Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Arctic Roads forts.

Startet av TorC, fredag 22. januar 2016, klokken 17:57

« forrige - neste »

tomrh

De fleste elbiler som selges nå har rekkevidde nok til å klare Oppdal - Otta uten ladestopp, så behovet for AR sine ladere blir også stading mindre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Myrvang

Hjerkinn eller Dombås burde gå, og det hadde løst hele problemet mellom Oslo og Trondheim.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

hanche

Sitat fra: tomrh på torsdag 29. juni 2017, klokken 13:02
De fleste elbiler som selges nå har rekkevidde nok til å klare Oppdal - Otta uten ladestopp, så behovet for AR sine ladere blir også stading mindre.
Joda, min burde vel klare det, på en fin sommerdag med medvind og lading til 94% før jeg starter. Men til nå har jeg ikke våget.

En annen sak er at etterhvert som det blir flere elbiler på veiene, vil behovet for ladere generelt øke, ikke avta. Jeg kan fort se for meg at det blir kø på laderne på Oppdal og på Otta hvis alle skal over Dovre uten å bruke AR.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

lxm

Kjør Østerdalen til Oslo! Problem solved for kortrekkeviddebilene.
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2021
Melhus, Sør-Trøndelag

Gordon Retriever

Sitat fra: Myrvang på torsdag 29. juni 2017, klokken 05:38
Men hvorfor kommer ikke Fortum eller GK med hurtigladere i områdene der AR er enerådende?

Arctic Roads har fått tilskudd og etablert hurtigladerne med skattebetalernes penger, derfor tar det tid før nye midler er på plass til nye ladestasjoner på tilnærmet samme sted.

Med Fortum er som nevnt allerede på plass i Oppdal, og GK vil etablere seg der og på Dombås i løpet av året.  Tidligere har Fortum varslet at de vurderer Dombås - også uten offentlig støtte.
Det er 79km over Dovrefjell mellom Dombås og Oppdal.


stefse

Sitat fra: gigafactory på tirsdag 27. juni 2017, klokken 15:34
Legg også merke til note 14 i AR sitt regnskap, den var ikke med i fjorårets regnskap såvidt jeg kan se.

AR må betale 1 mill hvis de når 25 ladere. Ytterligere 3 mill ved 50, og 6 mill til ved 100 stk. Dette til Ishavskraft AS som solgte AR i desember 2013. Hvis AR skal selge hurtigladere satt opp før 31.12.2013, så må de betale 50% av salgssummen til Ishavskraft AS.

Spørsmålet er om dette ble "glemt" opplyst om i 2015 eller om det er noe nytt av året. Jeg tror på førstnevnte, at det var et krav fra Ishavskraft for å selge AR billig. Det at 50% av salgssum på en andel av hurtigladerne skal rett til Ishavskraft kan delvis forklare hvorfor det er lite attraktivt for kreditor å slå selskapet konkurs, uten at jeg vet noe om eventuell prioritet av panteretter her.

Jeg aner ikke hva den store finansinntekten hos Diomedes er, men må jo bare anta at det usikrede lånet til AR er reelt når det ser ut som om de 3 millionene har gått til nedbetaling av skyldige avgifter, annen kortsiktig gjeld og noe leverandørgjeld. Uansett er det klart at AR fortsatt går i underskudd uten noen utsikter til å snu dette. Det eneste jeg kan skjønne at de holder liv i selskapet for er et håp om å få en gullkantet avtale med ENOVA eller noe, den utbyggingen i nord som det ikke ble noe av kanskje?
Latterlig at finansakrobatikk skal ødelegge for etablering av fornuftige ladeløsninger. Lading er infrastruktur, og i et tynt befolket land som Norge, er dette en av de tingene som bare blir dyrere og dårligere totalt sett, når det skal brukes tid på å konkurrere, samtidig som aksjonærene skal berikes.
Etablering, betalingsløsninger osv for ladestasjoner kunne faktisk likegjerne vært drevet av elbilforeningen, med kun deler av virksomheten på anbud (Graving, EL-arbeid, montasje og vedlikehold osv)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hanche

Sitat fra: lxm på torsdag 29. juni 2017, klokken 19:18
Kjør Østerdalen til Oslo! Problem solved for kortrekkeviddebilene.
Men det finnes vel andre grunner til å kjøre over Dovre enn at man vil reise mellom Trondheim og Oslo?

Selv kjører jeg rett som det er fra fra Trondheim via Hjerkinn og Folldalen til Venabygdsfjellet. Det er en tur jeg ikke har sjanse til å klare uten å lade på Hjerkinn! Og jo, det går an å kjøre Østerdalen og opp derfra, men det er en god del lengre.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Kanon


zbk

Arctic Roads har lader både på Dombås og Hjerkinn. Håpløs prispolitikk gjør at kun de mest desperate bruker disse laderene, så sjansen er liten for ladekø. 220/240 for enkeltlading eller 399,- i månedsabb. Til sammenligning har jeg hurtigladet for ~1000,- totalt på 2,5 år og ca 45000km med elbil.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Kanon

Konsentrert ladeinfrastruktur der altså? ( Dombås/Hjerkinn/Bjorli)
Har tenkt og kjøre Lillehammer-Molde tur-retur med kortrekkebil (i3) så blir nødt til og tegne et mnd,s abonnement hos AR dessverre.
Noen måte og sjekke om laderene deres I hele tatt virker?

hanche

Sitat fra: Kanon på fredag 30. juni 2017, klokken 11:06
Konsentrert ladeinfrastruktur der altså? ( Dombås/Hjerkinn/Bjorli)
Har tenkt og kjøre Lillehammer-Molde tur-retur med kortrekkebil (i3) så blir nødt til og tegne et mnd,s abonnement hos AR dessverre.
Noen måte og sjekke om laderene deres I hele tatt virker?
Husk å si opp abonnementet før 30 dager har gått! Ellers fornyes det automatisk. Jeg har brent meg på det. Jeg tror det er trygt å si det opp i god tid, du skal fremdeles kunne lade ut perioden du har betalt for. Men jeg har ikke tatt sjansen på det selv. (Det var grunnen til at jeg brant meg, da jeg glemte hele greia før det var for sent.)

Jeg tror du bare må ta sjansen på at laderne virker, dessverre. Mine erfaringer er i hovedsak positive. Bare én gang har en AR-lader ikke virket for meg, og da virket den ved siden av. Men det føles skummelt, for du kan ikke regne med å få svar på kunderservice-telefonen hos dem.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

EL-i-Nord

Sitat fra: Kanon på fredag 30. juni 2017, klokken 11:06
Konsentrert ladeinfrastruktur der altså? ( Dombås/Hjerkinn/Bjorli)
Har tenkt og kjøre Lillehammer-Molde tur-retur med kortrekkebil (i3) så blir nødt til og tegne et mnd,s abonnement hos AR dessverre.
Noen måte og sjekke om laderene deres I hele tatt virker?

Har akkurat kjørt langtur med Leaf 24kW fra Tromsø til Hamburg og tilbake. Første gang jeg snublet over helvetes AR ladere. Var nødt til å registrere 1-måned avtale med dem for å kunne lade i Dombås. Etter det skulle jeg jo få mest mulig ut av pengene ved å bruke alle AR ladere underveis. Her er resultatet (status: 12.07.2017):

Svinesundparken: Venstre: Chademo virker ikke (håndtak ødelagt), høyre side: virker, men skjermen nesten ikke mulige å lese noe på

Storebaug: 4 ladere, ingen som virket (prøvde både øst og vest)

Vestby: virker ikke

Lillehammer: virket ikke på vei sørover for 2 uker siden, men virket igjen på vei nordover

Dombås, Hjerkinn, Fagerhaug: alle ok, ingen problemer

Alt lading med app, har ikke brikke (mulige noen av de ovennevnte virker med brikke hvis man har). Var ikke klar over at det var en såpass elendig bedrift denne AR. Sjekket bare hjemmesiden og ladenettverk, som virket dyrt men greit. Burde vel sjekket forum i tillegg. Ser jo nå i etterkant i denne tråden at det er noe som stinker med dem. Har også forsøkt å få kontakt med dem både på telefon og epost, men ikke så overraskende er det ikke mulig å oppnå kontakt. Skal bruke litt til å legge inn advarsel i alle ladestasjonskart de neste dagene. Synd dette  :(

Ingeniøren

Sitat fra: EL-i-Nord på mandag 17. juli 2017, klokken 18:32
Sitat fra: Kanon på fredag 30. juni 2017, klokken 11:06
Konsentrert ladeinfrastruktur der altså? ( Dombås/Hjerkinn/Bjorli)
Har tenkt og kjøre Lillehammer-Molde tur-retur med kortrekkebil (i3) så blir nødt til og tegne et mnd,s abonnement hos AR dessverre.
Noen måte og sjekke om laderene deres I hele tatt virker?

Har akkurat kjørt langtur med Leaf 24kW fra Tromsø til Hamburg og tilbake. Første gang jeg snublet over helvetes AR ladere. Var nødt til å registrere 1-måned avtale med dem for å kunne lade i Dombås. Etter det skulle jeg jo få mest mulig ut av pengene ved å bruke alle AR ladere underveis. Her er resultatet (status: 12.07.2017):

Svinesundparken: Venstre: Chademo virker ikke (håndtak ødelagt), høyre side: virker, men skjermen nesten ikke mulige å lese noe på

Storebaug: 4 ladere, ingen som virket (prøvde både øst og vest)

Vestby: virker ikke

Lillehammer: virket ikke på vei sørover for 2 uker siden, men virket igjen på vei nordover

Dombås, Hjerkinn, Fagerhaug: alle ok, ingen problemer

Alt lading med app, har ikke brikke (mulige noen av de ovennevnte virker med brikke hvis man har). Var ikke klar over at det var en såpass elendig bedrift denne AR. Sjekket bare hjemmesiden og ladenettverk, som virket dyrt men greit. Burde vel sjekket forum i tillegg. Ser jo nå i etterkant i denne tråden at det er noe som stinker med dem. Har også forsøkt å få kontakt med dem både på telefon og epost, men ikke så overraskende er det ikke mulig å oppnå kontakt. Skal bruke litt til å legge inn advarsel i alle ladestasjonskart de neste dagene. Synd dette  :(

Tromsø-Hamburg-Tromsø med Leaf - imponert !! Synd du måtte slite med AR dusten - de blokkerer vel for andre seriøse enkelte steder. Håper noen får ryddet opp i dette snart?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

leafnor

Imponerende tur.
Du kunne valgt Østerdalen, og da brukt Fortum siden ladere. Sluppet AR på det viset.
Er vell litt så som så med vedlikehold kanskje ut fra økonomien, men bra de har liv i laderne der de er alene, dvs over Dovre.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Olee

Noen som vet hvor gamle disse laderne er, og hvor mange AR fikk støtte til?

Fra Enova:
SitatLadepunkt som etableres med støtte fra Enova skal være i drift og i samsvar med forutsetningene i utlysningen i minst 3 år etter driftsstart. Dersom avvikling skjer før denne tiden, eller ladepunkt ikke driftes som forutsatt i utlysningen, kan Enova kreve hele eller deler av tilskuddsbeløpet tilbakebetalt.

...

Tilfredsstillende driftskvalitet er et krav for tildeling av tilskudd, og innsatstiden for feilretting må oppgis. Laderne skal ha minst 97 % tilgjengelighet/oppetid...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA