Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zapcharger Smart på nett

Startet av elektrolux, tirsdag 26. januar 2016, klokken 17:40

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

Ser jo veldig bra ut,håper dem bare kommer med noe man kan kjøpe snart :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

automat

Håper produktet er bedre enn nettsiden. For den var grusom.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

fredag

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. januar 2016, klokken 17:40
Spennende lesing om framtidens ladestasjon.

http://zaptec.com/smart/

Det står at den har RFID-leser, men kommer Zaptec til å tilby en betalingsløsning? Feks slik at kjøpesentre kan sette opp disse og kreve betalt for lading, og brukerne benytter Elbilforeningens ladebrikke aktivert mot Zaptec, innkrever betalingen, evt ta en andel og videreformidler resten av betalingen til eier av den aktuelle ladestasjonen? Med callcenter, ladekart og videreformidling av serviceoppdrag når ladestasjoner er nede.

Det trengs ladestasjoner som kan kjøpes som hyllevare og settes opp på destinasjoner som ønsker å tilby lading som en kommersiell tjeneste til sine kunder.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rav4_EV

Hva har skjedd med de 4 millionene som de fikk i offentlig støtte til 11 kW høyfrekvenstrafoene?

http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/

Bruker det pengene i steden til å lage ladepunkt som har samme funksjonalitet som flere andre produsenter.
Lastbalansering har vært på markedet i flere år allerede.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

#5
Det er kun fantasien som setter grenser for hva som er mulig.

Smart er klargjort med NFC og det er fullt mulig å sette opp en betalingsløsning mot brukere.

Zaptec kommer til å tilby betalingsløsninger, og akkurat det du nevner her er både interessant og utfordrende da det blir noe annerledes enn borettslag der brukerne er mer faste og kjente. 

For kjøpesenter bør Smart være særdeles interessant, da den gir semihurtig lading på biler som er mottakelige for det. ( Renault, MB, Tesla til nå ) Semihurtig lading gir kunder som ønsker tidsfordriv i 30-90 min, noe som lett medfører økt handel.

Høyfrekvens trafo er samme teknikk som brukes på Zapcharger Portable.

11 kW trafo kommer etterhvert. Dagens løsninger for lastbalansering har begrensninger når det ikke kombineres med dynamisk fasebalansering som Zaptec har patent på. En tenkt situasjon der 3 Kia Soul parkerer på hver 3. ladeplass gir 96A last på en fase, og null på resten. Med Zapcharger Smart vil denne lasten automatisk fordeles over alle fasene   enten det er på et IT nett eller TN nett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Sitat11 kW trafo kommer etterhvert. Dagens løsninger for lastbalansering har begrensninger når det ikke kombineres med dynamisk fasebalansering som Zaptec har patent på. En tenkt situasjon der 3 Kia Soul parkerer på hver 3. ladeplass gir 96A last på en fase, og null på resten. Med Zapcharger Smart vil denne lasten automatisk fordeles over alle fasene   enten det er på et IT nett eller TN nett.

Det høres jo helt fantastisk ut Robort!

Problemet er kostnadsbildet. Det hører vi aldri om. Nettsidene til Zaptec ser dyre ut i mine øyne. Hittil har de ikke tjent en krone. Når skal pengene rulle inn på Zaptec og aksjonærenes konto?

Ditt eksempel med 3 Kia Soul kan jo løses med et rele/kontaktor i hver stasjon som velger riktig fase(r).
Dette vil koste 500 kroner fremfor 40.000 med Zaptec teknologi.

Alternativt er at man gjør som Teslaeiere på Supercharger. Forsøker å unngå å lade på "felles" supercharger dersom det er ledig.

Som du ser er det mange måter å løse et problem på. Kanskje ikke så sofistikert og sømløst som Zaptec en gang i fremtiden kan levere. Derimot finnes det ikke betalingsvilje for dette.

Jeg synes det er svært morro om et norsk selskap skulle lykkes med ny og spennende teknologi.
Dessverre tror jeg denne månelandingen bør byttes ut med en trygg landing på jorden.

Ny teknologi KAN overta over gammel teknologi dersom pris og kvalitet er motivasjon.

Derimot tror jeg ikke at Zaptec noen gang kan utkonkurrere min 11 kVA trafo i garasjen.
Da må de såfall rendyrke sin transformator fremfor å gå i konkurranse med andre ladepunktprodusenter.

Etterspørsel etter ladepunkt og lastbalansering er liten i dag og man konkurrerer med enkle løsninger som 16A på hver plass via blåstikk som du selv er stor tilhenger av.

Hvor er markedet og prisen på produktet?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

#7
Markedet for enkeltløsninger har fulgt salgskurven på Elbiler.

Markedet for løsninger som kan utnytte eksisterende infrastruktur bedre, er i start gropen. Dette gjelder alle borettslag som til nå har strittet imot, men som før eller senere må finne en løsning for lading. Mange bygg f.eks her i Stavangerområdet har grunnet samtidsfaktoren ikke mulighet til å tilby tilstrekkelig antall ladepunkter. Legger en opp til 3,6 kW lading risikerer en at kapasiteten er sprengt tidlig på kvelden, og mange får ikke ladet opp tilstrekkelig.

Zaptec har her et stort fortrinn.

Med inntill 22 kW lading fra hvert enkelt punkt, vil f.eks en tom Zoe være fulladet etter 90 min, og frigjør da ledig kapasitet til resten av anlegget, gjerne før de siste bilene har kommet på plass. Dermed får flere lade bilene sine uten å måtte gå til dyre oppgraderinger på strøminntaket.

Prismessig har vi til nå kunnet underby konkurrerende 3,6 kW ladepunkter med 20-30% grunnet forenklet montering. Da er de tekniske fordelene en ren bonus. Det er ofte på monterings kosten de virkelig store besparelser kan tas. 

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Old Sparky

Det du sier om teknologien til Zapcharger smart virker veldig lovende! Fellesgrasjeanlegget til borettslaget mitt har endel kapasitet i det gamle 230 V IT motorvarmeranlegget som muligens kan utnyttes bedre til elbillading med Zapcharger. Hvis de virkelig kan drive fasebalansering når de tar enkeltfaser ut av deltakoblet 3-fase IT-nett så vil det være midt i blinken! Jeg ser for meg en løsning der vi utnytter kapasiteten i dette så lenge det går, og når den er full så vil det være så mange brukere at en oppgradering til 400V TN (med oppgradering av trafokiosk og nye kabler) blir akseptabelt dyr...

Men.... Jeg må si jeg har fått mere teknisk informasjon om Zapcharger fra elektrolux sine innlegg her enn fra Zap sine nettsider. Makan til flashy-men-intetsigende saker! Jeg savner noe som også jeg kan lese, noe ingeniørvennlig med tabeller, diagrammer og white-papers! Forøvrig deler jeg den samme bekymring som andre her: de har lo lovet lenge, men ennå ikke levert. Og hvordan vil de tåle overgangen fra utviklingsbedrift og teknologibedrift-til-teknologibedrift salg og til salg til forbrukere?

fredag

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. januar 2016, klokken 17:40
Spennende lesing om framtidens ladestasjon.

http://zaptec.com/smart/

Ny URL:

http://zaptec.com/zapcharger-smart/

Men det står ingen ting om støtte for OCPP 1.6?

Både konkurrenter som EV-Box og nyeste Keba KeContact støtter OCPP.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Sitat fra: Old Sparky på onsdag 27. januar 2016, klokken 11:57
Hvis de virkelig kan drive fasebalansering når de tar enkeltfaser ut av deltakoblet 3-fase IT-nett så vil det være midt i blinken! Jeg ser for meg en løsning der vi utnytter kapasiteten i dette så lenge det går, og når den er full så vil det være så mange brukere at en oppgradering til 400V TN (med oppgradering av trafokiosk og nye kabler) blir akseptabelt dyr...

Bekrefter at ZCS faseballanserer også på IT nett. Er egne rele som da legger ene fasen til N.

Lurt å legge opp 5 leder allerede fra start i slike tilfeller du skisserer. Da er det bare å endre tilførsel når/om en ønsker det. Resten av anlegget forblir likt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

@ Old Sparky

Blir feil å si at de tar ut enkelt faser fra IT nett.
Derimot så samkjører de bruken av to av fasene i IT nettet.

Du vil aldri kunne lade en bil på en  enkelt fase i IT nett.

Bare for å kutt diskusjonen med en gang. Det er forskjell på en enkelt fase i IT nett og en fase belastning.
1 fase til jord i IT = ideelt 132 V.
1 Fase til jord i TN = ideelt 230 V.

Bare for å hindre eventuelle missforståelser.

elextrolux beskriver jo måten dette gjøres på =)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Old Sparky

#12
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. januar 2016, klokken 12:42

Bekrefter at ZCS faseballanserer også på IT nett. Er egne rele som da legger ene fasen til N.

Lurt å legge opp 5 leder allerede fra start i slike tilfeller du skisserer. Da er det bare å endre tilførsel når/om en ønsker det. Resten av anlegget forblir likt.

Det er nettopp noe sånnt jeg ser etter! Så var det bare å vente og la noen andre ta risikoen og barnesykdommene først  ;)

...og til Homecast: var i grunnen det jeg mente, så får du unnskylde en dum bygningsingeniør at han ikke er helt stø i begrepsbruken

Homecast

Sitat fra: Old Sparky på onsdag 27. januar 2016, klokken 13:14
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. januar 2016, klokken 12:42

Bekrefter at ZCS faseballanserer også på IT nett. Er egne rele som da legger ene fasen til N.

Lurt å legge opp 5 leder allerede fra start i slike tilfeller du skisserer. Da er det bare å endre tilførsel når/om en ønsker det. Resten av anlegget forblir likt.

Det er nettopp noe sånnt jeg ser etter! Så var det bare å vente og la noen andre ta risikoen og barnesykdommene først  ;)

...og til Homecast: var i grunnen det jeg mente, så får du unnskylde en dum bygningsingeniør at han ikke er helt stø i begrepsbruken

Ingen skade skjedd. Tenkte bare jeg skulle spesifisere litt!
Fort gjort å gå i surr når man snakker om ting som dette.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Rav4_EV

SitatZaptec har her et stort fortrinn.

Med inntill 22 kW lading fra hvert enkelt punkt, vil f.eks en tom Zoe være fulladet etter 90 min, og frigjør da ledig kapasitet til resten av anlegget, gjerne før de siste bilene har kommet på plass. Dermed får flere lade bilene sine uten å måtte gå til dyre oppgraderinger på strøminntaket.

Dette har jo KEBA hatt på markedet i over TO år.
Salto leverer tilsvarende lastbalansering kalt Salto Cloud.
Har ikke hørt noe annet enn at dette fungerer utmerket der det er installert.

Du driver selv butikk Robort. Om Zaptec er 20-30 % billigere å installere fordi de har en enklere tilkobling er greit. Da har de et konkurransefortrinn der. Derimot har et dusin ingeniører jobbet i over to år uten at en eneste vare har gått ut på markedet. Hvordan skal de ta igjen investeringen uten å prise seg ut av markedet?

Hvorfor i all verden skal et selskap som ikke ha levert en skrue hittil vinne markedet?

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA