Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

IFTTT - "IF This Then That" og BMW Connected

Startet av bromm, fredag 29. januar 2016, klokken 16:40

« forrige - neste »

LMOR

OK, men dermed er det ikke sikkert turfsurf sine tester har noen verdi... Måtte bare si det siden du gjentok det påstanden som er helt grunnløs. Er villig til å satse min konto her inne på at det ikke er noen databasekobling mellom kontoene. De etableres på nytt etter at du har avregistrert bilen. Ingen ting fra det gamle kontoen smitter over på ny konto. Men tjenester du har betalt for etableres på nytt.

Men for å bidra positivt i tråden virker IFTTT fint på Apple Watch.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: LMOR på fredag 29. januar 2016, klokken 20:56
Men for å bidra positivt i tråden virker IFTTT fint på Apple Watch.
IF som appen heter virker fint (og notifications), men det er ikke mulig å ta imot innkommende meldinger og videresende de til ifttt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

#17
Sitat fra: turfsurf på fredag 29. januar 2016, klokken 21:01
Sitat fra: LMOR på fredag 29. januar 2016, klokken 20:56
Men for å bidra positivt i tråden virker IFTTT fint på Apple Watch.
IF som appen heter virker fint (og notifications), men det er ikke mulig å ta imot innkommende meldinger og videresende de til ifttt.
Hva er det du går glipp av da?
Det viktigste er vel at bilen er koblet på som sender for automatisering. Meldinger og status vil jeg jo heller ha på Apple Watch. Bruker ikke skjermen til meldinger osv lengre, ser jo klokka med hånden på rattet  8)

Et nyttig forsikringstiltak hadde vært hvis jeg kunne koblet regnsensoren min til trigge en sjekk av om vinduene på bilen står åpne, for så å lukke dem.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

GelpMan

Sitat fra: bromm på fredag 29. januar 2016, klokken 16:40
Her er KJEMPENYHETER for de som har "6AK Connected Drive Services" og "609 Navi Pro" !!!

IFTTT - "IF This Then That" er en gratistjeneste som baserer seg på å automatisere interaksjon mellom hundrevis av forskjellige "channels" som kan bestå av sosiale media, sky-tjenester, Smart-hus teknologi, private værstasjoner, mobiler/nettbrett/wearables etc etc - kort sagt IoT (Internet of Things). Dette muliggjør en svært enkel tilnærming til "personlig programmering", hvor man kan sette opp sine egne regler for å få ting automatisert basert på tusenhvis av forskjellige forutsetninger, og/eller man kan rett og slett få beskjed på mobil, nettbrett, smartklokken (og altså nå; displayet i BMW'en), hvis spesielle hendelser inntreffer. Et par eksempler på dette kan være at man kan få garasjeporten til å åpne seg når man kommer innenfor et geometrisk område med GPS-posisjonen til bilen - eller, man kan få beskjed i displayet på bilen hvis CO2-innholdet øker til en satt grense på Netatmo-værstasjonen man har hjemme (høyt CO2 kan som kjent bety brann). Et annet eksempel kan være å lage "kjørebok" med "3 klikk" ved at IFTTT ajourfører et regneark på Gdrive hver gang bilen kjøres ;)

Les mer om dette på BMW labs sine sider: https://labs.bmw.com/#ifttt (som vanlig ser det ut til at vi her i Norge må vente en liten stund til vi får tilgang på widgeten i bilen - derfor oppfordrer jeg alle til å si sin hjertens mening om dette på https://labs.bmw.com/feedback.html - slik at de blir oppmerksom på hvor mange i3'er som er solgt i Norge, og at vi godt kan bruke engelsk versjon inntil de får det oversatt til norsk).

Selve IFTTT finner dere her: https://ifttt.com/recipes - man bør lage seg konto her uansett, for dette kan brukes til langt mer enn bare BMW Connected.

"BMW Labs Channel" er beskrevet her https://ifttt.com/bmwlabs (oversikt over triggers og actions er også listet i det ene bildet nedenfor).

Her er BMW's egen pressemelding og en del bilder vedrørende lanseringen av dette: https://www.press.bmwgroup.com/global/pressDetail.html?title=bmw-labs-an-online-laboratory-for-connecteddrive-services-bmw-group-is-the-world%E2%80%99s-first-carmaker-to&outputChannelId=6&id=T0251182EN&left_menu_item=node__5238

Selv har jeg faktisk klart å binde min egen ConnectedDrive-konto til IFTTT, så det som bare mangler for oss i norge er at widgeten blir gjort tilgjengelig i "BMW Online" på bilene. Der har det ikke skjedd noen ting på år og dag (ref. også app-store osv.), så det er virkelig på tide at de får beskjed hos BMW om at norge (som tross alt har solgt flest i3 pr. capita), får oppgradert dette systemet for å få være med på leken. I USA og andre land som er listet i den første linken, så fungerer IFTTT allerede som det skal, og diskusjonene går livlig for seg: https://www.facebook.com/groups/BMWi3/permalink/962437947163400/ (må være medlem av BMW i3-gruppen for å se innholdet)

Det skal bli gøy å se hva folk får utav dette, når vi forhåpentligvis får tilgang ganske snart. Del gjerne eksempler på hvordan det kan brukes når den tid kommer :)

Wow....

Dagens skuffelse....

Prøver å lage nyheter av gammelt nytt....

Vi som som følger med er ikke så dumme som du tror....Først må BMW App-store bli lansert, som fortsatt ikke er på det Norske markedet.
Så da lurer jeg egentlig på hva du tror du tenker med..........

BMW app-store er jo fortsatt ikke tilgjengelig

"Det skal bli gøy å se hva folk får utav dette, når vi forhåpentligvis får tilgang ganske snart"  (det er lov og drømme)

Helt ærlig, når tror du at det Norske markedet blir en faktor her??

Mvh GelpMan


turfsurf

Sitat fra: LMOR på fredag 29. januar 2016, klokken 21:30
Hva er det du går glipp av da?
Det viktigste er vel at bilen er koblet på som sender for automatisering. Meldinger og status vil jeg jo heller ha på Apple Watch. Bruker ikke skjermen til meldinger osv lengre, ser jo klokka med hånden på rattet  8)
Når jeg sitter i bilen så er det faktisk mere praktisk å få meldinger på skjermen som allerede er i synsfeltet enn på Apple Watch. Jeg har som oftest ett skjorteerme eller noe som dekker klokken, ellers så sitter jeg med hendene slik at jeg ikke ser klokka. Hadde jeg fått meldingene på skjermen ville det vært en stor forbedring. Det kunne dog like godt vært over Bluetooth som via ifttt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Jeg får opp SMS på skjermen i bilen via Bluetooth.
Men jeg synes det er enklere å se på klokka.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ifarta

Venter på BMW i3 i hvit med loft interiør.

turfsurf

Sitat fra: LMOR på lørdag 30. januar 2016, klokken 08:31
Jeg får opp SMS på skjermen i bilen via Bluetooth.
Men jeg synes det er enklere å se på klokka.
Er det en del ab Bluetooth "pro"
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

#23
Sitat fra: ifarta på lørdag 30. januar 2016, klokken 21:16
Hvordan få opp sms???
Aner ikke. De var der bare en dag. Antar både iPhone og bilen må ha en av de siste media sw versjoner.
Men merk at du ikke får opp gamle SMS. Bare de du får når du kjører.
Mulig du må ha pro-versjonen av Bluetooth i bilen, og mulig du må ha husket å velge alle Bluetooth valgene når du koblet opp mobilen.
Men jeg gjorde altså ingenting spesielt, og tror det begynte for 1-1,5 år siden.

Ser nå at du må ha Pro. Jeg kan også sende emails til bilen  :)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Kanon


Ser nå at du må ha Pro. Jeg kan også sende emails til bilen  :
(FÅR FREMDELES IKKE TIL MØRK BAKGRUNN!

bromm

Sitat fra: LMOR på lørdag 30. januar 2016, klokken 08:31
Jeg får opp SMS på skjermen i bilen via Bluetooth.
Men jeg synes det er enklere å se på klokka.
Ok, LMOR - nå har vi vel hørt nok om klokka di  ::) (resten av diskusjonen rundt bruk av smartklokke som kan medføre det "å miste fokus ved bruk av mobil eller annet utstyr ifm. bilkjøring" kan du ta med politiet og de som ratifiserer veitrafikkloven - klokka di er en hot potet der...)

Å få en SMS som dette i bilen (dvs. uten å løfte så mye som et håndledd), er det vi er interessert i:

bromm

Sitat fra: GelpMan på lørdag 30. januar 2016, klokken 04:51
Wow....

Dagens skuffelse....

Prøver å lage nyheter av gammelt nytt....

Vi som som følger med er ikke så dumme som du tror....Først må BMW App-store bli lansert, som fortsatt ikke er på det Norske markedet.
Så da lurer jeg egentlig på hva du tror du tenker med..........

BMW app-store er jo fortsatt ikke tilgjengelig

"Det skal bli gøy å se hva folk får utav dette, når vi forhåpentligvis får tilgang ganske snart"  (det er lov og drømme)

Helt ærlig, når tror du at det Norske markedet blir en faktor her??

Mvh GelpMan


Hei (Opp)gulpman - skikkelig fint innlegg det der. Tar det setning for setning:

Wow.... Wow, ja (eller Jøss, siden resten er på norsk, kanskje)

Dagens skuffelse.... Javel, det var jo synd (for deg selv isåfall)

Prøver å lage nyheter av gammelt nytt.... Pressemeldingen fra BMW Labs er datert 19th January 2016, men du er vel allerede i påskeferien, du ? ?

Vi som som følger med er ikke så dumme som du tror.... Hvor i h..ve.e er det indikert fra min side at "dere" er dumme ? Sliter du med eget selvbilde ? Først må BMW App-store bli lansert, som fortsatt ikke er på det Norske markedet. Det kommer - vær du sikker. Årsaken til at det ikke har kommet er mest trolig at det ikke finnes ressurser nok til oversetting på norsk (som med alt annet). Uansett så er du hjertlig velkommen til å rope direkte til BMW Norge om dette, og ikke her
Så da lurer jeg egentlig på hva du tror du tenker med.......... Jeg tenker med hodet - prøv selv

BMW app-store er jo fortsatt ikke tilgjengelig - Nei vi vet (du har jo allerede nevnt det). Men dette er ikke betinget av BMW app-store, det handler om å gjøre widget for BMW Labs<-IFTTT tilgjengelig (på samme måte som de widgetene som allerede finnes (vær, klokke/vær, pictures at destination osv.)

"Det skal bli gøy å se hva folk får utav dette, når vi forhåpentligvis får tilgang ganske snart"  (det er lov og drømme) Og hvorfor i all verden skal vi ikke "drømme" - det er jo for fanken i drift allerede, i 6 land. Tror du egentlig selv på at det ikke kommer ?

Helt ærlig, når tror du at det Norske markedet blir en faktor her?? Hvis vi som eier BMW sier klart ifra til BMW Norge om at dette vil vi ha - istedet for å bruke tiden på å skrive innlegg på nettforum, så vil det komme - JA

bromm

#27
Som en liten introduksjon til IFTTT, så bør de som ikke kjenner til det, ta en titt på denne videoen:


https://youtu.be/CEAVFU3ELcI

Når man så skjønner hvilke enorme muligheter som ligger der, så kan man ta en titt på "triggers" og "actions" for "BMW Labs Channel" igjen (se bilde). Når det gjelder i3, så er det nok bare et tidsspørsmål før f.eks "Preconditioning" blir lagt til i "actions" og at "Charge completed", "Charging failed", "SoC below 10%", "Doors or Windows open, when car is locked" og sist (men ikke minst) "Alarm activated" blir lagt til under "triggers"

LMOR

#28
OK, er nok best å forlate denne tråden som tydeligvis dikteres av trådstarter.

Men må kommentere at klokker har vi hatt i mange år, og det tar ikke lengre tid å lese en melding enn å se hva klokken er. Det gjør du med blikket festet mot veien. Og siste melding står alltid på skjermen, du trenger ikke ta hendene fra rattet.
Tar gjerne en prat med politiet hvis de skulle mene at det er sikrere å fikle med skjermen der det tar vesentlig mer tid å få frem noe på en som står skrått på der fokuset burde vært. Det du legger opp til i denne tråden burde i så fall politiet bruke tid på å forstå. Her er det potensielt mye informasjon du egentlig ikke skal bruke tid på å fordøye mens du kjører.

Det er forresten merkelig at du ikke kan lese beskjeder ved et knappetrykk på rattet. Og det burde vært en opsjon med HUD.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Tar det ikke lenger tid å se hva klokka er enn å lese en melding?! Mener du virkelig det? Jeg kan tolke ei klokke bare ved å se vinkelen på viserne i øyekroken. Meldinger kan være alt fra "Ok" til lange distraherende avhandlinger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA