Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

1 års service?

Startet av rsomby, onsdag 27. januar 2016, klokken 11:16

« forrige - neste »

rsomby

Hei, jeg lurer på om det er noen i Hordaland som har erfaringer med service fra uavhengige verksteder? Jeg husker å ha lest om noen som har spesialisert seg på elbiler, men klarer ikke finne noe spesielt på nettet utover at Tores Auto tar elbiler.

Det er latterlig dyrt, 4600,- for å ta 1årsservice på vår MB Electric Drive hos Bertel O Steen. Førsteårsservice inkluderer sjekk og evt. smøring av bremser og bytte av tørkefilter patron på batteri. Heftig overpriset, men det er jo kjent fra dette merket og BOS.

Tips mottas med takk  :D

elektrolux

Prøv om noen kan ta en EU kontroll på bilen, og smøre opp bevegelige deler.

Da er stort sett alle servicepunkt dekket.

Noen verkstedet kan lukte lunten og nekte EU kontroll på en helt ny bil, men verd et forsøk.

Kjører du bilen tom og måler tilført strøm for full opplading får du samtidig sjekket batteriet. Omtrent som å skjekke bensintanken. Altså kjøre bilen tom og sjekke hvor mye bensin som går på. Får du ikke tilført nok energi kan det være behov for nærmere ettersyn. F.eks ved hjelp av diagnose på en elbil, eller ta en titt under bilen om tanken har stor bulk som reduserer volumet.

Dugger bilen kan det være grunn til nærmere skjekk av pollenfilter.

Og så er det aldri feil å sette en intelligent lader på 12V batteriet over natten så er det også ferdig serva. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

mrjic

Du må ta service hos Mercedes for å opprettholde batteri garanti. Jeg hadde ikke tatt sjanse for å spare noen tusen kroner for å miste batteri garanti. Du kan kanskje ringe rundt om godkjente forhandlere av Mercedes om pris.

elektrolux

Er det noe service batteriet trenger for å øke levetiden, eller er dette et punkt som kun gir Mercedes informasjon om eiers bruks mønster?

På eldre biler måtte battericellene etterfylles med vann, ellers ville det bli skadet, men moderne battericeller er tross alt vedlikeholdsfrie, men kan ha behov for ballansering dersom BMS er mangelfullt designet. Uansett vil bilen indikere avvikende verdier på instrumentpanelet og spørsmålet er om det er nødvendig å gjøre noe så lenge det ikke indikeres problemer?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

mrjic

Ikke sikkert på det, sitat fra siden dems.

Batteri-sertifikat: Regelmessig service (hver 12. mnd. /25.000 km) er nødvendig for å opprettholde batteri-sertifikatet. Dette sertifikatet garanterer at batteriet vil ha minst 70 % av opprinnelig kapasitet i 8 år eller 100.000 km (avhengig av hva som kommer først).

AreLib

Flesland auto...eieren har bred kompetanse på mercedes og kjører tesla og elmotorsykkel..de er og autorisert elbilverksted.
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

rsomby

Sitat fra: bensinhodet på torsdag 28. januar 2016, klokken 11:51
Flesland auto...eieren har bred kompetanse på mercedes og kjører tesla og elmotorsykkel..de er og autorisert elbilverksted.

Top Tip! Jeg var hos han og fikk montert dashcam i Teslaen :-)

BOS har hos meg en svært liten stjerne. Blir faktisk irritert hver gang jeg hører noen nevne det navnet

Trond.m

#7
Sitat fra: mrjic på onsdag 27. januar 2016, klokken 23:09
Regelmessig service (hver 12. mnd. /25.000 km) er nødvendig for å opprettholde batteri-sertifikatet. Dette sertifikatet garanterer at batteriet vil ha minst 70 % av opprinnelig kapasitet i 8 år eller 100.000 km (avhengig av hva som kommer først).
Er overrasket over at garantien har en begrensning på 100.000 km. Det betyr at batteriet bare har 5 års garanti for mange eiere (de fleste ?).
Nye Leaf og VW e-Golf har 160.000 km garanti, og Mercedes bude ha mer tiltro til sitt store batteri. Et stort batteri gir jo færre antall ladinger pr. km. Men de er kanskje bekymret for at kundene bruker Range Plus for mye ?

luciafani

Jeg har fått bekreftet fra Motor-Trade i Trondheim at bilen har 5 år/100.000 km og batteriet har 8 år/150.00 km. Om det stemmer, hvem vet...

luciafani

Jeg har forresten også fått bekreftet, at det finnes ingen begrensing i Range Plus bruken ifht garanti. Men bare muntlig og med tipps at man burde bruke det fornuftig og ikke hver dag. For min del finnes det enten en offisiell begrensing eller ikke. Om det stemmer, hvem vet ...

rsomby

Tilbake til overskriften på emnet...

Flesland Auto er sertifiserte også på batteriet og godkjent av MB og rapporterer inn i deres system for service på bilene på samme måte som bos og en beholder såklart garantien. Denne servicen koster 1500kr hos Flesland Auto. En fin pris!

rsomby

Sitat fra: luciafani på torsdag 28. januar 2016, klokken 18:20
Jeg har fått bekreftet fra Motor-Trade i Trondheim at bilen har 5 år/100.000 km og batteriet har 8 år/150.00 km. Om det stemmer, hvem vet...

Dette stemmer

Belectric

Når det gjelder lithium batterier har jeg blitt fortalt at de har lengst levetid om ladestatus er mellom 20% og 80 %. Det betyr etter det jeg forstår at utlading under 20% eller opplading til over 80% medfører et visst tap i batteriets ytelse og levetid ut over hva som ville være tilfelle om en er flink til å holde seg mellom 20 og 80.....(dette gjelder på alle lithiumbatterier på alt fra mobiltelefoner via pc'er til el-biler)
Belectric

Herwitz

Kanskje litt OT, men det hadde vært interessant å vite hvorfor Mercedes mener det er nødvendig med service hvert år på sin elektriske modell når BMW mener det holder med hvert annet år på i3. Kan ikke fri meg fra at dette lukter litt melkeku fra Mercedes sin side.
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

Trond.m

Hva er serviceutgiftene totalt for en B 250e i løpet av 5 år 100.000 km ?
BMW tar bare 5500 kr totalt !!. Det inkluderer alt unntatt slitedeler (eks. bremseklosser). Prisen for en B-klasse må jo bli veldig mye høyere med service hvert år !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA