Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

IFTTT - "IF This Then That" og BMW Connected

Startet av bromm, fredag 29. januar 2016, klokken 16:40

« forrige - neste »

JorgenM

Takker for et meget informativt innlegg. Flytting til UK konto er under vurdering her også nå :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

elc

Forsøkte også .uk-konto i går, men fikk ikke noen online-tjenester til å fungere - tysk konto fungerte, men med mye tysk språk i menyer.
Skal gjøre et nytt forsøk siden andre har fått det til - mulig jeg bare var utålmodig ;-)

Nå har jeg imidlertid vært via tysk konto og tilbake til norsk. Dataene i iRemote-appen oppdateres ikke på verken norsk eller tysk konto, men jeg kan styre bilen på alle vis - varme, lås, lys etc. Mulig at dette også kommer på plass med en kjøretur? Eller er det noe triks for å få denne "i gang" igjen?

Ellers mister man vel TeleService med utenlandsk konto, så vidt jeg kan se. Når man forsøker å velge service partner via Connected Drive-siden, får man beskjed om at det kun kan velges fra landet kontoen er registrert i. Valget forsvinner også fra ConnnectedDrive-menyen i bilen. Kanskje ikke noe stort tap, men bare nevner det.

Testet også prøveabonnement på Deezer/Napster, men dette fungerte som fryktet ikke pga. roaming.

Truls Martin

Ikke helt IFTTT relatert, men fikk du nå tilgang til kartoppdatering, bromm?
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

bromm

Sitat fra: Truls Martin på søndag 14. februar 2016, klokken 23:02
Ikke helt IFTTT relatert, men fikk du nå tilgang til kartoppdatering, bromm?
Godt spørsmål - men, dessverre så ser dette ut til å følge VIN/produksjonsdato på bilen. På co.uk er det akkurat samme som på .no - menyvalget vises ikke i portalen, men direktelinken (dvs. med co.uk istedet for .no) fungerer også der - med samme resultat - dvs. "*Note: The current version of the digital street map is not automatically recognised by this vehicle". Så jeg skal derfor stille følgende spørsmål til BMW: Hvorfor får ikke jeg, som har samme kartversjon (NEXT.2015-2) som de med nyere biler, lov til å oppgradere navigasjonen min selv via portalen ?

bromm

Sitat fra: elc på søndag 14. februar 2016, klokken 14:05
Forsøkte også .uk-konto i går, men fikk ikke noen online-tjenester til å fungere - tysk konto fungerte, men med mye tysk språk i menyer.
Skal gjøre et nytt forsøk siden andre har fått det til - mulig jeg bare var utålmodig ;-)
Nå har jeg imidlertid vært via tysk konto og tilbake til norsk. Dataene i iRemote-appen oppdateres ikke på verken norsk eller tysk konto, men jeg kan styre bilen på alle vis - varme, lås, lys etc. Mulig at dette også kommer på plass med en kjøretur? Eller er det noe triks for å få denne "i gang" igjen?
Ellers mister man vel TeleService med utenlandsk konto, så vidt jeg kan se. Når man forsøker å velge service partner via Connected Drive-siden, får man beskjed om at det kun kan velges fra landet kontoen er registrert i. Valget forsvinner også fra ConnnectedDrive-menyen i bilen. Kanskje ikke noe stort tap, men bare nevner det.
Testet også prøveabonnement på Deezer/Napster, men dette fungerte som fryktet ikke pga. roaming.

Stikkordet er "TÅLMODIGHET" ja, elc. Du må minst regne med en hel dag, når du flytter bilen - og alt blir enda værre hvis du flytter tilbake (eller via Tyskland) underveis.

For å få selve bilen oppdatert er det viktig at du står inne i "Connected Drive"-menyen og bruker "Option"-knappen for så å velge "Update BMW Services" i option-menyen. Dette vil oppdatere alle servicene i bilen.

Deezer/Napster fungerer hvis du har appene installert på en iOS-enhet og kjører "BMW Connected"-appen - alt som kjøres fra "eget utstyr" blir ikke forhindret av roaming, fordi det er brukerens egen Internett-tilkobling som benyttes.

Godt poeng det med Teleservice - viktig å ha i bakhodet. Men husk at dette med å flytte bilen slik, er først og fremst for å få tilgang til IFTTT - mens vi venter på at det skal bli tilgjengelig fra norske kontoer. Når dette kommer i orden, så er det jo bare å flytte bilen tilbake til den norske kontoen...

elc

Sitat fra: bromm på mandag 15. februar 2016, klokken 10:12
Sitat fra: elc på søndag 14. februar 2016, klokken 14:05
Forsøkte også .uk-konto i går, men fikk ikke noen online-tjenester til å fungere - tysk konto fungerte, men med mye tysk språk i menyer.
Skal gjøre et nytt forsøk siden andre har fått det til - mulig jeg bare var utålmodig ;-)
Nå har jeg imidlertid vært via tysk konto og tilbake til norsk. Dataene i iRemote-appen oppdateres ikke på verken norsk eller tysk konto, men jeg kan styre bilen på alle vis - varme, lås, lys etc. Mulig at dette også kommer på plass med en kjøretur? Eller er det noe triks for å få denne "i gang" igjen?
Ellers mister man vel TeleService med utenlandsk konto, så vidt jeg kan se. Når man forsøker å velge service partner via Connected Drive-siden, får man beskjed om at det kun kan velges fra landet kontoen er registrert i. Valget forsvinner også fra ConnnectedDrive-menyen i bilen. Kanskje ikke noe stort tap, men bare nevner det.
Testet også prøveabonnement på Deezer/Napster, men dette fungerte som fryktet ikke pga. roaming.

Stikkordet er "TÅLMODIGHET" ja, elc. Du må minst regne med en hel dag, når du flytter bilen - og alt blir enda værre hvis du flytter tilbake (eller via Tyskland) underveis.

For å få selve bilen oppdatert er det viktig at du står inne i "Connected Drive"-menyen og bruker "Option"-knappen for så å velge "Update BMW Services" i option-menyen. Dette vil oppdatere alle servicene i bilen.

Deezer/Napster fungerer hvis du har appene installert på en iOS-enhet og kjører "BMW Connected"-appen - alt som kjøres fra "eget utstyr" blir ikke forhindret av roaming, fordi det er brukerens egen Internett-tilkobling som benyttes.

Godt poeng det med Teleservice - viktig å ha i bakhodet. Men husk at dette med å flytte bilen slik, er først og fremst for å få tilgang til IFTTT - mens vi venter på at det skal bli tilgjengelig fra norske kontoer. Når dette kommer i orden, så er det jo bare å flytte bilen tilbake til den norske kontoen...

Haha, nå sliter bilen med tilhørighet :D
Tilbakeført til norsk Connected Drive, men IFTTT-appen ble hengende (riktignok uten funksjon), og BMW Online viser enkelte tyske menyer, selv om jeg har kjørt update flere ganger siste døgn.
Noen tips der?
Mulig det henger igjen fordi jeg bestilte Deezer/Napster i tysk butikk?

Synd de ikke ruller ut tjenester som BMW Labs og Store på engelsk/tysk i alle land, for deretter å oversette språket. Det norske markedet kan jo forståelig bli litt lite.

bromm

Sitat fra: elc på mandag 15. februar 2016, klokken 10:51
Haha, nå sliter bilen med tilhørighet :D
Tilbakeført til norsk Connected Drive, men IFTTT-appen ble hengende (riktignok uten funksjon)

Synd de ikke ruller ut tjenester som BMW Labs og Store på engelsk/tysk i alle land, for deretter å oversette språket. Det norske markedet kan jo forståelig bli litt lite.
Hengende ? Har du "re-connected" til Norsk konto i IFTTT-channel for BMW Labs i IFTTT-kontoen din ? Hvis den widgeten blir hengende igjen etter at du flytter bilen tilbake, så er jo saken "biff", da er det bare å ta en tur via co.uk og så vil man ha IFTTT-widgeten når man er tilbake til norsk igjen ;) (men jeg tviler litt på det...)

De burde ha lansert alt på engelsk fra start, og så oppdatert til de ulike lands språk etterhvert. Men jeg mistenker at de er livredd for å få support-spørsmål o.l. som de er redd for at de ikke kan håndtere. Norge er totalt i bakleksa hos BMW, og det bør BMW Norge få beskjed om !

elc

Sitat fra: bromm på mandag 15. februar 2016, klokken 11:04
Sitat fra: elc på mandag 15. februar 2016, klokken 10:51
Haha, nå sliter bilen med tilhørighet :D
Tilbakeført til norsk Connected Drive, men IFTTT-appen ble hengende (riktignok uten funksjon)

Synd de ikke ruller ut tjenester som BMW Labs og Store på engelsk/tysk i alle land, for deretter å oversette språket. Det norske markedet kan jo forståelig bli litt lite.
Hengende ? Har du "re-connected" til Norsk konto i IFTTT-channel for BMW Labs i IFTTT-kontoen din ? Hvis den widgeten blir hengende igjen etter at du flytter bilen tilbake, så er jo saken "biff", da er det bare å ta en tur via co.uk og så vil man ha IFTTT-widgeten når man er tilbake til norsk igjen ;) (men jeg tviler litt på det...)

Akkurat koblinga i IFTTT tenkte jeg ikke på å endre, men det skal jeg sannelig teste :-)
Som du sier, så er det vel lite trolig at den vil fungere - men man vet aldri ;-)

bromm

Sitat fra: elc på mandag 15. februar 2016, klokken 12:45
Akkurat koblinga i IFTTT tenkte jeg ikke på å endre, men det skal jeg sannelig teste :-)
Dette må du alltid huske, for det er jo CD-kontoen din som har bilen registrert. Hvis du bruker "feil" user/pass i IFTTT, så blir det jo helt stille - siden det da kommuniseres mot en konto som ikke har noen bil  :P

elc

Sitat fra: bromm på mandag 15. februar 2016, klokken 11:04
Hengende ? Har du "re-connected" til Norsk konto i IFTTT-channel for BMW Labs i IFTTT-kontoen din ? Hvis den widgeten blir hengende igjen etter at du flytter bilen tilbake, så er jo saken "biff", da er det bare å ta en tur via co.uk og så vil man ha IFTTT-widgeten når man er tilbake til norsk igjen ;) (men jeg tviler litt på det...)

Da har jeg lastet ned widgeten med .uk-konto, og flyttet bilen til norsk konto igjen.
Widgeten blir værende, og jeg koblet derfor IFTTT mot den norske kontoen.
Suksess!
IFTTT har nå fungert utmerket resten av dagen :)
Den sender imidlertid doble triggers, men det ligger kanskje hos BMW labs, og er av mindre betydning akkurat nå ;)

bromm

Sitat fra: elc på mandag 15. februar 2016, klokken 21:46
Da har jeg lastet ned widgeten med .uk-konto, og flyttet bilen til norsk konto igjen.
Widgeten blir værende, og jeg koblet derfor IFTTT mot den norske kontoen.
Suksess!
IFTTT har nå fungert utmerket resten av dagen :)
Den sender imidlertid doble triggers, men det ligger kanskje hos BMW labs, og er av mindre betydning akkurat nå ;)
Dette er jo flotte nyheter, elc - hvis det vedvarer. Det er nok kanskje slik at disse widgetene blir installert en gang for alle, slik at de aldri blir fjernet igjen. Fint om du følger med om dette varer over tid, noen dager. Det med doble triggers var litt rart - har du flere IFTTT-kontoer ?

bromm

Noe av det mest interessante med IFTTT er muligheten til å motta viktige nyheter på skjermen, uten at man trenger å foreta seg noe. Twitter er faktisk det beste mediumet for slike nyheter, fordi det sendes/ankommer i "nær sanntid". Det er også mange trafikkrelaterte kilder til slike Twittermeldinger, bl.a. vegvesenet og hvert enkelt politidistrikt - de er veldig flinke til å "tweete" når det er en pågående trafikksituasjon og dette er jo noe vi virkelig ønsker å få servert i bilene. Meldingen på bildet er faktisk en retweet (RT) av @NorskNN som er en agregator for norske nyheter og trafikkmeldinger - fungerer veldig fint med sånn ca. 3-5 meldinger på hver kjøretur  :)

Klykken

Tøft!
Dog, "Car notification"-logoen hadde ikke trengt å være så stor.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Sitat fra: Klykken på tirsdag 16. februar 2016, klokken 08:10
Tøft!
Dog, "Car notification"-logoen hadde ikke trengt å være så stor.
Enig - men dette er alt i "beta"-versjon enda - tipper de tilpasser dette etterhvert og/eller at de lar brukeren tilpasse disse visningene selv :)

elc

Sitat fra: bromm på tirsdag 16. februar 2016, klokken 07:25
Sitat fra: elc på mandag 15. februar 2016, klokken 21:46
Da har jeg lastet ned widgeten med .uk-konto, og flyttet bilen til norsk konto igjen.
Widgeten blir værende, og jeg koblet derfor IFTTT mot den norske kontoen.
Suksess!
IFTTT har nå fungert utmerket resten av dagen :)
Den sender imidlertid doble triggers, men det ligger kanskje hos BMW labs, og er av mindre betydning akkurat nå ;)
Dette er jo flotte nyheter, elc - hvis det vedvarer. Det er nok kanskje slik at disse widgetene blir installert en gang for alle, slik at de aldri blir fjernet igjen. Fint om du følger med om dette varer over tid, noen dager. Det med doble triggers var litt rart - har du flere IFTTT-kontoer ?

Det var nok iOS-app'en til IF som spilte meg et puss. Varslinger på mobil dukket opp i to eksemplerer, men loggen på IFs nettside viser en enkelt trigger. Reinstallering av app'en løste problemet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA