BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell

Startet av Joachim_b87, tor 21. jan 2016, kl. 00:22

« forrige - neste »

evole

Selvfølgelig er det mulig å få rabatter.

En tidligere studiekamerat av meg fikk solide rabatter takket være naboen som er daglig leder hos den lokale BMW-forhandleren.

Og ja, bonderabatt (4 %) legger jeg til grunn gjelder, men krever at du har vært medlem i fire måneder. Jeg meldte meg inn der i fjor høst nettopp mtp. å kjøpe BMW i3 eller Nissan Leaf med større batteri. Nå ser det riktignok ut til at jeg ender opp med fossilbil i stedet...

Trond.m

Det er visst stor interesse for i3 med større rekkevidde i følge en forhandler jeg snakket med. De hadde en lang liste med interessenter. Men statistikken viser at den "gamle" selger godt, og for de fleste i målgruppen til i3 vil jo dagens batteri ha tilstrekkelig kapasitet. Geneve Motor Show er nå bare 4 uker unna, så det må vel snart lekke litt mer informasjon om hva som er i vente for de som ønsker å kjøre i3 på lengre turer med færre ladestopp. Med 50 % økt rekkevidde bør man greit kunne en tur på 20 mil vinterstid med noen få minutters ladestopp. Men inntil tekniske data, leveringstid og ikke minst PRIS er offentliggjort, så kan vi bare drømme  ;)

Stikkkontakt

Jeg tipper modellen med dagens batteri kommer til å gå litt ned i pris. Om ikke vil modellen med stort batteri i praksis koste over 300.000 med 2 sett hjul og utstyr utover speil og speedometer.
Tror det går en grense for mange i det området. Som nevnt tidligere er ikke i3 veldig praktisk, men den har kvaliteter som er "begjærvekkende" som f.eks god akselerasjon og de kvikkeste kjøreegenskapene på noen elbil i salg i dag. Da snakker jeg om gokart-følelsen i3 gir..

Kanon

Div BMW "top brass" har uttalt at nåværende batteripakke skal videreføres i en billigere modell.

Trond.m

Det er litt vanskelig å se for seg at prisen på i3 kan økes noe særlig utover 34.950 Euro for basismodellen i Tyskland. Det er tross alt 10 % mer enn 3-serie koster. Hvis elbiler skal få større utbredelse i tyskland må rekkevidden bli bedre, uten at prisene øker. På den annen er grunnprisen i Norge er veldig lav i forhold til tysk pris nå som Euroen koster 9,50. Vi må nok forvente at prisen går opp minst 20.000 kr for større batteri, men dagens utstyrskampanjer må videreføres hvis bilen fortsatt skal opprettholde det høye salgsvolumet.

Trond.m

Hadde håpet at det kom noe informasjon om hva som er i vente for i3 her

https://www.press.bmwgroup.com/global/pressDetail.html?title=bmw-at-the-86th-geneva-international-motor-show-2016&outputChannelId=6&id=T0253602EN&left_menu_item=node__803

Enten holder de fortsatt kortene tett til brystet, eller kanskje ligger det lenger fram i tid enn juli.

Stikkkontakt

Dette ble lagt ut på forumet "Goingelectric.de" i ettermiddag.

"Da auch für mich das Reichweitenthema DAS Thema ist, war ich heute beim iAgenten und hab folgende schriftliche Infromation bekommen:
- Der "neue" i3 mit Akkuupgrade ist ab 2.5.2016 in Österreich bestellbar
- Auslieferung Ende August/Anfang September 2016
- Reichweite wird verdoppelt (in schlechtesten Fall 200km lt. iAgenten)
- 3-Phasenlader ist an Board
- Preis noch nicht bekannt, sollte aber nach ersten Infos stabil bleiben'

Veldig overraskende dersom dette stemmer. 120ah-cellene er vel ikke bekreftet i produksjon enda.
På den annen side kan det være at BMW prøver å komme Opel i forkjøpet og hopper over 94ah.
Bestilling mai og levering august.
3 fase lader. Er det 11kw hjemmelader?

jkirkebo

Sitat fra: Stikkkontakt på tir 16. feb 2016, kl. 20:16
Dette ble lagt ut på forumet "Goingelectric.de" i ettermiddag.

"Da auch für mich das Reichweitenthema DAS Thema ist, war ich heute beim iAgenten und hab folgende schriftliche Infromation bekommen:
- Der "neue" i3 mit Akkuupgrade ist ab 2.5.2016 in Österreich bestellbar
- Auslieferung Ende August/Anfang September 2016
- Reichweite wird verdoppelt (in schlechtesten Fall 200km lt. iAgenten)
- 3-Phasenlader ist an Board
- Preis noch nicht bekannt, sollte aber nach ersten Infos stabil bleiben'

Veldig overraskende dersom dette stemmer. 120ah-cellene er vel ikke bekreftet i produksjon enda.
På den annen side kan det være at BMW prøver å komme Opel i forkjøpet og hopper over 94ah.
Bestilling mai og levering august.
3 fase lader. Er det 11kw hjemmelader?

Sikkert 3-fase lader i bilen. Sannsynligvis 3x16A (11kW). Forhåpenligvis kan den også brukes til 1x32A, uten lasking. Tesla har vist at dette fint lar seg gjøre, så vi får håpe de andre følger etter. Hvis ikke selger jeg nye 12.5kVA lavtapstrafoer til 20.000,- ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trond.m

Tror vel dessverre at det som står på forum'et angående bruk av 120 Ah celler må tas med en klype salt.  Det ville nesten doble rekkevidden, og det er langt mer enn hva som har vært antydet tidligere.
Men det er jo lov å håpe  ;)  Det er fortsatt mulig at BMW kommer med en overraskende introduksjon på Geneve Motor Show on et par uker.

Meldola

Bare det å kunne benytte meg av 11 kW boksen jeg monterte når jeg hadde Tesla gjør det fristende å oppgradere. med 100km pendling får jeg ikke brukt bilen til stort annet om kvelden.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

JorgenM

Er vel null sannsynlighet for at de ville ta i bruk batterier som vel enda ikke er i produksjon og sikkert må gjennom noen måneder med testing først også...

Går nok noen i3 med 94ah testbatterier rundt omkring allerede tipper jeg.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

tutti

3-fase lading er det som kommer til å forsterke interessen for type 2/europastandarden.

Type 1 som asiabilene har klarer maks 32A 1-fase. Med type 2 så kan man hente ut 3-4 x mer strøm. Noe som blir veldig kjekt på biler med større batteri.

Stikkkontakt

Sitat fra: JorgenM på ons 17. feb 2016, kl. 08:00
Er vel null sannsynlighet for at de ville ta i bruk batterier som vel enda ikke er i produksjon og sikkert må gjennom noen måneder med testing først også...

120ah ble vist på NAIAS, og om de har forsert utviklingen er det ikke umulig at de kan være i produksjon om 4 måneder. Tid er vel pe ger i denne bransjen mer enn noe annet sted.

bromm

Sitat fra: JorgenM på ons 17. feb 2016, kl. 08:00

Øyvind Lunde var i kontakt med folk på i3-fabrikken/BMW insiders for en stund tilbake (ca. et år siden), og da røpet de at batterier med "dobbel kapasitet" (altså 120Ah) hadde blitt testet over lengre tid, og faktisk var i prossesen for typegodkjenning... Så det er slettes ikke umulig at den STORE bomben slippes i Geneve  :D

Mazzbot

Snakker om bolt og tesla m3 rekkevidde om de slipper den store bomben  ! Holder en knapp på tesla men håper bmw gjør det bra ☺
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA