Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Saltoboks 572: Type 2 hjemmelader

Startet av ElZen, onsdag 27. januar 2016, klokken 15:45

« forrige - neste »

ElZen

Hei,

Jeg har fått satt opp en Saltoboks hjemme - mer spesifisert denne: http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak

Hjemmeladeren er satt opp med 32A kurs. Den Salto-boksen kan dra 7,4kW, men e-Golfen (etter det jeg har forstått) kun har kapasitet til å dra 3,6kW?

Jeg får min nye e-Golf (2016) gaaanske snart :D Det jeg lurer på er ca. tid denne boksen vil bruke for å lade opp bilen(?) kontra det å bruke vanlig strømkontakt som tar 10A?

Grunnen til at jeg valgte 572-boksen er at ved besøk, kan også andre typer elbiler lade. Eller om jeg senere selv benytter en annen elbil.

Er dette et godt valg av hjemmelader? Hva mener dere?

zyp

Den interne laderen i e-Golf er begrenset til 16A, og i.o.m. at det er 60% mer enn 10A så vil lading gå 60% raskere. Rundt regnet burde ladetiden bli litt under 2/3 av hva den er ved 10A.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

Ca 8 timer for normal opplading vil du bruke :)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

sjossang

Har bestilt samme Saltoboks, spesielt med tanke på at den er litt mer framtidsrettet og for at gjester med andre biler også kan lade :)

Kona vil gjerne parkere sin fossilbil i garasjen, og med 6,6kWh lader så kan jeg fullade min bil før kvelden er omme :)
Y LR hvit/hvit

Salt-Hv27

Sitat fra: sjossang på onsdag 27. januar 2016, klokken 23:25
Har bestilt samme Saltoboks, spesielt med tanke på at den er litt mer framtidsrettet og for at gjester med andre biler også kan lade :)
- og hva koster dette?
--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

ElZen

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. januar 2016, klokken 16:41
Godt valg, men hva koster en slik boks?

Jeg betalte 18000 inkl.mva. Det er for selve boksen og den jobben elektriker gjorde. Tror det er rundt det prisen ligger på. En kollega av meg betalte ca. 20 000 for samme jobb og samme Saltoboks. Kan være greit å høre med flere elektrikere.

Takker for svar fra dere andre! :)

CitB59EL

Vi betalte 10800 kr ferdig montert når vi kjøpte b klassen i 16a utgave.

sjossang

Jeg får den for 12.000,- med montering og materiell, da denne prisen er uten mva. Bestiller man lading sammen med bilen, så er den mva-fri.

Fått tilbud fra lokal elektriker på samme løsning til 20.000,-.

BNH i Oslo selger den med montering for 15.000,- inkl mva.

Nå skal jeg ha med en energimåler i tillegg, bare for å ha en oversikt over hvor mange kWh jeg bruker (har plass i fellesgarasje).
Y LR hvit/hvit

tutti

Jeg betale ca. 8000 +mva og jordvern for min saltoboks med 11 kWh og innebygge ladekabel.

Betaler du mye mer enn dette så bør forklaringen ligge i lange kabelstrekk og annet el-snacks.

elektrolux

Sitat fra: tutti på torsdag 28. januar 2016, klokken 20:31
Jeg betale ca. 8000 +mva og jordvern for min saltoboks med 11 kWh og innebygge ladekabel.

Og hvor mye ble dette tilsammen?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tutti

#11
Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. januar 2016, klokken 22:18
Sitat fra: tutti på torsdag 28. januar 2016, klokken 20:31
Jeg betale ca. 8000 +mva og jordvern for min saltoboks med 11 kWh og innebygge ladekabel.

Og hvor mye ble dette tilsammen?
ca. 11000.

Idag ville jeg heller ha valgt meg en Salto Dobbel, som er enda mer fleksibel med aktiv effektfordeling, men den fantes ikke tidligere :)

MrBacardi

Sameiet oppgraderer til Salto 572C-bokser og det blir en fin oppgradering fra schuko-ladingen i dag.

Men i den forbindelse skulle jeg gjerne ha låst type2-kabelen permanent fast i ladestasjonen for å unngå tyveri. Er det mulig å få til dette med disse boksene?

Låsing under lading er flott, men skulle gjerne hatt kabelen fastmontert til boksen hele tiden. Salto CLU skal benyttes, og da finnes det ikke bokser med fast kabel så vidt jeg kan se.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utlevert mai 2024
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

TB

#13
Låse fast kabel med øyeskrue og hengelås?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vollis47

Sitat fra: MrBacardi på mandag 05. desember 2016, klokken 16:51
Sameiet oppgraderer til Salto 572C-bokser og det blir en fin oppgradering fra schuko-ladingen i dag.

Men i den forbindelse skulle jeg gjerne ha låst type2-kabelen permanent fast i ladestasjonen for å unngå tyveri. Er det mulig å få til dette med disse boksene?

Låsing under lading er flott, men skulle gjerne hatt kabelen fastmontert til boksen hele tiden. Salto CLU skal benyttes, og da finnes det ikke bokser med fast kabel så vidt jeg kan se.

Godt å høre om sameier som gjør slikt. Når det gjelder låsing, så monter et hengelåsbeslag sett på en hengelås hvor kabelen går gjennom som på vedlagte bilde.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA