Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skadet ladekabel - mulig å reparere?

Startet av blazius, lørdag 10. desember 2016, klokken 16:22

« forrige - neste »

blazius

Jeg har en original ladekabel til en Mitsubishi Outlander PHEV, dvs schuko til type 1 med kladd. Det ser ut til å være et ledningsbrudd i ledningsstumpen fra kladden til schuko-støpselet, det fungerer bare i visse vinkler.  Det er ingen synlige skader.  Siden bilen ble kjøpt brukt vet jeg ikke hvor "snill" forrige eier har vært ved oppheng, selv har jeg vært nøye med å bruke "hempen" på kladden slik at ledningen avlastes.

Kan denne stumpen byttes ut, eller må jeg kjøpe ny kabel?

elektrolux

Kom innom så fikser vi kabelen mens du venter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

blazius

Hmm... prøvde å skru av bakdekselet på "kladden nå", men selv da de 8 skruene med spesialhode var fjernet ser jeg at baklokket er limt fast.  Er det mulig å få av uten å ødelegge noe?  Ledningsbruddet sitter tydeligvis der ledningen går inn i kladden - strømmen går når den bøyes den ene veien.  Ser ikke helt hvordan den kan byttes ut uten at bakdekselet tas av.

elektrolux

Du må bare presse på så gir limen seg tilslutt.

Du er heldig at bruddet er nær kladden, da kan du bare korte inn ledingen litt og terminere på nytt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

- og IKKE fortinn endene om du skulle komme i tanker om noe slikt!

Ingeniøren

Sitat fra: KjellG på søndag 11. desember 2016, klokken 10:21
- og IKKE fortinn endene om du skulle komme i tanker om noe slikt!

Hvorfor ?

Pleier som regel å fortinne enden for å holde bunten sammen, men det hender det blir hele bunten på småkabler og slikt som i skjøteledninger....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

KjellG

Les kvalitetsnormen til Kongsberg Våpenfabrikk  :o

Jeg har én gang hatt varmgang i et støpsel, en 25A komfyrkontakt - fortinnet av KPS. Brant etter 4 år. (Lørdag kveld, brent skrue og kaffetørst: fastlodding av ledningen har holdt i 40 år)

En kollega åpnet alltid støpsler på nytt utstyr: "fortinnet - kapp av, så slipper jeg å gjøre det om noen år."

Årsaken er at tinn flyter under skrueforbindelser. Du trekker godt til, etter noe tid er forbindelsen igjen slakk. Selvfølgelig litt avhengig av hvordan kobberet ligger, mengden tinn, hvor godt du trakk til og strømstyrken.

Hylser eller bart kobber er bedre.

Ferry

Fjærklemmer er en god ting... Ikke så vanlig i støpsler da.

blazius

Sitat fra: elektrolux på søndag 11. desember 2016, klokken 07:04
Du må bare presse på så gir limen seg tilslutt.

Det får'n si - her måtte det brutale krefter til! Det røyk et par små plastbiter på kapslingen, men bare kosmetiske ting.  Til de som skal prøve seg på slikt: Bruk stump redskap (jeg brukte dekk-spaker) og ikke stikk dem for langt inn.

Jeg forstår at en kladd må lages vanntett, men her er jo effekten også at den er tilnærmet umulig å vedlikeholde.

KjellG


elektrolux

#10
Det er nok brukt tettemasse med vel mye lim i. Dermed kan de selge deg en ny kladd til 10 000 kr i stedet for en ny inntakskabel til 300 kr som strengt tatt er en forbruksdel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Men det er da fortsatt 5 års reklamasjon på en kladd !

Kanskje litt sent her og mulig den ikke dekker en knekt kable dog, men alltid lurt å sjekke i alle fall.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Ingeniøren

#12
Sitat fra: KjellG på søndag 11. desember 2016, klokken 10:40
Les kvalitetsnormen til Kongsberg Våpenfabrikk  :o

Jeg har én gang hatt varmgang i et støpsel, en 25A komfyrkontakt - fortinnet av KPS. Brant etter 4 år. (Lørdag kveld, brent skrue og kaffetørst: fastlodding av ledningen har holdt i 40 år)

En kollega åpnet alltid støpsler på nytt utstyr: "fortinnet - kapp av, så slipper jeg å gjøre det om noen år."

Årsaken er at tinn flyter under skrueforbindelser. Du trekker godt til, etter noe tid er forbindelsen igjen slakk. Selvfølgelig litt avhengig av hvordan kobberet ligger, mengden tinn, hvor godt du trakk til og strømstyrken.

Hylser eller bart kobber er bedre.

Skaffet hylser for litt siden og brukte det på et nytt støpsel til varmepumpa. Ser at fortinnet kabel flyter letter i en skrueforbindelse, men pleide alltid å sku etter flere ganger til det var kobber mot kobber før deksel ble satt på og har aldri opplevd problemer. Min erfaring er, i alle fall med mangeledet fleksibel skjøtekabel, at store deler av bunten sklir unna slik at det er en mindre andel av kordelene som får kontakt og at fortinning var best av to onder. Nå blir det vel klemhylser i stedet.

1000 innlegg ble det og - Gold  ;D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA