Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pause i lading ca 95%. Fact or fiction?

Startet av TorC, torsdag 28. januar 2016, klokken 19:12

« forrige - neste »

TorC

Zoe`n sliter med å fullade på tross av at står innendørs og kjøres ca 40 km på motorvei før lading. Dårligste tror jeg var på 88%.

Den har vært inne for test, men de finner ikke noe galt. Snakket med verkstedet igjen igår, og da sa han at han hadde fått beskjed fra Renault at Zoe stopper lading på ca 95% for å jevne ut cellene. Når de er jevnet ut starter lading igjen.

Er det noen som har hørt noe om noe slikt? Jeg var fristet til å si at det var bullshit, men hva vet vel jeg.

Jeg kan skjønne en slik funksjon med nikkelbatterier siden de selvbalanserer, men litium? Og jeg skjønner ikke helt hvordan det skal kunne gjøres siden batteriene er i serie.

Noen som har greie på dette?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Måkemannen

Har selv en ny Zoe, og ikke merket noe til dette. Dog, jeg har ikke fulgt med på hvor lenge den faktisk trenger på å nå 100% på hjemmeladeren (3,6 kw wallbox + skilletrafo), plugger bare i når jeg kommer hjem og lar seg suge til seg det den trenger. Jeg har sett at den ligger på 95-96% på mårningen når det var på det kaldeste tidligere i januar (nede i -11 på det værste), men da hadde jeg også på forvarming/komforttimer som visstnok stjeler litt av batteriet til tross for at den står tilkoblet (3,6 kw leverer ikke nok til varmepumpa.. ?)

Hva skjer om du plugger den i med en gang du kommer hjem, og bare lar den stå over natta, uten forvarming. Får du fortsatt ikke 100% ? Hva slags hjemmelader har du, og hvor kaldt er i garasjen?

TorC

Takk for svar. Den plugges typisk inn på arbeidsplass etter ca 40 km på motorvei i garasjeanlegg som sjeldent har minusgrader. Forvarmes ikke.

Jeg mistenker sterkt at en celle eller modul er skadet, men jeg kjenner ikke batteripakken i Zoe godt nok, og har heller ikke tilgang på Workshop manual...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

zbk

Har du mulighet til å kjøre CanZE-appen mot bilen din? Da kan du i alle fall få ut litt spenninger, temperaturer og andre småting underveis.

Har selv aldri sett pause på noen annet enn 99% og basert på det jeg har fått med meg av batteriteknologi høres pausen på 95% rar ut. Dersom du full-lader ofte burde heller ikke cellene være særlig ubalanserte i utgangspunktet.

Det jeg har sett er at når temperaturen ute siger under frysepunktet og batteripakken får tid til å kjøle seg helt ned, så hender det ofte at ladingen stopper før 100% (eller i alle fall faller noen prosent etter endt lading). Har sett tall rundt 90% når det var på det kaldeste her for litt siden (men fortsatt bare ca -10°C).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

overter

I kuldegrader har jeg sett noe liknende på min bil, 95-98% på bilen når jeg tar den om morgenen. Sjekket ladeloggen, og den viser at den alltid har blitt ladet til 100%, men det virker som om den taper seg i kulden. Så et tips er å sjekke ladeloggen for å se på hva den stoppet på?
Kan det være feil med ladeenheten?
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

ladov

Den *burde* jo gå opp til 99% før den begynner på balansering av cellene. Det eneste jeg kan komme på er at den har et 'sjekkpunkt' på 95% hvor den balanserer cellene, ved behov, før den fortsetter. At jeg aldri har sett det på min bil kan jo være fordi jeg ikke har sett på den akkurat da, eller fordi min bil ikke har behov for den ekstra balanseringen.

Har akkurat skaffet meg canZE og jeg vet ikke om den vil klare å logge sånt(CanZE klarer det nok men den OBD2-dongelen min er nok i billigste laget)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA