Dødt 12V batteri

Startet av Rymegnal, ons 16. jun 2010, kl. 00:20

« forrige - neste »

Rymegnal

Hei!

Det kan se ut som at 12V batteriet på min Buddy har "lagt på røret". Skulle ut å kjøre, og vips, ingen strøm i display, ikke taklys, det var et bittelite svakt lys i kjørelysene...

Jeg har sjekket om det lyser i taklyset, det gjør det ikke. Har sjekket alle sikringer, de ser hele ut.

Bilen stod ute i ca. 30 min i regn før jeg satte den til lading, men dette burde ikke ha noe å si, så også etter at lading startet på displayet.  

Neste post på programmet er å sjekke status på 12V batteriet mitt. Og siden enkelte rundt meg mener jeg har ti tommeltotter så spør jeg heller en gang for mye enn en gang for lite: Hvor i all verden sitter dette batteriet i bilen? Min modell er en 2006 utgave. Og hva bør jeg passe på? Har lest litt rundt og ser at noen snakker om å koble fra CarController før man jobber med batterier. Hvor og hvordan gjøres dette? (Og ja, jeg har tenkt å få hjelp til dette før jeg lar mine ti tommeltotter tulle det til ;) )

Jeg har lett litt rundt på nett etter skjema/tegniger men finner det ikke.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Rav4_EV

12 volts batteriet ditt sitter helt bakerst i bilen til høyre. (Under laderen).
Først må laderen ut av bagasjerommet. Deretter fjernes platen under. Da vil batteriet dukke opp.
Batteriet bør løftes opp noe før kabler demonteres da klaringen til ramme er marginal og kortslutningsfaren stor.

Fordi DC/DC omformeren er innkoblet hele tiden er denne trolig defekt siden du mangler spenning.
Den sitter i aluboksen under samme plate. Her bør du ikke åpne dersom du ikke har forståelse for egen helse og sikkerhet.

AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rymegnal

Hei!

Sitat fra: Rav4_EV på ons 16. jun 2010, kl. 14:45

Takktakk. Da hadde jeg rett når jeg tenker meg om. La meg under bilen i dag for å se etter nettopp batteriet. Og der under et lag med møkk, så det jaggu meg ut som noe om liget et batteri. Rett under laderen som du sier. Eller kanskje det er ladern det og... får titte mere på dette i morgen. Uten å røre for mye og bli "Pelle Volt Ampere"

Først må laderen ut av bagasjerommet. Deretter fjernes platen under. Da vil batteriet dukke opp.
Batteriet bør løftes opp noe før kabler demonteres da klaringen til ramme er marginal og kortslutningsfaren stor.

Fordi DC/DC omformeren er innkoblet hele tiden er denne trolig defekt siden du mangler spenning.
Den sitter i aluboksen under samme plate. Her bør du ikke åpne dersom du ikke har forståelse for egen helse og sikkerhet.

Kommer til å aliere meg med fagfolk, om ikke utdannet i bil og el, så i hvertfall folk med bilerfaring og elerfaring som er milevis over min.

Og det er to ting man ikke leker med sa min gamle far; strøm og vann. Han har nok rett i det.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.

bosonic

Vanlige bilers 12V anlegg er farlig nok i seg selv. Dette ikke på grunn av farlig spenning, men batteriets evne til å levere ekstremt store strømmer ved kortslutninger. 12V er ikke farlig å berøre, heller ikke 24V som er vanlig i store kjøretøy, maskiner, båter etc.
Når spenningen blir høy nok er LIKESPENNING farligere enn VEKSELSPENNING.
Noen mener 60V likespenning er sikker, andre mener at grensen går på 42V.
I en 72V elbil er det i livsfarlig på grunn av den "høye" spenningen men i tilllegg er det fare for forgiftning ved eventuell kortslutning. Energien som utløses i en kortslutning er høyere dersom større spenning. Metall smelter umiddelbart og farlige gasser produseres. Det er også stor fare for brannskader.

For å si det slik, jeg ville mye før involvere en elektriker enn en "bilelektriker".

Kewet har beklaglivis ikke en sikring som er lett uttagbar så for å koble fra batteriene  må man arbeide  på spenningsatt anlegg.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Sitat fra: bosonic på tor 17. jun 2010, kl. 11:07
Kewet har beklaglivis ikke en sikring som er lett uttagbar så for å koble fra batteriene  må arbeide  på spenningsatt anlegg.
Det er ganske enkelt å bryte kretsen foran, da. Tar ikke så mye lengere tid enn å nappe ut en sikring på PSA. Bruk isolert verktøy. Må skrus til igjen med riktig moment (70 tomme-pund på Chairman, tror det blir 8 Nm). Det er veldig lite; mindre enn det vanlige momentnøkler til fossil-motorarbeide kan innstilles på.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

AM
Før du mistenker batteri eller dc-dc omformer bør du sjekke at alle kabelskoene på 12v batteriet er iorden.
Sjekk også kabelskoen som kobler 12V batteri minus til ramma. Dette er veldig utsatt for korrosjon. Det kan ha blitt korrosjon på kabelskoen under skruen eller inne i klemkoblingen på ledningene. Bytt gjerne skruene på batteripolene med det samme. Når alt dette er pusset og rent bør det dekkes med vaselinspray.
"Kewet 5 m problemer" hadde en av 2 mystiske feil akkurat her. 12v batteriet hadde gått tomt, men etter lading var det faktisk i god form.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Rymegnal

Hei!

Sitat fra: Rymegnal på tor 17. jun 2010, kl. 00:35
Kommer til å aliere meg med fagfolk, om ikke utdannet i bil og el, så i hvertfall folk med bilerfaring og elerfaring som er milevis over min.

Da har jeg hatt besøk i garasjen, og demontert lader, tatt vekk plate bak.  Vi målte strømmen på batteriet til å være mellom 1,8 og 2 volt...

Det jeg stusset på når jeg demonterte laderen var at i den sitter det to grå ledninger med "klemmer". Den ene her synes jeg satt farlig løst. Er dette noe å bekymre seg over?

Takk for gode innspill, tror Kolega bil / Elbil norge / Puremobility eller hva de kaller seg i dag ;) skal få en status. Jeg må uansett bytte resten av batteriene mine i løpet av kort tid. Spørsmålet er bare når. Straks sommerferie, og da blir nok bilen ståenende en stund.

--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.

Wired

Er 99,999999999 % sikker på at det er DC/DC Converteren som er defekt.
De to grå ledningene er kjøresperre, de gjør at man ikke kan kjøre avgårde med ledningen i veggen :P
De skal sitte i to (samme hvem som sitter i hvem) kontakter til venstre posisjon under den runde 5 pins tempføler kabelen.

El rayo

Sitat fra: Rymegnal på tor 17. jun 2010, kl. 13:18
Det jeg stusset på når jeg demonterte laderen var at i den sitter det to grå ledninger med "klemmer". Den ene her synes jeg satt farlig løst. Er dette noe å bekymre seg over?
Det er ganske vanskelig å komme til for å koble til de to grå ledningene når laderen sitter på plass. Har enkelte ganger merket at en klemme er satt på slik at stikket i laderen kommer mellom isolasjonen og metallklemma. Ellers er det vanlig at slike billige kontakter blir slappe og må klemmes litt sammen igjen før montering.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rav4_EV

SitatDet er ganske enkelt å bryte kretsen foran, da. Tar ikke så mye lengere tid enn å nappe ut en sikring på PSA.

Anbefaler IKKE å koble fra noen batteripoler foran i det hele tatt! Her er potensialet størst mot ramme! Selv om man skulle ha tilgang til isolerte verktøy vil et løsnet batterikabel lett svinge bort på ramme, og en voldsom brann vil kunne starte.

Fjerning av sikring i elboksen bak er sikrere. Der er potensialet mot ramme 0!.
Men i det hele tatt er å legge Buddy'en spenningsløs, er en utfordring med hensyn til egen sikkerhet.

Håper at ansvarlige myndigheter griper inn i slike farlige konstruksjoner før noen skader seg alvorlig.
Det å montere en sikker utkobling av batteriene ala PSA hadde ikke kostet mye. Ei heller å sørge for at ramma ikke er strømførende og ulovlig.

AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rymegnal

Sitat fra: Baltor på tor 17. jun 2010, kl. 12:26
Sjekk også kabelskoen som kobler 12V batteri minus til ramma. Dette er veldig utsatt for korrosjon. Det kan ha blitt korrosjon på kabelskoen under skruen eller inne i klemkoblingen på ledningene. Bytt gjerne skruene på batteripolene med det samme. Når alt dette er pusset og rent bør det dekkes med vaselinspray.

Er dette den skruen som sitter sånn ca. på midten av venstre side av "kassa" som batteriet sitter i? Der er den en skrue som ser ut som jording. Går en ledning fra denne og inn i "ledningsbunten" ved batteriet.

Er det bare å skru den løs uten å få seg "en karamell" hvis en ikke gjør noe med batteriet?
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.

Rymegnal

Sitat fra: Wired på tor 17. jun 2010, kl. 20:46
Er 99,999999999 % sikker på at det er DC/DC Converteren som er defekt.

Noen måte å sjekke dette på? Måles på en eller annen måte?
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.

Baltor

Sitat fra: Rymegnal på søn 20. jun 2010, kl. 23:39
Er det bare å skru den løs uten å få seg "en karamell" hvis en ikke gjør noe med batteriet?
På min bil er det 4 kabelsko som ligger oppå hverandre på minuspolen. Disse kan være korrodert, skru løs og skrap eller puss med slipepapir på hver enkelt, sjekk også at kabelskoene sitter skikkelig fast på ledningene. Sjekk også kabelskoen på ramma. (den du har funnet)
Dette er det ufarlig å gjøre, men det kommer en liten gnist idet du legger kabelskoene på plass igjen.
Mål batteriets spenning mens det er koblet ifra, hvis alt er iorden vil det holde seg på noe over 12,7V.
Når kabelskoene er koblet til vil spenningen være høyere. Dette viser om dc-dc er iorden. (det er den som lader batteriet, dette gjør den hele tiden)
Du bør også sjekke tilkoblingen på  pluss polen på samme måte, men her er det viktig at verktøyet ikke kortslutter mellom kassa og plusspolen, eller at noen av ledningene kommer borti kassa.

Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

bosonic

Sitat fra: Baltor på man 21. jun 2010, kl. 00:31
På min bil er det 4 kabelsko som ligger oppå hverandre på minuspolen. Disse kan være korrodert, skru løs og skrap eller puss med slipepapir på hver enkelt, sjekk også at kabelskoene sitter skikkelig fast på ledningene.

Husk å smørre på batteriolfett eller lignende. Korroderte kabelsko er mye mer utsatt for å bortsatt korrodere. Noen ganger er det best å skifte de ut med nye. 
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Wired

Hvis det ikke er 12volt til batteriet så er det DC/DC converteren som har slutte og virke.
åpner man aluminiumsboksen på høyre side så vil du se en sølvfarget "kloss" som sitter lengst frem i boksen. den har ett svakt grønnt lys på høyre side hvis den virker.
Hvis ikke......... defekt. ;)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA