16a er det bare 16a igjen. Kommer jo til å bli styr når neste elbil kommer,er de andre klar over det her? Burde kjøpe ladere som kan fordele lasten her da det ikke er mye strøm her.
er jo litt kortsiktig "bare jeg får 32a så" med så mange plasser vs strøm

Enig. Om disse andre gamle uttakene ikke benyttes (og dermed kan fjernes/kobles fra) er vel dette et meget passende case for den nye Zaptec-ladestasjonen, om den som Elecrolux lover faktisk kan lastbalansere 3x63A IT. Bør nok begrenses til 3x60A eller så siden det er lys påkoblet også.  Da kan faktisk 3 biler lade med 32A samtidig, og så blir det begrensninger fra bil nr. 4 og oppover som lader. Ihvertfall 15 biler kan kobles på på dette inntaket da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sjossang

Nå i første omgang er det bare jeg som skal koble meg opp, men om andre også kommer til og vil lade sine elbiler i garasjen, så må vi gjøre om på løsningen - og da er nok Zaptec et logisk valg.

Så langt er jeg den eneste som har bedt om å få koble meg til med en dedikert lader. Andre elbil-eiere i grendelaget (andre garasjerekker) bruker bare stikkontakten i garasjen og lader på 10A.

Men spørsmålet mitt står fortsatt. Er det mulig å koble opp en 32A lader på dette anlegget?

Jeg ble usikker siden jeg ser 3x16A og 1x10A sikringer i skapet, men bare en 63A hovedsikring...
Y LR hvit/hvit

jkirkebo

Sitat fra: sjossang på onsdag 03. februar 2016, klokken 13:07
Nå i første omgang er det bare jeg som skal koble meg opp, men om andre også kommer til og vil lade sine elbiler i garasjen, så må vi gjøre om på løsningen - og da er nok Zaptec et logisk valg.

Så langt er jeg den eneste som har bedt om å få koble meg til med en dedikert lader. Andre elbil-eiere i grendelaget (andre garasjerekker) bruker bare stikkontakten i garasjen og lader på 10A.

Men spørsmålet mitt står fortsatt. Er det mulig å koble opp en 32A lader på dette anlegget?

Jeg ble usikker siden jeg ser 3x16A og 1x10A sikringer i skapet, men bare en 63A hovedsikring...

Ja, det er mulig, så sant de andre kontaktene på 3x16A kursene ikke brukes veldig mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

#9
Skapet ser trangt ut, og man bør vel ikke gå for noe mindre enn 32A, da 16A-kurser ikke skalerer stort på ei skinne.
Det kjappeste og enkleste er sikkert å sette inn enn en kurs på 16A, men hvis nestemann kommer og det ikke er plass til flere sikringer, så er man like langt, og man får ikke mye effekt ut av sikringsskapet.

Hva om du går sammen med 2 naboer, om å sette opp en kurs på 3*32A, og at dere har hver deres enfase-stikk på 32A?
Finnes det forresten doble stikkontakter på 16A, som har separate sikringer for hver 16A stikk, og som kan henge på en 32A-fase?
En blanding mellom 32A-stikk og 16A-stikk kan være en løsning, der dere deler på ressursene og avtaler dere i mellom, og gjerne låner av hverandre.

Dersom hele garasjelaget vil sette opp stikk, kunne man ha 12stk 16A stikk, hvor 6 plasser deler 4 stikk. Jeg lurer på om det kan realiseres ved at de gamle kursene byttes ut med 2 stk 3*32A kursen, hvor man har 3stk doble 16A stikk på hver kurs. Mange er fornøyd med 16A hjemmelading, og det kan fungere noen år til, men det er ikke så veldig framtidsretta.

Nå er ikke jeg elektrikker, så jeg kjenner ikke til hva elektrikkerene vil gjøre. Korriger meg gjerne.

Den mest fleksible, skalerbare og framtidsretta løsningen, kan være den som jkirkebo foreslår.  Jeg lurer på hvor intelligent den løsningen er. Om det er 3 biler som ikke suger mer enn 16A, og en bil som ønsker å suge 32A, hvor mange Ampere får da storsugeren?
Man bør sjekke opp åssen ulike scenarier fungerer, og vurdere ulike løsninger.

Det vanskelig å forutse hvilke behov man har i framtida, og det kan dukke opp situasjoner som ingen hadde tenkt på. Om få år kan det bli behov for nye investeringer. Konvensjonelle el-biler kan få batterier på 60kwt om ett år, det kan komme løsninger med tidsinnstillte ladinger, booking av ladetid, timesavregninger for strømmen, oppcashing for e-verket osv. Enkelte av løsningene tar det flere tiår å innføre.

Rav4_EV

SitatHva om du går sammen med 2 naboer, om å sette opp en kurs på 3*32A, og at dere har hver deres enfase-stikk på 32A?

Du får ikke noe mer enn en bil som lader enfase 32A på en 3*32A kurs.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trekkoppbil

#11
Det var rart. Jeg lader 3 biler med 16A hver på en og samme 16A kurs hjemme. Det var for upraktisk med de røde kontaktene i garasjen, så jeg fikk trikkeren til å sette opp 3 enfasestikk på hver sin fase, og han hadde ingen innvendinger mot det.
Men jeg har ikke erfaring med IT.

TB

Raud kontakt = 400 Volt TN
Blå kontakt = 230 Volt , om kontakten er tre fas er det alltid IT.
Er det ein fase kan blå kontakt vere både TN og IT.

TN har fem ledere, (L1, L2, L3 og N + PE) der kvar enkelt fase kan bli belasta det sikringen har kapasitet til. Eksempel 3 x 16 kan levere tre biler, som du skriv.

IT har fire ledere, (L1, L2, L3 + PE), der blir det tre mulige kombinasjoner av L1 + L2, L2 + L3 og L1 + L3, men kvar leder kan ikkje bli belasta det sikringen har kapasitet til, last må bli fordelt best mulig.
Eksempel 230 V x 16A x 1,7 = 6,2 kW er maks belastning ved perfekt fordeling.

Om L1 + L2 har 16A belastning (3,7 kW) blir det 0 igjen til dei to siste kombinasjoner. Den siste lederen vil vere ubrukt i dette tilfellet. Om belastning på L1 + L2 blir redusert kan L3 også brukes - og total belastning kan gå opp.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

zyp

På TN kan man fint ha tre enfaselaster som trekker den strømstyrken som hver enkelt fase er sikret med, for hver vil kun belaste én faseleder og nøytral. På IT kobles hver enfaselast mellom to faseledere, og hver faseleder blir da belastet av to laster. Disse lastene er imidlertid 120° faseforskjøvet i forhold til hverandre, og total strøm i faseleder blir ikke dobbelt, men bare 1.73 ganger enkeltlasten. Du kan altså ta ut tre enfaselaster på 1/1.73 ganger, dvs ca 57% av hva kursen er sikret med.

Tre biler vil altså kunne lade med enfase 18A hver fra en IT trefase 32A-kurs.

Trekkoppbil

Så det betyr at hovedsikringen på 3*63 Ampere, kan utnyttes maksimalt med 3 enfaser med 36A hver?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA