Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hybrid eller plug-in

Startet av Rolf E., fredag 19. februar 2016, klokken 11:53

« forrige - neste »

Rolf E.

Det finnes etter hvert ganske mange forskjellige elbiler å velge mellom, og de fleste produsentene bruker rekkevidde som salgsargument. Nå er det også kommet en del hybrid biler på markedet, både plug-in og de som bare omtales som hybrid. En plug-in hybrid er for meg helt grei. Du har da en gitt mengd bensin eller diesel pluss en batteripakke som vil ha en rekkevidde avhengig av størrelse, kjøremønster, temperatur (sommer - vinter) etc. etc.
Så har du de bilene som bare omtales som hybrid. Første gang jeg så en sånn bil var for en del år siden da jeg var innom en elbilutstilling. Her var det mye fint innen elbiler, men jeg stoppet litt opp ved en rød Ferrari formula 1 bil. Ikke akkurat en bil jeg forventet å finne på en elbil utstilling. Det viste seg da at dette var en hybrid som hadde en el-motor på hvert hjul til hjelp i akselerasjonsfasen etter en kraftig nedbremsing. Batteripakken på en sånn bil kan ikke være for stor på grunn av vekt, så jeg ble forklart at de hentet inn en del energi i forbindelse med nedbremsing.
Jeg vet at en el-motor kan brukes som dynamo og at det da er mulig å kjøre strøm tilbake til batteriene. Noen kjenner også kanskje til den teknologien som blant annet en del busser var utstyrt med for en del år tilbake, og som ble kalt Telma Retarder bremser.

Når man skal selge hybridbiler i dag så har jeg hengt meg opp i to utsagn som skal beskrive disse bilenes fortreffelighet. Det ene er at bilen lader mens du kjører og du trenger da ikke bry deg om ladekabel, ladesteder, rekkevidde etc. Det andre er at det i tillegg produseres strøm hver gang du bremser.
Jeg har en VW e-up. Denne har også den funksjonen at du kan hente tilbake strøm ved å bruke girspaken som brems eller når du kjører ned lange bratte bakker.

Mitt spørsmål blir da:
1.  Blir det ikke en fryktelig dyr strøm når den lages ved hjelp av diesel eller bensin. Denne strømmen blir altså produsert av en motor / aggregat som drives av fossilt drivstoff. Et drivstoff som både er dyrt og ikke fornybart.

2. Når du produserer strøm under bremsing eller ved kjøring ned en lang bakke, hvor mye energi får man ved kjøring nedover i forhold til den energien som brukes ved å kjøre opp den samme bakken?
Jeg kjører VW e-up og Mitsubishi Outlander PHEV

zyp

Problemet med en forbrenningsmotor er at effektiviteten varierer veldig avhengig av last og turtall. En hybridbil vil prøve å holde forbrenningsmotoren enten i effektivt område eller avskrudd. Strømmen du bruker ved eldrift er dyr å produsere, men når alternativet er å kjøre forbrenningsmotoren i et lite effektivt område så kan det fortsatt lønne seg.

Energien du henter inn ved bremsing er alltid mye mindre enn den du allerede har brukt på å komme opp i fart, men det er likevel mer lønnsomt å gjenvinne den enn å la alt gå med til å varme opp bremsene dine.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA