Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaring nye Leaf 30kWh

Startet av Frodese, tirsdag 02. februar 2016, klokken 21:21

« forrige - neste »

Frodese

Endelig har vi fått Leaf'en. Tenkte vi måtte teste den på langtur med en gang, så vi la inn en Østersundstur, en tur som er ca 25 mil hver veg. Var litt skeptisk da det er vinter og vi må over fjellet for å komme dit, men var meldt varme temperaturer, så tok sjansen.

1. etappe var Trondheim-Storlien, drøye 10 mil med tøffe motbakker fra Meråker, Storlien ligger ca 600 meter over havet, vi hadde da brukt 71% av batteriet, dette syns jeg er meget bra, da jeg tidligere har tatt turen med en 24kWh det det ble en del 'stress'. Stoppet også på Åre for å fylle godt opp før siste 10 mil til Østersund. Her litt stress for å få ladet, trodde hurtiglader var gratis, men her måtte jeg på turistbyrå for å kjøpe Clever-kort, visstnok det siste de hadde igjen, flaks. Fylte ikke til full, men ankom Østersund med god margin, selv om trafikken gikk raskere her, gjerne 90-100 på isen. Forbruk ved ankomst var 1,60, syns dette er bra på vinterkjøring.

På hjemturen fikk vi også kjenne litt på rekkeviddeangst, da jeg ikke hadde kalkulert føret og stigningen godt nok, fylte bare kort på Åre, så ankom Storlien med 11%, det var litt lite, spesielt på fjellet, kunne jo bare ladet noen min ekstra.. Hjemturen var preget av tildels mye snø i veibanen og lavere temperaturer, likevel kom vi hjem med ca 1,67 i snitt. Utrolig fornøyd med bilen, i praksis så er lengre rekkevidde veldig kjekt, men det beste er etter min mening den kortere ladetiden, ofte trenger man ikke lade helt opp med det nye batteriet, der man på det gamle må ha mer, har også inntrykk av at den lader raskere (type 0-80%), men det vet jeg ikke. Virker også som varmepumpen er veldig effektiv, liker å ha det godt og varmt, så sparer ikke på dette, men mulig den store forskjellen i forbruk kommer når temperaturene er under -10. Totalt en kjempetur, med tildels krevende kjøreforhold, brukte vel 1-2 timer ekstra hver vei, men det er mye pga uerfarenhet og noe ventetid ved ladestasjoner.

Gleder meg veldig til disse blir utbygd med forhåpentligvis gode priser. Nå er det bare å planlegge neste tur:)
2021 Tesla model 3 SR+

Bjoris

Grattis, samme erfaring som vi andre har, og joda, den lader MYE raskere. 20 kwh på 30 minutter mot 12 kwh på min gamle US Leaf så det er en annen verden, dette kombinert med lengre rekkevidde gjør at langtur ikke blir en ekspedisjon lengre;)

leafnor

Overraskende lavt forbruk.
Ønsker meg en sånn 30kW'er jeg også. Men får stick to the plan, og kjøre langturer som ekspedisjoner.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Frodese

Ja, jeg også overrasket over lavt forbruk, 1,67 var totalt på ca 55 mil, det ble jo litt høyere hjemover, men fortsatt bra, ser ut som den reelt går 15 mil på ok vinterføre, muligens lengre. Blir spennende å følge forbruket i vanlig kjøring, 4-5 mil for oss om dagen.

En utfordring med langkjøring og flere ladestopp er jo at ladekø, jeg havnet bak en gammel-leaf som måtte lade 50 min(jeg ventet 40 av disse...), da tar det tid, jeg hadde aldri behov for å lade mer enn maks 30 min på hurtiglader, syns også ladingen etter 80% et kjapp på 30kWh'en, sjelden jeg trenger 100%.
2021 Tesla model 3 SR+

Bjoris

Neste steg nå MÅ bli flere ladepunkt, greit med utbredelse først, men nå begynner kø å ødlegge veldig for inntrykket.

terjetorb

Jeg har nå hatt min Leaf 30 kwh i 2 dager, det er min første el-bil. Pendler 48 km hver vei til/ fra jobb, og har brukt 1,8 / pr mil iflg forbruksmåleren. Greit vinterføre, temperatur rundt 5 - 6 minus. kom hjem i går med 58 km gjenstående kjørelengde iflg bilen. Hadde muligens venta litt bedre resultat. Kjører jevnt, med varmeapparatet på auto, 21 grader i bilen, ikke bruk av cruisekontroll...

leafnor

Sitat fra: terjetorb på onsdag 03. februar 2016, klokken 15:23
Jeg har nå hatt min Leaf 30 kwh i 2 dager, det er min første el-bil. Pendler 48 km hver vei til/ fra jobb, og har brukt 1,8 / pr mil iflg forbruksmåleren. Greit vinterføre, temperatur rundt 5 - 6 minus. kom hjem i går med 58 km gjenstående kjørelengde iflg bilen. Hadde muligens venta litt bedre resultat. Kjører jevnt, med varmeapparatet på auto, 21 grader i bilen, ikke bruk av cruisekontroll...
1,8 med 21 grader i bilen, og -6 ute er normalt å forvente i det været. Du vil oppleve langt lavere forbruk på tørt sommerføre.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

På enkelte nye hurtigladere kan man ikke lese av ladestrøm, og det er irriterende. Men man kan vel se det med Leaf Spy.

mo73ro

Sitat fra: bjoris på onsdag 03. februar 2016, klokken 07:59
Neste steg nå MÅ bli flere ladepunkt, greit med utbredelse først, men nå begynner kø å ødlegge veldig for inntrykket.

Veldig enig i dette. Spesielt merkes det nå vinterstid.

Jeg pleier å si at jeg ikke har rekkeviddeangst, men ladeangst. Jeg begynner å kjenne forbruket på bilen ganske godt, men å aldri vite om planlagt ladestopp kan gjennomføres enten på grunn av defekt lader eller kø, der kommer angsten  :P
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Bjoris

Sitat fra: leafnor på onsdag 03. februar 2016, klokken 17:03
Sitat fra: terjetorb på onsdag 03. februar 2016, klokken 15:23
Jeg har nå hatt min Leaf 30 kwh i 2 dager, det er min første el-bil. Pendler 48 km hver vei til/ fra jobb, og har brukt 1,8 / pr mil iflg forbruksmåleren. Greit vinterføre, temperatur rundt 5 - 6 minus. kom hjem i går med 58 km gjenstående kjørelengde iflg bilen. Hadde muligens venta litt bedre resultat. Kjører jevnt, med varmeapparatet på auto, 21 grader i bilen, ikke bruk av cruisekontroll...
1,8 med 21 grader i bilen, og -6 ute er normalt å forvente i det været. Du vil oppleve langt lavere forbruk på tørt sommerføre.

I min rekkevidde test der jeg kjørte 162 km (30 kwh), hadde jeg 1,45 i snitt. Jeg tror nok derfor at du vil gå litt kortere enn disse 58 km, ser at den er i overkant optimistisk på siste strekene, syns den faller fort på slutten, dessverre.

eivind85

Sitat fra: bjoris på onsdag 03. februar 2016, klokken 19:00
Sitat fra: leafnor på onsdag 03. februar 2016, klokken 17:03
Sitat fra: terjetorb på onsdag 03. februar 2016, klokken 15:23
Jeg har nå hatt min Leaf 30 kwh i 2 dager, det er min første el-bil. Pendler 48 km hver vei til/ fra jobb, og har brukt 1,8 / pr mil iflg forbruksmåleren. Greit vinterføre, temperatur rundt 5 - 6 minus. kom hjem i går med 58 km gjenstående kjørelengde iflg bilen. Hadde muligens venta litt bedre resultat. Kjører jevnt, med varmeapparatet på auto, 21 grader i bilen, ikke bruk av cruisekontroll...
1,8 med 21 grader i bilen, og -6 ute er normalt å forvente i det været. Du vil oppleve langt lavere forbruk på tørt sommerføre.

I min rekkevidde test der jeg kjørte 162 km (30 kwh), hadde jeg 1,45 i snitt. Jeg tror nok derfor at du vil gå litt kortere enn disse 58 km, ser at den er i overkant optimistisk på siste strekene, syns den faller fort på slutten, dessverre.

Hvor mye strøm brukte du på 162km? Hvis du sier du hadde et forbruk på 1,45 i snitt burde du klart over 19 mil.

Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

Bjoris

#11
Sitat fra: eivind85 på onsdag 03. februar 2016, klokken 21:37
Sitat fra: bjoris på onsdag 03. februar 2016, klokken 19:00
Sitat fra: leafnor på onsdag 03. februar 2016, klokken 17:03
Sitat fra: terjetorb på onsdag 03. februar 2016, klokken 15:23
Jeg har nå hatt min Leaf 30 kwh i 2 dager, det er min første el-bil. Pendler 48 km hver vei til/ fra jobb, og har brukt 1,8 / pr mil iflg forbruksmåleren. Greit vinterføre, temperatur rundt 5 - 6 minus. kom hjem i går med 58 km gjenstående kjørelengde iflg bilen. Hadde muligens venta litt bedre resultat. Kjører jevnt, med varmeapparatet på auto, 21 grader i bilen, ikke bruk av cruisekontroll...
1,8 med 21 grader i bilen, og -6 ute er normalt å forvente i det været. Du vil oppleve langt lavere forbruk på tørt sommerføre.

I min rekkevidde test der jeg kjørte 162 km (30 kwh), hadde jeg 1,45 i snitt. Jeg tror nok derfor at du vil gå litt kortere enn disse 58 km, ser at den er i overkant optimistisk på siste strekene, syns den faller fort på slutten, dessverre.

Hvor mye strøm brukte du på 162km? Hvis du sier du hadde et forbruk på 1,45 i snitt burde du klart over 19 mil.
Ilfg LeafSpy fikk jeg ut 24,9 kwh, reellt forbruk (om vi stoler mer på LeafSpy) blir dermed 1,53 kwh/mil. Hadde da 1,7 kwh igjen, altså under 27 kwh totalt. LeafSpy starter med over 28 kwh tilgjengelig, faktisk 28,7 Kwh har jeg sett, men har bare kjørt bilen ned så langt en gang. Usikker på om dette skyldes kulde, feil I LeafSpy (den starter f.eks opp med helt feil verdi, en må kjøre litt før riktig estimate kommer opp, startet opp med 9,5 Kwh!!)

Nå er det jo slik at for å få ut maks av ett batteri så må en både har riktig temperatur og dra ut forsiktig av batteriet, høyt trekk gir mindre ut totalt, mener på Tesla ser en at det kan variere med ca 5%, noe som I såfall ville vært over 1 Kwh her, MEN jeg kjørte forsiktig så litt rart. Uansett, til sommeren finner vi ut om en får ut mer da. Spennende om andre gjør det samme og får samme effekt! Startet altså med 28.7 kwh og fikk ut til slutt 26,6 altså 2,1 kwh mindre. Nå tror jeg 28.7 kwh er litt optimistisk! Hvis det er 27 kwht tilgjenglig er det ok, hvis det er 28 så var det litt mye en mistet!

Til slutt ser en hvordan det ser ut når LeafSpy sier at det er 1.7 kwh igjen, "---" på bade % og km... så da er det på tide å lade, men fikk ikke begrensning i effekt eller skilpadde så litt var det igjen...

Hadde ikke bilde av forbruket ved 162 km, men det gikk litt opp til 1,45 da jeg kjørte på raskere veier til slutt!

eivind85

Sitat fra: bjoris på torsdag 04. februar 2016, klokken 08:54
Sitat fra: eivind85 på onsdag 03. februar 2016, klokken 21:37
Sitat fra: bjoris på onsdag 03. februar 2016, klokken 19:00
Sitat fra: leafnor på onsdag 03. februar 2016, klokken 17:03
Sitat fra: terjetorb på onsdag 03. februar 2016, klokken 15:23
Jeg har nå hatt min Leaf 30 kwh i 2 dager, det er min første el-bil. Pendler 48 km hver vei til/ fra jobb, og har brukt 1,8 / pr mil iflg forbruksmåleren. Greit vinterføre, temperatur rundt 5 - 6 minus. kom hjem i går med 58 km gjenstående kjørelengde iflg bilen. Hadde muligens venta litt bedre resultat. Kjører jevnt, med varmeapparatet på auto, 21 grader i bilen, ikke bruk av cruisekontroll...
1,8 med 21 grader i bilen, og -6 ute er normalt å forvente i det været. Du vil oppleve langt lavere forbruk på tørt sommerføre.

I min rekkevidde test der jeg kjørte 162 km (30 kwh), hadde jeg 1,45 i snitt. Jeg tror nok derfor at du vil gå litt kortere enn disse 58 km, ser at den er i overkant optimistisk på siste strekene, syns den faller fort på slutten, dessverre.

Hvor mye strøm brukte du på 162km? Hvis du sier du hadde et forbruk på 1,45 i snitt burde du klart over 19 mil.
Ilfg LeafSpy fikk jeg ut 24,9 kwh, reellt forbruk (om vi stoler mer på LeafSpy) blir dermed 1,53 kwh/mil. Hadde da 1,7 kwh igjen, altså under 27 kwh totalt. LeafSpy starter med over 28 kwh tilgjengelig, faktisk 28,7 Kwh har jeg sett, men har bare kjørt bilen ned så langt en gang. Usikker på om dette skyldes kulde, feil I LeafSpy (den starter f.eks opp med helt feil verdi, en må kjøre litt før riktig estimate kommer opp, startet opp med 9,5 Kwh!!)

Nå er det jo slik at for å få ut maks av ett batteri så må en både har riktig temperatur og dra ut forsiktig av batteriet, høyt trekk gir mindre ut totalt, mener på Tesla ser en at det kan variere med ca 5%, noe som I såfall ville vært over 1 Kwh her, MEN jeg kjørte forsiktig så litt rart. Uansett, til sommeren finner vi ut om en får ut mer da. Spennende om andre gjør det samme og får samme effekt! Startet altså med 28.7 kwh og fikk ut til slutt 26,6 altså 2,1 kwh mindre. Nå tror jeg 28.7 kwh er litt optimistisk! Hvis det er 27 kwht tilgjenglig er det ok, hvis det er 28 så var det litt mye en mistet!

Til slutt ser en hvordan det ser ut når LeafSpy sier at det er 1.7 kwh igjen, "---" på bade % og km... så da er det på tide å lade, men fikk ikke begrensning i effekt eller skilpadde så litt var det igjen...

Hadde ikke bilde av forbruket ved 162 km, men det gikk litt opp til 1,45 da jeg kjørte på raskere veier til slutt!
[/

Takk for info. Du kunne sikkert kjørt 1 mil til før det var tomt. Virker som et greit resultat vinterstid. Jeg får min 30kWh i morgen og skal kjøre Oslo-Skien på lørdag. Kjørte denne strekningen med 24kWh forrige helg så er spent på å se forskjellen i praksis.
Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

Bjoris

Grattis, ja den nye er jo en annan verden, men husk at en kan bli litt for optimistisk, jeg fikk første varsel på 149 km og 15%. Derfra syns jeg det gikk farlig fort ned til "---" som kom etter 6%, dvs den kom ikke ved 0% som en kanskje hadde trodd, men jeg syns det er greit så en får litt panikk før det er 100 meter igjen;)

Ja, jeg tror også den hadde gått minst en mil til, men jeg hadde ikke baller eller tid til å sjekke det ut;)

GIDS virker å være nøyaktig samme målenhet som før og det er vel sagt at det er full stopp på 5GIDS igjen, dermed var det jo litt igjen, siden jeg her har 22 GIDS!

eivind85

Jeg har motsatt erfaring med min tidligere 24kWh Leaf. Der fikk jeg alltid flere km ut av de siste 10 prosentene enn jeg fikk f.eks. fra 80-70%. Eksempelvis kjørte jeg 25km fra 15% til 7% sommerstid. Visning av "---" har jeg hatt mange ganger på langkjøring og anser det som et normalområde dersom man skal utnytte bilens rekkevidde på lange turer.
Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA