Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppretting av nye ladeplasser i fellesgarasje i borettslag, hvilken type?

Startet av Joh Kobbe, lørdag 30. januar 2016, klokken 23:30

« forrige - neste »

Joh Kobbe

Hei  :)
Vårt borettslag skal opprette nye ladeplasser i fellesgarasjen vår (10 - 20 stk), hvilken type anbefaler dere? Er det slik at type 2 enkelt kan brukes for alle ladbare kjøretøy, også med schuko via rimelig overgang til 99,- kr - eller enkel og rimelig ladekabel til ca 1299,- kr? Da fjernes vel også utfordringer i forhold til varmgang over på "kundens" produkt i forhold til faste installasjoner?
Mitsubishi Outlander PHEV 2016 Instyle+

Mazzbot

Type 2 er mer robust og gir mulighet for raskere lading samt lettere styring av strøm, tilgang osv . Alle biler kan i grunn lade på type 2 , men biler med type 1 trenger en annen kabel bare . Ikke allverdens av kr den koster , jeg betalte 1390 kr for min type 1 til type 2 .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

elektrolux

Zaptec sin Zapcharger Smart er en 1,4-22 kW, 1 eller 3 fase, IT/TN kompatibel ladestasjon med type 2 stikk som er utviklet nettopp for borettslag der tilgjengelig strøm skal fordeles best mulig mellom brukerne.

Den er bygget for å være så enkel og rimelig som overhodet mulig å montere, og bør være en selvfølgelig kandidat i en slik sammenheng.

Ofte er monteringskostnaden og ikke minst kosten ved senere utvidelser den største kostnaden når en setter opp ladeplasser. Ved å redusere denne vil som oftest totalprisen på et Zapcharger Smart anlegg komme gunstigst ut.

Les mer her: http://zaptec.com/zapcharger-smart/

Den er like lett å montere som et 3 fase strømstikk, og anlegget kan utvides ettersom behovet eller antall brukere økes ved å koble innpå nye ladestasjoner. Fase og lastfordeler både IT nett og TN nett og grunnet høy ladeeffekt vil strømnettet utnyttes optimalt ved at tidlig ankomne biler gjerne er ferdig ladet idet de siste kommer og beslaglegger derfor ikke kapasitet lenger enn nødvendig.

Zaptec kjører i disse dager ut med kampagne der pre order invilges introduksjonsrabatt i tillegg til mengderabatter. Ta gjerne kontakt med Zaptec for et godt tilbud.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Salto har vel og en løsning som fordeler tilgjengelig strøm avhengig av antall tilkoblede. Hos oss har vi et nybygd P-hus med en slik løsning som automatisk redusere strøm 16A ned til 7-8 A. Greit når man ikke har ubegrenset inn. Dog ikke like avanser som Zaptec, men det leveres i dag...

http://www.salto.no/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

fredag

Sitat fra: Joh Kobbe på lørdag 30. januar 2016, klokken 23:30
Hei  :)
Vårt borettslag skal opprette nye ladeplasser i fellesgarasjen vår (10 - 20 stk), hvilken type anbefaler dere? Er det slik at type 2 enkelt kan brukes for alle ladbare kjøretøy, også med schuko via rimelig overgang til 99,- kr - eller enkel og rimelig ladekabel til ca 1299,- kr? Da fjernes vel også utfordringer i forhold til varmgang over på "kundens" produkt i forhold til faste installasjoner?

Overgang fra type2 til schuko skal kun brukes av gamle elbiler som ikke har mulighet for mode3-lading, dvs Think og Buddy. Overgang koster ca 1500kr. Ladbare hybrider kan også bruke type2. Schuko bør ikke lengre brukes på nye ladeplasser.

Jeg anbefaler type2-ladebokser med lastbalansering, slik at dere kan utnytte den tilgjengelige strømmen best mulig, og dermed lettere kan utvide til enda flere ladeplasser senere.

Eller billige Rolec Wallpod ladebokser til ca 3600kr + mva.

http://evonestop.co.uk/shop/audi/audi-r8-e-tron/wallpod-ev-homecharge-iec62196-type-2-socket/

(Husk å si fra ved bestilling at du ikke skal betale britisk mva, siden Norge er utenfor EU. Vi nordmenn betaler norsk mva ved mottak istedet.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på søndag 31. januar 2016, klokken 10:20
Overgang fra type2 til schuko skal kun brukes av gamle elbiler som ikke har mulighet for mode3-lading, dvs Think og Buddy. Overgang koster ca 1500kr. Ladbare hybrider kan også bruke type2. Schuko bør ikke lengre brukes på nye ladeplasser.

Jeg anbefaler type2-ladebokser med lastbalansering, slik at dere kan utnytte den tilgjengelige strømmen best mulig, og dermed lettere kan utvide til enda flere ladeplasser senere.

Hvordan vil disse overgangene til schuko fungere sammen med lastbalanserte ladestasjoner ala Zaptec da? Overgangen har jo ikke noe elektronikk innebygget, og kan ikke signalisere til bilen at strømtrekket skal styres ned. Så når Zaptec-boksen signaliserer 6A og Thinken trekker 16A, hva skjer da? Jeg antar Zaptec-boksen vil reagere på at bilen ikke følger pilotsignalet og dermed kutter ut ladingen helt og indikerer feil slik at overgang må taes ut og settes inn igjen for å restarte lading. Ihvertfall er det slik jeg ville løst det om jeg var utvikler hos Zaptec. Konklusjonen blir da at overgang Type 2 til Schuko ikke bør brukes på lastbalanserte anlegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: Joh Kobbe på lørdag 30. januar 2016, klokken 23:30
Hei  :)
Vårt borettslag skal opprette nye ladeplasser i fellesgarasjen vår (10 - 20 stk), hvilken type anbefaler dere? Er det slik at type 2 enkelt kan brukes for alle ladbare kjøretøy, også med schuko via rimelig overgang til 99,- kr - eller enkel og rimelig ladekabel til ca 1299,- kr? Da fjernes vel også utfordringer i forhold til varmgang over på "kundens" produkt i forhold til faste installasjoner?
Er i samme situasjon. Som alt omtalt er det i hovedsak to metodar for å opprette ladeplassar til ladbare kjøyretøy. Enten ein svært "enkel"løysning, med CEE kontakt på kvar plass. Dermed kan dei som treng Schuco bruke overgang. Ulempen med ein slik installasjon er at det krever individuell kabel, seriemåler, sikring og jordfeil bryter type b til den enkelte plass. Det skal og bli teke omsyn til at alle kontakter skal kunne bli brukt. Om t.d. 10 stk 16 A blir belasta maks vil det gi 36 kW. Utvide til fleire plassar vil dermed kunne gi problem med totalt belastning. Større hovedsikring kan gi store kostnadar.

Dermed er ein løysing med type 2 ladepunkt, som og kan fordele kapasiteten fornuftig å undersøke nærmere. Her er det produkt som skal kunne bruke ein kabel, som blir kobla frå ladepunkt til ladepunkt. Andre krev eigen kabel. Sikring, jordfeil bryter type b og seriemåler er innebygd i enkelte type 2 ladepunkt.

På den måten kan kapasiteten bli automatisk justert - slik at lading går raskere når det er få som lader, og seinare når det er mange.

Sjå her:
http://www.salto.no/ladelosninger/borettslag
http://www.proxll.no/veggmontert-ladestasjon/
http://zaptec.com/zapcharger-smart/
http://www.kecontact.com/fileadmin/lp/charge-faster-no.html

(Nokon som kjenner andre system?)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

fredag

Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. januar 2016, klokken 14:09
Hvordan vil disse overgangene til schuko fungere sammen med lastbalanserte ladestasjoner ala Zaptec da? Overgangen har jo ikke noe elektronikk innebygget, og kan ikke signalisere til bilen at strømtrekket skal styres ned. Så når Zaptec-boksen signaliserer 6A og Thinken trekker 16A, hva skjer da? Jeg antar Zaptec-boksen vil reagere på at bilen ikke følger pilotsignalet og dermed kutter ut ladingen helt og indikerer feil slik at overgang må taes ut og settes inn igjen for å restarte lading. Ihvertfall er det slik jeg ville løst det om jeg var utvikler hos Zaptec. Konklusjonen blir da at overgang Type 2 til Schuko ikke bør brukes på lastbalanserte anlegg.

Overgangen fra type2 til schuko burde hatt et rele som kun skrur på strømmen hvis pilotsignalet indikerer større eller lik strømstyrke som det bilen trekker.

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)


elektrolux

Sitat fra: fredag på søndag 31. januar 2016, klokken 21:59
Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. januar 2016, klokken 14:09
Hvordan vil disse overgangene til schuko fungere sammen med lastbalanserte ladestasjoner ala Zaptec da? Overgangen har jo ikke noe elektronikk innebygget, og kan ikke signalisere til bilen at strømtrekket skal styres ned. Så når Zaptec-boksen signaliserer 6A og Thinken trekker 16A, hva skjer da? Jeg antar Zaptec-boksen vil reagere på at bilen ikke følger pilotsignalet og dermed kutter ut ladingen helt og indikerer feil slik at overgang må taes ut og settes inn igjen for å restarte lading. Ihvertfall er det slik jeg ville løst det om jeg var utvikler hos Zaptec. Konklusjonen blir da at overgang Type 2 til Schuko ikke bør brukes på lastbalanserte anlegg.

Overgangen fra type2 til schuko burde hatt et rele som kun skrur på strømmen hvis pilotsignalet indikerer større eller lik strømstyrke som det bilen trekker.

Zapcharger Smart gjør dette på en enda smartere  :D måte:

Strømmen på hver enkelt fase måles. Forbruk via forenklet modus blir dermed målt på akkurat samme måte som forbruk via Mode 3 kabler. Resultat: ingen problem med forbrukere over forenklet modus, f.eks kjøretøy som ikke støtter mode 2/3 eller støvsuger/motorvarmer etc. ;) ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 01. februar 2016, klokken 07:44
Zapcharger Smart gjør dette på en enda smartere  :D måte:

Strømmen på hver enkelt fase måles. Forbruk via forenklet modus blir dermed målt på akkurat samme måte som forbruk via Mode 3 kabler. Resultat: ingen problem med forbrukere over forenklet modus, f.eks kjøretøy som ikke støtter mode 2/3 eller støvsuger/motorvarmer etc. ;) ;)

Ah. Vet ikke om jeg synes det er så smart. Om anlegget er dimensjonert slik at man ofte havner ned på lav ladestrøm men vil ha mer er det bare å lure systemet ved å kjøpe en slik overgang og dermed alltid få 16A? Eller til og med 32A om man finner en større overgang?

Er anlegget dimensjonert slik at det står f.eks 9 biler på en 3x32A IT kurs betyr det at man kan risikere at to andre ikke får ladet i det hele tatt om man tvinger til seg 16A eller at ingen får ladet om man tvinger til seg 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Tenker det samme som Jkirkebo:
Ved bruk av overgang frå type2 til schuko, omtalt som forenkla modus i kombinasjon med lastbalansering der ladestrøm er regulert under 16A vil potensielt lage problem for lastbalansering.

Om ein slik overgang kan "oversjå" melding om å redusere forbruk vil til slutt sikring gå om det blir mange.

I praksis er neppe problemet stort ved at det er svært få brukere som vil kjøpe overgang frå type2 til schuko. Har leverandørene opplevd dette som eit faktisk problem finnes det mulig alt programvare som tek høgde for det? Om forbruk er meir enn tildelt "kvote" vil straum bli slått av.

I praksis trur / håpar eg det er eit teoretisk problem.. ?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA