Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lithium Ion batteri til veteranbil?

Startet av Sonus, søndag 31. januar 2016, klokken 16:30

« forrige - neste »

Sonus

Hei jeg lurer på om noen har noe tips for å finne ett Lithium batteri som jeg kan benytte i veteranbilen? Vurderer dette pga vekt. Bruker i dag ett plentraktor batteri på 30Ah som er målt til ca 390CCA.

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


Sonus


bosonic

#5

Denne fyren er i alle fall fornøyd  ;D

I prinsippet kan det benyttes som eneste batteri. Ser at noen kobler litium batteri i parallell.
Da vil jeg anbefale et "ferdig" 12V batteri siden det har innebygget BMS.

Her er et alternativ

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Utrolig! Men hva begrenser spenningen? Normalt vil et batteri ha indre motspenning, mens en kondensator vil legge seg på påtrykket verdi.

Virker genialt f.eks sammen med Alternativ energi sine mindre 12V Litium batteri slik at Bostcap tar seg av startstrømmene, og Litium batteriet passer på å ha kapasitet nok til radio og annet forbruk når dette overstiger ladeeffekten fra generatoren. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

#7
Kjøper du en 12V Boost  cap så er det (nesten) helt sikkert en enkel BMS som sørger for at spenningen er lik på alle kondensatorene ved opplading. Spør leverandør dersom det ikke fremgår av teksten.

Fyren i Youtube videoen har ikke montert dette etter hva jeg kan se.

Setter du sammen en Boost cap selv kan du benytte denne balanseringsenheten og denne kondensatoren x6

Husk å benytte loddetinn med lavt smeltepunkt, samt at loddetiden blir kortes mulig.
Det er derfor essensielt  å benytte loddebolt med tilpasset effekt (ca 150W i dette tilfellet)

Før Boost cap'en tas i bruk så lades den opp med en 14,4 volt strømforsyning.
Husk at en  kondensator virker som en kortslutning når den er utladet!!!
Strømforsyningen må ha strømbegrensing!

Advarsel:
En oppladet super cap (boost cap) vil avgi hele sin effekt øyeblikkelig ved en kortslutning så vær forsiktig når den monteres inn.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Sonus


bosonic

#9
Både 80-176 og 80-177 har CCA på 290A. Dette er muligens nok til å starte bilen i den milde årstid. 80-177 er allikevel å anbefale da den tåler 25A maks ladestrøm mot 20A hos 80-176.

2 stk batterier kan paralellkobles  så da skulle det gå bra både med startytelse og ladestrøm.

Som du ser av datablad så er batteriene følsomme for lav og høy spenning.
Ladespenning skal være innenfor 14-15V.

Batteribryter må monteres
Kommer spenningen under 12,9V må en lade batteriet med ekstern lader før bilen startes
Ved bruk av lader med programvalg må man passe på å ikke bruke ladeprogram som overstiger 15V.
Bruk aldri rekondition program.
Bør lades med spesiell Lithium lader.

Jeg ville gått for 1stk 80-177 parallellkoblet med Boost cap.
(Alltid når batterier paralellkobles eller batterier og kondensatorer paralellkobles må hver først lades til samme nivå før de kobles sammen)

Du kan også prøve light utgaven av Boost cap (parallell med 80-177)
Her er en fra Ebay

Den har innebygget voltmeter med minimum funksjon som viser hvor mye spenningen dropper under start. Den viser også nominell spenning.


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Biltema sine litium batteri er spennende, men jeg lurer på hva slags BMS de har. Også usikker på hvordan en skal forholde seg til alle påleggene i bruksanvisningen.

Bl.a at de skal lades med egen separat litium lader, og skal tas ut av kjøretøyet ved lading??

Blir jo veldig upraktisk alt dette her.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

De vil bare gardere seg. Er bilens ladespenning OK (ca 14,4V) så er det bare å kjøre på..
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Sonus

#12
Takk for god hjelp.

For meg er det kun bruk om sommeren og bilen har en hovedstrømsbryter som jeg alltid slår av når bilen stoppes. Tror jeg prøver Biltema batteriet og ser hvordan det går. Vil det ta skade om jeg belaster det for mye ved start? Det skal drive en moderne starter
http://www.powerlite-units.com/products/rac199/
som står på en liten 2.5liter V8

Sonus

Ser at 80-2351 og 80-2352 begge har høyere CCA, men takler kun 17.5 ampere lading.

bosonic

Hvor står CCA i databladet til 80-2351 og 80-2352 ? (Finner bare Maks ladestrøm 17,5A)
Disse batteriene har innebygget elektronikk siden de har innebygget on/off bryter.

80-176 og 80-177 har nok innebygget elektronikk som skal hindre overlading, og mest sannsynlig også strømvern. (Automatisk overstrømsikring)

Det er flere senario her:
1- Bilen starter, men siden batteriet har så lav ytelse så vil det ikke vare særlig lenge.
Etter start vil bildynamoen levere høyere ladestrøm enn batteriet tåler, dette vil også være med å redusere levetiden

2- Dersom batteriets  elektronikk (BMS)  begrenser utladestrøm til maks tillat vil det ikke kunne brukes i din bil da strømmen til startmotor er betydelig over 290A når den slår inn.

3- "Innslagsstrømmen" til startmotor vil være så stor at du får en innvendig avbrenning og dermed brudd i batteriet.

4- Overbelastning  ved start og lading vil resultere i eksplosjon og eller brann 


Jeg hadde ikke tatt sjansen med kun å benytte noen av disse batteriene uten Boost cap,
(kanskje dersom du bruker 2 stk i parallell)

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA