Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan en S60 bruke 85kWh batteri?

Startet av Lokführer, søndag 31. januar 2016, klokken 10:39

« forrige - neste »

Lokführer

Kan en Tesla model s 60 bytte til 85 eller 90 kWh batteri helt uten problem, eller må dette "kodes" på noen måte?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Salvesen

Sitat fra: Lokführer på søndag 31. januar 2016, klokken 10:39
Kan en Tesla model s 60 bytte til 85 eller 90 kWh batteri helt uten problem, eller må dette "kodes" på noen måte?

Svært tvilsomt at Tesla har lagt inn muligheter for dette uten SW oppdatering.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Leif1

Hvis en klarer å komme over et batteri selv, skulle det vel ikke være noe problem å få Tesla til å kode om bilen?
Konvertitt fra S til X

Muffinman

#3
Sitat fra: Lokführer på søndag 31. januar 2016, klokken 10:39
Kan en Tesla model s 60 bytte til 85 eller 90 kWh batteri helt uten problem, eller må dette "kodes" på noen måte?
Ja.

Men det er neppe en øvelse som er økonomisk forsvarbart (enda). Tesla må også tillate det. Det må helt sikkert gjøres noe med softwaren, men om det er noe som gjøres i servicemeny eller ren oppdatering vet jeg ikke. Kanskje er TMS utrustet med software som tilpasser seg batteriets ID? Man kan muligens tro det siden bilen er tilpasset batteryswap.

Det er gjort i et tilfelle:
http://www.greencarreports.com/news/1089183_life-with-tesla-model-s-battery-upgrade-from-60-kwh-to-85-kwh

Cookie Monster

#4
Dagens 90 pakken og nyere 85 pakker er ikke mulig å montere på eldre Teslaer. De må ha minst 1.5 batteripakke fra før for å kunne bruke de nye 2.0 batterikassene.

Så de nye 90 batteripakkene passer bare på 85D og P85D samt rwd modeller produsert fra 2015

Ser ut som man kan se langt etter å få oppgradert sin gamle bil også der, siden det må lages egne batterikasser da Tesla har byttet på tilkoblingene så nyproduserte rwd og dual motor kan bruke samme batteri. Så de nye passer ikke på rwd model S før 2015.

Samme ser man på første generasjon Model S levert i USA med A revisjon på batteri og kun støtter 90 kw lading. De har ikke noe bedre batteri å oppgradere til og Tesla ser ikke ut til å ha noe ønske om å endre på det heller med det første.
Er å selge nye biler som er prioritet 1 som man også ser på prisene de tar for batteripakkene.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

Interessant, da er det snevret inn i forhold til når artikkelen jeg linker til ble skrevet. Skjønner at Tesla prioriterer produksjon av nye biler og at designforbedringer kan medføre at bakoverkompatibiliteten forsvinner, men jeg blir veldig skuffet hvis det ikke går an å kjøpe seg et nytt batteri med bedre kapasitet til fornuftig pris om noen år når det gamle begynner å bli slitent. Behovet er ikke stort når bilene enda er nye, men forhåpentligvis gjør de noen grep for å få på plass muligheter for ettermarkedet når tiden kommer.

Cookie Monster

Tesla er pliktig til å kunne tilby reservedeler så og så lenge etter europeiske regler. Men ikke nødvendigvis bedre.
Men vil virke rart hvis de ikke tilbyr noe bedre på sikt. Tipper dette er grunnen til at det ikke ble noe av det der battery swap greiene siden de har allerede så mange forskjellige typer batterier som gjør logistikk vanskelig.

Kommer sikkert noe tilbud på sikt men de historiene om at batteriene er like og lett kan byttes stemmer ikke.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

o.b.lix

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 31. januar 2016, klokken 16:33
Kommer sikkert noe tilbud på sikt men de historiene om at batteriene er like og lett kan byttes stemmer ikke.

Enten kommer Tesla med et tilbud på sikt, og/eller 3.parts firma vil tilby dette.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

nortrahof

Sitat fra: Lokführer på søndag 31. januar 2016, klokken 10:39
Kan en Tesla model s 60 bytte til 85 eller 90 kWh batteri helt uten problem, eller må dette "kodes" på noen måte?

Bilens egenvekt vil da øke, så Biltilsynet må ha en erklæring fra TM at bremser og hjuloppheng på dette chassisnummer tåler denne vektøkning. Endres også effekt og toppfart vil dette kreve at dette er spesifisert at bilen tåler det fra produsenten. Nytt vognkort må utstedes etter dette.
Det blir vel identisk som på "fossilbiler"?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Cookie Monster

Sitat fra: nortrahof på søndag 31. januar 2016, klokken 23:34
Sitat fra: Lokführer på søndag 31. januar 2016, klokken 10:39
Kan en Tesla model s 60 bytte til 85 eller 90 kWh batteri helt uten problem, eller må dette "kodes" på noen måte?

Bilens egenvekt vil da øke, så Biltilsynet må ha en erklæring fra TM at bremser og hjuloppheng på dette chassisnummer tåler denne vektøkning. Endres også effekt og toppfart vil dette kreve at dette er spesifisert at bilen tåler det fra produsenten. Nytt vognkort må utstedes etter dette.
Det blir vel identisk som på "fossilbiler"?

Det er også et godt poeng. Med tanke på at Tesla nekter å gi ut godkjenning på felger for de som har bestilt med 19" med tanke på lasteindeks er vel sikkert batteri bytte enda verre :p
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

aness

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 31. januar 2016, klokken 14:41
Dagens 90 pakken og nyere 85 pakker er ikke mulig å montere på eldre Teslaer. De må ha minst 1.5 batteripakke fra før for å kunne bruke de nye 2.0 batterikassene.

Så de nye 90 batteripakkene passer bare på 85D og P85D samt rwd modeller produsert fra 2015

Kom 1.5 sammen med Autopilot-versjonen (altså sent 2014), eller ble dette endret senere?

Cookie Monster

Sitat fra: aness på mandag 01. februar 2016, klokken 08:11
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 31. januar 2016, klokken 14:41
Dagens 90 pakken og nyere 85 pakker er ikke mulig å montere på eldre Teslaer. De må ha minst 1.5 batteripakke fra før for å kunne bruke de nye 2.0 batterikassene.

Så de nye 90 batteripakkene passer bare på 85D og P85D samt rwd modeller produsert fra 2015

Kom 1.5 sammen med Autopilot-versjonen (altså sent 2014), eller ble dette endret senere?

Ja skillet går nok på de produsert fra høsten av. Men er ikke 100% sikker på det. Hvis du har en hva er delenummeret på batteriet ditt? så kan jeg sjekke det.

Ser det under bilen på høyre side bak dekket foran.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

kjølholdt

Om 10 år tar jeg det for gitt at tesla kan tilby meg et batteri på 120 kwh til min s 85 2013 modell.Kanskje ikke like mye fokus på nybilsalg om 10 år
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

pwb

Sitat fra: Sven-E på søndag 31. januar 2016, klokken 19:13
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 31. januar 2016, klokken 16:33
Tesla er pliktig til å kunne tilby reservedeler så og så lenge etter europeiske regler.
Det er 10år etter produksjon av selve bilen.

Hei, prøver å finne noe på dette, men finner ingen ting. Har du en link? Det eneste jeg finner er at det ikke finnes noen slik plikt.

o.b.lix

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 02. februar 2016, klokken 10:59
Og da ikke Tesla kunne levere batterier år garantitiden går ut om 6 år.

Nei, de må ikke. Men enten kommer de eller en konkurrent til å gjøre det. Men har tro på at Tesla gjør dette, spesielt om du ser at de nettopp gjorde det på Roadster (lagde helt ny batteripakke med lengre rekkevidde til bil gått ut av produksjon).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA