Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tazzari stopper etter kort tid

Startet av Springer, fredag 22. januar 2016, klokken 17:03

« forrige - neste »

Springer

Hei,
Jeg har kjøpt en Tazzari som har en større feil.  Etter noen kilometer mister den kraften mens det gule symbolet som ser ut som en avansert "K" lyser samt det gule batterilyset.  Da må bilen stoppes, venstre sikring tas ut og settes inn igjen og da går den en stund til før det sammen skjer igjen.  Forrige eier trodde det var en SW feil.  Er det noen som har kunnskap om dette?

Det fulgte heller ikke med noen instruksjonsbok til bilen.  Er det noen som har et eksemplar jeg kan scanne eller lignende?

Jeg kommer til å sette den på Elbilmek for gjennomgang uansett, men fikser en del selv så jeg er litt nysgjerrig og vil gjerne lære.

VWspirit

Står en komplett bil hos Grønnvold Bildemontering hvis du trenger deler
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

elektrolux

Vil tippe problemet er en svak/elstisk celle. Spesielt merkbart i kulde.

Spenningen faller under akseptabelt nivå under last, og bilens BMS stenger ned framdrift.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Springer

Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. januar 2016, klokken 08:14
Vil tippe problemet er en svak/elstisk celle. Spesielt merkbart i kulde.

Spenningen faller under akseptabelt nivå under last, og bilens BMS stenger ned framdrift.
Høres mye mer sannsynlig ut enn at den trenger SW oppgradering som gamle eier trodde.  På meg minner det om det som skjer når du har en dårlig coil.  Stopper når den blir varm.

Hva gjør man med noe slikt?

elektrolux

Aksepterer kort rekkevidde vinterstid, eller lokaliserer gjeldende celle og bytter den.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Springer

Takk for svar.  Det du sier innebærer altså at man kan bytte enkeltceller på hovedbatteriet.
Er dette en stor affære?
Vil et elbilverksted ordne dette eller er det egne selskaper som fikser celler på litiumbatterier?
Rekkevidden før den stopper er ikke mer en 2-3 kilometer i -10 grader så den skal definitivt repareres.
Vi synes jo denne bilen er utrolig morsom og vil har den i orden.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få tak i en instruksjonsbok?

elektrolux

Disse batteriene sliter i så lav temperatur. Vent til det blir mildere. Det er også lurt å kjøre bilen hardt mens den er fulladet. Dermed varmes cellene opp innenfra og gir lengre rekkevidde.  :o Stikk i strid med logisk tenking egentlig.

Du kan selvfølgelig bytte enkeltceller. Elbilmek hjelper til ved behov.

Var snakk om en Tazzari hos en hugger, ellers har vi enkeltceller til disse bilene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

GREX

Det kan være greit å avklare noen detaljer. Hvor langt har bilen gått? Hvilken årsmodell? Fungerer de 10 delstreken (Dersom det er touch display: grønne, orange og rød) på displayet? Og en viktig ting. Hvordan lader du? Lar du ladingen stå på hele tiden eller kobler den fra på et tidspunkt? At denne "k" kommer frem i display er en indikasjon på at en eller flere celler har for lav spenning. Det trenger ikke nødvendigvis være feil med cellene, men kan også indikere at synkroniseringen av cellene, altså at de spenningsmessig blir balansert etter lading, ikke skjer. Tazzari angir i sin manual at for at de to hoved batteripakkene skal vedlikeholdes best mulig, trenger de å synkroniseres. Dette er en prosess som skjer automatisk når hovedladingen er slutt, og at ladingen får stå på noen timer ekstra. I denne synkroniseringsprosessen vil BMS justere cellene så de er mest mulig jevne i spenning. Å scanne batteriene kan gjøres, men det trenges et PC program og en tilkoblingsboks m/ kabel for dette. Dette selger Tazzari nå for ca 100 EUR + frakt. Jeg har selv en 2012 modell som er gått 16 000 km og har anskaffet denne batteriscanningspakken for ikke å være avhengig av andre for å holde kontroll med battericellene. Noe man også gjøre er å benytte et Wattmeter ( som man kjøper billig på Biltema) for å se hvor mange watt ladeprosessen trekker og hvor mye den går ned til når ladingen er over. Tommelfinger regelen er at hver 10 km krever 1 time lading, og hver delstrek på display gir ca 10 km ( avhengig av temperatur, sommer-vinter) og hvordan man kjører.  Om du kommer med litt info om hvordan du lader kan det være avklarende.     

VWspirit

Her har du litt info og bilde av batteriene dine, kan være at dine er av et annet fabrikat.

http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP160AHA-LiFeYPO4-3-2V-160Ah.html

Ganske så rett fram å bytte disse  ;)
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Springer

Flott. Takk igjen for svar. Skal studere dette nærmere.  Bilen har gått 40000 og den lader helt til topps.  Visste ikke dette med synkronisering.  Skal forsøke det.  Synes jo den er uten sammenligning den kuleste el-bilen og familien elsker den allerede så jeg må bare får den i orden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA