Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaring nye Leaf 30kWh

Startet av Frodese, tirsdag 02. februar 2016, klokken 21:21

« forrige - neste »

Østfold

Kjørte flunka ny Leaf innom Strømstad idag fra Fredrikstad (Leaf noob). Gikk helt supert på E6 og brukte wopping 50% i minus 1, og med alt på og fartsgrensen og en dash over. Tok det roligere hjemover, og det var null stress, men så var det "bare" 10 mil t/r. Ladet på Fortum i Storgata, og fikk 5 mil på noen minutter så det var oppløftende. Så, erfaringen er at det går mye juice når du kjører fort og du får mye juice på kort tid når du trenger det (og det er ledig - var ikke ledig på vei hjem så da ble det hjemmelading).

Bjoris

Jeg opplever ekstrem misvising av speedo, ca 90 km/t i bilen er 80 km/t... Det er for mye, men sikkert ikke lett å få gjort noe med, kan dette ha med 17 tommerene på sommer?

rockelye

#17
Sitat fra: bjoris på torsdag 04. februar 2016, klokken 23:17
Jeg opplever ekstrem misvising av speedo, ca 90 km/t i bilen er 80 km/t... Det er for mye, men sikkert ikke lett å få gjort noe med, kan dette ha med 17 tommerene på sommer?
Jeg har funnet ut at hvis speedo viser 88 ligger jeg egentlig i 80, 77=70, 66=60 osv.
Dette er målt ut i fra hva gps hastighet på tomtom på iPhone viser.
Ganske drøy misvising, men det funker greit i praksis så lenge jeg er klar over det.
Edit: Dette er med vinterdekk på 16" felger.
2016 Leaf Tekna 30kWh, 6,6kW lader, Black Metallic (Levert 27.01.2016)

Einar_S

Beklager, men der er jeg uenig.
Jeg er redd jeg kan pådra meg en omgang med hastighetsskatt da jeg med Leafen har gitt opp å hoderegne på speedometeret og kjører på øyemål. Noe som ikke er helt patent med en bil der støynivået er noen hakk under det lokale biblioteket!

Den er nok kalibrert med møbeltrinser som bedekkning. Det er nok de samme optimistene som programmerte Km gjettometeret som har slikket på finger'n og tenkt på et tall.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

bob-bob

Sitat fra: bjoris på torsdag 04. februar 2016, klokken 23:17
Jeg opplever ekstrem misvising av speedo, ca 90 km/t i bilen er 80 km/t... Det er for mye, men sikkert ikke lett å få gjort noe med, kan dette ha med 17 tommerene på sommer?
Vi har hatt 1 tekna med 17 tommer og har fortsatt en acenta med 16 tommer.
Jeg har målt 8 km/t avvik med 17 tommer hjul og eksakt 10 km/t avvik med 16 tommer.
Ved samtale med Nissan sier de at dette kan ikke justeres , og er lagt inn fra fabrikk.
Avviket var omtrent det samme i alle hastigheter. 
( GPS data i bilens egen kjørecomputer viser korrekt hastighet ! )

Ganske gøy.... :(

Bjoris

#20
Da rundet vi 1000 km på vei til fjells i går. Av negative ting så har jeg følgende:

- førersete er for høyt for meg i nederste posisjon, bare såvidt jeg ser de blå "boblene" i displayet, med rattet på maks høyde. Noen som vet om hele sete kan justeres ned?

- regnsensoren er for ivrig på hyppigste trinn og altfor treg på nest hyppigste

- ene nøkkelen e noe galt med hjalp ikke å skifte batterie, må inntil start knappen for å få kontakt med bilen, allerede avtalt å få ny

- hvine lyd i bremser ved rygging, går seg nok til, men litt flaut med helt ny bil med høy lyd i bremsene

- automatikken på klima ser ut til å trekke mye strøm og gi rare utslag, kjøre med manuell vifte så syns jeg det fungerer bra og bruker utrolig lite strøm. I dg full-ladet jeg bilen ved ett uhell, siden 80% mangler regnet jeg litt feil å våknet til 100% ladet bil og siden den ikke skal kjøres mye før vi skal ned igjen prøvde jeg å "tømme" ned til 80% ved å sette på klima, det gikk på 1, 2, 3 på gml Leafen, men her tok det evigheter så vi måtte kjøre oss en lengre tur med mange høyde meter før vi kom ned til 80%:)

Det bringer oss over på rekkevidden og ladetiden som fortsetter å imponere, fra å måtte lade 35-40 min og hypermile for å komme oss til fjells går det nå med 15 min lading og da uten tanke for forbruk, følger trafikken og lå i pluss 100 km/t som alle andre i tunellene, ganske digg ifht før å måtte nesten single kjøre:) Når en da fortsatt har mye i reserve blir det veldig stor forskjell!

Videre syns jeg den den virker godt skrudd og er støysvak og fin på veien. Litt knot med Maps, men finner vel ut av det. Feks skulle jeg lagre hyttelokasjonen, men den komme med uforståelig tekst, som jeg ikke fant ut hvordan jeg kunne endre/slette... Må vek frem med boka, men burde ikke vært nødvendig. Elles syns jeg infotainmenten er grei nok!

Alt i alt, veldig fornøyd, når en tar med prisen!


Yeyeye

Det punktet med regnsensorern har vi reagert på også, er det mulig med gammeldags interval?
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Bjoris

Ja, mener trinnet etter er vanlig intervall? Jeg driver å justerer litt på sensitiviteten i stedenfor, men merkverdig at de ikke har fått dette bedre til... Har ikke sett om en kan justere noe i menyen? Kunne tenkt meg å justert ned litt så hadde høyeste sensivitet vært helt ok, men slik det er nå blir det for voldsomt...

Erfarte eller lavere ladehastighet enn jeg likte når jeg startet hurtiglading på 46%...:( Men kan være lader, får studere det mer

eivind85

Da har jeg fått min nye 30kWh Leaf og vil dele min erfaring etter første langtur.

Kjørte lørdag morgen fra Oppegård til Skien via Moss-Horten ferga. Total distanse er 142km og 90% av turen er motorvei (90-110km/t). Været var vått med litt motvind og 1-3 plussgrader. 4 i bilen med barnevogn og bagasje.

Startet turen med 170km estimert rekkevidde (varme på). Hele turen hadde jeg 20-21 gr i kupèen. Da jeg kom ut på E6 satte jeg cruise kontrollen på 95km/t og lå jevnt rundt den farten helt til fergekaien i Moss. Det er nøyaktig 50km. Hadde da 69% batteri og 125km estimert rekkevidde igjen.

Kjørte av fergekaien i Horten og satte kurs mot E18 via Rv19. Siste etappe til Skien var på 90km. Lå mellom 95km/t og 105km/t hele veien på E18, fortsatt med 20+ i kupèen. Ankom Skien med -- på batterimeteret, men antar at det var 5% igjen. Kjørte ikke spesielt økonomisk siste strekningen da jeg så at dette kom til å gå fint.

På Søndag kjørte jeg samme strekning tilbake igjen. Startet da med 183km estimert rekkevidde. Kjørte litt fortere på motorveien enn på lørdagen, lå jevnt mellom 100 og 110km/t. Ankom Horten fergekai 92 km senere med 47% batteri. Kjørte av i Moss og holdt 105 km/t på E6. Ankom Oppegård med 6%. Kunne ankommet med noe mer dersom jeg hadde kjørt litt mer økonomisk den siste biten. Totalt tok turen med ferge 2,5 timer.

Jeg er storfornøyd med kapasiteten på det nye batteriet sammenlignet med min tidligere 2014 modell. Tilsvarende tur tok jeg med 2014 Leaf helgen før og måtte da lade på Fokserødkrysset for å komme meg helt til Skien. Nå testet jeg den nye Leafen under forhold som ikke er spesielt gunstig for å kjøre økonomisk. Dersom jeg hadde kjørt en tur på litt blandet vei med lavere fartsgrenser er nok ikke 17 mil med moderate vintertemperaturer usannsynlig å kunne oppnå. Og på sommeren bør man fint klare opp mot 20 mil.
Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

tomrh

Den har visst en "tragisk mangel": http://www.adressa.no/bil/article685688.snd
Forsiden av Adressa: "Norsk elbil-favoritt med tragisk mangel". ;D

Vel, denne overskriften gjør at man bare MÅ lese artikkelen da for å finne ut hva denne mangelen er. God skjult reklame. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mazzbot

Det er akkurat det jeg liker med leaf , den er praktisk , enkel og dekker alle mine behov ☺ det er en god førstebil ,men blir aldri leaf igjen ^^ ! For mye plast .

Tesla model 3 reservert 31/3 .

Mag

Det med regnsensorer plager meg også. Og førersete kunne bli litt høyere for meg men ellers er jeg veldig fornøyd med bilen.
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

Leon

Har samme "problem" med regnsensor på min 2013 modell Tekna, så dette er nok ikke et 2016 modell problem. Litt irriterende at det er så stor forskjell mellom maks og trinnet under, men man venner seg til det meste...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA