Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Arctic Roads forts.

Startet av TorC, fredag 22. januar 2016, klokken 17:57

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: leafnor på lørdag 22. juli 2017, klokken 01:18
En ting å si: Tragisk trist.
En ting til å si: Kan hende en oppfølger til det brevet til Enova er på sin plass. Det er virkelig ikke til å leve med at det ikke skal la seg gjøre å komme over Dovre med en normal elbil.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

goggo

Ser jo ut som GK har planer for Dombås i år, det er vel sannsynligvis på Circle K stasjonen.
Når denne GK laderen kommer på plass så er det vel egentlig ingen som er avhengig av AR laderne mer, kanskje bortsett fra Trillinger, E-up og de mest slitne Leafene som ikke kommer seg fra Oppdal til Dombås på vinterføre.
 


Jeg foreslår at så snart GK er på plass  i Dombås så går vi elbil brukere bredt ut gjennom forumet her og gjennom sosiale media og alle kanaler vi har for å boikotte AR fullstendig. Da kan det vel ikke gå lenge før de må kaste inn årene og få frigitt lokasjoner og trafoer på de andre ladeplassene (først og fremst Hjerkinn) til de andre seriøse operatørene.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

leafnor

Min 2012 Leaf med nå SOH 82 skal faktisk klare Oppdal-Dombås på brøytet vinterveg.
Den "hardeste" turen vil være Oppdal-Dombås. Må lade til 100% på Oppdal, og det vil bli "dyrt" for de siste 20% på 22kW Fortumstolpe på Oppdal.
Dog, skal ikke prøve :-X
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

hanche

Sitat fra: goggo på lørdag 22. juli 2017, klokken 11:57
Ser jo ut som GK har planer for Dombås i år, det er vel sannsynligvis på Circle K stasjonen.
Når denne GK laderen kommer på plass så er det vel egentlig ingen som er avhengig av AR laderne mer, kanskje bortsett fra Trillinger, E-up og de mest slitne Leafene som ikke kommer seg fra Oppdal til Dombås på vinterføre.
Ja, 79 km fra Oppdal til Dombås vil være gjennomførbart for de fleste. Selv tror jeg nok at jeg vil ta de ekstra 15 minuttene for å lade opp til 94%, i hvert fall på vinterføre. Men en av mine favorittruter, Oppdal – Hjerkinn – Folldal – Fv 27 til Ringebu, vil fortsatt være en umulighet uten AR. Det er vel et spørsmål om tid før det blir mulig igjen, antar jeg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Gnilre

Sitat fra: goggo på lørdag 22. juli 2017, klokken 11:57
Jeg foreslår at så snart GK er på plass  i Dombås så går vi elbil brukere bredt ut gjennom forumet her og gjennom sosiale media og alle kanaler vi har for å boikotte AR fullstendig. Da kan det vel ikke gå lenge før de må kaste inn årene og få frigitt lokasjoner og trafoer på de andre ladeplassene (først og fremst Hjerkinn) til de andre seriøse operatørene.
Jeg har hatt tre månedsabonnementer på Arctic Roads og stort sett vært fornøyd med dem. For meg er AR greie å bruke i perioder med mye feriekjøring; laderne de har ligger veldig bra til for mine feriesteder i hvert fall. Og prisstrukturen de har er også gunstig ved kjøp av månedsabonnement (dog usikker på om de har tilbud om månedsabonnement fortsatt), jeg er derfor ikke med på at de bør boikottes, de vil være et godt alternativ for mange elbilister i ferieperioder og kanskje også til langpendling. Folk bør heller opplyses om fordeler og ulemper ved de forskjellige ladeoperatørene og ta sine egne valg. For egen del har jeg antagelig brukt Arctic Roads for siste gang, men det skyldes at laderne på Vestby ikke støttet lading av Opel Ampera-e som jeg har nå, muligens er det andre av AR sine ladere som heller ikke støtter lading av min bil. Generelt virker det også som det er dårligere vedlikehold på AR-laderne enn GK og Fortum sine. Laderne de har på Dombås, Hjerkinn, Lom og Aurland er de enkleste jeg har hatt å forholde meg til.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

TorS

Jeg har også vært fornøyd de gangene jeg har måttet bruke AR  (og tegnet mnd.abb.). Men når jeg skulle fra Åndalsnes til Brumunddal 10. juli på kvelden fikk ikke appen kontakt med laderen på Bjorli. Vi ringte flere ganger til oppgitt telefonnunmer, men fikk bare telefonsvarer. Ikke spesielt nyttig. Heldigvis hadde jeg nok strøm til å nå den nye GK laderen på Lesjaskog med 2km igjen. Det er helt vanvittig at en operatør har sperret hovedfartsåren mellom nordvestlandet og Trøndelag til Østlandet i flere år. Jeg pleier å være sindig, men nå håper jeg hele AR havner et meget varmt sted.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Baresorgen

Sitat fra: nilsga på fredag 21. juli 2017, klokken 22:54
Nei, en ting er sikkert, holder meg langt unna AR heretter.

Puh! Glad vi valgte å lade til 95 % på Fortum sin lader i Ringebu og kjøre over Venabygdsfjellet... Rakk inn til Folldal som var målet med nok på batteriet ;)

AR :-1-: (Og det uten å ha prøvet dem - får negativ energi av slike operatører)
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

AmocoCadiz

Sitat fra: Baresorgen på lørdag 22. juli 2017, klokken 23:30
AR :-1-: (Og det uten å ha prøvet dem - får negativ energi av slike operatører)
Kanskje dette er greia med AR, de har ikke ladere med fornybar energi som Fortum og GK,
men er ladet med negativ energi!   ;)

TorS

Hurra! Nå har jeg for første gang kjørt Østlandet -> Ålesund over Dombås uten å bruke AR. Vi var avhengig av å lade til 80%+ på Otta for å nå Lesjaverk. På Otta sto det en Golf og føreren sov. Han hadde ladet i ca 23 minutter og hadde ca. 83%. Jeg kakket på ruta og spurte om han skulle stå lenge og hvilken retning han skulle. Han sa at han skulle til Oslo og aktet å lade til ca. 100% og mente det gikk fort. Jeg forklarte at det var en drøss med ladesteder mot Oslo og at det gikk saktere når det var 80%+ og ihverfall 90%+ så det var bortkastet tid og penger. Han sa ikke så mye mer, men lukket døra. Så gikk det en stund og først når han hadde godt over 90% kom han ut igjen. Jeg spurte hvor han kom fra og han hadde kjørt fra Trondheim. Da har du vel måttet bruke AR ladere, spurte jeg. Ja, men det virket ikke. Han måtte saktelade i 6 timer + for å komme seg til Otta!! Han sa at han hadde sjekket på forhånd at laderne var i orden på nett og alt så OK ut... Jeg spurte ikke mer... Det er vanvittig at de står OK på nett og når man kommer dit er man låst dersom SMS/APP ikke virker og kundeservice er en telefonsvarer... For en felle for uinformerte vanlige el-bilister. Hadde han vist dette kunne han jo kjørt Østerdalen.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

hanche

Jøje meg. Høyst sannsynlig betyr dette at AR har vært nede i ni dager i strekk. Denne historien blir bare verre og verre.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

arnkl

Ved årskiftet hadde AR berre 36 784 kr i kontantar og bankinnskot. Desse pengaane er etter alle solemerker brukt opp no, og eg tvilar sterkt på at selskapet er kreditverdig.

Så det vil forundre meg om selskapet får nokon til å fikse ladarane. AR-ladarane bør nok slettast frå alle ladekart, inntil nokon andre tar over dei.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

mkaut

#221
Sitat fra: hanche på lørdag 22. juli 2017, klokken 10:38
Sitat fra: leafnor på lørdag 22. juli 2017, klokken 01:18
En ting å si: Tragisk trist.
En ting til å si: Kan hende en oppfølger til det brevet til Enova er på sin plass. Det er virkelig ikke til å leve med at det ikke skal la seg gjøre å komme over Dovre med en normal elbil.

Det med Enova er et godt poeng. Jeg vet ikke om AR fikk tilskudd til sine ladere (tror egentlig ikke det), men Fortum fikk definitivt tilskudd for å dekke E6 mellom Oslo og Trondheim, med maks. 50 km mellom ladere. Utifra de siste meldingene kan man argumentere at det, for alle praktiske formål, ikke finnes hurtigladere mellom Oppdal og Otta, dvs. et hull på 125 km - og da bør kanskje Fortum gjøre noe med det?

(Siden vi har en C-Zero fra 2011, er det helt umulig for oss å krysse Dovre uten å lade på Hjerkinn...)
VW e-Golf 2017

leafnor

Samme her, jeg kommer ikke frem mellom Oppdal og Otta med vår 2012 Leaf. Kjørt den ruten 8 ganger, så vet eksakt hvor mye strøm som kreves. 
Skjer ikke igjen før det blir mer driftsikre ladeløsninger, eller det ordner seg (Som det vil gjøre tter hvert) med at EL.bilene får lengre kjørelengde. For ingen nye biler vil komme med kjørelengde på "latterlige" 15 mil, som nå i realitet etter 5 år er blitt 11-12. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorS

http://www.fortum.no/pressemeldinger/fortum-og-enova-fyller-sor-norge-med-hurtigladere/ står det sitat, "I høst lyste Enova ut første runde med bygging av hurtigladere ... E6 Oslo–Trondheim får 14 nye hurtigladere ... Enova stiller krav om at det skal være minimum to lademuligheter per femte mil ... De nye laderne skal være på plass innen 1. november 2016." Hva med Oppdal <-> Otta? (Og det er bare en lader på Otta.)
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

mkaut

Sitat fra: TorS på lørdag 05. august 2017, klokken 12:10
http://www.fortum.no/pressemeldinger/fortum-og-enova-fyller-sor-norge-med-hurtigladere/ står det sitat, "I høst lyste Enova ut første runde med bygging av hurtigladere ... E6 Oslo–Trondheim får 14 nye hurtigladere ... Enova stiller krav om at det skal være minimum to lademuligheter per femte mil ... De nye laderne skal være på plass innen 1. november 2016." Hva med Oppdal <-> Otta? (Og det er bare en lader på Otta.)

Det er nok en hurtiglader også på Kvam, bare 2 mil, hele strekningen Oppdal - Kvam var nok dekket ifølge Enova krav, så lenge man kunne regne AR sine ladere. (Noe jeg mener man ikke burde gjøre i utgangspunktet, pga. krav for abonnement, men det er et annet spørsmål.)
Men nå som AR sine lader ser ut å være ute, har vi da fått et stort ladehull.
Spørsmål er dermed om Fortum er forpliktet å opprettholde kravet om 2 ladere per 50 km for evig tid, eller om det var nok at de hadde klart å oppfylle den på den angitte datoen...
VW e-Golf 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA